ARTIKEL

Wat maakt een pose krachtig? Vijf tips voor moderne portretten

Portret- en fashionfotografen Wanda Martin en Tarik Carroll praten over de geschiedenis van gendergerelateerde schoonheidsidealen en hoe het bestrijden van die standaarden helpt om stereotypen in de modellenwereld te doorbreken.
Een groep mannen poseert in blauwe jeans en open jacks van luipaardprint en denim, zodat hun blote borst te zien is.

De in New York gevestigde fotograaf Tarik Carroll is kampioen lichaamspositiviteit achter The EveryMAN Project, dat tot doel heeft de oude percepties van mannelijkheid in de maatschappij ter discussie te stellen. Het gebrek aan representatie in de fashionindustrie vond hij overweldigend en vormde zijn inspiratie voor deze missie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 33mm, 1/80 sec, f/5.6 en ISO1000. © Tarik Carroll

Heb je je ooit gerealiseerd dat de aanwijzing 'laat je vingers op je sleutelbeen rusten' alleen voor vrouwen wordt gebruikt? Of hoe een wijde spreidstand en rechtstreekse blik kennelijk worden gezien als sterk en mannelijk? Sinds de jaren zeventig zou het gestileerd portretteren van mannen en vrouwen er de oorzaak van zijn dat de standaarden voor schoonheid, gezondheid en geluk onrealistisch hoog zijn, en ook dat dit definieert hoe vrouwelijkheid en mannelijkheid eruit moeten zien. Het is hoog tijd voor een nieuwe visie.

"De maatschappij is altijd geobsedeerd geweest door perfectie, een obsessie waardoor de meesten van ons zich nooit prettig voelen in ons eigen vel omdat we er niet aan kunnen voldoen", zegt muziek- en fashionfotograaf Tarik Carroll, die met zijn EveryMAN Project concepten van mannelijke schoonheid wil vernieuwen. "Ik noem The EveryMAN Project graag een visuele conversatie over mannelijke esthetiek", vervolgt Tarik. "Het is een project over lichaamspositiviteit waarin een spectrum van mannelijkheid te zien is en echt een eerlijk gesprek plaatsvindt over wat het betekent om man te zijn."

Canon Ambassador en portret- en fashionfotografe Wanda Martin is ook op zoek gegaan naar diversiteit en strijdt tegen genderstereotypen in haar werk. Na haar afstudeerproject Lovers, waarin ze stellen portretteerde van alle genders en seksuele geaardheden in de intimiteit van hun bed, heeft Wanda gewerkt met merken en tijdschriften waaronder Vogue, Wonderland, i-D en Numéro Russia, om portretten vast te leggen die "ontsnappen aan de traditionele schoonheidsverwachtingen". Ze focust zich daarom op het individualisme van haar onderwerpen.

"Ik denk dat veel merken zich realiseren dat je een verantwoordelijkheid hebt om een meer divers idee van schoonheid te tonen", zegt Wanda. "Misschien doen sommigen alleen mee omdat het een trend is, maar dat is niet erg. Het gaat er uiteindelijk om dat deze boodschap het bredere publiek bereikt."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Hoor meer van het gesprek in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Een foto van hoofd en schouders van een topless man met geschoren haar die naar rechts kijkt. Hij is volledig blauw belicht, tegen een warme oranje achtergrond.

Dingen zijn aan het veranderen, zegt Tarik over de fashionindustrie, maar het gaat langzaam. "Wat betreft de discussie rondom lichaamspositiviteit, diversiteit en inclusiviteit, denk ik dat we nog erg aan de oppervlakte zitten. We moeten veel verder de diepte in, maar ik ben benieuwd hoe dit gesprek zich verder gaat ontwikkelen", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS 70D (opgevolgd door de Canon EOS 90D) en een Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/11 en ISO100. © Tarik Carroll

Definities herzien

Wat is gender-poseren precies? "Een groot deel ervan heeft te maken met genderrollen", legt Tarik uit. "Een vrouw in redactioneel werk poseert standaard holle rug en haar schouders naar achteren geduwd… als je een man bent, heb je de handen op je heupen, is je nek lang en kijk je omhoog."

De volgens een vaste formule afgebeelde mannen die Tarik tegenkwam in de media, brachten hem ertoe zich te richten op een meer diverse vertegenwoordiging van mannelijke schoonheid. "De lichaamspositiviteitsbeweging van vrouwen begon veel eerder dan de onze", zegt hij. "Vrouwen praten makkelijker over hun emoties en lichamelijke onzekerheden. Wij zijn geprogrammeerd om niet over die dingen te praten, om ons te ‘vermannen' en 'ermee te dealen'. Vrouwen voeren deze gesprekken al veel langer en hebben al meer dan tien jaar plussize divisies. We zijn pas in laatste twee tot drie jaar begonnen met de aanmelding van plussize mannen bij modellenbureaus."

Een close-up van een jonge vrouw met blond haar, blauwe oogschaduw en verlengde wimpers. Haar mond staat open alsof ze op het punt staat te gaan schreeuwen.

In haar fashion- en portretfoto's combineert de Hongaarse fotografe Wanda Martin geschiedenis en moderniteit, met invloeden van de renaissance tot aan rock-'n-roll. Haar projecten tot nu toe zijn onder andere studies van jongerenculturen, subculturen en het thema 'verbondenheid versus tegenstand’ (belonging versus opposing). Ze is altijd gefascineerd geweest door het idee van de 'outsider'. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/320 sec, f/3.2 en ISO1000. © Wanda Martin

Een man in een ruimvallend, luchtig shirt ligt op een groene zitbank met bloemdessin en gouden versiering.

Wanda werkt momenteel aan een project dat mannelijkheidsidealen ter discussie stelt, waarvoor ze portretten fotografeert van een diverse groep mannen in de traditionele vrouwelijke pose, liggend op een sofa. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/80 sec, f/2.8 en ISO2500. © Wanda Martin

Wanda vindt ook dat er bij mannen meer grenzen moeten worden doorbroken dan bij vrouwen. Haar esthetiek is geïnspireerd op klassieke schilderijen, maar ze geeft daar een flinke draai aan. "Als je kijkt naar schilderijen uit de afgelopen eeuwen, zelfs foto's van begin deze eeuw, vormde het naakte vrouwenlichaam altijd het middelpunt van de aandacht", legt ze uit. "Het zijn altijd vrouwen die op een sofa liggen, naakt of halfnaakt, met hun blik op jou, de kijker, gericht."

In haar laatste project zet Wanda dit concept op zijn kop, door mannelijkheid op nieuwe manieren weer te geven. Mannen poseren in hun huis, liggend op een sofa, en tonen hun kwetsbaarheid. "Ik werk met allerlei mannen, dragkunstenaars, grote gespierde jongens, oudere mannen", zegt ze.

In een wereld waarin klanten steeds vaker vragen naar diverse vertegenwoordiging, en imperfectie en anders-zijn snel uitgroeien tot het nieuwe ideaal, delen Wanda en Tarik vijf tips voor het maken van krachtige moderne portretten.

Een jonge man met ontbloot bovenlijf en kleine oorringen staart nadrukkelijk in de camera.

"Ik ben niet het soort fotograaf dat een model fysiek in een pose zet. Dat is niet wat ik doe. Het gaat om samenwerking. Het gaat erom dat we samen iets doen", aldus Tarik. Gefotografeerd met een Canon EOS 70D en een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objectief, ingesteld op 67mm, 1/100 sec, f/6.3 en ISO1000. © Tarik Carroll

Een vrouw in een bontjas van namaaktijgervel kruist haar armen over haar borst en lacht. Haar ogen zijn gesloten en er zijn duivelshoorns over haar oogleden en voorhoofd geschilderd.

Om stereotypen te bestrijden benadrukt Wanda bij voorkeur het individualisme in haar werk, zoals een gat tussen de tanden, of onderscheidende kenmerken van de huid of het lichaam. "Wanneer fotografen met iemand werken, moeten ze zich vooral richten op hoe dat onderwerp zich onderscheidt", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/1250 sec, f/4.5 en ISO200. © Wanda Martin

1. Leid jezelf op

In de wereld om ons heen worden percepties en gedragingen van beide genders sterk beïnvloed door visuele media, en hierbij kunnen fotografen een rol gaan spelen. "Het is belangrijk jezelf op te leiden. Kijk naar verschillende publicaties en luister naar gesprekken die nu we aan het voeren zijn over genderuitingen", adviseert Tarik. "Je kunt zien dat merken inclusiever beginnen te worden, er heeft een verschuiving plaatsgevonden. Wees je bewust van de veranderingen en sta open voor kritiek."

Wanda zegt dat als je een stereotype begrijpt en herkent, het makkelijker wordt dit te vermijden. Ze voegt daaraan toe: "Wanneer ik met vrouwen werk, wil ik ze niet te gesexualiseerd neerzetten. Ik wil laten zien dat ze sterk en trots zijn; houding is absoluut een belangrijk iets."

2. Focus op individualiteit

"Leer degene die je fotografeert kennen", zegt Tarik. "Stel vragen, bijvoorbeeld hoe ze aangesproken willen worden als je het gevoel hebt dat te moeten vragen. Door je onderwerp te leren kennen, kun je zijn individualisme identificeren en tonen."

Focussen op "wat het onderwerp onderscheidt van anderen" is ook wat Wanda adviseert. "Als je een onderwerp hebt met een ontbrekende tand, laat dat dan zien. Als je een prachtige, goedgevormde vrouw hebt, benadruk dat en laat het zien. Als fotografen moeten we zeker focussen op die kenmerken en diversiteit toejuichen."

"Bij modellenbureaus voor mannen zag je tien jaar geleden louter gebeeldhouwde kaken en sixpacks, dat was toen het schoonheidsideaal", zegt Tarik. "In de modewereld waarin ik werkte werd mij gezegd dat ‘we een fantasie verkochten'. Maar je vraagt je wel af van wie die fantasie is, want volgens mij fantaseert iedereen over andere dingen. Iedereen verdient het om zichzelf vertegenwoordigd te zien."

Een portret van een vrouw met een groot, met zonnebloemen versierd afrokapsel.

Wordt fashionfotografie meer inclusief?

Er is steeds meer diversiteit in castings voor fashion- en beauty-fotoshoots. Het lijkt erop dat de industrie in positieve zin verandert. Twee fotografen en een plus-size model in gesprek.

3. Neem waar

"Wanneer ik een paar onderwerpen vraag voor me te poseren, vertel ik ze een soort verhaal", legt Wanda uit. "Het is alsof ik een filmregisseur ben en mijn acteurs vertel hoe ze moeten poseren en wat soort rol ze voor me gaan spelen. Wanneer ik werk met op straat gecaste mensen of met een beroemdheid, muzikant of acteur, denk ik dat mijn rol iets verandert en word ik meer een waarnemer, om een indruk van hun persoonlijkheid te krijgen en iets van hun karakter te vangen."

Een close-up van een jong stel dat elkaar liefdevol omhelst.

In haar project Lovers legt Wanda stellen vast in de intieme setting van hun slaapkamer en schetst ze op die manier een representatiever beeld van hoe relaties eruitzien. "Ik maak altijd een praatje met mijn onderwerpen voordat we aan de slag gaan", zegt Wanda. "Het helpt ze te ontspannen." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 65mm, 1/160 sec, f/5 en ISO1250. © Wanda Martin

Een zwart-witfoto van vier mannen die poseren in denimkleding. Ze zijn vrolijk en lachen.

"Je moet je modellen op hun gemak stellen, ongeacht wat je doet", aldus Tarik. "Of je nu portretten doet of commercieel werk… in mijn ervaring met poseren is dat de eerste stap." Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM) ingesteld op 32mm, 1/100 sec, f/9 en ISO250. © Tarik Carroll

4. Wees echt

"Als ik naar een portret kijk, kan ik zien wanneer het te geposeerd is. Je kunt zien dat het niet oprecht is", zegt Tarik. Vertegenwoordiging gaat erom echt te zijn. "Het is een samenwerking. Je legt het onderwerp vast van zijn beste kant en zorgt voor een goed gevoel. Je stelt het onderwerp op zijn gemak zodat je die tussenmomenten kunt vastleggen. Die momenten zijn uiteindelijk de opnamen die worden geselecteerd omdat ze natuurlijk zijn, ze zijn oprecht. Het doet er niet toe hoe uitgedacht bedrijven deze concepten proberen te maken: mensen willen zich verbinden met iets wat echt voelt."

5. Stel je onderwerp op zijn gemak

Het is misschien niet nieuw voor 2021, maar het advies geldt nog steeds: om een authentieke foto te maken van de persoon die voor je staat, moet deze ontspannen zijn. "Ik zet altijd mijn muziek keihard", zegt Wanda. "We moeten lol hebben op de set! Dat is een van de belangrijkste dingen."

Tarik daarentegen stelt een playlist samen die is afgestemd op de muzieksmaak van zijn onderwerp. Maar het belangrijkste volgens hem is dat "je zorgt voor een goede omgeving voor alle onderwerpen op de set. Dat is de basis voor het maken van een goed portret."

Wanda merkt op dat vooroordelen over mannelijkheid vaak diepgeworteld zijn, en niet iedereen direct bereid is om meer diverse representaties te onderzoeken. "Wanneer ik oudere mannen vraag op deze manier voor mij te poseren, met tedere handen bijvoorbeeld, is het vaak veel moeilijker om ze te overtuigen. Ze vinden dat heel vrouwelijk en voelen zich niet op hun gemak."

Het kost tijd en moeite om deze onderwerpen uit hun schulp te laten kruipen, maar dat is het wel waard. "Het doel is om via mijn vrouwelijke blik diverse, pluriforme, alternatieve of non-hegemonische uitdrukkingen van mannelijkheid zichtbaar te maken", besluit Wanda.

Emma-Lily Pendleton

De uitrusting van Wanda Martin

De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te nemen

De uitrusting van Wanda Martin met Canon-camera’s, -objectieven en een Speedlite.

Camera's

Canon EOS R6

De radicale EOS R6 beschikt over technologie waarmee je weer helemaal verliefd wordt op fotografie. Bekijk en fotografeer onderwerpen op compleet nieuwe manieren en voeg een nieuwe dimensie toe aan je visuele verhaal. "Ik vind vooral de hoge ISO-prestaties en de AF met gezichtsherkenning geweldig", zegt Wanda.

Canon EOS 5D Mark II

Wanda's back-upcamera is een voorganger van de Canon EOS 5D Mark IV, een veelzijdige en robuuste camera waarmee je in elke situatie prachtige beelden kunt maken. "Ik heb de camera nu acht jaar. Ik heb de meeste van mijn foto's ermee gemaakt tot nu toe en we hebben samen allerlei avonturen beleefd", zegt Wanda. "Tegenwoordig heb ik die in mijn uitrusting als back-upcamera, voor de zekerheid."

Objectieven

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

Een onmisbaar objectief met een snel diafragma en beeldstabilisatie, plus een Nano USM-motor voor geruisloze scherpstelling. "Ik werk graag snel en de professionele RF-zoomobjectieven geven je de veelzijdigheid en dynamiek om in een handomdraai te schakelen van portretfoto's naar opnamen over de hele lengte", zegt Wanda.

Accessoires

Canon Speedlite 600EX II-RT

Met de nieuwste versie van de Speedlite die Wanda gebruikt, heb je controle over je belichting, zowel op de camera als los ervan. "Ik heb het altijd veel gebruikt, vooral bij het fotograferen van bands of 's nachts bij weinig licht", zegt Wanda. "Ik heb het in mijn uitrusting voor de zekerheid. Je kunt beter op alles zijn voorbereid."

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro