ARTIKEL

De beste camera en objectieven van Canon voor architectuurfotografie

A bright yellow wall with brown stairs leading into a sunny courtyard, with glass doors beneath the stairs. Photo by Fernando Guerra with a Canon TS-E17mm f/4L lens.
Een van de favoriete en meest gebruikte architectuurfotografieobjectieven van Fernando Guerra is de Canon TS-E17mm f/4L. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon TS-E17mm f/4L-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/9 en ISO100. © Fernando Guerra

Wat zijn de beste Canon-camera's en -objectieven om architectuur te fotograferen? En hoe kunnen tilt-shiftobjectieven van Canon wanneer het aankomt op architectuurfotografie helpen bij het fotograferen van gebouwen?

Hier deelt Canon-ambassadeur en wereldberoemde architectuurfotograaf Fernando Guerra de camera's en objectieven die essentieel zijn voor zijn werk. Mike Burnhill, Canon Professional Imaging-productspecialist en expert op het gebied van objectieftechnologie, legt uit waarom de keuzes van Fernando geschikt zijn voor architectuurfotografie.

Door zijn innovatieve invulling van de personages in zijn architectonische beelden, staat Fernando bekend om het tot leven brengen van ruimten. "Ik maak me sterk voor levende architectuur. Ik ben niet echt geïnteresseerd in het fotograferen van een huis zonder meubilair of mensen. Ik vind het heerlijk om 's ochtends naar een huis te gaan en de kinderen te fotograferen die naar school gaan, en om het normale ritme van het huis te zien. Niemand gebruikte die extra laag van verhaalvertelling voordat ik daar mee begon. Wat mij motiveert, is het verhaal van de mensen die daar wonen", zegt hij.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De Portugese fotograaf Fernando benadert apparatuur op een minimalistische manier en heeft zijn lijst met favoriete architectuurfotografiepakketten verkleind tot twee betrouwbare objectieven en een full-frame systeemcamera. "Hoe meer ik fotografeer, hoe minder ik nodig heb", zegt hij. "Het draait allemaal om de apparatuur. Nieuwe cameramodellen zoals de Canon EOS R zorgen er ook voor dat ik beter kan fotograferen." Voorheen gebruikte Fernando een Canon EOS 5DS R, maar nu is hij overgestapt op de EOS R System-systeemcamera waarmee hij zijn hoofdobjectieven uit de TS-E-objectiefserie, evenals full-frame RF-objectieven voor systeemcamera's, kan gebruiken.

Met handmatige objectieven gebruikt Fernando alleen scherptediepte om foto's met lagen te creëren, waarbij alles scherp is, in plaats van kleine diafragma's en onscherpe gebieden te gebruiken. Hij schiet meestal met f/8 en zoekt volledige scherpte van 1m tot oneindig. Voor zijn dagelijkse opnamen reist hij licht en vertrouwt hij op de Canon TS-E 17mm f/4L en Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectieven voor 90% van zijn werk, aangezien die extra veelzijdigheid bieden dankzij de bijsnijdmodi van de camera.

Lees verder voor de beste Canon-kit voor architectuurfotografie, van groothoekobjectieven voor het vastleggen van een grote zichthoek tot objectieven voor het vastleggen van kleine details van een stad en de mensen achter de gebouwen.

A Canon EOS R camera.

Canon EOS R

Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. Naast de nieuwe RF-lenzen biedt de Canon EOS R de ultieme opname-ervaring waarmee je je verhalen nog beter kunt vertellen.

1. Canon EOS R

Beste lichte body

"Ik heb de nieuwe Canon EOS R omarmd omdat ik er zoveel mee kan", zegt Fernando. "Hij is kleiner, heeft een stille modus en een kantelbaar scherm dat ik echt geweldig vind. Als ik naar een plein ga om voor een architect te fotograferen, wil ik dat het net lijkt alsof ik er niet ben en dat mensen me niet kunnen zien. Met een EOS R op elk van mijn schouders kan ik zo onzichtbaar mogelijk zijn.

"Met het variangle scherm kan ik vanuit de heup fotograferen en omdat het touchscreen ook als een sluiter kan worden gebruikt, is het makkelijk om de camera in posities te plaatsen die eerder niet mogelijk waren, zoals bijvoorbeeld tegen de muur of aan de andere kant van een hek. Omdat ik elke dag opnamen maak, is een kantelbaar scherm enorm handig. Als je constant op een vliegveld bent, is het fantastisch om een kleine kit te hebben die je overal mee naar toe kunt nemen. De EOS R heeft mijn dagelijkse leven eenvoudiger gemaakt."

Mike Burnhill is het ermee eens: "Als je opnamen maakt vanuit een lage hoek, betekent het variangle scherm dat je niet op je knieën hoeft te zitten. Je kunt de camera ook boven je hoofd houden en het scherm omlaag kantelen, zodat je het gebouw vanuit verschillende hoeken kunt fotograferen dan vanaf ooghoogte. Deze eenvoudige kleine dingen kunnen een groot verschil maken in de manier waarop je met een camera en een onderwerp communiceert. Met de vattingadapter met drop-in filter EF-EOS R op de Canon EOS R kun je ook filters achter het objectief toevoegen. Nu kun je een filter met neutrale dichtheid of polarisatiefilter met al je objectieven gebruiken en tussen al je objectieven wisselen en het filter op precies dezelfde positie behouden."

A woman stands on a balcony overlooking tall, rounded glass towers. Photo by Fernando Guerra with a Canon TS-E 24mm f/3.5L II lens.
"Wanneer je begint te proberen om problemen op te lossen en je echt wilt leren hoe je architectuur kunt fotograferen, dan is de Canon TS-E 24mm f/3.5L II het beste objectief om te gebruiken", zegt Fernando. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief, ingesteld op 0,3 sec, f/7.1 en ISO100. © Fernando Guerra
A Canon TS-E 24mm f/3.5L II lens.

Canon TS-E 24mm f/3.5L II

De TS-E 24mm f/3.5L II is verbeterd, om uitmuntende beeldkwaliteit te leveren tot in alle hoeken van het frame. Onafhankelijke rotatie van de kantel- en verschuivingsmechanismen zorgt voor maximale creatieve vrijheid.

2. Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief

Beste allround Canon-architectuurfotografieobjectief

"Het is altijd het beste om bij architectuurfotografie te beginnen met de Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief", zegt Fernando. "Zelfs als je het gebouw niet helemaal in het kader kunt krijgen, wordt je er beter in. Wanneer je begint problemen op te lossen en je echt wil leren hoe je architectuur kunt fotograferen, dan is de 24mm het beste objectief om te gebruiken. Het objectief is ook veiliger voor beginnende fotografen dan een echt groothoekobjectief die vertekening kan veroorzaken. De 24mm is perfect wanneer ik die brandpuntsafstand wil, aangezien er geen tot weinig vertekening optreedt en dat is geweldig."

"De Canon TS-E 24mm f/3.5L II is een hoogwaardig TS-E-objectief voor dagelijks gebruik", zegt Mike. "Het objectief biedt een grote beeldhoek, bijna geen vertekening, verbluffende kwaliteit en veel beweeglijkheid, zodat je het objectief omhoog kunt bewegen om parallaxfouten te voorkomen of het objectief kunt kantelen om de scherptediepte voor architectuur te vergroten.

"Deze objectieven hebben UD-glas (Ultra-low Dispersion), hoogwaardig glas om chromatische aberratie te voorkomen. Dat is belangrijk bij architectuurfotografie omdat je vaak harde randen hebt van een gebouw tegen de lucht, waar je deze kleurschifting zult zien. De SWC-coating is de maximale prestatie van Canon om overstraling en reflecties te voorkomen die van invloed zijn op de foto, en de asferische objectiefelementen van glas met grote diameter verbeteren de scherpte over de hele foto."

A large one-storey glass-fronted house is seen from the garden, beneath a deep blue twilight sky. Photo by Fernando Guerra with a Canon TS-E 17mm f/4L lens.
"Toen de Canon TS-E 17mm f/4L op de markt werd gebracht, heeft die mijn leven compleet veranderd" zegt Fernando. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief ingesteld op 30 sec, f/4.0 en ISO1250. © Fernando Guerra
A Canon TS-E 17mm f/4L lens.

Canon TS-E 17mm f/4L

De TS-E 17mm f/4L is ontworpen voor architectuurfotografie en maakt foto's met weinig vervorming en uitstekende scherpte, en beschikt over een onafhankelijk kantel- en verschuivingsmechanisme.

3. Canon TS-E 17mm f/4L-objectief

Het beste specialistische groothoeklobjectief van Canon

"Als je architectuur fotografeert, wil je natuurlijk alles in je foto krijgen, maar je hebt meestal niet veel ruimte omdat je op straat fotografeert en een enorm gebouw voor je hebt", zegt Fernando. "Toen de Canon TS-E 17mm f/4L op de markt kwam, heeft die mijn leven plotseling compleet veranderd. Ik kon een hoog gebouw op een foto vastleggen en dat kon ik voorheen niet zonder eerst 300 m naar achteren te lopen. Ik denk ook dat het de architectuurfotografie voorgoed heeft veranderd, omdat de 17mm, samen met de Canon TS-E 24mm f/3.5L II, de basis vormt van architectuurfotografie.

"De enige regel in architectuurfotografie is dat verticale lijnen recht moeten blijven. Met een groothoekobjectief kun je eenvoudig de verhoudingen van een gebouw wijzigen. Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik geen ander gebouw kan creëren dan het gebouw dat ik moet fotograferen. Met de TS-E-objectieven kun je kantelen en verschuiven, en wat ik echt nodig heb, is dat ik het objectief omhoog kan bewegen zodat deze recht blijft ten opzichte van het gebouw en zodat ik het gebouw vervolgens in het kader kan krijgen."

"De Canon TS-E 17mm f/4L heeft de grootste beeldhoek van alle tilt-shiftobjectieven op de markt en is ideaal voor interieurs of grote gebouwen waarbij het lastig is om alles op de foto te krijgen", zegt Mike. "Hij heeft ook weinig vertekening voor zo'n breed objectief. Architectuurfotografie moet mooi en interessant zijn, maar tegelijkertijd volkomen nauwkeurig: je wil niet dat de gebouwen buigen of de geometrische vormen van de architect veranderen, alleen maar omdat het objectief het er beter uit laat zien. Veel groothoekobjectieven veroorzaken kromming en laten het lijken alsof er meer ruimte is. Dit is een belangrijk objectief, want als deze door professionals wordt gebruikt, laat dit het gebouw zien zoals bedoeld door de architect."

A person appears small in a huge polished concrete room with thick walls. Photo by Fernando Guerra with a Canon TS-E 17mm f/4L lens.
De Canon TS-E 17mm f/4L heeft de grootste beeldhoek van alle tilt-shiftobjectieven op de markt", zegt Canon Professional Imaging-productspecialist Mike Burnhill. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief, ingesteld op 1/20 sec, f/10 en ISO200. © Fernando Guerra
A silhouette of a cyclist passing a large concrete building with many windows. Photo by Fernando Guerra with a Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO lens.
"Op locatie moet ik misschien iemand fotograferen in een huis", zegt Fernando. Daarom heeft hij altijd het Canon TS-E 50mm f/2.8L-macro-objectief bij zich om architectuur te fotograferen. "Het zijn niet de gebouwen die me enthousiast maken, maar de mensen, verhalen en personages." Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon TS-E 50mm f/2.8L macro-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/8 en ISO200. © Fernando Guerra
A Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO lens.

Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO

Dit specialistische compacte 50mm tilt-and-shift objectief biedt controle over het perspectief voor scherpe opnamen van landschappen en architectuur.

4. Canon TS-E 50mm f/2.8L macro-objectief

Het beste objectief voor mensen en gebouwen

"De Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO is een mooi portretobjectief en is optisch geweldig", zegt Fernando. "Op locatie moet ik misschien iemand fotograferen in een huis of moet ik plotseling een portret schieten van de architect, en dit is daarvoor een geweldig objectief. Als ik de bijsnijdmodi gebruik, heb ik met één druk op de knop een heel fijn 76mm-objectief. Ik ben architect en het is dus makkelijk om te zeggen dat ik van architectuur houd. Maar dat is niet echt de reden waarom ik doe wat ik doe. Ik fotografeer graag mensen in hun omgeving. Nu, na een carrière van 20 jaar, zijn het niet de gebouwen waar ik enthousiast van word, maar de mensen, verhalen en personages."

Mike zegt: "De Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO is een van de nieuwere objectieven van Canon en heeft een veel grotere bewegingsvrijheid dan groothoekobjectieven langs de brandpuntsafstand. Het mooie van tilt-shiftobjectieven van Canon is dat ze draaien, zodat je de manier waarop je het objectief gebruikt veel eenvoudiger kunt veranderen. Als je een groot gebouw wilt fotograferen, maar er ook een pad naar toe hebt, kun je met dit objectief je scherptediepte vergroten door die te kantelen. Hierdoor wordt de scherpte geoptimaliseerd, maar kun je het objectief ook kantelen, zodat je het hele gebouw in het kader kunt krijgen. Met andere tilt-shiftobjectieven kun je slechts één van deze bewegingen uitvoeren.

"Hoe kleiner je het diafragma maakt, hoe zachter je foto wordt naarmate je de scherptediepte vergroot. Het voordeel van een TS-E-objectief is dat je de optische elementen in een bepaalde hoek kunt kantelen zodat je foto van voor naar achter meer scherpte heeft. Dit kun je krijgen door de optische elementen in een vergelijkbare hoek te bewegen als het land voor je. Je hoeft het objectief dus niet vast te zetten op het kleinste diafragma om alles scherp te krijgen. De beste optische scherpte ligt in het diafragmabereik in het midden van het objectief, zodat je het scherpste diafragma kunt gebruiken en toch een maximale scherptediepte krijgt. Op die manier vergroot je de resolutie van je beeld."

A Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM lens.

Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM

Een groothoek prime-objectief die een natuurlijk perspectief biedt en een snel grootste diafragma van f/1.8 en macrokenmerken heeft.

5. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objectief

Het beste objectief voor straatfotografie

"Ik ben al 16 jaar bezig met straatfotografie, dus voor mij was dat ook een natuurlijke manier van fotograferen", zegt Fernando. "Ik sta bekend om de straat en niet alleen het gebouw, om wat leven en betekenis te geven aan wat ik fotografeer. Door mensen in architectuur te plaatsen, kreeg ik ook iets nieuws op het gebied van architectuur. Als ik op straat ben, wil ik niet in de aandacht staan. De Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM is superfijn, omdat het een kleine objectief is dat je op je lichaam kunt plaatsen en er 's avonds op uit kunt gaan met de Canon EOS R. Je kunt straatfotografie maken, maar je kunt je ook richten op het laten zien van de gebouwen."

"De Canon RF 35mm f/1.8 MACRO IS STM heeft een verbluffende beeldkwaliteit voor een van de instapobjectieven van Canon voor de EOS R-serie", aldus Mike. "Het objectief heeft macro, een snel diafragma en stabilisatie, en dat allemaal in een pakket dat kleiner is dan vergelijkbare DSLR-objectieven. Het objectief is zeer compact en licht, en kan dus makkelijk worden meegenomen, net zoals een laptop, om kleine details vast te leggen. Je kunt ook stil werken wanneer je onderwerpen in het kader wilt hebben en ze niet wilt storen terwijl ze interactie hebben met de gebouwen en architectuur."

Geschreven door Lucy Fulford


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan