ARTIKEL

Advies van de professionals: hoe je je eerste betaalde opdracht krijgt

Vocalist and songwriter Desta Haile in side profile, surrounded by foliage.
Een portretfoto van zanger en songwriter Desta Haile door Amaal Said. Amaal begon foto's te maken als hobby en plaatste de afbeeldingen op verschillende blogsites. Ze zegt dat de meeste opdrachten nu via Instagram binnenkomen, waar ze 23.500 volgers heeft. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 50mm f/1.8 II-objectief (opgevolgd door de Canon EF 50mm f/1.8L STM), ingesteld op 1/750 sec, f/1.8 en ISO200. © Amaal Said

Aan het begin van de loopbaan van de meeste fotografen en filmmakers ligt een periode waarin je je portfolio opbouwt, met onbetaalde gunsten en persoonlijk werk waar je niets mee verdient. Hoe maak je de sprong van ambitieuze professional naar betaalde professional?

Redactie- en portretfotograaf Jillian Edelstein, reclame en industrieel fotograaf Eberhard Schuy, portretfotograaf Amaal Said, sportfotograaf Frits van Eldik en filmmaker Hasan Aslan vertellen over hun eerste betaalde werk. En nog belangrijker: de lessen die jij kunt toepassen op je carrière in de dop.

Luister voor meer advies en om de volledige verhalen van de professionals te horen naar deze aflevering van Shutter Stories:

Deze audio is alleen beschikbaar in het Engels.

A black-and-white portrait of Lord Lew Grade leaning against his desk with a lit cigar in his hand.
Jillian Edelstein begon als persfotograaf in Johannesburg, Zuid-Afrika, en ging later aan het werk voor The Sunday Times in Londen. "Ik maakte deze foto van Lord Lew Grade op zijn kantoor, maar ik liet mijn objectief per ongeluk achter. Hij liet zijn chauffeur het naar mij terugbrengen met een bericht erbij: ‘je wilde duidelijk nog een keer terugkomen’. Toen Andrew Neil, destijds redacteur van The Sunday Times, de foto zag, bood hij me een contract aan." © Jillian Edelstein
Photographer Jillian Edelstein.

Jillian Edelstein

Van Jillian staan meer dan 100 foto's in de National Portrait Gallery. Haar werk verscheen in Vogue, Time, Forbes en Vanity Fair, en ze maakte foto's voor klanten als Nespresso en Sony.

1. Grijp de kans

"Toen ik voor het eerst een camera oppakte, was ik net afgestudeerd en woonde ik in Zuid-Afrika onder de tirannie van het apartheidssysteem", zegt Jillian. "Ik bracht veel tijd door in de townships en ik probeerde een expositie te regelen en de kunstwereld te betreden. Maar dat gebeurde niet, dus in plaats daarvan ging ik met mijn vader mee tijdens een van zijn verkoopreizen naar het platteland. Ik zou mensen fotograferen terwijl hij meubels probeerde te verkopen. Tijdens één reis vertelde een buurman op de plek waar we verbleven dat er een helikopterongeluk in de bergen was gebeurd. Ik vroeg of ik met hem mee kon gaan om het ongeluk en de inheemse bevolking in de buurt te fotograferen. Zo kreeg ik mijn eerste voorpaginafoto en werd ik tijdelijk een persfotograaf.

“Als ik terugkijk, denk ik dat ik mezelf toen beter in de markt had willen zetten. Dat is belangrijk geworden voor het vergaren van aandacht en ik denk niet dat ik me daar toen bewust van was. Als je een bepaalde kant op gaat, is het erg moeilijk om van richting te veranderen. Er zijn mensen die zeggen: 'Oh, je maakt alleen portretfoto's en redactionele fotografie', maar ik zie mezelf als iemand die van veel markten thuis is.”

Photographer Eberhard Schuy photographing saxophones in his studio.
Het advies van Eberhard Schuy voor ambitieuze fotografen is om eerst de technologie volledig onder de knie te krijgen. "Dit is van essentieel belang voor het nastreven van professioneel werk, omdat het je het vertrouwen geeft om je ideeën om te zetten in creatieve mogelijkheden", zegt hij. © Eberhard Schuy
A close-up of a saxophone.
Het delen van Instagram-vriendelijke foto's zoals deze met duizenden volgers was helemaal niet mogelijk toen Eberhard begon met fotograferen. "We waren lokaal gebonden en er was geen enkele mogelijke manier om jezelf aan zoveel mensen en bedrijven te laten zien," zegt hij. "Desondanks mag het belang van persoonlijke contacten vandaag de dag niet worden onderschat." Gemaakt met een Canon EOS 5DS R met een Canon TS-E 135mm f/4L Macro-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/5.6 en ISO100. © Eberhard Schuy
Photographer Eberhard Schuy.

Eberhard Schuy

De Duitse reclamefotograaf en Canon Ambassador Eberhard staat bekend om zijn vermogen om digitale apparatuur te combineren met analoge technieken. Hij maakt foto's voor een groot aantal merken.

2. Gedraag je altijd als een pro

"Mijn eerste betaalde opdrachten had ik in 1984, toen ik de verpakkingsfoto's maakte voor een blik motorolie voor Ford en een blik erwten voor Aldi. Een van de eerste lessen die ik toen heb geleerd, is net als nu, dat het van essentieel belang is om jezelf vanaf de eerste dag professioneel te positioneren. Professionaliteit is en was altijd al gewenst in de betaalde fotografie, dus het werk moet heel serieus worden gedaan, van het creëren van het eerste idee tot aan de presentatie van de foto's. Zoals een arts nooit even snel zal opereren, zou een fotograaf ook niet even snel een foto moeten maken. Klanten betalen goed voor een professionele uitstraling en ik had het geluk dat ik dit al zeer vroeg inzag," aldus Eberhard.

"Als je begint, heb je niets om te laten zien. Je hebt nog niets gepubliceerd, geen campagnes. Het is daarom belangrijk om je persoonlijke projecten serieus te laten zien en de professionele intentie erachter aan te tonen. Mijn advies is om een onderwerp voor te bereiden, te laten zien hoe je verschillende perspectieven vertegenwoordigt, foto's te maken met een specifieke doelgroep in gedachten - net alsof het een grote, professionele opdracht is.

“Terugkijkend is een van de dingen die ik nu anders zou doen, me eerder specialiseren. Om zo direct in een gebied te werken dat alleen door professionals wordt bediend."

A portrait of British journalist and author Reni Eddo-Lodge.
De eerste betaalde opdracht van Amaal Said was een portret van de Britse journalist en auteur Reni Eddo-Lodge. Sindsdien zijn haar foto's in een reeks publicaties verschenen, waaronder Vogue en African Lens. “Ik wil foto's maken van de vrouwen om mij heen, vrouwen die op mij lijken," zegt ze. "Ik wil dat we ons mooi voelen. Ik wil praten over representatie en troost, en waar mensen staan in hun leven." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 85mm f/1.8 USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/1.8 en ISO100. © Amaal Said
Photographer Amaal Said.

Amaal Said

De in Londen gevestigde en in Denemarken geboren Somalische portretfotograaf en dichter zag zijn foto's gepubliceerd worden in Vogue, The Guardian, The New Yorker en African Lens en produceerde visuals voor merken als Dove.

3. Ontwikkel je online aanwezigheid

"Ik ben min of meer opgegroeid op het internet. Ik postte altijd op een bepaalde blogwebsite en toen ik in 2013 op Instagram overstapte, volgden veel van mijn bezoekers me daarnaartoe. Ik werd getagd en uitgelicht, waardoor alles wat begon te lopen. Toen tijdschriften die foto's gingen plaatsen, kreeg ik betaald," legt Amaal uit.

"Ik denk dat veel mensen van mijn leeftijd erop kunnen vertrouwen dat ze online worden gevonden. Ik heb er ook een website naast, maar heel veel werk komt via Instagram - zo nemen mensen contact met me op als ze een opdracht voor me hebben. Het is dus belangrijk om veel online aanwezig te zijn. Ik moest wel leren dat, omdat mijn werk op sociale media staat, ik niet ging beoordelen of een foto goed of slecht was aan de hand van het aantal likes dat ik kreeg. In het begin hing ik mijn eigenwaarde op aan het niveau van betrokkenheid [een afbeelding ontvangen], wat echt gevaarlijk was voor mijn geestelijke gezondheid. Je moet leren om je eigen werk kritisch te beoordelen in plaats van het te laten beoordelen door een publiek dat voorbij scrolt.

"Ik ben niet naar de universiteit gegaan om fotografie te studeren en ik heb geen enkele formele training gehad. Ik heb zo veel angst gehad voor elke shoot. Ik denk dat dit het gekke 'bedriegerssyndroom' is, waarbij ik aan mezelf twijfel. Dus ik lees en studeer veel en kijk naar andere mensen, en dat helpt als ik nadenk over hoe ik de opdracht goed kan uitvoeren."

Spectators silhouetted by the sun watching cars on a racing track.
Frits van Eldik adviseert ambitieuze fotografen om zich goed te laten betalen voor hun werk. "Vraag een redelijk bedrag, omdat het erg moeilijk is om later aan je klanten uit te leggen dat ze je meer moeten betalen. Uiteraard moet je er zeker van zijn dat je kunt leveren wat ze van je verwachten." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 200 mm, 1/4000 sec, f/2.8 en ISO100. © Frits van Eldik
Photographer Frits van Eldik.

Frits van Eldik

De Nederlandse sportfotograaf en Canon Ambassador heeft 30 jaar lang het drama van motorsport vastgelegd, met name de Formule 1, Moto GP en Le Mans. Hij verkoopt ook afdrukken en geeft fotografieworkshops.

4. Zorg ervoor dat je er klaar voor bent

"Toen ik jong was, ging ik met mijn camera naar veel wedstrijden. Het duurde niet lang of ik legde de oefensessies op zaterdag vast. Dan werkte ik de hele nacht door om de foto's te ontwikkelen, die ik vervolgens op zondagochtend voor de wedstrijd aan de coureurs verkocht. Journalisten die langs de paddocks liepen, zagen mijn foto's en hielpen mij om mijn werk in de media te krijgen. En wat belangrijker is: ze hielpen me om vanaf de andere kant van het hek te kunnen fotograferen", zegt Frits.

"Net als bij de sport die ik fotografeer, krijg je in mijn genre geen tweede kans. Veel enthousiaste fotografen willen te graag geld verdienen. Je moet de tijd nemen om je in je vakgebied te ontwikkelen en je stijl te verbeteren voordat je aan het benaderen van klanten begint te denken. Ik heb tijdschriften en boeken gekocht, foto's van de besten op dat moment bekeken en geprobeerd daarvan te leren. Maar het nadoen van fotografen die al klanten hebben, is niet de juiste manier natuurlijk. Zorg ervoor dat de klant je wil voor jóuw creativiteit en niet die van iemand anders.

"Klanten verwachten een bepaalde standaard, die je moet kunnen leveren. Je kunt niet met excuses aankomen. Je moet je beloften nakomen en, waar mogelijk, proberen de verwachtingen van de klant te overtreffen. Als je nog niet zover bent, loop je het risico klanten te verliezen voordat je echt klaar voor ze bent."

DoP Hasan Aslan films a food commercial on a Canon EOS C500 Mark II.
DoP Hasan Aslan neemt een filmcommercial op met een Canon EOS C500 Mark II. Hij raadt je aan om al vroeg contact te leggen met collega's, om later in je carrière meer mogelijkheden te krijgen.
Filmmaker Hasan Aslan.

Hasan Aslan

UAE-filmmaker Hasan Aslan is de mede-eigenaar en DoP van het filmdienstenbedrijf ALPHA 5, dat reclamespotjes, documentaires, muziekvideo's en tv-programma's in het Midden-Oosten en daarbuiten maakt.

5. Bied aan om je baas te helpen

"Ik volgde een studie filmen en kon deelnemen aan een stageprogramma voor Paramount Pictures, omdat Mission Impossible: Ghost Protocol in mijn stad in Dubai werd opgenomen", zegt Hasan. "Aan het einde van elke dag, als mijn werk erop zat, ging ik naar de camera-afdeling om te kijken of ik ergens mee kon helpen. Toen de film klaar was, had de crew gezien hoe geïnteresseerd ik was en werd ik gevraagd of ik op de camera-afdeling wilde komen werken. Zo ben ik begonnen als tweede camera-assistent.

"Mijn advies om meer werk te krijgen, is om het werk van je leidinggevende gemakkelijker te maken. Zo begon ik de ladder omhoog te klimmen. Mijn mentaliteit was: 'Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat degene die mij onder zijn hoede heeft, een betere dag heeft?' Op deze manier heeft de leidinggevende meer tijd om me wat dingen te leren. En als hij even genoeg heeft van bepaalde taken, vraagt hij mij misschien om die te doen. Hoe meer kansen ze je bieden, hoe sterker de relatie kan worden. Als je een goede, persoonlijke relatie hebt met de mensen met wie je werkt, blijven de opdrachten komen."

Geschreven door Natalie Denton


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan