Een foto uit de Telework-serie van documentairefotograaf Jérôme Gence. Deze telewerkers kunnen tips en professionele mogelijkheden delen terwijl ze profiteren van de voordelen van het wonen in een villa op Bali. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/80 sec, f/4 en ISO320. © Jérôme Gence
Het verzamelen en analyseren van gegevens voor internationale merken lijkt misschien een onwaarschijnlijke achtergrond voor een documentairefotograaf, maar Canon Ambassador Jérôme Gence heeft verrassende overeenkomsten gevonden tussen zijn twee zeer verschillende carrières.
"Werken met cijfers heeft me onbewust geleerd om verhalen te vertellen", legt hij uit. "Wanneer je de gegevens hebt verzameld, moet je het verhaal vertellen. Je klant heeft maar weinig tijd om naar de resultaten van de analyse te luisteren, dus je moet meteen ter zake komen."
Jérôme is gefascineerd door de impact die technologie heeft op het leven van iedereen, en zijn fotografie laat zien hoe internet en nieuwe manieren van digitale communicatie de manier waarop we werken en met elkaar omgaan hebben veranderd. Zijn documentaireprojecten, die voornamelijk zijn gemaakt in Azië, hebben onderwerpen zoals de selfiecultuur, livestreaming, de obsessie met virtuele zangers en het leven van digitale nomaden.
Dankzij zijn vaardigheden op het gebied van het vertellen van originele, technische verhalen over hoe we vandaag de dag leven, heeft Jérôme zich kunnen onderscheiden in de competitieve wereld van fotojournalistiek. Zijn werk is gepubliceerd in belangrijke tijdschriften zoals Le Figaro, Stern, Der Spiegel, Le Monde en op de website van National Geographic. Zijn nieuwste serie over telewerkers, Telework, werd geselecteerd voor Visa pour l'Image 2021, het festival voor fotojournalistiek.
Jérôme heeft als professioneel fotograaf een aantal waardevolle lessen geleerd en hier geeft hij vijf tips voor ambitieuze documentairefotografen, op basis van zijn ervaringen.