WILDLIFE

De toekomst van wildlifefotografie: eerste shoot met de Canon EOS R5 Mark II

Natuurbeschermer, fotograaf en filmmaker Robert Marc Lehmann ging met de EOS R5 Mark II de zee op. Hier vertelt hij waarom hij van mening is dat deze baanbrekende camera, met verbeterde AF, vooropnamefuncties en de mogelijkheid om tegelijkertijd foto's en video vast te leggen, een revolutie zal veroorzaken in wildlifefotografie en -videografie.
Een jonge vrouwelijke grijze zeehond komt tevoorschijn van achter rotsen langs de Franse kust met een vislijn om haar nek. Gemaakt met de Canon EOS R5 Mark II.

Als Canon Ambassadeur is Robert Marc Lehmann een gepassioneerd natuurbeschermer. Hij zag een jonge, vrouwelijke grijze zeehond met een vislijn om haar nek, een symbool van de onbedoelde gevaren van vissen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 1/6400 sec, f/7.1 en ISO 1600. © Robert Marc Lehmann

Op een niet nader genoemde plek aan de Atlantische kust van Frankrijk ging Canon Ambassadeur Robert Marc Lehmann op een bijzondere missie. Hij is afgestudeerd als mariene bioloog en heeft over de hele wereld wildlife gefilmd en gefotografeerd, van Peru tot Papoea Nieuw Guinea, meestal vanuit het oogpunt van natuurbescherming. Bij deze gelegenheid wilde Robert elk dier vastleggen dat hij tegenkwam. Hij hoopte vooral de zeldzame, ongrijpbare en bedreigde haringhaai te vereeuwigen, en ander wildlife in dit gebied.

Op deze trip kon hij ook voor het eerst de Canon EOS R5 Mark II gebruiken. Op dat moment was de camera te nieuw voor een onderwaterbehuizing, dus hij kon geen haaien fotograferen of filmen. Hij gebruikte de EOS R5 Mark II daarom om wildlife langs de kustlijn vast te leggen, zoals de hoog in de lucht vliegende zeevogels, duikende aalscholvers en mollige zeehonden die op de rotsen lagen te luieren.

Zijn oordeel?

"Met deze camera kunnen we wildlife vastleggen op een manier die hiervoor niet mogelijk was. Dit opent nieuwe mogelijkheden in natuurfotografie en -videografie," zegt hij. "Deze camera is echt toekomstbestendig."

Fotograaf Robert Marc Lehmann houdt de Canon EOS R5 Mark II-camera vast terwijl hij door de zoeker kijkt aan de Franse kust.

Robert fotografeerde zeevogels en dieren langs de kustlijn vanaf een boot in open water. Hij was daarom erg blij met het lange bereik van het Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, en het feit dat de in-body beeldstabilisatie van de Canon EOS R5 Mark II in combinatie met de optische IS van het objectief tot 8,5 stops aan stabilisatie biedt. © Robert Marc Lehmann

De droom van elke hybride professional

Voor zijn werk als natuurbeschermer komt Robert op onveilige plekken en hij werkt regelmatig in gevaarlijk situaties, bijvoorbeeld wanneer hij illegale dierenhandel en andere gevallen van dierenmishandeling vastlegt. Maar hij houdt zich niet bezig met het gevaar, wel met de urgentie. Of je nou een zeldzaam dier fotografeert of undercover filmopnamen maakt, aldus Robert, soms heb je maar één of twee seconden om je shot te maken en vooral om een keuze te maken tussen foto of video.

"Ik ben een hybride professional en ik moet altijd kiezen,” zegt Robert. “In de afgelopen 20 jaar heb ik geleerd om een onderscheid te maken en te zeggen: Oké, dit is beter om te filmen en dit is beter om te fotograferen. Maar soms baal ik daar enorm van, omdat ik wilde filmen maar ook een foto had willen maken."

Voor Robert is daarom een van de belangrijkste vernieuwingen in de Canon EOS R5 Mark II het feit dat het niet nodig is om te schakelen tussen foto en video. Met de Canon EOS R5 kon je een foto van 35 Megapixel uit 8K video-opnamen halen (de EOS R5 Mark II kan ook frames uit video-opnamen opslaan als je wilt), maar de EOS R5 Mark II gaat een stap verder: terwijl je in Full HD aan het filmen bent, kun je tegelijkertijd één foto of continue foto's met hoge resolutie maken.

"Dit is voor het eerst dat we tegelijkertijd video en foto's kunnen maken," zegt Robert. "Dat is echt fantastisch. Dat je op kritieke momenten niet hoeft te kiezen tussen video en foto is echt baanbrekend.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Deze functie is vooral handig bij snelle wildlifefotografie waar elk moment telt," zegt hij. "Met deze camera kan ik me meer op mijn creativiteit richten in plaats van op allerlei technische beperkingen."

Een zeemeeuw in de lucht gefotografeerd, met de vleugels gestrekt tegen een onscherpe groene achtergrond. Gemaakt met de Canon EOS R5 Mark II.

Dankzij de nieuwste AF en de gloednieuwe beeldsensor van 45 Megapixel van de Canon EOS R5 Mark II kan Robert indrukwekkende beelden maken van deze zeemeeuw die hoog boven nesten van andere zeevogels zweeft, op zoek naar eieren om te eten. Op deze foto is het vogeltje schitterend scherp vastgelegd, ondanks de drukke achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/7.1 en ISO 800. © Robert Marc Lehmann

Laat geen moment aan je voorbijgaan

Een andere functie die Robert opviel, was het feit dat de Canon EOS R5 Mark II over pre-continue opnamen beschikt. Als je de camera instelt op continue opnamen en de AF inschakelt, kun je de sluiterknop half indrukken en de camera richten op de plek waar je denkt dat er actie gaat plaatsvinden. Als je de knop helemaal indrukt, begint de EOS R5 Mark II niet gewoon met foto's maken (met een ongekende snelheid van maximaal 30 fps), maar worden de 15 frames van vlak voordat je de knop volledig indrukte ook opgeslagen, met volledige AE- en AF-tracking. Bij een snelheid van 3 fps is dat al snel vijf hele seconden aan beelden.

Het mooie aan deze functie is dat fotografen zich nu niet meer druk hoeven te maken. Vroeger moest je 'voor de zekerheid' een foto maken, maar met pre-continue opnamen leg je alles dat vooraf gebeurt ook al vast. Zelfs als je niet snel genoeg reageert, heb je nu een goede kans om dat ene unieke moment vast te leggen, zoals een vogel die het nest uitvliegt.

Sommige andere EOS R-systeemmodellen hebben een vooropnamefunctie die gebruikmaakt van de RAW Burst-modus, maar de functie in de EOS R5 Mark II werkt ook als je JPEG- of HEIF-opnamen maakt, naast RAW.

"Nu ik deze functie gebruik, mis ik zelden meer iets. Dit is baanbrekend," zegt Robert. "Dit is echt een hoogtepunt voor mij als wildlifefotograaf."

Een zeemeeuw komt boven water met een vis in zijn snavel en zijn vleugels gestrekt achter zich. Gemaakt met de Canon EOS R5 Mark II.

Met behulp van de Canon EOS R5 Mark II en een RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM professioneel telefotozoomobjectief kon Robert het moment vastleggen waarop deze zeemeeuw weer boven water kwam nadat hij een vis had gevangen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 1/3200 sec, f/7.1 en ISO 800. © Robert Marc Lehmann

De Canon EOS R5 Mark II biedt een vergelijkbare functie voor het vastleggen van video, die net zo waardevol is voor hybride professionals als Robert: video-vooropname. Met deze functie laat je de EOS R5 Mark II continu opnemen terwijl de camera is ingeschakeld en in de standby-stand staat. Als je vervolgens handmatig begint met opnemen, worden de voorgaande 3 of 5 seconden opgeslagen in de buffer.

"Stel dat je op een boot bent en verwacht dat een walvis tevoorschijn komt, dus je richt je camera alvast," legt Robert uit. "Zodra je de walvis ziet, druk je op de opnameknop. Maar dan mis je het moment waarop de walvis naar boven komt en de eerste lucht uit het spuitgat komt.

"Nu legt de camera die momenten voor je vast, en dat is echt geweldig voor wildlifevideografie. Dit verandert alles."

"Vroeger," vertelt Robert, "moest je maar gewoon beginnen met opnemen in de hoop dat de actie snel plaatsvond." "Daardoor," legt hij uit, "zat je met uren aan zinloos filmmateriaal dat enorm veel terabytes in beslag nam. Dat hoeft nu niet meer. Dit is een grote stap voorwaarts."

Een op het water dobberende zeemeeuw kijkt rechtstreeks in de camera. Gemaakt met de Canon EOS R5 Mark II.

Dankzij de Dual Pixel Intelligent AF van de Canon EOS R5 Mark II is de camera in staat om een onderwerp scherp in beeld te houden met verbeterde oogdetectie van zowel dieren en vogels als mensen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 400 mm, 1/2500 sec, f/6.3 en ISO 400. © Robert Marc Lehmann

Een aantal andere functies waar Robert blij mee is, en wat je ermee kunt

  • Autofocus en oogdetectie: naast de DIGIC X-beeldprocessor van andere EOS R-systeemcamera's beschikt de Canon EOS R5 Mark II ook over een nieuwe DIGIC-versneller. Deze twee processors werken samen om met behulp van deep learning ongekende autofocusprestaties te leveren, met snellere scherpstelling en verbeterde tracking van onderwerpen, zelfs als het onderwerp tijdelijk uit beeld verdwijnt. De verbeterde AF is geschikt voor dieren, mensen en zelfs voor voertuigen. Voor Robert kwam het vooral van pas bij het vastleggen van vogels in de lucht.

    "De autofocus stelde direct scherp op vliegende vogels. Daar had je vroeger jarenlange ervaring voor nodig," zegt hij. "Nu kan ik me richten op de compositie en het verhaal dat ik wil vertellen in plaats van me bezig te houden met hoe ik de foto kan maken."


  • Eye Control AF: in de Canon EOS R3 werd de functie Eye Control AF geïntroduceerd, waarmee het AF-punt wordt ingesteld door middel van detectie van waar je door de zoeker naar kijkt. In de EOS R5 Mark II gaat dit systeem nog een stapje verder dankzij nieuw ontwikkelde compacte optica en een verbeterd algoritme voor zichtlijndetectie, met nog betere detectiebereik en -nauwkeurigheid. Deze functie kan heel waardevol zijn bij wildlifefotografie als je bijvoorbeeld de camera van je gezicht haalt om het AF-punt te verplaatsen, waardoor je mogelijk te laat bent voor een snelle actie of plotseling gedrag dat je wil vastleggen.

Meerdere zeemeeuwen drijven op het water terwijl één zeemeeuw met gestrekte vleugels boven het wateroppervlak zweeft. Gemaakt met de Canon EOS R5 Mark II.

AF-tracking van dieren, mensen en voorwerpen als voertuigen is nu beter dan ooit in de Canon EOS R5 Mark II. Als een onderwerp is vastgezet, wordt het voortdurend gevolgd en blijft het scherp in beeld, zelfs als het tijdelijk uit beeld verdwijnt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 1000 mm, 1/8000 sec, f/4.5 en ISO 800. © Robert Marc Lehmann

  • 4K-video van 120 fps: de Canon EOS R5 Mark II kan video met een hoge framesnelheid en resolutie opnemen, waardoor het mogelijk is om snelle acties vast te leggen met uitmuntende helderheid en om naadloze slow motion-effecten te creëren om de kracht en wendbaarheid van dieren te benadrukken. "4K-video van 120 fps met geluid is een geweldige functie voor het vastleggen van wildlife in hun natuurlijke omgeving," vertelt Robert. "Je maakt ongekend vloeiende video's met geluid, wat echt fantastisch is voor het vastleggen van geluiden en acties uit de natuur."

  • Robuust ontwerp: de stevige constructie van de Canon EOS R5 Mark II bleek van grote waarde tijdens de shoot, omdat Robert te maken kreeg met zware weersomstandigheden. "Het robuuste ontwerp van de camera en de langere levensduur van de accu zijn van cruciaal belang voor lange dagen in de natuur," merkt hij op.
    Bovendien is het energiebeheer van de camera aanzienlijk verbeterd vergeleken met de EOS R5, aldus Robert. "Met één acculading kon ik een hele dag op de boot blijven."

Een aalscholver met gestrekte vleugels achter zich staat op een rots die langs de kust uit het water steekt. Gemaakt met de Canon EOS R5 Mark II.

Van afstand maakte Robert opnamen van een aalscholver langs de kust die zijn vleugels liet drogen nadat hij in de eerste ochtendzon naar vis had gedoken. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectief, ingesteld op 500 mm, 1/4000 sec, f/7.1 en ISO 1000. © Robert Marc Lehmann

De toekomst is hybride

Robert zegt dat hij er echt van profiteert dat hij tegelijkertijd video en foto's kan maken. Zijn krachtige beelden en activisme hebben eraan bijgedragen dat EU-wetten voor landbouw en het vinnen van haaien zijn aangepast. Zijn YouTube-kanaal heeft 861.000 abonnees. Volgens Robert zijn persbureaus en uitgevers tegenwoordig niet meer tevreden met alleen een foto. Om aandacht te trekken hebben zelfs kranten videomateriaal nodig, zodat ze hun verhalen in verschillende vormen kunnen vertellen op meerdere platforms, inclusief social media. Het is nu belangrijker dan ooit dat wildlifefotografen gebruikmaken van deze kanalen, omdat dit de plekken zijn waar je mensen kunt mobiliseren en verandering teweeg kunt brengen.

Daarom is Robert van mening dat de belangrijkste technische verbetering in de EOS R5 Mark II de mogelijkheid is om tegelijkertijd video en foto's te maken. Hierdoor hoeft hij nooit meer te kiezen tussen één van de twee.

"Voor politiek correspondenten of oorlogsfotografen en andere beroepen is het ronduit fantastisch om tegelijkertijd foto's en video te maken," zegt hij. "Dit is baanbrekend voor de journalistiek. Dankzij dit soort ontwikkelingen is over 5 tot 10 jaar iedereen een hybride professional."

Fotograaf Robert Marc Lehmann half in het water aan de Franse kust.

Robert verheugt zich op wat er allemaal mogelijk wordt als er een onderwaterbehuizing komt voor de Canon EOS R5 Mark II. Op het moment van deze reportage was zo'n behuizing nog niet beschikbaar, maar aldus Robert: "Zodra deze camera te koop is, gaan alle makers van behuizingen ermee aan de slag, omdat dit de meest succesvolle wildlifecamera wordt."

"Wildlifefotografie is nu toegankelijker voor meer mensen dankzij zulke geavanceerde functies," concludeert Robert. "Ik denk dat deze camera de belangrijkste vooruitgang is die Canon heeft gemaakt. Dit wordt de meest succesvolle camera voor wildlifefotografie en -videografie. De combinatie van functies is ongekend."

John Marshall

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro