ARTIKEL

Screentest: Sundance-filmmakers over hun keuze voor Canon-camera's

Lance DoP Nick Higgins films inside a bus using a Canon EOS C300 Mark II.
DoP Nick Higgins filmde de documentaire Lance, die in première ging op het Sundance 2020-festival, met een Canon EOS C300 Mark II-camera. "Voor de interviews", zegt hij, "wilden we een consistente look voor de film creëren die zowel de gezichten van mensen flatteerde en waarmee we overal op talloze locaties in zeven landen uit de voeten konden." © Nick Higgins / ESPN

Het Sundance Film Festival, het grootste onafhankelijke filmfestival in de VS, is enerzijds een showcase voor nieuw talent en anderzijds een forum voor filmmakers voor het verzamelen en bespreken van trends, technieken en technische innovaties. Dit festival wordt elke winter gehouden in Utah en speelt al lange tijd een belangrijke rol bij de lancering van zowel films als carrières op wereldwijde schaal.

Tijdens het Sundance Film Festival 2020 maakte een groot aantal nieuwe indiedocumentaires, verhalende features en korte films hun debuut - veel hiervan zijn vastgelegd met camera's en objectieven van Canon. Elk project stelt zijn eigen eisen aan de uitrusting, of dat nu compacte, lichtgewicht behuizingen zijn voor het run-and-gun-filmen, robuuste camera's die bestand zijn tegen zware omstandigheden, of een groot dynamisch bereik om opnamen te maken bij weinig of hoog contrast.

Neem bijvoorbeeld de Sundance 2020-winnaar van de World Cinema Documentaire Special Jury Award for Cinematography: de aangrijpende debuutdocumentaire Acasa, My Home van regisseur Radu Ciorniciuc. Hij had makkelijk draagbare, slijtvaste camera-apparatuur nodig om het dagelijkse leven vast te leggen van de hoofdpersonen in zijn documentaire. Deze film gaat over een gezin dat hun huis in een natuurpark vlak buiten Boekarest moest verlaten en werd gedwongen tot een leven in de stad. Radu Ciorniciuc gebruikte de camera's Canon EOS C100 Mark II en Canon EOS C300 (opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark II), met het EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (opgevolgd door Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) en het Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief.

In dit artikel vertellen meer filmmakers van Sundance 2020 hoe ze met de Canon-uitrusting hun visie op het scherm konden brengen, van de documentaires Lance en Mucho Mucho Amor tot de stop-motion-animatiefilm No, I Don't Want To Dance!

Lance Armstrong is interviewed by Marina Zenovich, a Canon EOS C300 Mark II filming him.
Nick had een veelzijdige camera nodig waarmee hij zowel verité-scènes op de weg als formele interviews kon filmen. "Dankzij de lichtgevoeligheid en de belichtingsspeelruimte van de Canon EOS C300 Mark II konden we het omgevingslicht waar we het mee moesten doen, benutten of versterken en toch een film maken die stilistisch samenhangend was," zegt hij. © Nick Higgins / ESPN
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

DoP Nick Higgins koos voor een Canon EOS C300 Mark II in combinatie met verschillende prime- en zoomobjectieven uit de L-serie, waaronder een Canon EF 50mm f/1.2L USM en de op dat moment actuele versies van de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-, Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM- en Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM-objectieven.

"Er moesten twee verschillende soorten manieren van filmen worden toegepast voor deze productie: verité-scènes met Lance en formele interviews met zijn vrienden en teamgenoten in verafgelegen hoeken van de fietswereld", legt Nick uit. "We hebben de Canon EOS C300 Mark II gebruikt, omdat deze ongelofelijk wendbaar is en we hiermee de snelheid waarmee Lance rondreisde, konden bijbenen. Omdat de camera zo licht is, kon ik een groot aantal opnamen zonder kunst- en vliegwerk meteen maken. Dat was essentieel omdat we niet de luxe hadden om zijn routine te onderbreken voor een andere opstelling."

Dankzij het compacte formaat en de draagbaarheid van de EOS C300 Mark II kon Nick de actie volgen. "We moesten onze uitrusting licht en draagbaar houden", zegt hij. "Lance houdt niet van stilzitten. Het ene moment volgde we hem met de camera vanuit een minivan terwijl hij een berg af racete en het volgende moment filmden we hoe hij fietsen in een korte-afstandsvliegtuig mikte en daarna met hem het vliegtuig in sprongen. In geen van deze situaties wil hij dat mensen extra uitrusting meenemen."

Marina Zenovich and Lance Armstrong sit in a private jet, Lance being filmed on a Canon EOS C300 Mark II.
Het team dat Lance filmde, wist nooit van te voren of ze met Lance het vliegtuig in moesten dus ze moesten licht kunnen reizen. © Nick Higgins / ESPN
A couple embrace, in a still from Oscar-nominated documentary Walk Run Cha-Cha.

Voor een Oscar genomineerde films die zijn gemaakt met Canon-apparatuur

De categorie Best Feature Documentary voor de Oscar-nominaties voor 2020 werd in het bijzonder gedomineerd door producties die zijn opgenomen met apparatuur van Canon.

De filmploeg heeft ook ongeveer drie weken door Europa gereisd om interviews te filmen. "Elke dag gingen we trein, bus en vliegtuig in en uit", zegt Nick. "Ik vind het geweldig dat de Canon EOS C300 Mark II en al mijn objectieven in twee draagtassen pasten. Zelfs als onze ingecheckte bagage zoekraakte, konden we op locatie gewoon gaan filmen omdat we die twee tassen altijd en overal bij ons hadden."

"Het objectief dat Nick steeds weer pakt, is de Canon EF 50mm f/1.2L USM. "Ik had het ingesteld op een diafragma van f/2 en nog geen twee meter van de geïnterviewde vandaan gepositioneerd. Zo kon ik heel mooi de aandacht van de ruimte wegleiden en heel gericht op het onderwerp houden", zegt hij. "Bij interviews heb ik graag de achtergrond in beeld om diepte te creëren, maar ik zorg er tegelijkertijd voor dat de aandacht van de kijker niet hier naartoe wordt getrokken.

"Ik heb nu een paar honderd interviews gefilmd met de Canon EOS C300 Mark II, dus ik weet onderhand hoe ik zijn sterke punten optimaal kan benutten. Omdat ik in Canon Log film, is er vaak genoeg belichtingsspeelruimte om ramen [in het kader] mee te pakken, wat ik graag doe. Nog niet zo lang geleden moest ik ramen erbuiten laten, omdat camera's te veel moeite hadden met het contrast."

Director Andrea Vinciguerra places plasticine characters into a paper-cut scene.
Regisseur Andrea Vinciguerra zet zijn personages klaar voor een scène in No, I Don't Want to Dance! Voor hem als animator was de Canon EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) een geweldige keuze vanwege de hoge beeldkwaliteit, uitstekende Live View-interface en brede compatibiliteit met stop-motionsoftware. © Andrea Vinciguerra
Characters being photographed in a swimming pool scene for No, I Don't Want to Dance!
No, I Don't Want to Dance! kostte vijf maanden om te maken. Daarvan werden drie weken besteed aan het bouwen van sets, rekwisieten en poppen, vier weken aan het filmen in een studio in Hackney Wick, Londen en tijd aan pre- en postproductie. © Andrea Vinciguerra
A set from No, I Don't Want to Dance! is lit, a person reviewing the photographed stop-motion footage on a screen beside the set.
Zoals bij alle stop-motionanimaties het geval is, was het produceren van No, I Don't Want to Dance! echt monnikenwerk, met een gemiddelde van zes tot acht seconden afgewerkt beeldmateriaal per dag. Andrea werkt als freelancer, dus hij kon ander werk laten schieten om al zijn tijd te wijden aan het voltooien van het project, dat bijna volledig is gefinancierd door hem en zijn vriendin. © Andrea Vinciguerra

"Na een gesprekje met de man die de benodigde apparatuur ging leveren - een sympathieke oldskool animator genaamd Mark Swaffield - kwam ik erachter dat de camera die hij in gedachten had, nota bene gebruikt was in de stop-motionfilm van Wes Anderson, Fantastic Fox (2009). Meer hoefde ik niet te weten, mijn keuze was gemaakt!" Wes Anderson gebruikte ook al Canon EOS camera's voor Isle of Dogs (2018).

"Onze aanpak was nogal standaard voor stop-motion", legt Andrea uit. "Belichting opstellen, camera aansluiten op Dragonframe [software voor stop-motionanimatie], scherpstellen en filmen maar. Gemiddeld maakten we opnames van zes tot acht seconden [aan bruikbaar materiaal] per dag, dus het was behoorlijk intens."

DoP Peter Alton filming Walter Mercado on stage in an empty auditorium, using a Canon EOS C300 Mark II.
DoP Peter Alton vertrouwde op twee Canon EOS C300 Mark II-camera's voor het merendeel van de opnames voor Mucho Mucho Amor, met een extra camera voor een evenement in Miami. © Joey Daoud

"In mijn ogen is de Canon EOS C300 Mark II de beste optie voor documentairemakers", zegt DoP Peter Alton. "Dit toestel is zo veelzijdig, heeft geweldige audio-ingangen en bedieningsmogelijkheden en is qua formaat nog goed te hanteren voor kleine filmploegen. Wanneer je het zonder een groot ondersteunend team kunt doen, kun je het onderwerp met meer intimiteit brengen. Het beeld is prachtig en de prestaties bij weinig licht zijn ongelooflijk."

De camera was perfect geschikt voor de verschillende opnamesituaties die hij tegenkwam. "Om de opnames te kunnen maken, was veel flexibiliteit nodig", zegt Peter. "We zouden schakelen tussen verité-situaties, in en uit auto's, naar zittende interviews en vervolgens filmen met een slider, en dit alles zou op dezelfde dag kunnen gebeuren. Deze camera werkt ontzettend goed in al deze opstellingen en kan heel snel opnieuw worden geconfigureerd."

Het gebruik van een Canon EOS DSLR als B-camera hielp niet alleen het productieteam om binnen budget te blijven, maar bood het team ook een kleinere body die praktisch was bij opnames met een gimbal. Bij het kiezen van een objectief ging hij voor Canon EF-zoomobjectieven uit de L-serie met daarnaast een Canon EF 50mm f/1.2L USM-prime-objectief. "Voor documentairewerk met een beperkt budget en een kleine filmploeg zijn de Canon EF-zoomobjectieven uit de L-serie een geweldige uitkomst", zegt hij. "Ze leveren prachtig beeld bij f/2.8 en het gestabiliseerde Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief is bijzonder mooi."

Director Patricia Vidal Delgado sits beside a road with a Canon EOS C500 on a tripod.
La Leyenda Negra is een zwart-witfilm die is gefilmd op locatie in Compton, Californië, met een Canon EOS C500 (opgevolgd door de Canon EOS C500 Mark II). © Marlena Ryan / Patricia Delgado Productions
A film crew shoot using a Canon EOS C500 handheld, as a woman kneels in a front yard at night.
Het meest uitdagende aspect was het filmen op locatie in het donker met minimale belichting. Volgens DoP Matt Maio waren de mogelijkheden die de Canon EOS C500 bood bij weinig licht van cruciaal belang. © Marcel Perez / Patricia Delgado Productions

La Leyenda Negra

Toen hij als DoP verantwoordelijk was voor Patricia Vidal Delgado's eerste speelfilm, La Leyenda Negra, vertrouwde Matt Maio op een Canon EOS C500 (opgevolgd door de Canon EOS C500 Mark II) vanwege de mogelijkheden van deze camera bij weinig licht. De zwart-witfilm is een coming-of-age-verhaal dat zich afspeelt rondom een Salvadoraanse tienerimmigrant in Compton, Californië.

"'s Avonds op buitenlocaties filmen was bijzonder lastig vanwege het weinige licht", aldus Matt. "We filmden op echte locaties met minimaal licht vanwege het budget, maar ook omdat we de omgeving wilden laten zien die een essentiële rol speelde in de ontwikkeling van onze personages. De Canon EOS C500 legt in omgevingen met weinig licht veel details vast met weinig ruis, zelfs bij hoge ISO-instellingen. Het was geweldig om gewoon de camera te pakken en meteen te gaan. De camera gaf ons veel vrijheid om te exploreren."

Matt ontdekte ook dat het lichte gewicht van de camera voordelig werkte bij het vertellen van verhalen. "De regisseur en ik besloten dat het erg belangrijk was om de relaties van deze personages op een natuurlijke en onopvallende manier vast te leggen", zegt hij. "De film moest intiem aanvoelen en een van de manieren waarop dat moest lukken, was door de camera van het statief te halen. De Canon EOS C500 is veel lichter dan een hoop andere [filmcamera's], dus ik kon hem de hele dag zonder statief gebruiken."

Geschreven door Marcus Hawkins


De uitrusting van Matt Maio

De essentiële kit waarmee professionals video-opnamen maken

A Canon EOS C500 Mark II with 30-300mm cine lens.

Camera's

Canon EOS C500 Mark II

De splinternieuwe Cinema EOS System-camera, met een 5.9K full-frame sensor verpakt in een nieuw ontwikkelde, compacte en betrouwbare Cinema EOS-body. "De EOS C500 legt in omgevingen met weinig licht veel details vast met weinig ruis, zelfs bij hoge ISO-instellingen", zegt Matt.

Canon EOS C300 Mark II

Een uiterst creatief productiehulpmiddel dat 4K-/Full HD-video vastlegt met een dynamisch bereik tot 15 stops. "Omdat de camera zo licht is, kon ik een groot aantal opnamen zonder kunst- en vliegwerk meteen maken", zegt Nick.

Objectieven

Canon EF 50mm f/1.2L USM

USM-objectief uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte. "Hiermee kan ik heel mooi de aandacht van de ruimte wegleiden en heel gericht op het onderwerp houden", aldus Nick.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan