PRINTEN

Foto’s met weinig licht en minimalistische foto’s printen met diepte

Minimalistische fotografie betekent niet dat rijke details of interessante aspecten verloren gaan – integendeel. Fotograaf en natuurliefhebber Mauro Tronto, specialist in het maken van opnamen bij weinig licht, deelt zijn geheimen voor perfecte fotoprints.
Silhouet van een boom zonder bladeren tegen een nachtelijke sterrenhemel, gefotografeerd in zwart-wit met een Canon EOS R5 door Mauro Tronto.

"Landschapsfotografie is geen exacte wetenschap", zegt de Italiaanse fotograaf Mauro Tronto over zijn werk. "Met de onvoorspelbaarheid van de natuur kan alles veranderen. En dat is nu juist wat me door laat gaan, zelfs als iets niet lijkt te werken zoals gepland." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 24mm, 0.15 sec, f/2.8 en ISO1600. © Mauro Tronto

De Italiaanse fotograaf Mauro Tronto laat in zijn werk de natuur het verhaal vertellen. Als een ware lichtkunstenaar, laat hij het majestueuze van de natuur zien in minimalistische composities en donkere omgevingen – van diepzwarte nachtelijke sterrenhemels (zie hierboven) tot bossen vol glimmende vuurvliegjes (zie hieronder). Hij is ook bijzonder bekwaam in het maken van hoogwaardige prints van zijn foto’s, die hij vervolgens te koop aanbiedt. Hij transformeert de donkere beelden tot kunstwerken die er op papier net zo goed uitzien als op het scherm.

"Ik heb een liefde voor de natuur, al sinds ik een kind was", zegt Mauro. "Er ging op mij direct een aantrekkingskracht uit van landschapsfotografie, die inmiddels is veranderd in een onuitputtelijke bron van inspiratie. Het landschap is er om te worden geobserveerd, begrepen en geïnterpreteerd."

Terwijl Mauro inspiratie opdoet in de natuur, vraagt het omzetten van zijn foto’s naar print ook om aanzienlijke praktische vaardigheden. Hij gebruikt zijn Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer voor het maken van zijn fotoprints, die hij tentoonstelt en vervolgens aan klanten verkoopt. Mauro neemt ook deel aan conferenties op het gebied van landschapsfotografie en printprocessen, dus is goed op de hoogte van veelvoorkomende printfouten van fotografen – die hij inmiddels zorgvuldig weet te vermijden. Hier vertelt hij hoe hij te werk gaat en geeft hij een aantal tips.

Vuurvliegjes lichten helder op in een bos in de avondschemering op deze foto gemaakt door Mauro Tronto met een Canon EOS R5.

"Professionele printers gebruiken een groot aantal inkten speciaal om het reproduceerbare kleurenspectrum te vergroten. Een printer zoals de Canon imagePROGRAF PRO-1000 met 12 LUCIA-pigmentinkten, kan buitengewoon indrukwekkende kleurtonen en -nuances reproduceren, met een geweldig niveau van detail", zegt Mauro. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 70mm, 0.18 sec, f/2.8 en ISO800. © Mauro Tronto

De uitdaging aangaan: printen van foto’s met weinig licht

"Als je ervoor kiest om foto’s met weinig licht of minimalistische foto’s te printen met diepte, moet je rekening houden met een aantal belangrijke zaken", merkt Mauro op. "De grootste uitdaging bij het printen van nachtlandschappen en landschapsfoto’s gemaakt bij weinig licht, is het nauwkeurig overbrengen van de sfeer van dat moment, zonder dat details verloren gaan in de donkerste en diepste delen van de foto", zegt hij.

Mauro draagt een Canon EOS R5 en uitrusting vol met Canon EF-objectieven en filters. Hij gebruikt ook een vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter – dit zijn de tools waarmee hij zijn kenmerkende foto’s maakt. De RAW-opnamemogelijkheden van de EOS R5 met 14-bits kleurdiepte helpen hem opnamebestanden te maken boordevol informatie, zodat hij bij de bewerking van zijn foto’s veel kleurnuances en detail kan toevoegen.

Voor het maken van foto’s bij weinig licht met als doel ze te printen, belicht Mauro de foto altijd 'naar rechts'. "Door te kiezen voor een belichting naar rechts – met belichtingspiek aan de rechterkant van het histogram – wordt de signaal-ruisverhouding van de sensor gemaximaliseerd, waardoor de rijkheid, kleurtonen en kleurdiepte van het beeld worden behouden", legt hij uit. "Hierdoor kan ik optimaal gebruikmaken van het dynamische bereik van de sensor en krijg ik een maximale bestandskwaliteit. Zo kan ik het RAW-bestand ontwikkelen zonder dat een detail verloren gaat. Het beschermt ook tegen een van de meest delicate aspecten in de verwerkingsfase van opnamen gemaakt bij weinig licht: ruis."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Landschapsfotograaf Mauro Tronto houdt een foto omhoog die is geprint met een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer.

Mauro analyseert opnamen in verschillende fasen, en verwerkt ze met de Adobe Photoshop Lightroom-filmstrip. "Het lijkt misschien simpel, maar het kiezen van foto’s is soms toch complexer dan je denkt", zegt hij. "Ik controleer de foto’s eerst op technische problemen, zoals camerabeweging, en markeer deze opnamen om ze te verwijderen. Daarna beoordeel ik zorgvuldig de compositie van de resterende foto’s en kies ik de beste uit op basis van het soort licht. Als ik foto’s heb met een ongeveer gelijke compositie maar die zijn gemaakt op verschillende tijdstippen van de dag, bijvoorbeeld dichter bij zonsopgang of zonsondergang, is het licht de belangrijkste factor waarop ik mijn uiteindelijke keuzes baseer." © Mauro Tronto

Soft-proofing van je foto’s vóór printen

Voordat Mauro iets print, voert hij eerst soft-proofing van zijn foto’s uit in Adobe Photoshop. Hij bekijkt de foto zorgvuldig op een nauwkeurig gekalibreerde monitor om te zien hoe het beeld eruit komt te zien als het wordt geprint, en brengt zo nodig nog correcties aan. Het soft-proofingproces is een belangrijk onderdeel van het printen, omdat wat je op een sterk verlicht computerscherm ziet nooit precies hetzelfde zal zijn als wat er op papier verschijnt.

"Vanwege het uitgesproken verschil tussen de kleursystemen van printers en monitoren (CMYK versus RGB), zijn er kleuren die kunnen worden gereproduceerd op de monitor maar niet in print en andersom", zegt Mauro. "Soft-proofing is een softwaremechanisme waamee we op een monitor kunnen simuleren hoe de print er op papier zal uitzien. Dit is natuurlijk bij benadering, omdat niet alle CMYK-kleuren kunnen worden gereproduceerd in de RGB-kleurruimte, maar met een goed gekalibreerde kwaliteitsmonitor zijn de soft-proofingresultaten vrijwel altijd goed."

Canon's Professional Print & Layout-software biedt kleurbeheer voor soft- en hard-proofing evenals ICC-profielen voor een optimale weergave van het verwachte printresultaat op het scherm.

Twee kleine silhouetten van personen die nog net zichtbaar zijn op een volledig witte berghelling die boven het bos uitrijst en subtiel is afgezet tegen de witte lucht, in Castelluccio, Italië, gefotografeerd met een Canon EOS R5 door Mauro Tronto.

"In het veld gaat mijn grootste aandacht uit naar de compositie", zegt Mauro. "De fout die we het vaakst maken bij onze benadering van landschapsfotografie is dat we niet op zoek gaan naar details, of niet weten hoe we verder kunnen kijken dan onze neus lang is. Of, het niet begrijpen dat soms de perfecte compositie, of het beeld waar we al zo lang naar op zoek waren, zich recht voor onze neus bevindt. Gewoon door nog eens goed te kijken." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 400mm, 1/250 sec, f/7.1 en ISO100. © Mauro Tronto

Nadruk leggen op de belangrijkste elementen in minimalistische prints

De Canon imagePROGRAF PRO-1000 is een printer die volgens Mauro zijn beeldbestanden uiterst getrouw reproduceert. "Een echt kwaliteitsbestand van mijn Canon EOS R5 exact kunnen reproduceren op elk type papier met de imagePROGRAF PRO-1000-printer, is als het rijden in een Ferrari op een racecircuit. Je kunt er 100% van op aan", zegt hij. "Door een print een 3D-uitstraling te geven, kan ik de aandacht van de kijker leiden naar de belangrijkste boodschap van mijn werk. Zo geef ik zin aan mijn fotografie en krijgen de beelden betekenis."

Door zijn werk te printen kan Mauro nog beter de blik van de kijker sturen. Hij maakt minimalistische composities, zoals de foto waarin een volledig witte berghelling boven het bos uitrijst en subtiel is afgezet tegen de witte lucht, waardoor de kijker op het eerste gezicht bijna de kleine silhouetten van de bergbeklimmers mist (zie hierboven). Zodra de bergbeklimmers worden opgemerkt, wordt de kijker ertoe aangezet het beeld anders te gaan 'lezen' en het nog eens nader te bekijken.

Op eenzelfde wijze lijkt hij in bepaalde nachtlandschappen een beeld naar voren te halen uit het donker, waarbij de blik van de kijker als vanzelf wordt geleid naar precies die aspecten en vormen die hij wil laten zien. Voor het succesvol printen van dit soort beelden is een nauwkeurige reproductie van de rijke variatie aan zwart- en grijstonen nodig – een reden waarom Mauro de voorkeur geeft aan "de uitvoerkwaliteit van de Canon imagePROGRAF PRO-1000 wat betreft details en kleur".

Suhaib Hussain, Product Marketing Lead bij Canon Europe, legt nog eens uit waarom de Canon imagePROGRAF PRO-1000 ideaal kan zijn voor het printen van foto’s met weinig licht. "Omdat hij over een 12-inktensysteem beschikt heeft hij een veel groter kleurenspectrum dan printers met een kleiner aantal inkten, waardoor een groter bereik aan kleuren en tonen kan worden geproduceerd", zegt hij. "Er zitten ook vier speciale monochrome inkten in de set (PBK, MBK, PGY, GY), wat voor vloeiendere kleurovergangen zorgt en waardoor meer details kunnen worden behouden in de schaduwen, die eenvoudig verloren kunnen gaan bij andere printers."

Twee vrouwen die tegen een muur aan staan, aan weerszijden van een hoek van een gebouw. Een is gekleed in alledaagse zwarte kleding met een vrolijk gekleurde sjaal en gilet, de ander draagt een lange witte avondjurk. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 door fashionfotograaf Leo Faria.

Catwalk versus street fashion: van camera tot print

Ontdek hoe Leo Faria de essentie van 'streetstyle' vastlegt en waarom het maken van grootformaat prints een belangrijke rol speelt in zijn werk.
Een grote print komt uit een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer. Een selectie van andere geprinte foto’s ligt op het oppervlak waar de printer staat.

"Het gebruikte papiersoort kan invloed hebben op in hoeverre de donkere gebieden van de foto kleurgetrouw kunnen worden gereproduceerd", zegt Mauro. "Fine-art Baryta-printpapier, zoals Canson® Infinity Baryta Photographique II 310gsm, heeft een gladde structuur zonder reflectie, waardoor je nog meer nuance en finesse in je foto’s kunt leggen, en biedt een kleurenspectrum met zeer diepe zwarttonen, ideaal voor het printen van zwart-witfoto’s."

Belang van de juiste papierkeuze

Mauro gebruikt zijn Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer in combinatie met fine art-papier van Canson® and Hahnemühle en zegt dat zijn papierkeuze afhangt van de foto die hij wil printen. "Fotopapier speelt een belangrijke rol in het hele proces, en mij wordt vaak gevraagd welk papier je nu het beste kunt kiezen. Maar het is gewoon onmogelijk om daarop een exact antwoord te geven", zegt hij. "Ik denk dat je het kiezen van het juiste printpapier kunt vergelijken met het laten maken van een maatpak in plaats van standaardconfectie te kopen uit de winkel."

Hij raadt aan om eerst wat proefpakketten te kopen met verschillende soorten fotopapier – van mat tot glanzend, en van gestructureerd tot glad – om eerst een aantal papiersoorten uit te testen voordat je een uiteindelijke keuze maakt.

Eén factor die een rol speelt bij Mauro’s papierkeuze is de duurzaamheid. Omdat fine art-papier voornamelijk wordt gemaakt van natuurlijke vezels en niet wordt gebleekt, blijven prints wel 60 jaar of langer mooi bij correcte behandeling. Ook moet je nadenken over de structuur van het papier, aangezien dit de wijze waarop de details worden weergegeven en het vermogen waarmee het papier licht kan reflecteren beïnvloedt, en daarmee het toonbereik dat kan worden overgebracht. Hij raadt ook aan om goed na te denken over het gewicht, en het witpunt – de referentiewaarde van de kleur wit – van het papier.

Baryta is fotopapier op vezelbasis dat is gecoat met bariumsulfaat voor een gladde, reflecterende afwerking. "Hoe bijvoorbeeld de zwarttonen op Baryta-fotokaarten uitkomen is echt verbluffend", zegt Mauro. "Hierdoor kan ik, vooral bij weinig licht, de juiste balans vinden bij het printen van foto’s met een sterk contrast tussen licht- en schaduwgebieden."

Ten slotte speelt ook het kleurenspectrum een beslissende rol bij de papierkeuze. "Door verschillende papiersoorten te gebruiken op dezelfde printer met dezelfde kleurenset, dezelfde printerdrivers en met een specifiek kleurenprofiel, kan ik verschillende zwarttoondieptes en verschillende chromaticiteiten bereiken en de juiste keuze maken op basis van de foto die ik wil printen", zegt Mauro.

Deze diepte in de zwarttonen, de subtiele variaties in toon, en kleurgetrouwheid zijn typerend voor Mauro’s bekroonde fotoprints. Als je landschappen wilt fotograferen in een minimalistische stijl, moet elk element van de print de aandacht trekken – en dat is hier ook het geval.

Adobe, Photoshop en Lightroom zijn geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Lorna Dockerill

Mauro Tronto's uitrusting

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te maken en te printen

Landschapsfotograaf Mauro Tronto staat voor een bergketen met besneeuwde bergtoppen.

Camera's

Canon EOS R5

Een hybride systeemcamera waarmee je 45 Megapixel foto’s kunt maken tot 20 frames per seconde. "De helderheid van de elektronische zoeker op de Canon EOS R5 is eenvoudig aan te passen. Ik kan er letterlijk mee in het donker zien", zegt Mauro. "Hij biedt een geweldige beeldkwaliteit en kleurdiepte, en superieure autofocus."

Canon EOS 5D Mark IV

Een gevestigde allrounder met geavanceerde scherpstelling en meting, om onderwerpen te volgen en vast te leggen op het perfecte moment, zelfs bij weinig licht. "Een trouwe partner op mijn vele trips", zegt Mauro. "Robuust en betrouwbaar in alle weersomstandigheden."

Lenzen

Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

Een veelzijdig Fisheye-zoomobjectief dat de keuze biedt tussen full-frame of cirkelvormig beeld en fantastische beeldkwaliteit levert, zelfs bij dit soort groothoekopnamen. "Ideaal voor wanneer je een classy uitstraling en een originele insteek wilt", aldus Mauro.

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

Een compact, licht en krachtig ultragroothoek-zoomobjectief met vast f/4-diafragma en Image Stabilizer. "Mijn vrienden noemden me niet voor niets de 'groothoekman’", zegt Mauro. "Dit objectief biedt verbluffende beeldkwaliteit in het hele frame. Ik heb hem altijd bij me."

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Het nieuwste model gebouwd voor elke opdracht en elk genre, ontwikkeld om te presteren onder de meest uitdagende omstandigheden. "Door de kwaliteit en nauwkeurigheid van dit geweldige objectief kan ik anoniem blijven bij het maken van mijn opnamen en toch de emotie van het moment vastleggen van dichtbij", zegt Mauro.

Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6L IS II USM

Een compact, krachtig zoomobjectief dat uitstekende beeldkwaliteit levert in het hele frame. "Een uitzonderlijk objectief, dat je ondanks het gewicht kunt gebruiken vanuit de hand dankzij de 4-stops Image Stabilizer", zegt Mauro. "Dit is zonder twijfel mijn favoriete objectief. Nauwkeurig en haarscherp."

Accessoires

Canon imagePROGRAF PRO-1000

Een geweldige desktop-A2-fotoprinter met een geavanceerd inktensysteem voor een breder kleurenspectrum en een naadloze printworkflow van invoer tot uitvoer. "De Canon imagePROGRAF PRO-1000 heeft een uitgebreid kleurenspectrum, vier inkten voor monochroom printen en een Chroma Optimiser die zorgt voor een mooie egale glans van de opname. De ideale printer om mijn boodschap over te brengen op papier", zegt Mauro.

Canon-vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter

De vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter heeft de functionaliteit van de EF-EOS R en biedt daarnaast de mogelijkheid om drop-in filters te gebruiken. Het is dan niet nodig om filters voor een objectief te plaatsen, wat bijzonder handig is bij groothoekobjectieven met een groot voorste objectiefelement. "De mogelijkheid om te profiteren van de nieuwste Canon-technologie terwijl je gewoon je bestaande EF-objectieven kunt blijven gebruiken, biedt enorme ontwikkelingskansen voor elke fotograaf", zegt Mauro.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro