SOCIALE MEDIA

Een leven online: de voor- en nadelen van het gebruik van social media om je content te promoten

Fotografen Evely Duis en Jérôme Gence vertellen over de tegengestelde manier waarop ze social media gebruiken in hun leven en voor hun werk.
Een man gebruikt een Canon-camera om foto's te maken van een marktkraamhouder op een food markt die praat met een klant in een shirt met brede blauwe strepen en een tweede klant in een felgeel jasje en een rode broek.

Jérôme Gence heeft een project gemaakt over het YouTube-kanaal Kitchen Foods, dat is opgezet in en uitzendt vanaf het platteland van Cambodja. In zijn foto's legt hij vaak de impact van technologie op het leven van mensen vast, maar hij promoot zijn eigen werk liever niet op social media. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm f/F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 24mm, 1/30 sec, f/4 en ISO 100. © Jérôme Gence

Er wordt vaak aangenomen dat fotografen social media moeten gebruiken om een publiek te bereiken en succesvol te zijn. Het gebruik van social media is zonder enige twijfel een geweldige manier om jezelf te profileren en je werk bij mogelijke werkgevers onder de aandacht te brengen. Maar er kleven ook bekende nadelen aan. Voor mensen die heel vaak posten op social media, kan het een verslaving worden en slecht zijn voor hun mentale gezondheid. Ze kunnen erdoor worden blootgesteld aan buitensporige kritiek of zelfs aan misbruik. Bovendien betekent veel volgers hebben niet dat je dan automatisch ook veel betaalde opdrachten krijgt.

Zelfs bij succesvolle fotografen lopen de meningen over social media en de mate waarin je deze gebruikt sterk uiteen. De meeste van hen maken er tot op zeker hoogte gebruik van, maar sommige gebruiken liever andere manieren om een publiek te bereiken en opdrachten binnen te halen.

Evely Duis is een fashionfotograaf en Canon Ambassador en haar stijlvolle portretten stralen glamour uit. Ze maakt haar werk in een studio in Nederland, maar dankzij social media heeft ze een wereldwijde aanwezigheid en werk gedaan voor prominente internationale merken.

Fotojournalist Jérôme Gence, ook een Canon Ambassador, hanteert echter een andere benadering. Zijn fotoverhalen zijn verschenen in publicaties zoals National Geographic en Le Monde, maar hij maakt geen gebruik van social media voor zijn eigen werk.

De verschillende houdingen van Evely en Jérôme ten aanzien van social media laten zien dat er geen uniforme manier is om het maken en delen van je foto's en video's te benaderen. Hier bespreken ze de voor- en nadelen van social media voor werkende fotografen.

Een foto die is gemaakt door Evely Duis, van het hoofd en de schouders van een in felroze kleding gestoken model tegen een roze achtergrond, met een uitgestoken tong in de mondhoek.

"Voor mij gaan fotografie en social media hand in hand", zegt Evely Duis. "Mensen zeggen tegen me 'Jij post zoveel foto's online', maar dat is hoe ik ben begonnen. Ik maakte video's en foto's met vrienden. Ik heb mijn leven en mijn werk altijd al online gezet, zelfs voordat het ook echt mijn werk was." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/7.1 en ISO 100. © Evely Duis

Een foto die Evely Duis heeft gemaakt van het hoofd en de schouders van een model met kortgeschoren haar. Het model draagt handschoenen en houdt een plant voor het gezicht, gebogen om de ronding van de wenkbrauw van het model te volgen.

"Veel mensen die mij ontmoeten zeggen 'Ik heb het gevoel dat ik je al ken' omdat we online met elkaar gepraat hebben," vertelt Evely. "De sfeer is heel vriendelijk en niet zo van 'Oh, zij is de fotograaf'. Als ik een shoot met iemand heb, is diegene die dag mijn beste vriend of vriend." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/18 en ISO 320. © Evely Duis

Het leven op social media

Jérôme zegt dat hij begrijpt dat creatievelingen social media gebruiken, maar dat hij er zelf gewoon niet graag gebruik van maakt. "We vragen Content Marketing Managers ook niet om hun werk op social media te zetten, dus waarom zou een fotograaf dat dan wel moeten doen?", zegt hij. "Er is altijd marketing die zegt dat 'alles mogelijk is als je maar een account hebt'. Dat geldt niet voor iedereen."

Evely denkt daar heel anders over. Hoewel ze de voor- en nadelen van social media terdege begrijpt, gebruikt ze social media als sinds haar 13e en ze zegt dat, voor haar, de voordelen groter zijn dan de nadelen. Ze legt uit dat, in professioneel opzicht, social media haar niet alleen in contact hebben gebracht brengen met andere mensen, maar haar ook hebben geholpen om op haar eigen manier een bedrijf op te bouwen. "Ik woon in een heel klein dorp, ver weg van de modebranche in Amsterdam", legt ze uit. "Mijn klanten moeten naar mijn studio reizen, maar dankzij social media kan ik mijn werk overal laten zien."

Tijdens een presentatie voor het Canon Student Development Programme vroeg Lars Lindemann, Director of Photography bij het tijdschrift GEO, zich af of je überhaupt zou moeten proberen succes te behalen zonder social media. "Ik denk dat dat nog steeds mogelijk is, maar het is zo'n stuk gemakkelijker [met social media], helemaal als je ergens gevestigd bent waar je niet altijd een connectie hebt met de belangrijkste centra van onze sector."

Op een foto die is gemaakt door Jérôme Gence, staat iemand die wordt verlicht door het felle licht van vuurwerk. De persoon wordt omringd door rook en staat tegen een donkere achtergrond.

"Ik fotografeer mensen niet omdat ze mooi zijn, maar omdat ze me iets belangrijks te zeggen hebben", legt Jérôme uit. "Op social media gaat het alleen maar om dingen die mooi zijn, omdat je zo weinig tijd hebt om foto's te ontdekken. En mensen hebben geen tijd om te lezen. Ze hebben geen tijd om de grijze gebieden te vinden – alles is bijna altijd zwart of wit. Ik vind dat werk niet kan worden uitgelegd met alleen een hashtag." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 24mm, 1/3000 sec, f/4 en ISO 3200. © Jérôme Gence

Contacten leggen

Evely gebruikt vooral Instagram en TikTok om haar werk te laten zien, maar werkt ook met LinkedIn voor presentaties en evenementen. Elk van deze platforms richt zich op een ander deel van haar publiek.

Ze vertelt dat Instagram en LinkedIn vooral onmisbaar zijn geweest om meer werk te vinden, ideeën op te doen voor toekomstige projecten en contacten te leggen in verschillende delen van de sector.

Ze maakt niet alleen mode- en beautyfoto's voor merken, maar ook portretten van gewone mensen. "Mijn werk is het maken van beelden", zegt ze. "Soms is dat met modellen en soms met mensen die bijvoorbeeld mooie foto's voor hun website willen." Deze werkportretten blijken erg gewild te zijn op LinkedIn – en als klanten hun nieuwe foto delen en het label Evely daaraan toevoegen, dan is dat natuurlijk geweldige gratis reclame voor haar services.

Jérôme daarentegen kreeg zijn eerste grote opdracht na een portfolioreview van 15 minuten met een belangrijke foto-editor tijdens Visa pour l'Image in 2019, en hij geeft nog steeds de voorkeur aan persoonlijk contact bij het benaderen van publicaties met zijn werk. Hij houdt er ook van om foto-editors te verrassen met werk dat ze nergens online hebben gezien.

"Foto-editors krijgen zoveel foto's en die hebben heel vaak hetzelfde onderwerp", vertelt hij. "Ik wil graag kunnen zeggen 'Ik heb dingen die jullie nog nooit hebben gezien. Ik wil jullie dingen laten zien waar ik versteld van stond toen ik ze fotografeerde'."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Lars wijst er echter op dat social media voor hem een nuttig hulpmiddel zijn om potentiële fotografen te bereiken. "Ik promoot het werk dat we doen bij GEO, niet bij onze lezers, maar om fotografen te vertellen wat wij doen. Social media zijn een manier om bij te houden wat voor GEO interessant is om te publiceren."

Als Lars op Instagram een fotograaf ziet die hij goed vindt, is dat pas de eerste stap in het opbouwen van een relatie. "Ik doe navraag, bekijk hun website en als ik de persoon nog nooit heb ontmoet, wil ik een gesprek met ze hebben – en niet alleen via e-mail."

Jérôme geeft toe dat werken zonder social media tot wat moeilijkheden heeft geleid, vooral wat betreft toegang tot de mensen die hij wil fotograferen voor de verhalen die hij wil vastleggen. "Als ik mensen vraag om toegang, is het eerste wat ze zeggen 'Wat is je Instagram-account?' En als ik dan zeg dat ik geen Instagram-account hebt, kunnen ze hun oren niet geloven."

De manier om dit te voorkomen, zegt hij, is duidelijke communicatie met de mensen over wie hij zijn verhalen maakt. "Ik leg ze stap voor stap uit hoe ik werk. Ik breng tijd met ze door, probeer inzicht te krijgen in hun leven, en zij voelen zich daardoor geraakt."

Op een foto die is gemaakt door Evely Duis, staat een model in een lange jurk voor planken waarop verschillende sculpturen staan, voornamelijk van figuren.

Evely maakt ook videoreels voor Instagram waarin ze een blik achter de schermen geeft. "Mijn stagiairs maken een heleboel mooie video's. Ik schakel graag tussen de fotoposts en de reels", vertelt ze. "Ik gebruik graag verschillende stijlen, en videobewerking is voor mij iets heel vanzelfsprekends." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM) ingesteld op 46mm, 1/60 sec, f/2.8 en ISO 100. © Evely Duis

Een deel van de studio van Evely Duis, met een statief met reflector en een kleine tafel waarop verschillende Canon-objectieven en een open laptop met een foto van een model op het scherm te zien zijn.

Een hoek in Evely's studio. Ze vertelt dat ze de hele dag social media gebruikt. "Ik lees ze, en beantwoord berichten en vragen. Tijdens shoots post ik terwijl ik nog bezig ben, als ik iets kan laten zien." Ze gebruikt social media ook als ze niet aan het werk is. "Ook al ben ik op vakantie, ik ben nog steeds een fotograaf, dus ik maak foto's op straat en deel die. Het is allemaal heel natuurlijk voor me. Het is voor mij gewoon normaal om mensen te laten zien wat ik aan het doen ben. Ik wil mensen echt graag inspireren." © Evely Duis

Wel of niet gebruiken?

Social media zijn een waardevol hulpmiddel zijn voor Evely, maar ze is zich ook terdege bewust van de nadelen van social media, die soms technisch zijn. "Ik heb een haat-liefdeverhouding met het Instagram-algoritme", vertelt ze. "Soms krijg ik heel veel volgers en op andere momenten lijkt het wel alsof niemand mijn content ziet."

Er zijn ook persoonlijke nadelen: net zoals de meeste vrouwen online, heeft ze te maken gehad met ongewenste aandacht van onbekenden. Ze gaat daarmee om door die mensen te blokkeren en niet op hun opmerkingen in te gaan. "Het is geen haat, maar meer een verkeerde vorm van bewondering", zegt ze.

A Canon EOS C70 camera mounted vertically to film a seated woman in portrait mode.

Hoe verandert sociale media de filmwereld?

Vier filmmakers bespreken de impact van sociale media op de filmwereld, van de kwaliteit van de content tot de technische vaardigheden die je op TikTok kunt leren.

Jérôme maakt zich daarentegen zorgen dat de eindeloze zoektocht naar likes en shares een negatief effect zou kunnen hebben op het moreel van nieuwe fotografen. "Sommige studenten die ik ken, vinden dat ze gefaald hebben als ze geen positieve reactie krijgen", legt hij uit. "Ze hebben een goede foto gepost en vertellen me dat die maar drie of vier likes heeft gekregen. Maar er gebeuren zoveel dingen bij social media – het algoritme, mensen scrollen zo snel – dat het niet echt om je talent gaat."

Zijn oplossing is om mensen, en vooral jonge fotografen, aan te moedigen om andere manieren te gebruiken om hun werk te laten zien, zoals evenementen waarbij portfolioreviews worden aangeboden. "Het kan echt helpen om naar een evenement te gaan en een editor te zoeken", zegt hij. "Je kunt echt heel goed advies krijgen. Het feit dat mensen die tot de top in de sector behoren naar mijn foto's kijken - ik vind dat echt geweldig."

Op een foto die is gemaakt door Jérôme Gence zitten vier mensen buiten te eten rond een grote pan en borden met eten.

In Jérôme's Kitchen Foods-project wordt vastgelegd hoe mensen in een dorpje de invloed van YouTube gebruiken in hun strijd tegen armoede. Hij zegt echter dat, in plaats van je te richten op social media, initiatieven zoals het Canon Student Development Programme een effectievere manier zijn waarop beginnende fotografen hun werk onder de aandacht kunnen brengen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm f/F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 24mm, 1/100 sec, f/4 en ISO 100. © Jérôme Gence

Social media benutten

Hoewel het promoten van zijn werk en het krijgen van opdrachten zonder social media niet gemakkelijk is geweest, geeft Jérôme er toch de voorkeur aan boven de alternatieven. "Eerlijk gezegd denk ik dat het moeilijker is om op social media te zijn", zegt hij. "Je moet voortdurende posten om in de running te blijven, en je moet je aanpassen aan je publiek en reageren op commentaar. Ik heb daar geen zin in. Ik maak liever op een ouderwetse manier een modern verhaal."

Evely zou echter op geen enkele andere manier willen werken. "Voor mij begon het allemaal met social media, dus het is voor mij heel natuurlijk om mijn werk online te zetten", vertelt ze. Voor haar gaat het allemaal om bruggen slaan naar andere mensen, banden opbouwen die haar zowel in haar werk als haar sociale leven ten goede komen.

"Ik zoek meer klanten online", voegt ze toe. "Ik kijk bijvoorbeeld naar het werk van een sieradenmerk en denk dan 'Oh, ze hadden betere foto's kunnen hebben' en neem dan contact met hen op. Of ik vind andere fotografen van mijn leeftijd of die op hetzelfde gebied werken. Het is cool om ze te vragen samen tijd door te brengen, of een shoot te doen of gewoon samen een kop koffie te drinken."

Lars raadt fotografen aan zich te concentreren op hun content in plaats van op hun profiel. "Het is niet het ontwerp, hoe je de posts ordent of hoe vaak je iets post. Het gaat om de kwaliteit van het visuele werk", zegt hij.

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven, maar hoe en hoeveel we ze gebruiken is een persoonlijke beslissing. Er zijn maar weinig fotografen die ze helemaal niet gebruiken, maar die benadering kan goed werken, zoals Jérôme laat zien. Voor de overgrote meerderheid die social media gebruikt, is het belangrijk om precies dat goede evenwicht te vinden waarbij je ze kunt gebruiken om je carrière een boost te geven zonder dat een negatief effect op je dagelijkse leven heeft.

Will Salmon

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro