ARTICLE

Hoe Neville Kidd de populairste DoP in televisieland werd

A behind-the-scenes shot of Neville Kidd filming Netflix show Altered Carbon.
Voordat hij met series als Sherlock, Altered Carbon (hier afgebeeld) en The Umbrella Academy aan de slag ging, studeerde Neville Kidd fotografie en film aan de universiteit van Edinburgh. "We werkten met zowel 16 mm- als video-opnamen, een techniek die nog in zijn kinderschoenen stond," herinnert hij zich. "Het was fantastisch omdat we niet alleen met deze nieuwe technologie, maar ook met Steenbecks en dat soort spul oefenden." © KKatie Yu / Netflix

Prachtige beelden van indrukwekkende Schotse landschappen. De beroemde chef-kok Nigella Lawson die een overheerlijk dessert opklopt. Terreur als de agressieve en xenofobe Daleks na lange tijd weer tot leven komen. Dit zijn enkele van de meest iconische beelden uit de geschiedenis van de moderne Britse televisie. En één man is hiervoor verantwoordelijk: Neville Kidd A.S.C.

De met een Emmy Award bekroonde cinematograaf uit Edinburgh, lid van de prestigieuze American Society of Cinematographers, heeft een lange en indrukwekkende lijst beroemde films en series op zijn naam staan. Elk van deze werken draagt zijn unieke signatuur. En via de recente Netflix-hits Altered Carbon en The Umbrella Academy heeft een wereldwijd publiek kennis kunnen maken met zijn visionaire ideeën.

Wat is het verhaal achter dit zeldzame talent? In aanloop naar het tweede seizoen van The Umbrella Academy op Netflix vertelt Neville hoe hij in de filmwereld verzeild is geraakt en wat de hoogtepunten in zijn carrière en zijn favoriete Canon-producten zijn.

James Purefoy and Antonio Marziale in a still from Altered Carbon.
James Purefoy en Antonio Marziale in Altered Carbon. Neville wilde de futuristische cyberpunkserie een unieke, opvallende stijl geven. De keuze voor het juiste objectief bleek de sleutel tot deze bijzondere beelden te zijn. De Cine Prime-objectieven van Canon vormden de oplossing . © Netflix

Inspiratie van bioscoopkwaliteit

Neville werd verliefd op bewegende beelden tijdens een bezoek aan de bioscoop tijdens een vakantie met het gezin in de Schotse badplaats North Berwick, ten oosten van Edinburgh. "Ik weet nog dat ik Jason and the Argonauts en James Bond had gezien en toen dacht: "Dit is de hemel. Wat zou ik graag in deze wereld werken." "Het heeft iets in mij wakker gemaakt."

Hij studeerde in 1986 af in Photographic Studies (Film en Video) aan de Edinburgh Napier University en werkte met 16mm-opnamen en de allereerste videofilms, voordat hij tijdens een lastige periode binnen de filmindustrie voet aan de grond probeerde te krijgen. "Op dat moment was de Britse filmindustrie volledig ingestort," aldus Neville. "En de Amerikaanse producties kwamen niet meer."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

In plaats van meteen de filmwereld in te duiken, werkte Neville eerst als cameraman en filmde hij nieuwsbeelden en documentaires voor BBC Scotland. Dat bleek een echte vuurdoop te zijn. "De BBC tolereert geen fouten", aldus Neville. "Je doet het goed of je vliegt eruit. Dat was een fantastische leercurve."

In de jaren '90 begon Neville voor zichzelf. Maar terwijl freelancers vandaag de dag worden aangemoedigd om zich te specialiseren, was dat in die tijd geen optie. "Als Schotse directeur-fotograaf moest je alles zelf doen." "Er waren ook niet genoeg drama-, bedrijfs- of documentaireproducties om je te kunnen specialiseren. Daarom zijn veel Schotse DoP's manusjes-van-alles."

Dankzij deze arbeidsethos maakte hij geleidelijk aan carrière en aan het einde van het decennium werkte hij aan populaire non-fictieseries als Nigella Bites, Michael Palin... aan de Colourists en River Cottage. Vanaf 2000 kwamen daar series als Who Do You Think You Are?, Timewatch en Power of Art van Simon Schama bij. In 2009 won hij een BAFTA voor Beste Fotografie voor de drama-documentairereeks A History of Scotland van de BBC.
In a still from The Umbrella Academy, Kate Walsh leans against a wall with ruined buildings behind.
Ook The Umbrella Academy moest een geheel eigen stijl krijgen. Neville adviseert filmmakers in de dop trouw aan zichzelf te blijven. "Als je probeert te voorspellen wat mensen willen, dan gaat het fout, omdat je niet meer weet waar je zelf staat. Als je hart je ingeeft hoe dit verhaal visueel moet worden verteld, dan moet je goed luisteren." © Netflix
In a still from The Umbrella Academy, actors David Castañeda and Tom Hopper (behind) enter a misty theatre.
Essentieel voor The Umbrella Academy was een scherp vervagingseffect in de scherptediepte. Neville vond dat de Cine Prime-objectieven van Canon, met name de Canon CN-E14mm T3.1 L F, het juiste gevoel opriepen met geweldige prestaties bij weinig licht en een gedetailleerde regeling van de brandpuntsafstand en scherptediepte. © Christos Kalohoridis / Netflix

Van DSLR naar bioscoopcamera

In deze serie, waarin de geboorte en groei van de Schotse natie worden gevolgd, ging Neville op zoek naar een nieuwe camera om de beelden een bijpassende grootse en epische uitstraling te geven. "En daarmee begon mijn relatie met Canon", aldus Neville. "De aanschaf van mijn eerste Canon EOS 5D Mark II [inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV] was een belangrijk moment. Ik heb de camera voor zowel stilstaande als bewegende beelden gebruikt en hij leverde altijd schitterende resultaten. Het gebruik van full-frame fotografie in mijn filmwerk heeft ervoor gezorgd dat mijn werk zich wist te onderscheiden van de rest. Het was een monumentaal verschil, en vanaf dat moment begon ik de Canon EOS 5D Mark II ook voor mijn documentaires te gebruiken."

Vanaf 2010 breidde Neville zijn cv uit met dramaseries, waaronder Taggart, Outlander en Doctor Who. Vooral de laatste serie was een droom die werkelijkheid werd. "Dit was wat ik als kind al wilde doen." Neville heeft in totaal zes verhalen voor de sciencefictionserie gefilmd, waaronder een aantal van de meest iconische afleveringen uit Doctor Who's lange geschiedenis.

Zijn eerste aflevering, Asylum of the Daleks, is bekend geworden door een spectaculaire, sfeervolle scène met iedere Dalek die ooit heeft bestaan. Maar de kroon op zijn werk was toch wel de aflevering ter ere van de 50e verjaardag van de serie, Day of the Doctor. Deze werd in stereoscopisch 3D gefilmd, wereldwijd in bioscopen vertoond en gelijktijdig in meer dan 75 landen uitgezonden.

On the set of The Umbrella Academy, DoP Neville Kidd and director Peter Hoar talk to Tom Hopper as Luther Hargreeves.
Neville op de set van The Umbrella Academy, met regisseur Peter Hoar en de torenhoge Tom Hopper als Luther Hargreeves. Aan de serie worden uiteraard special effects toegevoegd, maar dat doet niets af aan de verantwoordelijkheid van de cinematograaf. © Christos Kalohoridis / Netflix
A cinematographer with a camera on a handheld rig films a scene from Altered Carbon in a light-filled room.

Het gebruik van Cine Prime-objectieven van Canon bij het filmen van Altered Carbon

De Director of Photography van Altered Carbon onthult hoe hij de visueel verbluffende cyberpunkserie filmde met een arsenaal aan Cine Primes van Canon.

Met de EOS C300-bioscoopcamera van Canon, inmiddels opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III kon Neville scherpe, hoogwaardige beelden met een lichtgewicht body maken. De camera speelde daarmee een belangrijke rol bij zijn opnamen voor dramaseries. "Met deze camera konden we aanvullende beelden schieten die we niet met een zwaardere camera hadden kunnen maken", aldus Neville. "Het was fenomenaal om een Canon EOS C300 tot mijn beschikking te hebben, en de regisseurs waren ook dolenthousiast. Deze camera is mij altijd tot steun geweest."

Nadat hij met regisseur Nick Curran en showrunner Steven Moffat aan Doctor Who had gewerkt, ging Neville met beiden aan de slag met het derde seizoen van Sherlock. Hier bleek het geringe gewicht van de Canon EOS C300 van onschatbare waarde om belangrijke scènes de energieke en kenmerkende stijl van de Sherlock-serie mee te geven. Hiervoor werden Canon EOS C300-camera's aan de zijkant van taxi's gehangen om zo indringende beelden van Londen, weerspiegeld in ramen, te filmen. Hij bevestigde ook camera's aan acteur Benedict Cumberbatch zelf om de dynamiek van het brein van Sherlock beter vast te leggen.

"Aan Sherlock mogen werken was een eer, want ik vond het de mooist gefilmde serie op televisie", herinnert hij zich. "Dus in visueel opzicht heb ik alle registers opengetrokken." Erkenning volgde onvermijdelijk in de vorm van een Primetime Emmy voor uitmuntende cinematografie.
The creators of The Umbrella Academy, artist Gabriel Bá and writer Gerard Way, on set viewing rushes.
De makers van The Umbrella Academy, kunstenaar Gabriel Bá (links) en schrijver Gerard Way (tweede van links), die op de set rushes bekijken. De Cine Prime-objectieven van Canon bleken de perfecte partner te zijn in de eerste seizoen van The Umbrella Academy (net als bij Altered Carbon). Deze compacte objectieven met een vaste brandpuntsafstand bieden een spectaculaire 4K-beeldkwaliteit en een full-frame beeldcirkel. © Christos Kalohoridis / Netflix

Zorgvuldig ontworpen Canon Cine Prime-objectieven

Na twee afleveringen van Travellers, de populaire Netflix-serie over tijdreizen, werd Neville gevraagd voor een van de grootste producties van het streamingbedrijf tot op heden: de sciencefictionserie Altered Carbon. Deze futuristische cyberpunkserie, die zich afspeelt in het jaar 2384, vroeg om een revolutionaire en visueel aantrekkelijke stijl van filmen. Na veel experimenten stapte Neville over op de Cine Prime-objectieven van Canon vanwege hun lichte gewicht, grote diafragma en hoge snelheid.

"We maakten 5K-opnamen en hadden dus objectieven van hoge kwaliteit nodig," legt Neville uit. "En deze objectieven zijn ook nog eens snel. Dat is cruciaal als je tv-series maakt. Je hebt een snel objectief met een groot bereik nodig, en de Canon Cine Prime-objectieven zijn dan perfect." Neville gebruikte drie objectieven: de Canon CN-E50mm T1.3 L F,Canon CN-E24mm T1.5 L F en de Canon CN-E35mm T1.5 L F.

Na het succes van Altered Carbon ging Neville door met een andere Netflix-kaskraker, een bewerking van een stripreeks over een disfunctionele familie van geadopteerde superhelden. "Omdat we alle R&D al voor Altered Carbon hadden gedaan, zijn we met dezelfde objectieven aan seizoen één van The Umbrella Academy begonnen." "Daar hebben we geen seconde aan getwijfeld."

 Filming a scene from The Umbrella Academy, with DoP Neville Kidd standing next to the camera on a gantry.
Bezig met het filmen van een scène voor The Umbrella Academy. "Als ik een scène begin te lezen, dan zie ik meteen de beelden in mijn hoofd", aldus Neville. "Dan weet ik ook welke objectieven ik moet gebruiken; een soort technische relatie met het objectief." © Christos Kalohoridis / Netflix

The Umbrella Academy speelt zich af in een alternatief heden, op de dag dat John F. Kennedy niet werd vermoord. Voor deze serie moest Neville zijn toolkit met Cine Prime-objectieven van Canon uitbreiden. Aan zijn uitrusting met drie betrouwbare objectieven voegde hij de Canon CN-E14mm T3.1 L F toe voor een bredere beeldhoek, en het Canon CN-E85mm T1.3 L F-objectief voor strakkere beelden.

Vooral de Canon CN-E14mm T3.1 L F biedt een uitstekende controle over de scherptediepte en speelde daarom een cruciale rol bij het realiseren van Neville's visie. "Het eerste seizoen moest een loopje met de werkelijkheid nemen", aldus Neville. "We wilden een vreemde sfeer neerzetten die mensen ergens vertrouwd voorkwam, maar toch niet helemaal. En met deze Cine Prime-objectieven konden we een groot verlies aan scherptediepte creëren dat enigszins bevreemdend werkt. Ik denk dat dit goed gelukt is. Het vervagingseffect is waanzinnig, omdat dit zeer snelle objectieven zijn. Dus de Cine Primes werkten perfect met full-frame camera's. De visuele stijl was in één woord uniek."

Om onderscheidende, unieke en zelfs iconische beelden te creëren, raadt Neville aan alles eenvoudig te houden. "Blijf bij de visie die uit je hart komt." "Dan weet je hoe je het verhaal visueel kunt vertellen."

Geschreven door Tom May


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan