ARTIKEL
10 sociale-mediatips voor fotografen
Drie professionele fotografen met bij elkaar meer dan een miljoen volgers delen hun tips voor het maken van innovatieve en aantrekkelijke content voor sociale media.
ARTIKEL
Aan het begin van de loopbaan van de meeste fotografen en filmmakers ligt een periode waarin je je portfolio opbouwt, met onbetaalde gunsten en persoonlijk werk waar je niets mee verdient. Hoe maak je de sprong van ambitieuze professional naar betaalde professional?
Redactie- en portretfotograaf Jillian Edelstein, reclame en industrieel fotograaf Eberhard Schuy, portretfotograaf Amaal Said, sportfotograaf Frits van Eldik en filmmaker Hasan Aslan vertellen over hun eerste betaalde werk. En nog belangrijker: de lessen die jij kunt toepassen op je carrière in de dop.
Luister voor meer advies en om de volledige verhalen van de professionals te horen naar deze aflevering van Shutter Stories:
Deze audio is alleen beschikbaar in het Engels.
"Toen ik voor het eerst een camera oppakte, was ik net afgestudeerd en woonde ik in Zuid-Afrika onder de tirannie van het apartheidssysteem", zegt Jillian. "Ik bracht veel tijd door in de townships en ik probeerde een expositie te regelen en de kunstwereld te betreden. Maar dat gebeurde niet, dus in plaats daarvan ging ik met mijn vader mee tijdens een van zijn verkoopreizen naar het platteland. Ik zou mensen fotograferen terwijl hij meubels probeerde te verkopen. Tijdens één reis vertelde een buurman op de plek waar we verbleven dat er een helikopterongeluk in de bergen was gebeurd. Ik vroeg of ik met hem mee kon gaan om het ongeluk en de inheemse bevolking in de buurt te fotograferen. Zo kreeg ik mijn eerste voorpaginafoto en werd ik tijdelijk een persfotograaf.
“Als ik terugkijk, denk ik dat ik mezelf toen beter in de markt had willen zetten. Dat is belangrijk geworden voor het vergaren van aandacht en ik denk niet dat ik me daar toen bewust van was. Als je een bepaalde kant op gaat, is het erg moeilijk om van richting te veranderen. Er zijn mensen die zeggen: 'Oh, je maakt alleen portretfoto's en redactionele fotografie', maar ik zie mezelf als iemand die van veel markten thuis is.”
"Mijn eerste betaalde opdrachten had ik in 1984, toen ik de verpakkingsfoto's maakte voor een blik motorolie voor Ford en een blik erwten voor Aldi. Een van de eerste lessen die ik toen heb geleerd, is net als nu, dat het van essentieel belang is om jezelf vanaf de eerste dag professioneel te positioneren. Professionaliteit is en was altijd al gewenst in de betaalde fotografie, dus het werk moet heel serieus worden gedaan, van het creëren van het eerste idee tot aan de presentatie van de foto's. Zoals een arts nooit even snel zal opereren, zou een fotograaf ook niet even snel een foto moeten maken. Klanten betalen goed voor een professionele uitstraling en ik had het geluk dat ik dit al zeer vroeg inzag," aldus Eberhard.
"Als je begint, heb je niets om te laten zien. Je hebt nog niets gepubliceerd, geen campagnes. Het is daarom belangrijk om je persoonlijke projecten serieus te laten zien en de professionele intentie erachter aan te tonen. Mijn advies is om een onderwerp voor te bereiden, te laten zien hoe je verschillende perspectieven vertegenwoordigt, foto's te maken met een specifieke doelgroep in gedachten - net alsof het een grote, professionele opdracht is.
“Terugkijkend is een van de dingen die ik nu anders zou doen, me eerder specialiseren. Om zo direct in een gebied te werken dat alleen door professionals wordt bediend."
"Ik ben min of meer opgegroeid op het internet. Ik postte altijd op een bepaalde blogwebsite en toen ik in 2013 op Instagram overstapte, volgden veel van mijn bezoekers me daarnaartoe. Ik werd getagd en uitgelicht, waardoor alles wat begon te lopen. Toen tijdschriften die foto's gingen plaatsen, kreeg ik betaald," legt Amaal uit.
"Ik denk dat veel mensen van mijn leeftijd erop kunnen vertrouwen dat ze online worden gevonden. Ik heb er ook een website naast, maar heel veel werk komt via Instagram - zo nemen mensen contact met me op als ze een opdracht voor me hebben. Het is dus belangrijk om veel online aanwezig te zijn. Ik moest wel leren dat, omdat mijn werk op sociale media staat, ik niet ging beoordelen of een foto goed of slecht was aan de hand van het aantal likes dat ik kreeg. In het begin hing ik mijn eigenwaarde op aan het niveau van betrokkenheid [een afbeelding ontvangen], wat echt gevaarlijk was voor mijn geestelijke gezondheid. Je moet leren om je eigen werk kritisch te beoordelen in plaats van het te laten beoordelen door een publiek dat voorbij scrolt.
"Ik ben niet naar de universiteit gegaan om fotografie te studeren en ik heb geen enkele formele training gehad. Ik heb zo veel angst gehad voor elke shoot. Ik denk dat dit het gekke 'bedriegerssyndroom' is, waarbij ik aan mezelf twijfel. Dus ik lees en studeer veel en kijk naar andere mensen, en dat helpt als ik nadenk over hoe ik de opdracht goed kan uitvoeren."
"Toen ik jong was, ging ik met mijn camera naar veel wedstrijden. Het duurde niet lang of ik legde de oefensessies op zaterdag vast. Dan werkte ik de hele nacht door om de foto's te ontwikkelen, die ik vervolgens op zondagochtend voor de wedstrijd aan de coureurs verkocht. Journalisten die langs de paddocks liepen, zagen mijn foto's en hielpen mij om mijn werk in de media te krijgen. En wat belangrijker is: ze hielpen me om vanaf de andere kant van het hek te kunnen fotograferen", zegt Frits.
"Net als bij de sport die ik fotografeer, krijg je in mijn genre geen tweede kans. Veel enthousiaste fotografen willen te graag geld verdienen. Je moet de tijd nemen om je in je vakgebied te ontwikkelen en je stijl te verbeteren voordat je aan het benaderen van klanten begint te denken. Ik heb tijdschriften en boeken gekocht, foto's van de besten op dat moment bekeken en geprobeerd daarvan te leren. Maar het nadoen van fotografen die al klanten hebben, is niet de juiste manier natuurlijk. Zorg ervoor dat de klant je wil voor jóuw creativiteit en niet die van iemand anders.
"Klanten verwachten een bepaalde standaard, die je moet kunnen leveren. Je kunt niet met excuses aankomen. Je moet je beloften nakomen en, waar mogelijk, proberen de verwachtingen van de klant te overtreffen. Als je nog niet zover bent, loop je het risico klanten te verliezen voordat je echt klaar voor ze bent."
"Ik volgde een studie filmen en kon deelnemen aan een stageprogramma voor Paramount Pictures, omdat Mission Impossible: Ghost Protocol in mijn stad in Dubai werd opgenomen", zegt Hasan. "Aan het einde van elke dag, als mijn werk erop zat, ging ik naar de camera-afdeling om te kijken of ik ergens mee kon helpen. Toen de film klaar was, had de crew gezien hoe geïnteresseerd ik was en werd ik gevraagd of ik op de camera-afdeling wilde komen werken. Zo ben ik begonnen als tweede camera-assistent.
"Mijn advies om meer werk te krijgen, is om het werk van je leidinggevende gemakkelijker te maken. Zo begon ik de ladder omhoog te klimmen. Mijn mentaliteit was: 'Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat degene die mij onder zijn hoede heeft, een betere dag heeft?' Op deze manier heeft de leidinggevende meer tijd om me wat dingen te leren. En als hij even genoeg heeft van bepaalde taken, vraagt hij mij misschien om die te doen. Hoe meer kansen ze je bieden, hoe sterker de relatie kan worden. Als je een goede, persoonlijke relatie hebt met de mensen met wie je werkt, blijven de opdrachten komen."
Geschreven door
ARTIKEL
Drie professionele fotografen met bij elkaar meer dan een miljoen volgers delen hun tips voor het maken van innovatieve en aantrekkelijke content voor sociale media.
ARTIKEL
Canon Ambassador Clive Booth en Canon-printexpert Suhaib Hussain vertellen hoe je jouw eigen fotoprints van professionele kwaliteit kunt maken.
ARTIKEL
Succesvolle shooters moeten niet alleen geweldige foto's en video's maken, maar ze moeten ook georganiseerd zijn. Dit zijn de 8 beste tips van Canon voor je zakelijke administratie.
ARTIKEL
Toonaangevende vrouwelijke filmmakers vertellen hoe ze hun grote doorbraak in de filmbranche kregen en geven advies aan vrouwen die in hun voetstappen hopen te treden.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro