Op een niet nader genoemde plek aan de Atlantische kust van Frankrijk ging Canon Ambassadeur Robert Marc Lehmann op een bijzondere missie. Hij is afgestudeerd als mariene bioloog en heeft over de hele wereld wildlife gefilmd en gefotografeerd, van Peru tot Papoea Nieuw Guinea, meestal vanuit het oogpunt van natuurbescherming. Bij deze gelegenheid wilde Robert elk dier vastleggen dat hij tegenkwam. Hij hoopte vooral de zeldzame, ongrijpbare en bedreigde haringhaai te vereeuwigen, en ander wildlife in dit gebied.
Op deze trip kon hij ook voor het eerst de Canon EOS R5 Mark II gebruiken. Op dat moment was de camera te nieuw voor een onderwaterbehuizing, dus hij kon geen haaien fotograferen of filmen. Hij gebruikte de EOS R5 Mark II daarom om wildlife langs de kustlijn vast te leggen, zoals de hoog in de lucht vliegende zeevogels, duikende aalscholvers en mollige zeehonden die op de rotsen lagen te luieren.
Zijn oordeel?
"Met deze camera kunnen we wildlife vastleggen op een manier die hiervoor niet mogelijk was. Dit opent nieuwe mogelijkheden in natuurfotografie en -videografie," zegt hij. "Deze camera is echt toekomstbestendig."
WILDLIFE
De toekomst van wildlifefotografie: eerste shoot met de Canon EOS R5 Mark II
De droom van elke hybride professional
Voor zijn werk als natuurbeschermer komt Robert op onveilige plekken en hij werkt regelmatig in gevaarlijk situaties, bijvoorbeeld wanneer hij illegale dierenhandel en andere gevallen van dierenmishandeling vastlegt. Maar hij houdt zich niet bezig met het gevaar, wel met de urgentie. Of je nou een zeldzaam dier fotografeert of undercover filmopnamen maakt, aldus Robert, soms heb je maar één of twee seconden om je shot te maken en vooral om een keuze te maken tussen foto of video.
"Ik ben een hybride professional en ik moet altijd kiezen,” zegt Robert. “In de afgelopen 20 jaar heb ik geleerd om een onderscheid te maken en te zeggen: Oké, dit is beter om te filmen en dit is beter om te fotograferen. Maar soms baal ik daar enorm van, omdat ik wilde filmen maar ook een foto had willen maken."
Voor Robert is daarom een van de belangrijkste vernieuwingen in de Canon EOS R5 Mark II het feit dat het niet nodig is om te schakelen tussen foto en video. Met de Canon EOS R5 kon je een foto van 35 Megapixel uit 8K video-opnamen halen (de EOS R5 Mark II kan ook frames uit video-opnamen opslaan als je wilt), maar de EOS R5 Mark II gaat een stap verder: terwijl je in Full HD aan het filmen bent, kun je tegelijkertijd één foto of continue foto's met hoge resolutie maken.
"Dit is voor het eerst dat we tegelijkertijd video en foto's kunnen maken," zegt Robert. "Dat is echt fantastisch. Dat je op kritieke momenten niet hoeft te kiezen tussen video en foto is echt baanbrekend.
Heb je Canon-apparatuur?
"Deze functie is vooral handig bij snelle wildlifefotografie waar elk moment telt," zegt hij. "Met deze camera kan ik me meer op mijn creativiteit richten in plaats van op allerlei technische beperkingen."
Laat geen moment aan je voorbijgaan
Een andere functie die Robert opviel, was het feit dat de Canon EOS R5 Mark II over pre-continue opnamen beschikt. Als je de camera instelt op continue opnamen en de AF inschakelt, kun je de sluiterknop half indrukken en de camera richten op de plek waar je denkt dat er actie gaat plaatsvinden. Als je de knop helemaal indrukt, begint de EOS R5 Mark II niet gewoon met foto's maken (met een ongekende snelheid van maximaal 30 fps), maar worden de 15 frames van vlak voordat je de knop volledig indrukte ook opgeslagen, met volledige AE- en AF-tracking. Bij een snelheid van 3 fps is dat al snel vijf hele seconden aan beelden.
Het mooie aan deze functie is dat fotografen zich nu niet meer druk hoeven te maken. Vroeger moest je 'voor de zekerheid' een foto maken, maar met pre-continue opnamen leg je alles dat vooraf gebeurt ook al vast. Zelfs als je niet snel genoeg reageert, heb je nu een goede kans om dat ene unieke moment vast te leggen, zoals een vogel die het nest uitvliegt.
Sommige andere EOS R-systeemmodellen hebben een vooropnamefunctie die gebruikmaakt van de RAW Burst-modus, maar de functie in de EOS R5 Mark II werkt ook als je JPEG- of HEIF-opnamen maakt, naast RAW.
"Nu ik deze functie gebruik, mis ik zelden meer iets. Dit is baanbrekend," zegt Robert. "Dit is echt een hoogtepunt voor mij als wildlifefotograaf."
De Canon EOS R5 Mark II biedt een vergelijkbare functie voor het vastleggen van video, die net zo waardevol is voor hybride professionals als Robert: video-vooropname. Met deze functie laat je de EOS R5 Mark II continu opnemen terwijl de camera is ingeschakeld en in de standby-stand staat. Als je vervolgens handmatig begint met opnemen, worden de voorgaande 3 of 5 seconden opgeslagen in de buffer.
"Stel dat je op een boot bent en verwacht dat een walvis tevoorschijn komt, dus je richt je camera alvast," legt Robert uit. "Zodra je de walvis ziet, druk je op de opnameknop. Maar dan mis je het moment waarop de walvis naar boven komt en de eerste lucht uit het spuitgat komt.
"Nu legt de camera die momenten voor je vast, en dat is echt geweldig voor wildlifevideografie. Dit verandert alles."
"Vroeger," vertelt Robert, "moest je maar gewoon beginnen met opnemen in de hoop dat de actie snel plaatsvond." "Daardoor," legt hij uit, "zat je met uren aan zinloos filmmateriaal dat enorm veel terabytes in beslag nam. Dat hoeft nu niet meer. Dit is een grote stap voorwaarts."
Een aantal andere functies waar Robert blij mee is, en wat je ermee kunt
- Autofocus en oogdetectie: naast de DIGIC X-beeldprocessor van andere EOS R-systeemcamera's beschikt de Canon EOS R5 Mark II ook over een nieuwe DIGIC-versneller. Deze twee processors werken samen om met behulp van deep learning ongekende autofocusprestaties te leveren, met snellere scherpstelling en verbeterde tracking van onderwerpen, zelfs als het onderwerp tijdelijk uit beeld verdwijnt. De verbeterde AF is geschikt voor dieren, mensen en zelfs voor voertuigen. Voor Robert kwam het vooral van pas bij het vastleggen van vogels in de lucht.
"De autofocus stelde direct scherp op vliegende vogels. Daar had je vroeger jarenlange ervaring voor nodig," zegt hij. "Nu kan ik me richten op de compositie en het verhaal dat ik wil vertellen in plaats van me bezig te houden met hoe ik de foto kan maken."
- Eye Control AF: in de Canon EOS R3 werd de functie Eye Control AF geïntroduceerd, waarmee het AF-punt wordt ingesteld door middel van detectie van waar je door de zoeker naar kijkt. In de EOS R5 Mark II gaat dit systeem nog een stapje verder dankzij nieuw ontwikkelde compacte optica en een verbeterd algoritme voor zichtlijndetectie, met nog betere detectiebereik en -nauwkeurigheid. Deze functie kan heel waardevol zijn bij wildlifefotografie als je bijvoorbeeld de camera van je gezicht haalt om het AF-punt te verplaatsen, waardoor je mogelijk te laat bent voor een snelle actie of plotseling gedrag dat je wil vastleggen.
- 4K-video van 120 fps: de Canon EOS R5 Mark II kan video met een hoge framesnelheid en resolutie opnemen, waardoor het mogelijk is om snelle acties vast te leggen met uitmuntende helderheid en om naadloze slow motion-effecten te creëren om de kracht en wendbaarheid van dieren te benadrukken. "4K-video van 120 fps met geluid is een geweldige functie voor het vastleggen van wildlife in hun natuurlijke omgeving," vertelt Robert. "Je maakt ongekend vloeiende video's met geluid, wat echt fantastisch is voor het vastleggen van geluiden en acties uit de natuur."
- Robuust ontwerp: de stevige constructie van de Canon EOS R5 Mark II bleek van grote waarde tijdens de shoot, omdat Robert te maken kreeg met zware weersomstandigheden. "Het robuuste ontwerp van de camera en de langere levensduur van de accu zijn van cruciaal belang voor lange dagen in de natuur," merkt hij op.
Bovendien is het energiebeheer van de camera aanzienlijk verbeterd vergeleken met de EOS R5, aldus Robert. "Met één acculading kon ik een hele dag op de boot blijven."
De toekomst is hybride
Robert zegt dat hij er echt van profiteert dat hij tegelijkertijd video en foto's kan maken. Zijn krachtige beelden en activisme hebben eraan bijgedragen dat EU-wetten voor landbouw en het vinnen van haaien zijn aangepast. Zijn YouTube-kanaal heeft 861.000 abonnees. Volgens Robert zijn persbureaus en uitgevers tegenwoordig niet meer tevreden met alleen een foto. Om aandacht te trekken hebben zelfs kranten videomateriaal nodig, zodat ze hun verhalen in verschillende vormen kunnen vertellen op meerdere platforms, inclusief social media. Het is nu belangrijker dan ooit dat wildlifefotografen gebruikmaken van deze kanalen, omdat dit de plekken zijn waar je mensen kunt mobiliseren en verandering teweeg kunt brengen.
Daarom is Robert van mening dat de belangrijkste technische verbetering in de EOS R5 Mark II de mogelijkheid is om tegelijkertijd video en foto's te maken. Hierdoor hoeft hij nooit meer te kiezen tussen één van de twee.
"Voor politiek correspondenten of oorlogsfotografen en andere beroepen is het ronduit fantastisch om tegelijkertijd foto's en video te maken," zegt hij. "Dit is baanbrekend voor de journalistiek. Dankzij dit soort ontwikkelingen is over 5 tot 10 jaar iedereen een hybride professional."
"Wildlifefotografie is nu toegankelijker voor meer mensen dankzij zulke geavanceerde functies," concludeert Robert. "Ik denk dat deze camera de belangrijkste vooruitgang is die Canon heeft gemaakt. Dit wordt de meest succesvolle camera voor wildlifefotografie en -videografie. De combinatie van functies is ongekend."
Gerelateerde artikelen
-
UITRUSTING
Vergelijking tussen de Canon EOS R5 Mark II en EOS R5
De EOS R5 Mark II is nu beschikbaar, maar wat zijn de verschillen met zijn voorganger? Lees hier wat de nieuwste hybride camera te bieden heeft voor foto en video.
-
UITRUSTING
Maak kennis met Canon's baanbrekende hybride camera's
Maak kennis met de EOS R1 en EOS R5 Mark II: een diepe duik in de ultieme full-frame systeemcamera's voor foto's en video's.
-
UITRUSTING
Een eerbetoon aan het Canon EOS R System (tot nu toe!)
Vier de mijlpalen van het systeem en ontdek hoe fotografen de grenzen verleggen van wat er op locatie mogelijk is met de technologie.
-
ARTIKEL
Mijn zwaarste wildlifeshoot
Vijf topwildlifefotografen onthullen de verhalen achter hun meest uitdagende shoots en hoe ze er uiteindelijk in zijn geslaagd om de foto's te maken die ze wilden maken.