PORTRET

Tips & tricks voor portretfotografie: het vak en de cultuur leren

Portretfotograaf Horst Friedrichs deelt de lessen van zijn carrière tijdens een tweedaagse workshop met de recent afgestudeerde Emma Bentley.
Twee lachende mensen zitten aan een tafel waarop een Canon EOS R6 ligt. Op de bakstenen muur achter hen hangen verschillende ingelijste zwart-witfoto's.

De aan de kunstacademie afgestudeerde Emma Bentley (links) ontdekte tijdens haar tweedaagse workshop met professioneel fotograaf Horst Friedrichs (rechts) dat portretfotografie meer is dan alleen studiofoto's voor grote merken of van beroemdheden. Ze leerde ook dat het format eigenlijk heel toegankelijk is voor de beginnende fotograaf. Portretwerk heeft een keerzijde die net zo belonend en belangrijk is: het documenteren van het algemene publiek. Of het nu muzikale subculturen, voetbalfans of marktkraamhouders zijn, bij portretfotografie is de wereld je studio. © Horst Friedrichs

Portretfotografie is een complexe mix van voorbereiding, technische en sociale vaardigheden. Het vak is meer dan alleen een artistieke bezigheid, het is een belangrijke historische service: hier worden de personen vereeuwigd die de menselijke geschiedenis vormgeven. Dit moet dus goed worden gedaan, iets waar professioneel portretfotograaf Horst Friedrichs het volmondig mee eens is.

Studenten en beginnende fotografen hoeven zich echter niet te laten afschrikken door een gebrek aan professionele studioruimte of belichtingsapparatuur. Horst trok een weekend lang op met Emma Bentley, die is afgestudeerd aan de kunstacademie, en leerde haar om de wereld om hen heen als studio te gebruiken en het publiek als hun modellen. Hier vertellen ze meer over hun workshop en geven ze tips & tricks voor professionele portretfotografie.

Een zwart-witportret van een oudere man in een leren jas.

Horst volgde Britse rockers voor zijn serie 21st Century Rockers en fotografeerde hen op parkeerplaatsen, in kroegen, cafés, clubs en poolzalen. "Als fotograaf kun je vlug een foto maken en dan gewoon verdwijnen", zegt hij. "Ik stuur altijd een e-mail om die persoon te bedanken. Dat is een kwestie van respect." Gefotografeerd met een Canon EOS-1Ds Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/5.6 en ISO320. © Horst Friedrichs

Een vrouw met lange rode krullen staat in een drukke straat in Londen en houdt een Canon-camera omhoog met haar handen.

Horst maakte dit portret van Emma in actie terwijl ze samen door de straten van Londen struinden. "Fotograferen in de straten van Camden was interessant omdat er veel verschillende culturen en unieke dingen te zien zijn", zegt Emma. "Het was wel een beetje spannend om me in de menigte te begeven, maar Horst stelde me op mijn gemak en liet me zelfverzekerd voelen. Ondertussen praatten we over de fijne kneepjes van straatfotografie." © Horst Friedrichs

De basisprincipes van portretfotografie

Horst heeft in zijn lange carrière gewerkt voor titels zoals National Geographic, The New York Times en The Independent, waarvoor hij portretfoto's maakte van vele beroemdheden, van Robbie Williams, Peter Gabriel en Tony Blair tot Bill Gates en Stephen Hawking. Hij heeft zijn reputatie vooral verworven met commerciële projecten, maar zijn echte passie ligt bij zijn boekprojecten, waarin hij over een lange periode subculturen en architectuur documenteert. Vanuit zijn standplaats in Londen werkt Horst al tientallen jaren aan het ontdekken en vastleggen van verschillende scenes en culturen en de mensen die hier deel van uitmaken, van soefi's in Pakistan tot de mods en rockers van de Britse underground.

Tijdens de workshop leerde Emma de basisprincipes van portretfotografie. Verdeeld over twee dagen bracht Horst haar van alles bij over het omgaan met de camera, belichting en kadrering, voordat ze aan de slag gingen met de complexe menselijke kant van portretfotografie. Emma gebruikte een Canon EOS R6 en een Canon RF 14-35mm F4L IS USM-objectief tijdens de workshop, die indruk maakten op Horst.

"De camera is compact, licht en ligt prettig in de hand. Dat laatste vind ik heel belangrijk. Als een camera niet fijn aanvoelt, dan heb ik een probleem", zegt hij. "Soms lijkt een camera bijna op een wapen. Mensen schrikken ervan. De EOS R6 heeft die retrolook en is wat dat betreft wat vriendelijker."

Emma nam deel aan Class of 2021, een gezamenlijk project van Canon en The Drum. Ze is gespecialiseerd in artdirection en creatieve strategieën en won de tweedaagse workshop van Horst als onderdeel van het programma.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een close-up van twee dispensers met felrode en -blauwe vloeistoffen. Beide apparaten hebben een hendel met het woord 'PULL'.

Horst legde Emma uit dat het vastleggen van de essentie van een subcultuur net zoveel draait om het fotograferen van het karakter en de details van de plekken waar mensen samenkomen als om het maken van portretten. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 14-35mm f/F4L IS USM-objectief ingesteld op 34mm, 1/100 sec, f/4.5 en ISO100. © Emma Bentley

Een bloemstuk naast een deur.

Emma prijst zichzelf gelukkig dat ze van Horst heeft kunnen leren wat ze wel en niet moet doen bij het fotograferen van subculturen. "Een camera kan nogal indringend zijn bij deze momenten, dus je moet echt weten hoe je het moet aanpakken", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 14-35mm f/F4L IS USM-objectief ingesteld op 23mm, 1/60 sec, f/4.5 en ISO10000. © Emma Bentley

Op de eerste dag trokken de twee fotografen naar een park in Londen en gingen ze aan de slag met landschaps-, straat- en portretfotografie. De belangrijkste les die Emma trok uit het observeren van Horst was hoe hij mensen benaderde en de humor en energie die nodig waren om hen te enthousiasmeren. Horst zag direct dat Emma oog had voor interessante hoeken en benaderingen. "Ze had dat instinct", zegt hij. "Toen ze de basis van de belichting eenmaal onder de knie had, benaderde ze de composities vol vertrouwen."

Op de tweede dag namen ze nog wat meer straatfoto's in Camden (Londen) voordat ze naar een evenementenlocatie trokken om foto's te maken van een ska-festival. Het was een werkelijk unieke fotografiebelevenis voor Emma: ze kon zich onderdompelen in een levendige subcultuur, leerde hoe een ervaren pro werkt en kreeg de kans om zelf ook wat foto's te maken.

Hier kwamen de Canon EOS R6 en Canon RF 14-35mm F4L IS USM echt tot hun recht. Dankzij de compacte en onopvallende body van de EOS R6 konden Horst en Emma zonder veel problemen fotograferen in een vrij krappe en besloten omgeving, met zeer weinig licht. "De gevoeligheid van de camera en dit objectief was echt een openbaring voor mij. We konden foto's maken in zo'n donkere omgeving. Echt indrukwekkend", zegt Horst. "Ik gebruik normaal geen zoomobjectieven, maar dit objectief was levendig en scherp. Erg prettig om mee te werken."

Een zwart-witportret van iemand die tegen de stam van een grote boom zit.

Als onderdeel van het leerproces nam Horst Emma mee naar een park in Londen. "Door te fotograferen in het park, kon ik opvallende composities uitproberen en gewend raken aan de camera", legt ze uit. "Dit hielp me om vertrouwd te raken met de camera en mijn techniek." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 14-35mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/80 sec, f/22 en ISO3200. © Emma Bentley

Het perspectief van een student: de tips & tricks voor portretfotografie van Emma

1. Kies de juiste benadering

"Horst doet het op een hele natuurlijke manier", zegt Emma, als ze praat over de interactie tussen Horst en zijn onderwerpen. "Zelfs de meest simpele dingen, zoals de kalme manier waarop hij naar mensen toe loopt en zichzelf voorstelt. Alle mensen die we ontmoetten, waren heel aardig en bereid om een praatje te maken. Door deze benadering stonden mensen ervoor open om zich door hem te laten fotograferen. Je moet gewoon jezelf zijn en interesse tonen in de cultuur die je probeert vast te leggen."

2. Kom heel dichtbij

Het Canon RF 14-35mm F4L IS USM-objectief biedt een prachtige zachte bokeh en blijft superscherp, zelfs met een diafragma dat volledig open is. Dankzij het grote brandpuntsafstandbereik kun je nog verder inzoomen, en Emma raadt aspirant-portretfotografen dan ook aan om dat te doen: "Zoom in! Met de juiste combinatie van camera en objectief kun je zo veel kleine details vastleggen, dus kom zo dichtbij als mogelijk", zegt ze.

3. Weet wanneer je tijd erop zit

"Het is heel belangrijk om de sfeer goed te beoordelen. Zo was er bijvoorbeeld een man die ermee instemde om zich op de dansvloer te laten fotograferen, maar op een gegeven moment werd hij een beetje wild", zegt Emma. "Ik keek toe hoe Horst probeerde de foto te maken, maar plotseling snel uit de weg ging. Hij legde uit dat je soms de beslissing moet nemen om verder te gaan, zodat je de magie niet verpest."

Een man in een blauw overhemd zit achter het stuur van een rode sportauto op een lommerrijke weg.

Volgens Horst draait het er simpel gezegd om dat je van fotografie een positief proces moet proberen te maken. "Ik geef mensen een goed gevoel voor de camera. Ik geef ze een moment, laat ze belangrijk voelen", zegt hij. Dit portret komt uit het boek van Horst genaamd SPEED, gemaakt in samenwerking met Canon, waarvoor hij twee decennia lang Britse subculturen volgde, waaronder mods, rockers, fietsers, motorrijders en vintage auto's. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/320 sec, f/2 en ISO3200. © Horst Friedrichs

Het perspectief van een pro: de tips & tricks voor portretfotografie van Horst

1. Bereid je voor op alles

"Je moet je huiswerk doen, want je krijgt soms maar één kans. Voorafgaand aan een shoot moet je je inlezen over de persoon, groep of beweging die je gaat documenteren", vertelt Horst op basis van zijn eigen ervaringen met opdrachten voor tijdschriften. "Misschien zijn de mensen anti-establishment en willen ze precies weten voor wie je het stuk maakt of waar het over gaat. Ik raad ook aan om te kijken hoe andere fotografen te werk zijn gegaan en andere invalshoeken te zoeken."

Horst stelt ook voor om de locatie te verkennen voordat je aan het werk gaat, zodat je op de hoogte bent van praktische zaken. "Waar kun je parkeren? Waar zijn de stopcontacten? Wie doet de make-up? Wie doet het haar? Goede fotografen weten deze dingen voordat ze aan de slag gaan."

Een jonge vrouw houdt geprinte A5-briefkaarten vast waarop haar profiel en voorbeelden van haar werk te zien zijn. Ze staat voor een stenen muur met ingelijste zwart-witte prints.

Class of 2021: studenten weer enthousiast maken voor prints

Ontdek hoe persoonlijke, geprinte briefkaarten de net afgestudeerde Emma Bentley hebben geholpen bij het opstarten van haar carrière.

2. Gebruik het licht…

"Je moet goed nadenken over de belichting. Als je toegang hebt tot de locatie, kun je zelfs even een kijkje gaan nemen. Vraag bijvoorbeeld iemand om even voor je te poseren zodat je een idee krijgt van hoe het licht werkt met het onderwerp", adviseert Horst.

Horst noemt zichzelf een 'lichtjager' en zegt dat je voor de ultieme foto het onderwerp soms in of rond een lichtbron moet bewegen. "Dit kan het verschil maken tussen een nogal saaie rapportagefoto en een fantastisch portret." Soms is het de moeite waard om het onderwerp bij te sturen, maar je kunt zo ook een magisch moment onderbreken. Als je je goed in je onderwerp hebt verdiept (of de persoon tenminste lang genoeg hebt geobserveerd), vertrouw dan op je gevoel en neem een beslissing.

3. …of pas het licht aan

Vertrouwen op natuurlijk licht of een vaste lichtbron is een goede optie, omdat je de belichting in realtime kunt instellen met de EVF op een Canon EOS R6. Horst raadt portretfotografen echter ook aan om creatief te werk te gaan en spullen mee te nemen om met het licht te spelen. Denk bijvoorbeeld aan professionele lichtvormers of een zelfgemaakt equivalent.

"Je kunt wat overtrekpapier of zelfs aluminiumfolie meenemen, wat je maar nodig hebt om het licht te benadrukken of te verspreiden", zegt hij.

4. Denk op de lange termijn

Tenzij je een commerciële opdracht krijgt met een korte deadline, is het volgens Horst belangrijk om altijd met een langetermijnproject bezig te zijn. "Ik zou dit studenten en aspirant-fotografen altijd aanraden. Je moet een langetermijnproject hebben. Ik heb projecten waar ik twaalf jaar aan heb gewerkt, maar twaalf maanden is ook al goed, zolang je maar op de lange termijn denkt. Dat zijn de projecten die je in de toekomst mogelijk een prijs opleveren of leiden tot een boek.

"Losse foto's… Ik weet het niet. Op die manier krijg je misschien 120.000 volgers op Instagram, maar ik ben daar niet jaloers op. Ik denk dat het een tijdelijke trend is die op een bepaald moment zal verdwijnen. Je kunt veel beter goed naar jezelf luisteren, bedenken wat je wilt en daar een project van maken."

Jack Fittes

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro