ARTIKEL

Creatieve vormen van gebruik van meervoudige belichtingsfotografie

A multiple exposure image of a doorframe outlined in red light. The shape appears to emerge from the sea and is set against a rocky backdrop.
Deze opvallende meervoudige belichting door commerciële fotograaf Rob Payne is gemaakt met de Canon EOS R6. Rob en zijn team reisden naar de kust van Dorset, Engeland, voor de rotsachtige achtergrond en de zee. Ze maakten gebruik van sjablonen en lichtteken-effecten om de indruk te wekken dat er een rode deur in het landschap staat. Gemaakt met een Canon EOS R6 met een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 2.9 sec, f/8 en ISO12800 (deur); 24mm, 16.3 sec, f/8, ISO12800 (achterplaat). © Rob Payne

Foto's met meervoudige belichting bieden een frisse kijk op bekende onderwerpen, van unieke portretten met natuurlijke texturen tot abstract werk met meerdere lagen waarin scherpte en onscherpte worden gecombineerd. De oorsprong van meervoudige belichting is terug te voeren op de dubbele belichting uit de jaren 1860. Naarmate de cameratechniek zich ontwikkelde, zijn echter ook de creatieve mogelijkheden van de techniek geëvolueerd en kunnen deze op veel verschillende manieren op uiteenlopende onderwerpen worden toegepast.

We spreken hier met twee fotografen die de meervoudige belichtingsfunctie op hun Canon-camera's hebben gebruikt voor zeer verschillende projecten: één waarbij de eindresultaten met precisie werden gepland en waarbij er stapsgewijs en methodisch werd gewerkt, en de andere die paste bij een spontanere en vrijere aanpak, waarbij bewegende atleten werden vastgelegd. Ook wordt er ingegaan op de manier hoe je met Canon-camera's met meervoudige belichting kunt werken.

A multiple exposure image of a female tennis player running for the ball to return a shot at the 2019 Wimbledon Championships Girls' Singles final.
Matt Ben Stone gebruikte de meervoudige belichting op zijn Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) om de kracht en behendigheid van de spelers te benadrukken tijdens de finale van het Wimbledon-toernooi voor meisjes van 2019. Gefotografeerd met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 1/1600 sec, f/5.6 en ISO320. © Matt Ben Stone

Meerdere belichtingen in-camera

De Canon EOS 90D, EOS 7D Mark II, EOS 6D Mark II, EOS 5D Mark IV en EOS RP hebben een speciale meervoudige belichtingsfunctie in hun opnamemenu, waarmee je automatisch twee tot negen verschillende belichtingen in één beeld kunt combineren, in-camera. De camera kan de belichting van elke ‘laag’ aanpassen om tot een standaard eindbelichting te komen, of je kunt dat aspect zelf regelen.

Professionele camera's zoals de Canon Canon EOS R5, EOS R6 en EOS-1D X Mark III beschikken over extra instellingen, waaronder de optie om de afzonderlijke bronbeelden en de voltooide meervoudige belichting op te slaan. Ze bieden ook twee extra controle- of overvloeimethoden en de mogelijkheid om bij het fotograferen van bewegende onderwerpen prioriteit te geven aan de continue opnamesnelheid.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Het gebruik van overvloeimodi in de camera - Additief, Gemiddeld, Helder of Donker - kan helpen om gevarieerde creatieve resultaten te bereiken, aangezien ze van invloed zijn op de uiteindelijke belichting. Met Additief worden de beelden over elkaar heen gelegd, waarbij de helderheden van de beelden worden gecombineerd. De overlay van één beeld met een ander beeld met dezelfde belichting levert een gecombineerd beeld op dat één fractie lichter is. Met de overvloeimodus Gemiddeld wordt de belichting echter automatisch aangepast in gebieden die elkaar overlappen om overbelichting te voorkomen.

De modus Helder geeft voorrang aan de belichting van de lichtere gebieden in een beeld, zodat deze hun helderheid behouden als ze over andere beelden heen worden gelegd, terwijl de helderheid in donkere gebieden, zoals de nachtelijke hemel, redelijk hetzelfde blijft. Omgekeerd geeft de modus Donker voorrang aan de belichting van donkere gebieden in een beeld, zodat deze hun helderheid behouden zonder de helderheid van de lichte gebieden te verhogen als deze elkaar overlappen.

Tijdens de opname kun je het samengevoegde resultaat bekijken op het Live View-scherm (of de EVF van een systeemcamera), zodat je de daaropvolgende opnames nauwkeurig kunt positioneren. Je kunt een belichting ook ‘ongedaan maken’ en een andere, wel bruikbare opname maken.

Zelfs als je camera niet over opname met meervoudige belichting beschikt, kun je nog steeds beelden combineren met de compositietool in de Digital Photo Professional (DPP) software van Canon. Met DPP heb je nog meer creatieve opties, zoals het aanpassen van de zichtbaarheid en positie van elk beeld binnen de meervoudige belichting, en het selecteren van een aantal overvloeimodi.

Meervoudige belichtingen en tekenen met licht

Commercieel fotograaf Rob Payne en zijn team kregen de opdracht een marketingcampagne voor de Canon EOS R6 te maken en gebruikten de meervoudige belichtingsfunctie in de camera om de ongelofelijke mogelijkheden bij weinig licht te benadrukken.

De meervoudige belichtingsfoto's combineren omgevingsbelichtingen van een nachtelijk landschap met afzonderlijke ‘lichttekeningen’, die zijn gemaakt met fakkels en een drone.

Het team knipte vormen uit platen schuimrubber om de lichttekenjablonen te maken. Deze vormen werden op locatie geschilderd met behulp van een rood gefilterde zaklamp en vervolgens binnen een tafereel aan de kust geplaatst met behulp van de meervoudige belichtingsfunctie van de Canon EOS R6.

Rob Payne taking a multiple exposure photograph of a rocky coastline. A stencil of a doorframe is positioned in front of the camera.
Rob heeft de deursjabloon gemaakt van schuimbord en heeft ervoor gekozen de bronbeelden en de uiteindelijke meervoudige belichting op te slaan.
Rob Payne photographs a rocky coastline. A drone is being used to "paint" red light onto the surface of the water.
Er werd een drone met LED-lampen gebruikt om een rode reflectie aan het water toe te voegen, terwijl LED-koplampen werden gebruikt voor de sjablonen en het tekenen met licht. Voor kleurconsistentie is er rode gel op alle lampen aangebracht.
A macro shot showing the inside of a yellow poppy with dew droplets on the petals.

Focus stacking om de scherptediepte te vergroten

Drie Canon-fotografen, die foto's maken van macro tot landschap, leggen uit hoe je met focus stacking meer van het hele beeld scherp krijgt.

"We moesten van alles plannen voordat het donker werd om uit te zoeken waar we de camera moesten neerzetten en alles op de juiste schaal te krijgen", aldus Rob. "We plaatsten de sjabloon op zodanige afstand dat de vorm de juiste proporties zou krijgen in het uiteindelijke beeld.

"Het mooie van Canon's meervoudige belichtingsmodus is dat je de mogelijkheid hebt om het uiteindelijke beeld in real-time tot leven te zien komen op het scherm, in plaats van het resultaat van de combinatie van afzonderlijke belichtingen te moeten inschatten. Dus zodra we de sjabloon hadden gefotografeerd, konden we de compositie inkaderen om de vorm in het landschap te plaatsen.

"Door het combineren van de eerste en tweede belichting konden we goed bepalen waar de drone moest worden geplaatst om de rode lichtweerkaatsingen in het water te kunnen tekenen tijdens de derde belichting. Nadat de drone was weggehaald hebben we nog wat aanvullende details met licht getekend. Het was niet meer dan een kwestie van methodisch door elke fase van de meervoudige belichting werken, en deze fasen dan in omgekeerde volgorde uitvoeren, omdat we wisten dat alles in principe in de juiste positie zou moeten staan."

Rob koos ervoor om zowel de bronbeelden als de uiteindelijke meervoudige belichting op te slaan, met behulp van het meervoudige belichtingsmenu op de Canon EOS R6. "Dat betekende dat we de optie hadden een andere sjabloon op de geheugenkaart te selecteren als startbeeld als er een niet werkte, of als er een perfecte sjabloon was die we niet opnieuw konden maken," vertelt hij. Deze methode maakt het ook mogelijk om individuele belichtingen te bewerken, mocht je iets willen opschonen tijdens de nabewerking.

A multiple exposure image of a rocky coastline. The shape of a crescent moon, outlined in red light, can be seen in the sky.
Voor deze opname, die gemaakt is met een sjabloon van de maan, stelde Rob de witbalans in op Daglicht om de blauwe kwaliteit van het omgevingslicht te verbeteren. Je kunt voor elke opname een andere witbalans selecteren bij een meervoudige belichting. Dat maakt het gemakkelijker om foto's te combineren die bij verschillende lichtomstandigheden zijn gemaakt. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 voorzien van een Canon EF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 3.5 sec, f/16 en ISO12800 (maan); 32mm, 60 sec, f/8 en ISO12800 (achterplaat). © Rob Payne

Rob gebruikte twee statieven om het proces te versnellen, de ene vastgezet op de landschapscompositie en de andere ingesteld voor de sjabloon. "We vonden een gebied net buiten ons landschapskader waar we het schuimbord op een aantal lichtstandaarden konden plaatsen. Toen was het nog een kwestie van struikelen over de rotsen tussen de statieven, met behulp van een snelkoppelingsplaat om de camera van het ene naar het andere statief te verplaatsen.

"Het hele proces van camera verplaatsen, objectief scherpstellen en afzonderlijke belichtingen maken, betekende dat het vijf tot zeven minuten duurde om elke meervoudige belichting te maken. We hadden niet de mogelijkheid om honderden foto's te maken, omdat de duisternis al snel zou invallen. De gevoeligheid van de sensor op de Canon EOS R6 is ongelooflijk. Hij pikt dingen op die je met het blote oog niet kan zien. Maar dat betekende dat we, ondanks het feit dat we om twee uur 's nachts aan het fotograferen waren, de camera de hemel als blauw beschouwde. We moesten dat compenseren door de belichting te verminderen en iets meer licht op het landschap te tekenen."

Continue meervoudige belichting voor beweging

De bekroonde fotograaf Matt Ben Stone had alle vrijheid om te experimenteren tijdens het maken van een set meervoudige belichtingen in-camera tijdens de finale van de Wimbledon-toernooi voor meisjes in 2019.

Hoewel hij van beroep commercieel sportfotograaf is, was Matt als toeschouwer aanwezig om te kijken naar de wedstrijd tussen de Oekraïense Daria Snigur en de Amerikaanse Alexa Noel. Maar hij greep ook zijn kans om creatief te zijn met de meervoudige belichtingsfunctie op zijn Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III).

"Ik wilde de beweging, kracht en emotie van de speelsters overbrengen," legt hij uit. "Ik wilde tot een beeld komen dat zowel een fotografische studie van hun bewegingen zou zijn als een op zichzelf staand artistiek beeld."

A multiple exposure photograph of a female player serving at the 2019 Wimbledon Championships Girls' Singles final.
Matt ontdekte dat het fotograferen van de service van een speler met meervoudige belichting bijzonder goed lukte, omdat het onderwerp meestal op één plaats stond - en omdat je dan ook de noodzakelijke actie vastlegt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 1/1250 sec, f/5.6 en ISO320. © Matt Ben Stone
A multiple exposure made up of three images taken during the 2019 Wimbledon Championships Girls' Singles final.
Matt stelde de overvloeimethode voor meerdere belichtingen in de camera in op Gemiddeld. Hiermee stelt de camera automatisch een negatieve belichtingscompensatie in voor elke opname, om te voorkomen dat het uiteindelijke beeld te licht wordt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 1/800 sec, f/5.6 en ISO320. © Matt Ben Stone

In tegenstelling tot Robs methodische laag-voor-laag-procedure, moest Matt elk beeld snel vastleggen, dus gebruikte hij de modus continue opname met meervoudige belichting. Om te bepalen wat de verschillende tijden moesten worden, bestudeerde Matt de bewegingen van de spelers tussen twee services. "Ik kaderde een gebied met gras in en wachtte tot de speler zich in die ruimte zou begeven. Op die manier wist ik zeker dat er niet te veel conflict zou zijn tussen de positie van de speler en de markeringen op de tennisbaan."

Hij gebruikte het lange gedeelte van zijn Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief om de spelers te isoleren. Het was daarbij wel een uitdaging om de markeringen op de baan tussen de onderlinge foto's consistent te houden. "De kleinste beweging betekende dat de lijnen zich over het hele beeld zouden verspreiden, maar gelukkig hield de beeldstabilisator van het objectief de opname steady", aldus Matt.

Zoals je mag verwachten bij een dergelijk proces van vallen en opstaan, was het aantal geslaagde opnames tijdens de shoot niet bijzonder hoog. Matt zegt dat hij tot slechts 13 bruikbare opnamen is gekomen tijdens de wedstrijd. "De meest succesvolle meervoudige opnamen zijn opnamen waarin je duidelijk de soepelheid en kracht van de bewegingen van de spelers kunt zien - de momenten dat ze ofwel naar de bal rennen, of de bal serveren of slaan, waarop je de sequentie van begin tot eind kunt zien."

A multiple exposure image of a gymnast performing a backflip.
Matt experimenteerde ook in de studio met de meervoudige belichtingstechniek tijdens een shoot met stuntvrouw en voormalig turnster Ellette Craddock. Hij gebruikte een langzame sluitertijd en het scherpe beeld van een studioflitser om een vergelijkbaar gevoel van beweging over te brengen. "Het omgevingslicht wordt opgepikt als de danseres optreedt en de flitser flitst tijdens de lange belichting om het statische beeld vast te leggen", vertelt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief bij 24mm, 1.3 sec, f/7.1 en ISO50. © Matt Ben Stone

Om een sequentie van snel achter elkaar volgende opnamen te maken, werkte Matt meestal met een sluitertijd van 1/2000 sec en stelde hij zijn camera in op de Silent Continuous High Drive-modus. "Zelfs toen besefte ik dat je de camera kon horen. Daar moest ik dus rekening mee houden bij het bepalen wanneer ik de foto's zou gaan nemen.

"Hoewel ik aan het experimenteren was met het aantal belichtingen, merkte ik dat drie of vier opnamen het beste werkte - anders werd de uiteindelijke meervoudige belichting gewoon te verwarrend. Het gebruik van de optie Live View om te controleren hoe de afzonderlijke belichtingen werden gecombineerd was niet mogelijk in deze situatie. Ik heb daarom alles vastgelegd met de zoeker."

Matts advies aan iedereen die op deze manier met meervoudige belichting voor bewegingsstudies wil experimenteren – afgezien van veel geduld hebben - is om het simpel te houden. "Ik zou aanbevelen het aantal elementen binnen het frame te verminderen en zo klein mogelijk te houden. Bij voetbal of volleybal bijvoorbeeld, waar de bal door de lucht gaat en je vanuit een lage positie tegen een heldere blauwe lucht kunt fotograferen – dat zou heel goed werken."

Geschreven door Marcus Hawkins


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan