ARTICLE

Achter de schermen bij Paolo Verzone's National Geographic-covershoot

An ancient Torah scroll on parchment, photographed by Paolo Verzone with a Canon EOS 5DS R.
Voor zijn covershot voor National Geographic moest fotograaf Paolo Verzone een oude thorarol met sfeerverlichting tot leven brengen, zonder dat achteraf retoucheren was toegestaan. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens bij 4 sec, f/11 en ISO160. © Paolo Verzone/National Geographic

Voor duizenden fotografen blijft het slechts een droom om een foto te hebben gepubliceerd in National Geographic Magazine, laat staan dat deze de coverfoto wordt. Canon Ambassador Paolo Verzone, wiens 30-jarige carrière zowel redactie- en commercieel werk als persoonlijke projecten omvat, had onlangs het genoegen om een van zijn foto's op de cover van het illustere tijdschrift te zien.

Paolo, een documentair fotograaf die is gevestigd in Parijs en Barcelona, is sinds 2003 lid van Agence VU en heeft in 2000, 2009 en 2015 prijzen gewonnen bij World Press Photo. Hier vertelt hij het verhaal achter zijn coverfoto.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Ik had van National Geographic de opdracht gekregen om foto's te maken bij een coverstory over de zoektocht naar oude religieuze teksten," vertelt Paolo. "Het hele project omvatte portretten, landschappen en foto's uit musea en laboratoria in drie landen: Israël, het Verenigd Koninkrijk en de VS. In totaal zou het zo'n 20 tot 25 dagen werk zijn, wat normaal is voor een Nat Geo-coverstory.

"Eén onderdeel van de opdracht omvatte fotograferen in de Holy Land Experience in Orlando, Florida. Dat is een bijbels themapark waar je onder meer mensen verkleed als bijbelse figuren ziet rondlopen en scènes uit de Bijbel naspelen. Maar het themapark bezit ook de Van Kampen Collection, de belangrijkste collectie bijbels in de VS buiten die van het Library of Congress in Washington DC."

The cover of the English language National Geographic Magazine featuring Paolo Verzone's photo of an ancient Torah scroll.
De uitdaging was om de oude boeken en rollen te verlichten op een manier die ze tot leven bracht, rekening houdend met de kenmerken van de materialen, en terwijl de tekst leesbaar bleef. © Paolo Verzone/National Geographic
The cover of the French language edition of National Geographic Magazine features white-gloved hands holding an ancient bound Bible.
De Franse editie van het tijdschrift gebruikte voor de cover een andere foto van de shoot dan de Engelse editie. © Paolo Verzone/National Geographic
A man in an orange boiler suit stands in a wood-panelled room in an Arctic research base.

Paolo Verzone over het documenteren van de mensen in het Noordpoolgebied

Canon Ambassador Paolo Verzone legt uit hoe hij omging met de extreme omstandigheden tijdens zijn opnamen om de essentie van het Noordpoolgebied vast te leggen.

Oude boeken tot leven brengen

"Ik werd gevraagd om een aantal van deze waardevolle teksten te fotograferen, maar het was buitengewoon belangrijk dat het niet een soort kopie werd," vertelt hij. "Ik moest een manier vinden om deze oude boeken tot leven te brengen. Ik begreep dat ik ze zou moeten verlichten zoals bij een portret; ik moest vergeten dat het fysieke objecten waren en ze bijna als personen beschouwen.

"De teksten moesten heel zorgvuldig worden verlicht, omdat materialen zoals leer, perkament en papyrus op verschillende manieren het licht vangen. Het andere probleem bij fotograferen voor National Geographic is dat het absoluut niet is toegestaan foto's te retoucheren. De foto's moeten dus volledig vrij zijn van elementen zoals lichtreflecties wanneer ze door glas heen worden gefotografeerd."

Op internationale edities van het tijdschrift werden verschillende foto's gebruikt. De foto op de Engelse editie was van een thorarol die honderden jaren oud is. "Ik moest zorgen voor een verlichting die de rol tot leven zou brengen, maar die niet zo dramatisch was dat de tekst onleesbaar werd," vertelt Paolo. "Het was een delicate balans die ik moest zien te vinden, en uiteindelijk heb ik een mix van zaklamplicht, daglicht en flitslicht gebruikt."

Paolo Verzone stands in the desert in the Middle East with a reflector and a Canon EOS 5DS R on a tripod.
Paolo's National Geographic-opdracht omvatte landschapsfotografie op locatie in het Midden-Oosten. © Paolo Verzone

Hoge resolutie van de Canon EOS 5DS R

Paolo maakte de coverfoto met zijn Canon EOS 5DS R. "Met een resolutie van 50,6 Megapixel was dit de perfecte camera voor deze klus," zegt hij. "Met die camera was ik totaal niet bang om details in de lichte en donkere partijen van het beeld te verliezen. Ik fotografeerde de thorarol met verschillende scherptediepten om de redacteuren van National Geographic keuze te geven in wat ze wilden gebruiken. De coverfoto is gemaakt met een instelling van 4 seconden bij f/11 en ISO160.

"Ik heb de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens gebruikt. Dat vind ik echt een juweel van een lens," voegt Paolo toe. "Hij heeft een prachtige scherpte en wanneer je de focus op een bepaalde plek instelt, zit hij er nooit naast. Sommige heilige teksten moesten heel snel worden gefotografeerd en ik had geen tijd om de foto's op de achterkant van de camera te bekijken, maar ik wist dat ik erop kon vertrouwen dat de lens perfect zou presteren.

"Ik ben heel erg te spreken over de manier waarop mijn foto's werden gebruikt, zowel op de cover als in het tijdschrift," besluit Paolo. "Werken voor National Geographic is fantastisch omdat je permanent contact hebt met je redacteur. Halverwege de klus laat je het redactieteam zien wat je tot dan toe hebt gedaan en krijg je feedback over wat ze ervan vinden, wat er ontbreekt en hoe ze willen dat je verder gaat. Aan het eind doe je een laatste screening met ongeveer 45 mensen die je werk bekijken. Het is een continu proces van discussie en dat vind ik een geweldige manier van werken."

Geschreven door David Clark


De kit van Paolo Verzone

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

The contents of Paolo Verzone's photo kitbag, including a Canon EOS 5DS R.

Camera

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte geoptimaliseerd wordt. "Met een resolutie van 50,6 Megapixel was dit de perfecte camera voor deze klus," aldus Paolo.

Lens

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

De combinatie van de baanbrekende Hybrid IS, een lensopening van f/2.8 en het snelle USM-autofocussysteem maakt dit tot een werkelijk uitzonderlijke lens voor close-upwerk, zelfs vanuit de hand. "Echt een juweel van een lens, met een prachtige scherpte," aldus Paolo.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan