ARTIKEL
De beste Canon-apparatuur voor wildlifefotografie
Jonathan en Angela Scott, het presentatieduo van Big Cat Tales, laten ons hun uitrusting zien en onthullen de beste Canon-camera's en -objectieven voor wildlifefotografie.
Voor fotografen van explosieve sportacties, majestueus wildlife, weidse landschappen, karaktervolle portretten, inzichtelijke documentaires, structuurrijke macro-opnamen en meer, maken het hoogwaardige vakmanschap en de scherpe resultaten de Canon-objectieven uit de L-serie tot de beste keuze. Maar voor de productie van zulke hoogwaardige objectieven zijn indrukwekkende niveaus van vakmanschap, oog voor detail... en een paar verrassende werkwijzen nodig. Het is dus geen wonder dat objectievenfabriek van Canon in Utsunomiya een centrum van innovatie en precisie is.
Niets wordt over het hoofd gezien, van de op maat gemaakte machines die het glas perfect modelleren tot de technici die de objectieven met de hand testen. In dit artikel behandelen we 10 wetenswaardigheden over Canon's objectievenfabriek in het Japanse Utsunomiya, die het vakmanschap benadrukken waarmee deze professionele objectieven worden gemaakt.
Zo'n 100 km ten noorden van Tokio (50 minuten met de kogeltrein) ligt de Utsunomiya-objectievenfabriek van Canon, het belangrijkste productiecentrum voor objectieven uit de L-serie. De fabriek is 160 x 200 meter groot, beslaat een gebied van bijna vijf voetbalvelden en er kunnen vier Airbus A380-vliegtuigen in. De productie van objectieven is zo nauwkeurig dat de interne temperatuur van de fabriek tot 0,5°C wordt geregeld. Alle werknemers en bezoekers dragen beschermende kleding, waaronder antistatische schoenen op de werkvloer en speciale schone slippers in de assemblage- en testruimtes. Bovendien moet iedereen door een 'luchtdouche' voor ze de stofvrije ruimtes kunnen betreden, om het productieproces te beschermen.
Hoewel een groot deel van het productieproces geautomatiseerd is, spelen deskundige vakmensen, Takumi ('ambachtsman') genaamd, een belangrijke rol bij het maken van de objectieven. Toshi Saito, één van de Takumi's van Canon, heeft 25 jaar ervaring en hij gebruikt zelfs zijn oren bij de productie van objectieven. "Als het objectief de diamanten plaat raakt, weet ik welk geluid het moet maken. Als het ook maar enigszins afwijkt, kan ik dat horen", zegt hij. Toshi maakt niet alleen met de hand objectieven, hij gebruikt zijn ervaring ook om machines te 'trainen' om de toleranties en de nauwkeurigheid te reproduceren die door de ontwerpers worden vereist.
Glas is het beste materiaal om objectieven mee te maken. Het is transparant, relatief eenvoudig te modelleren en thermisch en chemisch stabiel. Maar het kan lastig zijn om mee te werken. De meeste elementen in een objectief zijn sferisch, maar soms zijn er voor de optische ontwerpen complexere, niet-sferische elementen vereist. Deze asferische objectieven zijn met traditionele slijp- en polijsttechnieken lastig en duur om te fabriceren. In Canon's fabriek in Utsunomiya staan echter speciale glasgietmachines waarmee ze kunnen worden gemaakt. Elke mal is uiterst precies ontworpen, waarbij rekening is gehouden met de exacte veranderingen in afmetingen die plaatsvinden als het glas afkoelt en verhardt.
De fabriek in Utsunomiya is enorm en dus rijden er bezorgrobots rond om de kostbare lading naar de verschillende stations te brengen. Ze volgen gele lijnen die op de vloer zijn geschilderd en zijn zich bewust van elkaars aanwezigheid, zodat ze elkaar kunnen ontwijken. Ze hebben zelfs automatische detectiesensoren om te voorkomen dat ze tegen mensen of objecten botsen, zodat het glas en de objectiefonderdelen veilig naar hun bestemming kunnen worden gebracht.
De uiterst nauwkeurige objectieven van Canon zijn gemaakt voor de 4K/8K-TV-industrie en hebben een fabricageafwijking van minder dan 30 nanometer (een nanometer is een miljoenste van een millimeter). Stel je ter visualisatie eens een objectief voor dat groot genoeg is om het 300 meter brede Maracanã-stadion in Rio de Janeiro in beeld te brengen. Over het hele oppervlak zou dit gigantische objectief een afwijking van minder dan 0,03 mm hebben. Dat is nog dunner dan een plastic zak.
Is het maken van het grootste zoomobjectief ter wereld ook het lastigst? Je zou verwachten dat het Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief – dat een beeldhoek van 117° en een enorme convex voorzijde met vier asferische elementen heeft – het lastigste objectief is, maar volgens Toshi is dat niet zo. "Het was aan het begin wel een uitdaging, maar echt moeilijk was het niet." De lastigste objectieven zijn de lange telezoomobjectieven uit de L-serie, zoals de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Door hun complexe interne bewegingen is het erg tijdrovend om ze in elkaar te zetten. Het duurt bijvoorbeeld viermaal zo lang als het maken van zoomobjectieven, zoals de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM.
Canon heeft beeldstabilisatie uitgevonden. Voor EOS DSLR's gebruikt Canon beeldstabilisatie met objectieven in plaats van sensoren, omdat je het glas moet stabiliseren om een zo helder mogelijk zoekerbeeld te krijgen. Ook gebruikt Canon nieuwe optische materialen in het Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief en andere gespecialiseerde objectieven. Een van deze materialen is BR (Blue Spectrum Refractive-optiek), gemaakt van een harssoort die Canon zelf heeft ontwikkeld. Deze BR-objectiefelementen zorgen voor een sterke blauwe lichtbreking en verminderen chromatische aberratie effectiever dan gewone glaselementen.
In oktober 2017 behaalde Canon een productiemijlpaal van 130 miljoen EF-objectieven die waarschijnlijk de halve wereld zouden bedekken als ze achter elkaar werden gelegd. Met deze miljoenen objectieven heeft Canon voortdurend nieuwe technologieën geïntroduceerd. Canon gebruikt deze nieuwe ontwikkelingen eerst voor objectieven uit de L-serie. Het is de bedoeling om ze ook te gebruiken voor producten uit het middensegment en waar mogelijk voor instapcamera's, zodat iedereen kan profiteren van de nieuwste innovaties.
Voor meer informatie bezoek je de productpagina van de EF-objectieven uit de Canon L-serie.
Geschreven door
ARTIKEL
Jonathan en Angela Scott, het presentatieduo van Big Cat Tales, laten ons hun uitrusting zien en onthullen de beste Canon-camera's en -objectieven voor wildlifefotografie.
ARTIKEL
Jaroslav Monchak vertelt over zijn favoriete Canon-camera’s en -objectieven voor het fotograferen van luxe fashion.
ARTIKEL
Fotograaf Fernando Guerra en Mike Burnhill van Canon delen deskundig advies over de beste Canon-objectieven en -camera voor architectuurfotografie.
ARTIKEL
De erkende landschapsfotograaf David Noton legt uit waarom hij vindt dat dit de beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie in elke mogelijke stijl zijn.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro