ARTICLE

De gouden uren: tuinfotografie met Clive Nichols

A reflection pool lined with exotic succulents at an eco-garden lodge in Taroudant, Morocco.
Tuinfotograaf Clive Nichols heeft een bibliotheek met meer dan 90.000 afbeeldingen van tuinen over de hele wereld, waaronder deze van de reflectievijver, omzoomd door vetplanten, bij een ecotuin-lodge in Taroudant, Marokko. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 70-200mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 100 mm, 1/13 sec, f/11 en ISO100. © Clive Nichols

Tuinfotografie is een gespecialiseerd genre, waarvoor je waardering voor de schoonheid van de natuur en een schat aan tuinbouwkennis nodig hebt. Om te slagen als tuinfotograaf, is het ook van cruciaal belang om meerdere inkomstenstromen te hebben, van redactionele en particuliere opdrachten tot workshops en boeken, én tegelijkertijd sterk aanwezig te blijven op sociale media.

Clive Nichols is al meer dan dertig jaar professioneel tuinfotograaf en heeft een bibliotheek van meer dan 90.000 beelden opgebouwd. Hij heeft een aantal vaste klanten in het Verenigd Koninkrijk, van redactionele publicaties zoals Country Life en The Sunday Times tot organisaties als The National Trust en de Royal Horticultural Society.

"De uitdaging is om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn", zegt Clive. "Tuinfotografie is uniek omdat tuinen en bloemen van dag tot dag veranderen, en zelfs binnen een dag, in tegenstelling tot landschappen, die nogal statisch kunnen zijn. In een tuin heb je wel honderden, en soms duizenden verschillende planten, dus je hebt te maken met een veel complexer en veranderend organisme. Je bent overgeleverd aan de weersomstandigheden en je werkt binnen de grenzen van de tuin zoals die is vormgegeven. De beloning is het maken van sterke en gedenkwaardige foto's van een soms moeilijk onderwerp."

Maar hoe ziet een gemiddelde dag van een tuinfotograaf er dan uit? Hier vertelt Clive wat voor fotoshoots hij doet, welke uitrusting hij gebruikt en hoe hij zijn bedrijf in stand houdt, terwijl hij ons meeneemt op een typische lentedag in Zuidoost-Engeland.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

5:30 uur: "Mijn wekker gaat. Ik sta op en maak een kop thee om wakker te worden. Ik moet voor zonsopgang in de tuin zijn waar ik ga fotograferen, Pettifers in Oxfordshire, Engeland. Gelukkig is het maar zo'n vijf minuten lopen van mijn huis. Als het hoogzomer is, moet ik om 4:30 uur in een tuin zijn, dus als ik een paar uur naar een locatie moet rijden, sta ik om 2:00 uur op of zelfs nog eerder. Ik moet er zijn voor het eerste licht van de zonsopgang, want dat is echt een bijzonder moment voor het fotograferen van tuinen. Door de warmere kleur van het licht en de hogere vochtigheidsniveaus, gecombineerd met de lage hoek van de zon die texturen benadrukt en de definitie verhoogt, zien tuinen er dan op hun best uit.

"In mijn tas zit een Canon EOS 5DS R. Dit is een geweldige camera, die mijn tuinfotografie naar een hoger niveau heeft getild. Tuinen zijn zeer complexe onderwerpen, waarbij elke boom duizenden afzonderlijke bladeren bevat. Je hebt dus een camera nodig die ongelooflijk goed details kan vastleggen, wat met de bestandsgrootte van 50,6 Megapixel heel goed lukt. De kwaliteit is echt verbluffend.

"Ik neem ook drie objectieven mee: een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, een Canon EF 70-200mm f/2.8L III IS USM en een Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM. Het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief is ideaal voor bredere tuinscènes. Maar ik gebruik het Canon EF 70-200mm f/2.8L III IS USM-objectief het meest, omdat ik de lucht meestal uitsnijd en omdat door het verkorte perspectief dat je krijgt met langere brandpuntsafstanden de beplanting er intenser uitziet. De Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM is voor close-ups van planten en bloemen. Ik vind de langere brandpuntsafstand prettig, omdat ik hiermee specifieke details kan benadrukken tegen een volledig onscherpe achtergrond. Een statief met een vloeistofkop is essentieel. Het biedt betrouwbare, stabiele ondersteuning voor scherpe foto's zonder cameratrillingen bij het maken van macro-opnamen of bij langere sluitertijden bij weinig licht, zoals bij zonsopgang of zonsondergang."

A tulip border flanked by topiary pyramids, balls and hedging at Pettifers garden in Oxfordshire, England. Taken by garden photographer Clive Nichols.
Clive gebruikt zijn Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief om bredere tuinscènes vast te leggen, zoals deze overdaad van felgekleurde tulpen op Pettifers in Oxfordshire, geflankeerd door in vorm gesnoeide piramides, bollen en heggen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R, ingesteld op 50 mm, 1/6 sec, f/11 en ISO100. © Clive Nichols

5:45 uur: "Ik arriveer bij Pettifers. Ik heb deze tuin al veel vaker gefotografeerd, dus ik weet precies welke delen door de vroege ochtendzon zullen worden verlicht. Ik neem mijn positie in en wacht tot de zon boven een nabijgelegen heuvel uitkomt. Ongeveer vijf minuten later valt het licht recht de tuin in. Het licht is maar heel kort op zijn best, dus ik moet snel werken. Ik werk meestal alleen, en vanwege het vroege tijdstip – en de lockdown in het Verenigd Koninkrijk door COVID-19 – kom ik niemand anders tegen.

"Pettifers is relatief klein, ongeveer 1,5 hectare, maar het is een fantastische tuin vanwege de prachtige beplanting. De tuin ligt op het oosten en is daardoor geweldig om 's ochtends vroeg te fotograferen, en perfect voor scènes met tegenlicht. Met de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM- en de Canon EF 70-200mm f/2.8L III IS USM-objectieven wil ik opnamen maken met een goede balans van elementen, waaronder bijvoorbeeld in vorm gesnoeide heggen of hele borders. Ik maak ook close-ups van afzonderlijke bloemen met het Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM-objectief, dat perfect is voor portretten van planten. Een goed plantenportret legt de persoonlijkheid en individualiteit van het onderwerp vast. Het is net als het fotograferen van een persoon. Je wilt het onderwerp graag flatteren en zijn vorm en structuur naar voren brengen.

"Deze fotoshoot heb ik met toestemming van de eigenaar gedaan - het was geen opdracht - en ik wil de beelden gebruiken voor stockfoto's, kaarten, kalenders, boeken en sociale media. Ik fotografeer vaak tuinen op de bonnefooi en probeer dan de beelden aan tijdschriften te verkopen of voeg ze aan mijn bibliotheek met stockbeelden toe. Op deze dag was het licht ongekend goed – een warme, gouden gloed die de tuin ongelooflijk rijke kleuren geeft. De daling van de vervuilingsniveaus [als gevolg van de lockdownbeperkingen] lijkt te hebben geresulteerd in een scherper en helderder licht. Ik fotografeer alles als RAW-bestanden met ISO100 voor de beste resultaten."

The spiked, pink-tipped leaves of an Agave potatorum taken with a macro lens by garden photographer Clive Nichols.
Clive heeft altijd een macro-objectief bij zich zodat hij close-ups kan vastleggen, zoals de puntige bladeren met roze uiteinde van deze agave potatorum. Gefotografeerd met een Canon EOS-1Ds Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM-objectief, ingesteld op 1/15 sec, f/5 en ISO100. © Clive Nichols
Stairs leading up to the shell house at Tresco Abbey Garden on Tresco in the Isles of Scilly. Taken by garden photographer Clive Nichols.
De bronzen agavefontein voor het schelpenhuis in de subtropische Abbey Garden op Tresco, een van de Scilly-eilanden. Gefotografeerd met een Canon EOS 1Ds Mark III met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/13 sec, f/16 en ISO100. © Clive Nichols

8:00 uur: "Eind april staat de zon tegen deze tijd te hoog en gaat de warmere, goudachtige kleurtint verloren. Je verliest ook het lage strijklicht dat een driedimensionale kwaliteit geeft aan de textuur van heggen en gazons. Dus ik ga terug naar huis om te ontbijten, download de originele foto's naar mijn computer en brand ze op een DVD als back-up. De DVD voorzie ik vervolgens van de locatie en datum en gaat in mijn archief. Het verwerken van ongeveer vijftig opnamen duurt gewoonlijk twee of drie uur. Daarna stuur ik de beste foto's naar de tuineigenaren voor eigen gebruik."

12:00 uur: "Terug op kantoor zou ik normaal gesproken mijn reguliere workshops plannen op locaties zoals Kew Gardens in Londen, maar deze zijn uitgesteld tot de pandemie voorbij is. Julie, mijn officemanager, werkt momenteel niet, maar ze zou normaal gesproken nu facturen verwerken, beelden die ik op de bonnefooi heb gemaakt bij tijdschriften aanbieden en onze socialemedia-accounts up-to-date houden. Ons Instagram-account heeft meer dan 73.000 volgers. Ik was ook van plan om later dit jaar een boek over Engelse tuinen te publiceren, maar ook dat ligt nu even stil."

George Kruis of England wins a lineout during the England v Tonga match at Rugby World Cup 2019™.

Een dag uit het leven van Dave Rogers, rugbyfotograaf

Hoe is het om fotograaf te zijn bij de Rugby World Cup 2019™? Dave Rogers van Getty Images laat zien hoe zijn werkdag eruitziet.

14:00 uur: "Na de lunch begin ik moe te worden vanwege de vroege ochtendshoot, dus ik slaap twee tot drie uur. Hierna ben ik weer helemaal opgeladen voor een tweede shoot in de vroege avond."

17:00 uur: "Ik ga naar mijn tweede shoot van de dag bij Morton Hall Gardens in Worcestershire. Dit ligt op ongeveer 65 km van mijn huis en net als Pettifers is het een tuin die ik goed ken. Ik ga er al vier jaar naartoe. De tuin omringt het 18e-eeuwse herenhuis en ik weet dat het er zowel 's ochtends als 's avonds goed uitziet."

18:00 uur: "Ik arriveer bij Morton Hall Gardens. Ik heb opdracht gekregen van de tuineigenaar om foto's te maken voor zijn Instagram-pagina en andere kanalen. Dit is een veel grotere tuin dan Pettifers, met een verscheidenheid aan gebieden, dus ik neem de tijd om alles te verkennen voordat ik begin met fotograferen.

"Avondlicht is rijk en aantrekkelijk, maar het geeft een iets andere sfeer dan de zonsopgang, omdat er veel minder vochtigheid is dan in de vroege ochtend. Eén gebied dat ik vooral mooi vind bij Morton is de zuidelijke tuin, waar tulpen zijn geplant. Dit is een van mijn favoriete bloemen om te fotograferen en ze zijn op hun mooist in deze tijd van het jaar. Ik houd van tulpen omdat ze in verschillende kleuren bestaan en omdat hun vormen heel elegant zijn, zodat je er sterke composities mee kunt creëren. Ze behoren tot de hoogtepunten van de voorjaarstuin."

A fountain surrounded by tulips in the gardens of Morton Hall in Worcestershire, England.
Als Clive niet bij zonsopgang fotografeert, legt hij tuinen graag vast bij zonsondergang, wanneer het licht een iets andere kwaliteit heeft. De kleuren zijn net zo rijk, maar de vochtigheidsniveaus zijn lager, dus het ziet er minder sfeervol uit dan in de ochtend. Hier baadt de fontein, omringd door tulpen in de zuidelijke tuin van Morton Hall in Worcestershire, in een nevelachtige gouden gloed. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM), ingesteld op 24 mm, 1/15 sec, f/11 en ISO100. © Clive Nichols

"De tuinen worden verlicht door nevelig zonlicht dat door lichte bewolking wordt gefilterd. Naarmate de zon steeds verder zakt, verplaats ik me naar de gebieden die het beste licht krijgen, van de wat meer formeel geplante borders van de moestuin tot de wandeltuin met twee vijvers.

"Voor foto's met architectonische elementen, zoals het huis zelf, gebruik ik de drie tilt-shiftobjectieven van Canon die ook in mijn tas zitten: een Canon TS-E 17mm f/4L, een Canon TS-E 24mm f/3.5L II en een Canon TS-E 45mm f/2.8. Het duurt iets langer om deze in te stellen en te gebruiken, maar ze maken een enorm verschil in het corrigeren van naar elkaar toe lopende verticale lijnen. Bovendien zijn ze ook zeer scherp en geven ze een verbazingwekkend contrast."

20:00 uur: "Nadat ik alles heb gefotografeerd wat ik wilde fotograferen, en zodra het laatste avondlicht is verdwenen, pak ik mijn spullen in en ga ik weg. De twee fotoshoots van vandaag waren nogal intensief qua concentratie en waren ook vrij fysiek, omdat ik me steeds snel moest verplaatsen en laag bij de grond moest gaan om close-ups van bloemen en planten te maken.

"Ik moet zoveel mogelijk werken tijdens deze periode van zonnig weer, maar ik kan dit schema maar een paar dagen volhouden voordat ik een paar dagen rust nodig heb."

21:00 uur: "Ik kom thuis, download de foto's naar een DVD en eet een snelle hap voordat ik wat ontspan, de weersverwachting controleer en vroeg naar bed ga. Klaar voor weer een vroege shoot de volgende ochtend."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Clive Nichols

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Garden photographer Clive Nichols holding a Canon camera.

Camera

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte geoptimaliseerd wordt. "Het is een geweldige camera, die mijn tuinfotografie naar een hoger niveau heeft getild", zegt Clive.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II IS USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik.

Canon EF 70-200mm f/2.8L III IS USM

Een moderne klassieker: deze telezoomlens met snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel elk genre. "Ik gebruik dit objectief veel, vooral als ik borders fotografeer, en ik gebruik het soms ook voor close-ups", zegt Clive.

Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM

Dankzij de specificaties van een teleobjectief is het mogelijk levensgrote close-ups te maken op nog grotere afstand om het onderwerp niet te verstoren. Clive zegt: "De macro is ongelooflijk; bij uitstek geschikt voor portretten van planten."

Objectieven

Canon TS-E 17mm f/4L

De TS-E 17mm f/4L is ontworpen voor architectuurfotografie en maakt foto's met weinig vervorming en uitstekende scherpte, en beschikt over een onafhankelijk kantel- en verschuivingsmechanisme. "De TS-E-objectieven van Canon zijn zeer scherp en geven een geweldig contrast", aldus Clive.

Canon TS-E 24mm f/3.5L II

Dit objectief is verfijnd om uitmuntende beeldkwaliteit tot aan de randen van het frame te leveren. Clive zegt: "Dit is een heel mooi objectief, met mijn favoriete brandpuntsafstand voor architectuur en interieurs."

Canon TS-E 45mm f/2.8

Een tilt-shiftobjectief met een beeldhoek gelijk aan die van een 50mm-standaardobjectief. Tilt-shifttechnieken bieden volledige controle over de scherptediepte en het perspectief.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan