ARTICLE

Het objectief achter de bekroonde poema-foto's van Ingo Arndt

A female puma lunges at the neck of a full-grown male guanaco.
Vacht vliegt in het rond als Sarmiento, een vrouwelijke poema, een volwassen guanacomannetje aanvalt. Wildlifefotograaf Ingo Arndt volgde maandenlang poema's in het Chileense deel van Patagonië voordat hij deze bekroonde foto maakte. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 600mm f/4L IS III USM) en een Canon Extender EF 1.4x III, ingesteld op 1/3000 sec, f/4 en ISO1000. © Ingo Arndt Photography

Toen Ingo Arndt de foto bekeek die hij zojuist had gemaakt van de dramatische jacht van een poema in de bergen van het Chileense deel van Patagonië, vertelde hij zijn trackers dat deze wel eens bekroond zou kunnen worden. Een jaar later kreeg hij gelijk. De foto werd bekroond met een prestigieuze Wildlife Photographer of the Year-award.

Na zeven maanden extreme kou en bijtende winden tijdens zijn reis in het spoor van wilde poema's in het nationaal park Torres del Paine werd de Duitse wildlifefotograaf niet met één, maar met twee prijzen bekroond tijdens de awards van 2019: gezamenlijke winnaar in de categorie Mammals Behaviour voor de foto van de jagende poema en een bijzondere vermelding in de categorie Animal Portraits voor het knappe portret van het leven van een poemafamilie. Hij won ook nog de publieksprijs voor een andere poemafoto. Alle drie de foto's maakte hij met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) in combinatie met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 600mm f/4L IS III USM).

De nogal solitaire dieren zijn eerder in het wild gefotografeerd, maar veel van de foto's zijn gemaakt met cameravallen. "Mijn plan was om het leven van de poema's voor het eerst volledig vast te leggen, met mezelf achter de camera", aldus Ingo. "Met volledig bedoel ik: al het gedrag dat je mogelijk kunt laten zien. Bijvoorbeeld een moeder die haar jongen opvoedt en jagende poema's."

Ingo, die als wildlifefotograaf de wereld heeft rondgereisd voor publicaties van bijvoorbeeld GEO en National Geographic, moest zijn uitrusting voor deze uitdaging zorgvuldig uitkiezen. Hij wilde een licht en veelzijdig objectief dat ook in moeilijke omstandigheden zou presteren. Hier legt hij uit waarom het lichte Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief zijn perfecte keuze was voor het fotograferen van deze ongrijpbare grote katten aan het einde van de wereld.

A female puma lies on the ground, her two cubs playing behind her.
Ingo's foto van een vrouwelijke poema en haar twee vier maanden oude jongen kreeg een bijzondere vermelding in de categorie Animal Portraits tijdens de Wildlife Photographer of the Year-awards van 2019. "Je moet kennis hebben van het dier dat je wilt fotograferen", zegt Ingo. "Je moet aanvoelen wat het dier gaat doen." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon Extender EF 1.4x III, ingesteld op 1/1500 sec, f/5.6 en ISO1000. © Ingo Arndt Photography
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

In het spoor van de grote katten van Patagonië

Foto's maken van de roofdieren in Patagonië bleek veel tijd én geld te kosten. Ingo reisde maar liefst zeven keer af naar het gebied - soms voor twee weken, soms voor drie maanden - waarbij hij moest betalen voor accommodatie, voertuigen, vergunningen en trackers die het gebied op hun duimpje kennen. Aanvankelijk betaalde hij alles uit eigen zak, maar dankzij financiële steun van het sportmerk PUMA en een opdracht van National Geographic kon hij samen met zijn vrouw en videograaf Silke meer tijd in het veld doorbrengen.

"Het is moeilijk om poema's te vinden, dus je hebt veel ervaring of zeer goede trackers nodig", zegt Ingo. "Poema's blijven echter nooit op dezelfde plek. Deze regio zit vol met grotten, stenen en vegetatie die ze kunnen gebruiken om te schuilen. Als wij gaan slapen, gaan zij op jacht. Ze verplaatsen zich en de volgende dag moeten we weer opnieuw beginnen."

A female puma and her three cubs look down from the top of a ridge.
Colmillo, een vrouwelijke poema, met haar drie maanden oude jongen, die net oud genoeg zijn om met haar te kunnen lopen. "Al die tijd die ik met dezelfde poema's doorbracht, had als voordeel dat ze gewend aan me raakten. Daardoor kon ik dichterbij komen", zegt Ingo. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon Extender EF 1.4x III, ingesteld op 1/1500 sec, f/5.6 en ISO800. © Ingo Arndt Photography
Wildlife photographer Ingo Arndt sits with his Canon camera equipment in front of sleeping pumas.
Ingo terwijl hij foto's maakt van slapende poema's op het ruige terrein van het nationaal park Torres del Paine. Dankzij het lichte gewicht van het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief was het makkelijk om het mee te nemen naar een nieuwe locatie. "Twintig kilometer wandelen met twee objectieven in je rugzak is namelijk geen pretje", zegt Ingo. © Jorge Cardenas

Poema's hebben een activiteitsgebied van 25 km² en kunnen dus grote afstanden afleggen. En dus moest Ingo dat ook doen. "Het was zwaar werk. Op sommige dagen liepen we wel twintig kilometer door de heuvels, zonder paden", zegt hij. "In dat geval had ik alleen het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon EOS-1D X Mark II bij me, en misschien het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. De rest liet ik achter in de auto om gewicht te besparen." Sommige objectieven zijn te zwaar om de hele dag te dragen, maar het lichte en weersbestendige Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief was voor Ingo ideaal in dit ruige terrein.

Hoewel Ingo voornamelijk een statief gebruikte, leunde hij ook op hekken en houtblokken om foto's zonder trillingen te maken met behulp van de 4-stops Image Stabilizer-technologie van het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief. In combinatie met het snelle diafragma bood dit hem ook meer flexibiliteit bij het vastleggen van actie bij weinig licht. "Het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief is zeer snel bij actiefotografie en levert haarscherpe resultaten", zegt hij. "De kwaliteit is verbluffend, zelfs met een open diafragma, wat belangrijk was bij het fotograferen van poema's vroeg in de morgen of in de avond, als er minder licht was."

A puma cub stares down the lens of Ingo Arndt's camera.
Een van de twee jongen van Sarmiento, ongeveer tien maanden oud, kijkt recht in de lens. "Bij het fotograferen van leeuwen in Afrika of tijgers in India zit je in een auto. Je moet geluk hebben om de perfecte foto te maken, maar als het niet lukt, leidt dat vaak tot veel frustratie. Op deze locatie kun je in het spoor van de poema's lopen en een positie innemen om de mooiste foto's te maken", zegt Ingo. "Je moet voorzichtig zijn, want het zijn en blijven wilde en gevaarlijke katten. Maar de ervaring is onbetaalbaar." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief en Canon Extender EF 1.4x III, ingesteld op 1/750 sec, f/8 en ISO2500. © Ingo Arndt Photography

Krachtige jachtfoto's

Om het gedrag van de wilde poema zo gedetailleerd mogelijk vast te leggen, wilde Ingo ze fotograferen terwijl ze aan het jagen waren. De favoriete prooi van de grote katten is de guanaco, een groot Zuid-Amerikaans zoogdier dat verwant is aan de lama. Maar een poema en haar prooi vastleggen bleek nogal een uitdaging. "Ik heb vijf maanden geprobeerd om een foto te maken van een poema die op een guanaco jaagt", lacht hij. "Het was de belangrijkste foto voor mijn verhaal. Ik had een paar keer bijna succes, maar er ging altijd wel weer iets fout. Soms wachtte ik uren en uren, totdat de poema eindelijk de guanaco op twintig meter was genaderd, maar net voor de beslissende sprong werd het dier dan door een andere guanaco gewaarschuwd... Zo hadden we veel frustrerende dagen."

Three wild honeybees drink water, their tongues creating not even a ripple in their reflections.

Vanuit het nest: macrofoto's van wilde honingbijen

Ontdek hoe wildlifefotograaf Ingo Arndt een EOS 5DS R en Canon Speedlites gebruikt om het geheime leven van bijen vast te leggen - in zijn eigen tuin.

Op een dag zagen de trackers van Ingo een vrouwtjespoema, genaamd Sarmiento, die aan het uitrusten was op een heuvel. Omdat ze haar jongen niet bij zich had, was er een goede kans dat ze op jacht zou gaan. Na haar een uur te hebben geobserveerd, kreeg ze een groot guanacomannetje in het vizier. Ingo's trackers namen hun positie in terwijl hij dichter bij de guanaco probeerde te komen. Door de camouflage van de poema kon hij het dier niet zien, en dus volgde hij de prooi. Via zijn radio hoorde hij hoe de trackers Sarmiento de guanaco zagen naderen.

"Ik stelde scherp op de hals van de guanaco", zegt hij. "En nog geen tien seconden later zie ik de poema springen, en nam ik zo veel mogelijk foto's als ik kon. Met de Canon EOS-1D X Mark II kan ik fotograferen met 14 fps in de Burstmodus, en met 16 fps in Live View. Ik was zo gefocust dat ik eigenlijk niet doorhad wat er gebeurde. In 4,5 seconde had ik ongeveer zestig foto's gemaakt.

"Ik gebruikte de AF-volgfunctie om de actie te volgen en de scherpstelpunten te wijzigen, dat was echt heel handig. Met het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief fotografeerde ik met f/4 en 1/3000 sec., dus ik had niet veel scherptediepte. Alle foto's van die jagende poema waren scherp, echt geweldig."

Ingo wist meteen dat hij een bijzondere foto had gemaakt. "Ik zei tegen mijn trackers: 'Deze foto gaat in de prijzen vallen, ik weet het zeker'. Ik doe dit al dertig jaar en soms weet je gewoon dat je goud in handen hebt. Het was een heel speciaal moment. We hebben het tot in de vroege uurtjes gevierd."

Two pumas on a mountain ridge stalk each other during a mating ritual.
Poema's die elkaar het hof maken trekken vaak enkele dagen samen op. Ingo wist zelfs een foto te maken van parende poema's, waarvoor hij veel tijd op dezelfde locatie moest doorbrengen. Dankzij de 4-stops Image Stabilizer in het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, gecombineerd met het snelle diafragma, kon Ingo heel goed foto's bij weinig licht te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II ingesteld op 1/5000 sec, f/8 en ISO800. © Ingo Arndt Photography
A female puma and her two cubs bask in the sunshine on a grassy mountainside.
Sarmiento en haar twee bijna-volwassen jongen van ongeveer veertien maanden oud ontspannen in de zon op de flank van een begroeide berg. Met het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon Extender EF 1.4x III kon Ingo op een afstandje hun natuurlijke gedrag vastleggen, zonder ze af te schrikken. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II ingesteld op 1/1500 sec, f/8 en ISO800. © Ingo Arndt Photography

Familiaal gedrag vastleggen door een teleobjectief

Gedurende zeven maanden fotografeerde Ingo achttien verschillende poema's, maar de focus ging vooral uit naar twee moeders - Sarmiento en Colmillo - en hun jongen. De poema's raakten gewend aan de aanwezigheid van Ingo, waardoor hij zeer intieme foto's kon vastleggen met zijn teleobjectief. Op een afstandje, dat wel.

"Meestal gebruikte ik een Canon Extender EF 1.4x III met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, omdat je een beetje afstand moet nemen om het natuurlijke gedrag te zien", zegt Ingo. "Soms kun je wat dichterbij komen, maar dan schermt de moeder de jongen af of raken de dieren nerveus. Ik wilde de poema's zo natuurlijk mogelijk fotograferen, en niet in een staat van angst. Zonder de Canon Extender EF 1.4x III had ik de jongen nooit zo onverholen op de rots kunnen vastleggen. Als je te dichtbij komt, verstoppen ze zich tussen de begroeiing, zelfs als ze je kennen. Om ze op deze manier in het wild te zien... Echt een winnend lot uit de loterij."

Deze momenten, waarop Ingo zich echt verbonden voelde met de wilde poema's en nooit eerder vertoond gedrag vastlegde, maakten van dit verhaal zijn absolute favoriet. "Voor mij is de poema de meest elegante van alle grote katten", zegt hij. "Ze zijn zo prachtig. Ik kreeg er echt een kick van toen ik recht voor ze stond. En dan het dramatische, ruige, prachtige landschap in het zuiden van Chili... Ik heb nog nooit zoiets gezien. Foto's maken van een prachtige katachtige zoals de poema in dat landschap was echt een onbetaalbare ervaring."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Ingo Arndt

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Wildlife photographer Ingo Arndt and his wife Silke with their Canon kit.

Camera

Canon EOS-1D X Mark III

De opvolger van de Canon EOS-1D X Mark II, de favoriet van Ingo. Het is de ultieme creatieve toolkit met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video.

Objectieven

Canon EF 600mm f/4L IS III USM

De opvolger van het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, de favoriet van Ingo, is zeer licht en bij uitstek geschikt voor professionele wildlife-, sport- en nieuwsfotografen. "Alle foto's van die jagende poema waren scherp, echt geweldig", zegt Ingo.

Accessoire

Canon Extender EF 1.4x III

Deze compacte extender is ideaal voor pers-, sport- en natuurfotografie. Hij verlengt de brandpuntsafstand van de tele(zoom)lenzen uit Canon's L-serie met een factor 1.4x, met hogere AF-nauwkeurigheid en verbeterde communicatie tussen camera en objectief. "Je moet een beetje afstand nemen om het natuurlijke gedrag te zien", zegt Ingo.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan