ARTIKEL

Een vliegerfestival fotograferen met de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM- en RF 24-70mm F2.8L IS USM- objectieven

A kite-handler is lifted off the ground by his circular, rainbow-coloured kite. Photo by Ulla Lohmann.
Canon-ambassadrice Ulla Lohmann legde een spectaculair en kleurrijk Indonesisch vliegerfestival vast en de actie toen een van de vliegeraars door de wind werd opgetild. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-240mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 36 mm, 1/8000 sec, f/6.3 en ISO400. © Ulla Lohmann

"Vliegers zijn erg belangrijk in de Javaanse samenleving vanwege hun verbondenheid met de goden", aldus Canon-ambassadrice Ulla Lohmann, die een kleurrijk Indonesisch vliegerfestival fotografeerde met Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM- en Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectieven. "Mensen zijn dol op vliegeren."

Tijdens het droge seizoen, wanneer er een krachtige oostelijke wind door Indonesië waait, zie je ongelooflijk veel vliegers boven de rijstvelden en de huizen. Maar het zijn niet alleen de kleine vliegers waar je waarschijnlijk aan denkt. Op de vele zomerfestivals die jaarlijks in het hele land worden gehouden, kunnen spectaculaire traditionele vliegers wel 10 meter lang zijn, groot genoeg om mensen van de grond te tillen.

Op het strand van Parangtritis in de provincie Yogyakarta wordt met felgekleurde vliegers in vele soorten en maten, soms in de vorm van vissen, vogels of draken, langs de kust gevlogen, met op de achtergrond een dramatisch landschap waar de weelderige groene heuvels overgaan in het vulkanisch zand en de woeste branding. Dit kleurrijke, dynamische schouwspel bood Ulla de perfecte gelegenheid om twee Canon RF-objectieven te testen bij de lancering: de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM en de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.

Colourful kites in the sky over a beach in Indonesia.
Met het nieuwe RF-ultragroothoekobjectief legt Ulla de dramatische setting van het festival aan zee vast. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 18 mm, 1/500 sec, f/10 en ISO160. © Ulla Lohmann
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De Duitse fotograaf Ulla staat bekend om haar indrukwekkende foto's van de natuur, van besneeuwde pieken tot de gesmolten lava die uit vulkanen spuwt. Haar foto's zijn verschenen in publicaties zoals National Geographic en uitgezonden door omroepen zoals de BBC. Maar tijdens een recente reis naar Indonesië om in opdracht van GEO France vulkanen te fotograferen, reisde ze af naar de kust om zich onder te dompelen in de wereld van Javaanse vliegers tijdens het Jogja International Kite Festival op het strand van Parangtritis.

Met snelle actie, dynamische lichtomstandigheden en heldere kleuren om vast te leggen, bleek dit een geweldige test voor twee nieuwe RF-zoomobjectieven voor het full-frame Canon EOS R-systeem - de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM en Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM. Samen met de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, een super compact 70-200mm-telezoomobjectief, beschikken deze objectieven over het volledige bereik van de meest gebruikte brandpuntsafstanden in de fotografie, van ultragroothoek tot standaardzoom, tot telezoom, allemaal met een snel diafragma van f/2.8.

De Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM en de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM gaven Ulla de flexibiliteit die ze nodig had om de uiteenlopende aspecten van het evenement vast te leggen, van de dramatische setting tot de onvoorspelbare gebeurtenissen, en de prachtige details van de deelnemers en hun schitterende vliegers.

As colourful kites fly in the sky over a beach, they are reflected in the water.
Ulla's bredere opnamen van de vliegers gereflecteerd in het water staan vol prachtige details. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 32 mm, 1/640 sec, f/8 en ISO100. © Ulla Lohmann
Colourful buildings in a coastal Norwegian town seen from above. Photo by Richard Walch.

De kust van Noorwegen fotograferen met het 10x zoom RF-objectief

De RF 24-240mm F4-6.3 IS USM van Canon is misschien wel hét ideale objectief voor op reis, zoals Richard Walch tijdens een reis langs de indrukwekkende kust van Noorwegen ontdekte.

Inzoomen met een grote brandpuntsafstand

Toen Ulla op het vliegerfestival aankwam, mocht ze aanvankelijk alleen van achter de hekken fotograferen, samen met gewone toeristen, maar haar camera trok al snel de aandacht. "In Indonesië zijn mensen dol op fotografen", zegt ze. “Er zijn veel mensen die foto's maken en ze leggen vrijwel alles vast.

Toen mensen me foto's zagen maken, vroegen een paar lokale fotografen me wat voor camera ik had en nodigden ze me uit om het terrein op te komen. Ik kreeg toegang tot het festival, zonder een woord Indonesisch te spreken. Fotografie is altijd een goede manier om overal ter wereld vrienden te maken."

Colourful kites of different shapes fill the sky.
Dankzij het krachtige vermogen van de nieuwe RF-zoomobjectieven werden zelfs onder lastige omstandigheden uit de hand geschoten foto's prachtig scherp. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 30 mm, 1/800 sec, f/7.1 en ISO100. © Ulla Lohmann
The setting sun is reflected in the water at the seashore.
Het RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief haalt het meeste uit de mogelijkheden die de EOS R heeft bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/400 sec, f/20 en ISO100. © Ulla Lohmann

Ulla maakte opnamen met de full-frame Canon EOS R-systeemcamera en verkende de kustlijn met de twee RF-zoomobjectieven. "Ik gebruikte het RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief toen ik veel wilde in het beeld wilde vastleggen, bijvoorbeeld voor landschappen, terwijl de RF 24-70mm F2.8L IS USM mijn allround objectief was voor alle andere opnamen", zegt ze.

"De camera heeft een hoek die in de meeste situaties nog steeds breed genoeg is om te fotograferen en heeft bij 70 mm voldoende zoom om de onderwerpen van de achtergrond te isoleren, vooral met het f/2.8 diafragma. De bokeh werkte echt goed en ik vind het ook fijn dat je met het groothoekobjectief de zonnestralen heel mooi kunt vastleggen."

Ulla's focus lag op de wervelende regenboogkleurige vliegers die door de lucht vliegen. "Ik was echt betoverd door het formaat en kracht van de vliegers, ze zijn zo groot", zegt ze. "Er waren gigantische rails nodig om de lijnen aan vast te binden. Het was best eng om de kracht van de wind te voelen. Er was een moment dat ze de lijnen aan het bijstellen waren en er een man de lucht in werd getild - en nog behoorlijk hoog ook."

Tijdens het maken van close-opnamen legde Ulla het moment vast dat een van de kiterunners de lucht in werd getild, maar ze maakte ook bredere opnamen met het Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, van de vormen en patronen van de vliegers reflecterend in de zee die tegen de kust slaat. Toen de zon onder begon te gaan, kon Ulla de mogelijkheden van haar apparatuur bij weinig licht testen vanuit een hoger standpunt.

A view through stone towers over the jungle towards distant hills in the mist.
Ulla verkende de landschappen in de omgeving en maakte gebruik van de prachtige scherptediepte van de nieuwe RF-zoomobjectieven. Gefotografeerd met een Canon EOS R voorzien van een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 50 mm, 1/320 sec, f/8 en ISO200. © Ulla Lohmann

Haarscherpe beelden met 5-stops beeldstabilisatie bij f/2.8

"Het festival wordt gehouden op een zeer belangrijk strand in de mythologie, omdat er een verbinding is tussen de vulkaan - het midden van de aarde - en de Sultan en het strand", zegt ze. "Het is een belangrijke plek voor Indonesiërs en ik heb met de foto's bij zonsondergang geprobeerd de speciale, magische sfeer vast te leggen.

Een van de grote voordelen van deze objectieven is dat je ze tot f/2.8 kunt openen, zodat je een prachtige scherptediepte krijgt, met een mooie onscherpe achtergrond. Je kunt de objectieven ook zonder problemen gebruiken bij weinig licht, omdat ze beeldstabilisatie hebben en heel snel zijn, met een prachtige, vloeiende automatische scherpstelling", aldus Ulla. "Ze werken heel goed met de Canon EOS R, die geweldig is om scherp te stellen in zeer donkere omgevingen."

Dankzij de 5-stops beeldstabilisatie die in elk objectief is ingebouwd, produceerde Ulla haarscherpe beelden, zelfs bij zonsondergang bij snel veranderend licht. "Het is een groot pluspunt om de beeldstabilisatie te gebruiken, omdat die niet alleen beter is voor filmen, maar ook voor fotograferen bij weinig licht. Ik maakte opnamen zonder statief met lange belichtingstijden tot één seconde, om het uit te proberen. Dat is niet iets wat ik met oudere objectieven kon doen."

Toen ze haar beelden op haar computer bestudeerde, was Ulla bijzonder onder de indruk van de algehele scherpte en beeldkwaliteit. "Het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief is het scherpste objectief waarmee ik tot nu toe heb gewerkt, en mijn nieuwe referentiepunt. Het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief is minstens zo goed en ik denk dat het een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden biedt."

A lone figure stands by a river at the edge of a jungle, with mist drifting low.
Ulla laat op overtuigende wijze zien waarom de RF 24-70mm F2.8L IS USM een ideaal reisobjectief is. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 24-70mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 59 mm, 1/500 sec, f/7.1 en ISO100. © Ulla Lohmann

De toekomst is spiegelloos

Ulla staat bekend om haar onverschrokken fotografie, die haar en haar camera's in contact brengt met de elementen - wind, stof en zelfs zure regen - en haar kit moet dat allemaal aankunnen. Ze is onder de indruk van de robuuste constructie en duurzaamheid van het Canon EOS R-systeem met deze objectieven, zelfs bij de felle wind en het opspattende zeewater aan de Indonesische kust.

"We hebben de Canon EOS R meegenomen tijdens het bergbeklimmen, op de paraglider en op een vulkaan. Als een camera niet waterdicht en weerbestendig genoeg is, maak ik deze binnen een zeer korte tijd kapot. Maar deze heb ik nog niet vernietigd! De camera werkt nog perfect."

Tot nu toe was de Canon EOS R Ulla's eerste keuze voor actievere opnamen, dankzij het kleinere formaat, maar het bleef een reservebody die ze gebruikte met haar bestaande EF-objectieven, met behulp van de Control Ring Mount Adapter EF-EOS R. Tijdens haar reis in Indonesië - plus een ander project waarin de herbebossing in Madagaskar werd gedocumenteerd - gebruikte Ulla dankzij de nieuwe RF-objectieven eigenlijk alleen nog maar de Canon EOS R. De Canon EOS 5D Mark IV kwam eigenlijk niet meer uit de tas.

Looking out to sea from a rocky shoreline as the setting sun shines from one side.
Zelfs in omstandigheden met hoog contrast tijdens zonsondergang aan zee wisten de full-frame EOS R-systeemcamera en RF-zoomobjectieven de indrukwekkende details van zowel het landschap als het water vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R voorzien van een Canon EF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 35 mm, 1/100 sec, f/8 en ISO100. © Ulla Lohmann

"In combinatie met deze objectieven is de Canon EOS R absoluut een camera die serieus moet worden genomen," zegt ze. "De camera is een feest om te gebruiken - en als je plezier hebt met het maken van foto's, is dat een andere manier om een verhaal te vertellen. Ik denk dat de full-frame systeemtechnologie, met name in combinatie met de RF 15-35mm F2.8L IS USM- en RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectieven, de toekomst is en ik denk dat elke professionele fotograaf serieus moet overwegen in het systeem te investeren en een EOS R aan te schaffen, ook al is het als tweede body.

Het is echt belangrijk dat professionele fotografen de ontwikkeling van nieuwe apparatuur volgen, omdat dit je fotografische vaardigheden, mogelijkheden en stijl ten goede komt. Iedereen kan technische specificaties vergelijken, maar het is een ander verhaal om de apparatuur in handen hebt, om zelf te kijken wat je er allemaal mee kunt. Voor professionals is het zo waardevol om je apparatuur te upgraden en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, omdat je dan nieuwe mogelijkheden krijgt die andere mensen niet hebben."

Geschreven door Lucy Fulford


Ulla Lohmanns uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Ulla Lohmann holds a Canon EOS R with RF zoom lens. Photo by Sebastian Hofmann.

Camera

Canon EOS R

Een full-frame 30,3 Megapixel sensor met indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. Naast de nieuwe RF-objectieven biedt de Canon EOS R de ultieme opname-ervaring waarmee je je verhalen nog beter kunt vertellen.

Objectieven

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Canon's snelste ultragroothoekzoom bestaat uit drie essentiële professionele objectieven met superieure prestaties dankzij een Nano USM-motor, 5-stops beeldstabilisatie en 3 asferische elementen en 2 UD-elementen voor verbluffende scherpte.

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

Een professionele 24-70 mm zoom die deel uitmaakt van drie nieuwe essentiële objectieven naast de RF 15-35 mm en RF 70-200 mm. De RF 24-70 mm is gemaakt om te presteren en beschikt over een snel diafragma en beeldstabilisatie plus een Nano USM-motor voor geruisloze scherpstelling.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan