ARTIKEL

Big Cat Tales: het fotograferen van wildlife in Afrika met DSLR-camera's en de Canon EOS C300 Mark II

In het natuurreservaat Maasai Mara ligt een jonge mannetjesleeuw te ontspannen terwijl een groep giraffen toekijkt. Fotografen Jonathan en Angela Scott vinden de Maasai Mara de beste plek ter wereld om grote katachtigen en ander wildlife te fotograferen met hun serie Canon DSLR-camera's en EF-objectieven. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 1/250 sec, f/9 en ISO500. © Jonathan en Angela Scott

Toen het lang verwachte vervolg op de serie Big Cat Diary uit 1999 werd uitgezonden op Discovery Channel, kregen fans een geheel nieuw beeld van leeuwen, luipaarden en cheeta's te zien. De oorspronkelijke crew, Jonathan Scott en Angela Scott, gebruikte Cinema EOS-camera's en Canon DSLR-camera's om sneller te filmen en te fotograferen, om dichterbij te kunnen komen en de wereld van grote katachtigen te tonen zoals we die in Big Cat Tales nooit eerder hadden gezien.

"Ik ben altijd gek op avontuur geweest en ik ben altijd op avontuur gegaan", vertelt Jonathan Scott. "Afrika was dus precies wat ik zocht. Het bood me de mogelijkheid om een wild leven te leiden." Samen met zijn vrouw, collega-fotograaf Angela Scott, heeft hij een unieke carrière opgebouwd als zoöloog, natuurbeschermer, tv-presentator van natuurdocumentaires en bekroond wildlifefotograaf.

Jonathan is geboren en getogen in het Verenigd Koninkrijk, maar Afrika vormt al 44 jaar zijn thuis. In de beginjaren '80 begon hij natuurdocumentaires te presenteren en werd hij bekend met programma's als Flamingo Watch (1995) en Big Cat Diary (1996-2008). Samen met Angela heeft hij ook 35 boeken over wildlife samengesteld. Toch zijn Jonathan en Angela van origine fotografen, een beroep dat ze nog steeds uitoefenen. Beiden zijn Canon-ambassadeurs sinds 2009 en beiden hebben, los van elkaar, de felbegeerde prijs Wildlife Photographer of the Year gewonnen.

In dit interview spreekt Jonathan over zijn fascinatie met de Afrikaanse natuur en de Cinema EOS camera’s, DSLR-camera's, CN-E-objectieven en objectieven uit de L-serie. Met deze apparatuur kan hij lange dagen maken, opnamen maken bij weinig licht en cheeta's fotograferen die 100 km per uur rennen.

A female lion and her two cubs walk beside a 4x4 car where two men lean out of its windows to film them.
De crew filmde Big Cat Tales met het Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objectief, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, de Canon CN-E 30-300mm T2.95-3.7 L SP Cinema Zoom met PL-vatting en het Canon CN20x50 IAS H E1/P1 Cine-servo-objectief voor buitenopnamen. © Jonathan en Angela Scott
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Wat trekt je zo in Afrika?

"Ik ben geboren op een boerderij in Berkshire en ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het buitenleven en natuurlijke geschiedenis. Ik heb zoölogie gestudeerd aan Queen's University in Belfast, Noord-Ierland. Door mijn liefde voor de wildernis en voor dieren volgde ik alle natuurprogramma's op televisie. Ik was ook helemaal dol op de epische film Born Free uit 1966. Dit is het verhaal van de familie Adamson en hun missie om de Keniaanse leeuwin Elsa haar vrijheid weer terug te geven. Ik zat ernaar te kijken en dacht: Dat wil ik ook doen, leven tussen de wilde dieren van Afrika. Ik was helemaal verkocht. Angie is geboren in Afrika (Alexandrië in Egypte). Vanaf haar vierde jaar heeft ze in Dar es Salaam in Tanzania gewoond. Afrika en safari zaten dus in haar bloed, net als fotografie."

"In 1974 reisde ik van Londen door Afrika naar Johannesburg en ik ben nooit meer teruggegaan. [We hebben voor Kenia als filmlocatie van Big Cat Tales gekozen want] Ik houd van Kenia; de mensen zijn zo warm en vriendelijk. En de Maasai Mara is gewoon de beste plek ter wereld om veel wilde dieren en vogels, en die prachtige grote katachtigen, te kunnen fotograferen."

A female lion swipes at a male lion with her paw, both of them scowling.
Jonathan vertelt dat hij de grote katachtigen zo graag fotografeert vanwege het 'Beauty & the Beast'-idee. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x ingesteld op 1/1250 sec, f/5.6 en ISO1250. © Jonathan en Angela Scott

Wanneer heb je van fotograferen je beroep gemaakt?

"Toen ik in 1977 in het Maasai Mara-natuurreservaat kwam wonen, begon ik fotografie serieuzer te nemen. Ik begon iedere cent die ik overhield aan nieuwe camera's en objectieven te besteden. Angie en ik hadden het geluk dat we naam hadden gemaakt met bestsellers als The Marsh Lions (1982) en The Leopard's Tale (1985). Door deze boeken begonnen digitale bibliotheken interesse te krijgen in onze foto's. Ons leven is pas echt veranderd toen we de Overall Award wonen in de prestigieuze wedstrijd Wildlife Photographer of the Year (ik in 1987 en Angie in 2002). We zijn er ontzettend trots op dat wij als enige stel in de geschiedenis van deze wedstrijd deze prijs hebben gewonnen."

Wat maakt grote katachtigen zo bijzonder om te fotograferen?

"Ik denk dat het een soort 'Beauty & the Beast'-idee is. En ze zijn zo verschillend. Leeuwen, luipaarden en cheeta's zien er zo anders uit en ze reageren ook anders. De combinatie van hun buitengewone schoonheid met die duizelingwekkende explosie van snelheid en kracht wanneer ze aan het jagen zijn geeft je het gevoel dat je leeft. Het maakt iets heel diep in mij wakker. Angie houdt van het sociale karakter van leeuwen, van het zusterschap. Ze voelt zich met hen verbonden, terwijl ik van het solitair levende luipaard houdt vanwege zijn zelfstandigheid en zijn aanpassingsvermogen. Maar niets is zo indrukwekkend als een cheeta die met zo'n 100 km per uur achter een prooi aangaat of de titanenstrijd tussen een troep leeuwen en een mannetjesbuffel."

Three adult elephants and two young elephants walk together in grasslands, with trees and other elephants in the background.
Behalve leeuwen, luipaarden en cheeta's in het Maasai Mara National Reserve in Kenia volgden Jonathan, Angela en de crew van Big Cat Tales ook de andere dieren die in het reservaat leven. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 1/400 sec, f/6.3 en ISO1000. © Jonathan en Angela Scott
A close-up shot shows a pelican’s eyes, beak and plumage seen straight-on.

Pelikanen met persoonlijkheid: Andy Rouse's vogelportretten vanuit een lage hoek

Canon-ambassadeur Andy Rouse vertelt hoe hij de kleurrijke personages van de met uitsterven bedreigde kroeskoppelikanen wist vast te leggen.

Waar bestaat je fotografie-uitrusting voor het grootste deel uit?

"We gebruiken allebei het liefst de Canon EOS-1D X Mark II. Deze camera levert 12-14 frames per seconde als je RAW-beelden fotografeert terwijl je met hoge snelheid rijdt. En als je bewegende dieren fotografeert, kun je ieder opname goed gebruiken. De autofocus is ook heel goed. Perfect om bewegende onderwerpen, zoals arenden en cheeta's, te volgen. De ruisreductie is optimaal, hoewel we de grens bij ISO2000 proberen te leggen. We zijn ook fan van de EOS 5D Mark IV. Het touchscreen en de video zijn geweldig. Angie is vooral te spreken over de beeldkwaliteit van de EOS 5DS R. Hij is perfect voor portretten en landschappen en je kunt ieder detail vastleggen.

"Mijn favoriete objectief is de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM met ingebouwde 1,4x-extender. Het is zo veelzijdig. Het is echt een alles-in-één objectief, met een groot bereik en grote flexibiliteit wat betreft compositie. Het objectief is haarscherp en heeft een geweldige beeldstabilisatie. Ik ben ook enthousiast over de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM. In de zijkant van Angie's wagen zitten canvasdoeken die je kunt losritsen om opnamen vanuit een lage positie te maken. Soms gebruiken we ook de Waist-Level Finder met onze camera's.

"Angie gebruikt de Canon EF 600mm f/4L IS II USM en de EF 800mm f/5.6L IS USM. Zo kan ze dichtbij komen zonder de grote katachtigen te storen. Ze is ook enthousiast over de veelzijdigheid van de EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Dit objectief kan tot op een meter scherpstellen en is vlijmscherp dankzij de geweldige beeldstabilisatie. Angie gebruikt de 600mm soms met de haarscherpe Extender EF 1.4x III. Het lichtverlies van één stop is geen probleem omdat je de ISO kunt verhogen. Voor de grote objectieven gebruikt Angie twee videosteunen die over een baan in de rand van de terreinwagen worden bewogen."

A cheetah sits in grass looking up at two giraffes walking by.
Het langste dier kijkt neer op het snelste dier: de compositie benadrukt hoe groot giraffen eigenlijk zijn vergeleken met 's werelds snelste grote katachtige. Jonathan over de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x die hij heeft gebruikt om deze opname te maken: "Dit objectief is zo veelzijdig. Het is een alles-in-één objectief, met een groot bereik en grote flexibiliteit wat betreft compositie." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x ingesteld op 1/500 sec, f/5.6 en ISO125. © Jonathan en Angela Scott

Jullie hebben van 1996 tot 2008 aan de serie Big Cat Diary gewerkt. Hoe is het idee voor jullie nieuwe serie, Big Cat Tales, ontstaan?

"In 2016 werkten we met regisseur Abraham Joffe aan zijn enorm populaire serie Tales by Light. Hij vroeg of we ook samen aan een nieuwe tv-serie wilden werken die in de Maasai Mara opgenomen zou worden. In eerste instantie hebben we ‘nee' gezegd. We hebben in elk geval gezegd dat we erover na zouden denken. We zijn allebei de 65 gepasseerd. We zullen nooit stoppen met werken of fotograferen, maar we vonden dat de tijd rijp was om ‘met pensioen te gaan’. Maar we veranderden al snel van gedachten. Uit de populariteit van Big Cat Diary bleek wel dat er nog altijd grote belangstelling was voor spannende verhalen over de grote katachtigen van Afrika. Samen met Abe konden we een nieuwe serie gaan maken, waarin hij de productie voor zijn rekening zou nemen en wij een bijdrage zouden leveren met ons talent voor verhalen vertellen."

Hoe heb je je werk als presentator en fotograaf weten te combineren?

"Zowel Angela als ik presenteerden programma's samen met onze Maasai-vriend Jackson ole Looseyia. Het is zo belangrijk dat Kenianen zich verbonden voelen met hun prachtige wildlife-erfgoed. Niet alleen uit economisch en ecologisch gewin, maar ook gewoon om de schoonheid van hun natuur en cultuur in ere te houden. Door Jackson bij de programma's te betrekken, lieten we Kenianen zien dat ook zij dit soort werk kunnen doen. Zo kunnen ze hun positie versterken en dat is heel belangrijk voor hun zelfvertrouwen. Angie vervulde een dubbelrol als fotograaf en wildspotter. Ze heeft zoveel ervaring dat ze de perfecte persoon is om te multitasken."

A female lion and three cubs play on the trunk of a tree that’s growing at a 45-degree angle. A camouflaged 4x4 car is beneath the tree.
Om de presentatoren in de auto in dit soort bijzondere situaties te kunnen filmen, maakte de crew gebruik van Canon EOS C300 Mark II-camera’s met Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-, Canon EF 11-24mm f/4L USM-, Canon CN-E 14mm T3.1 L F Cinema Prime-objectief of Canon CN-E 24mm T1.5 L F-objectieven. © Jonathan en Angela Scott
A low-angle shot shows a leopard’s head and front paws as it perches high up in a tree, blending in slightly with the dappled light from the treetop.
Jonathan vertelt dat het luipaard zijn favoriete grote katachtige is vanwege zijn zelfstandigheid en aanpassingsvermogen, die in deze foto goed tot uiting komen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 24-400mm f/4L IS II USM-objectief ingesteld op 1/320 sec, f/8 en ISO1000. © Jonathan en Angela Scott

Welk effect heeft de nieuwe technologie gehad op de manier waarop jullie serie is gefilmd?

"We hebben 10 jaar geleden voor de laatste keer een serie als deze gefilmd. Sinds die tijd is de cameratechnologie enorm verbeterd. De nieuwe serie lijkt veel meer op een bioscoopfilm en is episch van stijl. De productie oogt modern door het gebruik van drones waarmee het landschap en de presentatoren in de rijdende terreinwagen zijn gefilmd."

Welke Canon-apparatuur hebben jullie bij het filmen gebruikt?

"Abe's team heeft in iedere wagen EOS C300 Mark II-camera’s gebruikt om de presentatoren te filmen. Het dynamisch bereik, de prestaties bij weinig licht, de 4K-resolutie en onboard XLR maakten deze camera tot een goede keuze. Voor binnenopnamen gebruikten we meestal de EF 16-35mm f/4L IS USM en de EF 11-24mm f/4L USM als we in hele krappe ruimtes moesten werken. We hebben ook Cinema-objectieven gebruiken: de Canon CN-E 14mm T3.1 L F Cinema Prime en de CN-E 24mm T1.5 L F.

"Voor buitenopnamen gebruikten we de EF 70-200mm f/2.8L USM en de EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM en twee fantastische Cinema-objectieven: de CN-E 30-300mm T2.95-3.7 L SP Cinema Zoom met PL-vatting en het CN20x50 IAS H E1/P1 Cine-servo-objectief."

Three lion cubs walk along a fallen tree branch, the last cub chewing playfully on the tail of the cub in front.
Angela houdt van de sociale karakter van leeuwen, dat perfect tot uiting komt in deze eenvoudige maar schitterende foto van een drietal speelse welpen. Bij hun geboorte hebben leeuwenwelpen vlekken als camouflage. Deze vlekken verdwijnen als ze ouder worden, maar blijven op hun buik de rest van hun leven zichtbaar. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief ingesteld op 1/500 sec, f/4.0 en ISO6400. © Jonathan en Angela Scott

Wat was het beste objectief om wildlife te filmen?

"De CN20x50 IAS H E1/P1 met een brandpuntsafstand van 50-1000mm. Dit objectief werd onze favoriet. Dankzij zijn ongeëvenaarde brandpuntsbereik en ongekende scherpte viel niets buiten bereik. Door de fantastische kenmerken van dit objectief konden we ongelofelijk mooie opnamen maken van de grote katachtigen, vooral van jagende cheeta's."

Wat waren voor jullie de hoogtepunten tijdens het maken van de serie?

"Ik vond het persoonlijk geweldig om aan een nieuwe televisieserie te kunnen werken. Ik ben gek op het maken van films en op het vertellen van verhalen, en ik vind het heerlijk om weken achter elkaar in de wildernis door te brengen. Hierdoor raak je verankerd in je omgeving en leer je het individuele karakter van onze grote katachtigen goed kennen. Voor Angie was het hoogtepunt dat zij tijd kon doorbrengen met onze oude vrienden: een troep leeuwen die de Marsh Pride wordt genoemd. We wilden de programma's niet alleen visueel aantrekkelijk maken, maar ook van een krachtige verhaallijn voorzien. Daarom waren we bereid om iedere dag van 5:00 tot 20:00 uur - en soms nog later - door te werken. Maar ook de Keniaanse autoriteiten hebben ons ontzettend goed geholpen en aangemoedigd. Iedereen heeft ons gesteund en dat had een sneeuwbaleffect."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Jonathan en Angela Scott

De essentiële kit voor safarifotografie

Photographers Jonathan and Angela Scott lean on the side of a camouflaged window, their Canon cameras with telephoto lenses set up in front of them, ready to photograph wildlife.

Camera's

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 14 fps-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties. Jonathan: "Als je dieren in beweging fotografeert, kun je iedere opname goed gebruiken."

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR biedt ongelooflijk scherpe details, zelfs bij extreem contrast, en met de continue 7fps-opnamen leg je het perfecte moment gegarandeerd vast. “Het touchscreen en de video zijn geweldig”, zegt Jonathan.

Canon EOS 5DS R

De 50,6 Megapixel full-frame CMOS-sensor in deze DSLR is in staat om zelfs de kleinste details vast te leggen. Jonathan: “Hij is perfect voor portretten en landschappen en je kunt ieder detail vastleggen.”

Lenzen

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Dit veelzijdige maar compacte en draagbare supertelezoomobjectief heeft een 4-stops Image Stabilizer en biedt hoogwaardige optica en superieure scherpte. Angie houdt van de veelzijdigheid van dit objectief en het feit dat “het tot op een meter kan scherpstellen en vlijmscherp is dankzij de geweldige beeldstabilisatie", aldus Jonathan.

Canon EF 600mm f/4L IS II USM

Een supertelelens voor een sterke vergroting met geïntegreerde Image Stabilizer-technologie en een snel grootste diafragma van f/4. Angie gebruikt dit objectief omdat ze “zo dichtbij kan komen zonder de grote katachtigen te storen", aldus Jonathan.

Objectiefextender

Canon Extender EF 1.4x III

Deze compacte extender verlengt de brandpuntsafstand van de tele(zoom)lens uit de Canon L-serie met een factor 1.4x, met hogere AF-nauwkeurigheid. Jonathan zegt dat Angie hem gebruikt omdat “hij haarscherp is. Het lichtverlies van één stop is geen probleem omdat je de ISO kunt verhogen.”

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan