ARTIKEL

Fotograferen met de macro-objectieven van Canon: de wildlifefotografie van Christian Ziegler

Een houtmier gebruikt de vangbeker van een bekerplant als verblijfplaats voor zijn kolonie. Wildlifefotograaf Christian Ziegler maakt vaak dit soort macro-opnames met een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objectief waarmee hij scherpstelt op interessante vormen en details. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en Canon EF 100mm f/2.8L Macro USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/14 en ISO250. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine

Christian Ziegler is bioloog, fotograaf en Canon-ambassadeur. Met zijn wildlifefoto's, waarin hij het leven in de regenwouden van Panama minutieus vastlegt, heeft hij diverse prijzen gewonnen en internationale erkenning gekregen. In de miniatuurwereld van het regenwoud legt hij allerlei soorten wezens in ongelofelijk detail vast.

"Ik wilde vraagstukken op het gebied van wetenschap en natuurbehoud bij een breder publiek onder de aandacht brengen", legt hij uit. "Voor mijn gevoel slaagde ik daar als bioloog niet in. Daarom dacht ik dat ik een belangrijke rol als fotografisch vertaler zou kunnen spelen. Mensen leren van verhalen die worden verteld. Ik houd me bezig met het vertellen van visuele verhalen. Daarom is de context heel belangrijk."

Als Christian een verhaal over een bepaalde diersoort fotografeert, wil hij mensen meer inzicht geven in de omgeving waarin het dier leeft, zich voortplant, eet - en in sommige gevallen - gegeten wordt. "Ik wil laten zien met welke uitdagingen het dier wordt geconfronteerd. Misschien heeft hij het zwaar tijdens de winter of tijdens een droge zomer. Ik wil het leven van een dier in alle facetten tonen, zodat mensen meer begrip en compassie voor het dier krijgen en het wellicht willen behouden."

A hummingbird is seen from above, hovering by a bright pink flower.
Een bloem wordt bestoven door een kolibrie in Cerro Punta, Panama. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een 15mm-objectief ingesteld op 1/60 sec, f/2.8 en ISO400. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Christian begon met fotograferen nadat hij bijna 20 jaar geleden als bioloog was afgestudeerd. Zijn eerste opdracht was het fotograferen van een Bioblitz (een kortdurend onderzoek naar de biodiversiteit binnen een vastgesteld gebied) in de buurt van het Duitse Lübeck voor GEO's Biodiversity Day. "Tijdens deze Bioblitz werden zoogdieren en insecten geïnventariseerd. Ik vond het geweldig, maar we hadden wel heel slecht weer", weet Christian zich te herinneren. "Het regende de hele dag en ik had slechts twee uurtjes in middag waarop er genoeg licht was om te fotograferen.

"Na die dag heb ik meerdere kleine opdrachten gedaan. Dit leidde tot mijn eerste echte verhaal over bladsnijdersmieren in Panama." Twee decennia fotograferen van natuurbehoud leverden hem een serie World Press Photo Awards op, waarvan vier jaar op rij (2013-2016) in de categorie Natuur, twee categorieprijzen in Wildlife Photographer of the Year, de European Wildlife Photographer of the Year en de Grand Prize in de jaarlijkse fotowedstrijd van de National Wildlife Foundation.

Tegenwoordig woont Christian aan de rand van een regenwoud in het midden van Panama en brengt hij veel tijd door op afgelegen plekken. Tijdens een shoot afgesneden te zijn van de moderne wereld jaagt hem geen schrik aan. "Ik vind het eigenlijk wel fijn. Zo kan ik de wilde natuur beleven zonder afgeleid te worden door e-mails, internet en telefoontjes", zegt hij. "Ik denk dat ik daardoor dieper in het onderwerp kan duiken."

Seven carpenter ants on a yellow leaf scurry around a grasshopper’s body, trying to carry it away.
In de stengel van de vangbeker biedt de vleesetende bekerplant onderdak aan een kolonie van 30 mieren. In ruil daarvoor houden de mieren de vloeistof in de vangbeker chemisch in balans door grote insecten te verwijderen die de vloeistof bederven als ze erin zouden wegrotten. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/18 en ISO400. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine
A praying mantis perches on the raised centre of a large white tropical flower.
Een bidsprinkhaan wacht op insecten die op een bloem landen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief ingesteld op 2,5 sec, f/5.6 en ISO400. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine
A killer whale swims towards the surface of the sea.

De technische hoogstandjes van wildlifefotograaf Audun Rikardsen

Van arenden in de bergen tot walvissen, de fotograaf en wetenschapper neemt met ons zijn uitzonderlijke Arctische fotografietechnieken door.

Meestal reist Christian in teamverband. Zo begeleidt hij vaak biologen die aan hun eigen projecten werken, waarbij hij mee mag om hun werk te documenteren. "Ik ga dan bijvoorbeeld op bezoek in een kamp waar biologen wonen om van hen te leren. Ik kom op plekken als het Max Planck-kamp in Salonga National Park in Congo, waar ik bonobo's fotografeerde", vertelt hij.

"De toegang tot goede informatie is van essentieel belang om meer begrip te krijgen van het organisme dat je probeert te fotograferen." En juist door dit begrip van zijn onderwerpen weet Christian zich als wildlifefotograaf te onderscheiden.

Een van zijn andere favoriete reizen was een reis naar Madagaskar om kameleons te fotograferen. "Ik vond het helemaal geweldig omdat ik hier een moeilijk onderwerp kon belichten, namelijk het verlies aan biodiversiteit op het eiland", aldus Christian. "Ik concentreerde me op kameleons omdat ze super divers zijn. Op Madagaskar alleen al bestaan er 76 soorten, en je treft ze in alle verschillende leefomgevingen rondom Madagaskar aan. Dankzij de hulp van een lokale bioloog, dr. Bertrand Razafimahatratra, hebben we meer dan 40 verschillende soorten gevonden."

Christian keert vaak terug van een drieweekse reis met ruim 60.000 foto's die hij moet sorteren en verwerken.

Two bonobos’ arms with one hand holding the other just below the wrist.
Close-up van de armen van een bonobo in het Salonga National Park in Congo. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D Mark IV en Canon EF 300mm f/2.8L IS USM-objectief ingesteld op 1/160 sec, f/4.5 en ISO4000. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine

De uitrusting van wildlifefotograaf Christian Ziegler

Uiteraard vragen de zware omstandigheden in de regenwouden die Christiaan bezoekt om een robuuste fotografie-uitrusting. "Ik gebruik een Canon EOS-1D X en een Canon EOS 5D Mark III met een reeks objectieven", vertelt hij. "Mijn twee favoriete objectieven zijn de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM en de Canon EF 16-35mm f/2.8L USM. Ik vind het mooi hoe je door de groothoek de hele omgeving in beeld kan krijgen, terwijl ik nog steeds op een specifiek onderwerp kan scherpstellen."

Voor de belichting neemt Christian meestal drie Canon Speedlites en een bounce adapter mee, die hij los van de camera in de handmatige modus gebruikt. "Hierdoor kan ik heel nauwkeurig werken en de hoek en sterkte van iedere flits instellen. Het is vaak verrassend donker in de onderlaag van het regenwoud en regen is altijd een probleem, vooral bij het flitsen. Ik heb al heel wat Speedlites verloren aan nattigheid."

A bat with a red head hits the surface of water, causing a splash.
Een vleermuis vastgelegd in zijn vlucht terwijl hij een vis vangt. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/14 en ISO100. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine
A fruit bat hangs off a fruit tree, its mouth wide open as it eats a pear-like fruit.
Een fruitvleermuis aan een nachtelijke maaltijd. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/18 en ISO100. © Christian Ziegler/National Geographic Magazine

Alle drie de Speedlites worden los van de camera gebruikt, legt hij uit. "Om aan de voorkant te flitsen plaats ik twee flitsers op circa 45 graden, één boven en één onder het objectief. De laatste flits wordt achter het onderwerp afgegeven, op circa 45 graden, om een goede achtergrondverlichting te creëren. Alle flitsers worden meestal op 1/8 van hun volle vermogen gebruikt.

"Ik gebruik meestal geen statieven, omdat dat in de vrije natuur te lastig is. Ik plaats de camera op de grond of op een tak, of op wat op dat moment maar voorhanden is. Ik maak zelf graag gebruik van een zogenaamd 'modderstatief’, een berg bladeren, modder of wat ik ook maar kan vinden om een stevige ondergrond op de juiste hoogte te maken."

Geschreven door David Corfield


De kit van Christian Ziegler

De belangrijkste uitrusting voor wildlifefotografie met macro-objectieven

Photographer Christian Ziegler crouches low beside a red, carnivorous plant, smiling.

Camera's

Canon EOS 5D Mark III

Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties.

Lenzen

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

De uitstekende beeldkwaliteit, het robuuste ontwerp, de feilloze weerbestendige afdichting en een constant maximaal diafragma van f/2.8 leveren heldere resultaten in alle lichtomstandigheden. "Ik vind het mooi hoe je door de groothoek de hele omgeving in beeld kan krijgen, terwijl ik nog steeds op een specifiek onderwerp kan scherpstellen", aldus Christian.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan