We gaan even terug in de tijd. Naar 2004, om precies te zijn. Telefoons waren toen gewoon telefoons, TikTok was het geluid dat de klok maakt en chatbots waren sciencefiction. Het was ook het jaar waarin een rapport genaamd Education and Training 2010 werd gepubliceerd door de Europese Commissie. Niet de meest pakkende titel, maar het was zeker een vooruitstrevend rapport.
Het bracht onder de aandacht hoe onderwijssystemen zich moesten voorbereiden op een 'kennisgebaseerde maatschappij', waarbij de behoefte aan technische kennis, de digitale bijscholing van docenten en een trend naar levenslang leren werden voorspeld. Alle belangrijke en positieve dingen, dus waar wachten we nog op in 2025?
Degenen die net waren geboren toen dit rapport werd gepubliceerd, zijn nu op zoek naar hun eerste baan. Dit doen ze op een markt en in een samenleving die midden in een scheve verhouding tussen economie en arbeid zitten. Dit is net zo problematisch voor de werkzoekenden als voor de bedrijven die ze nodig hebben. Bedrijven overal ter wereld hebben moeite met het vinden van talent dat beschikt over essentiële vaardigheden, van codering en cyberbeveiliging tot AI en gegevensanalyse, volgens de Europese Commissie.
We hebben een grote achterstand in te halen in een enorm toegenomen vakgebied, met veel nieuwe vaardigheden om te leren en aanzienlijk grotere obstakels om te overwinnen. Als veel van de aanbevelingen van dat rapport van twee decennia oud snel en volledig waren geïmplementeerd, zouden onze baby's uit 2004 een vliegende start hebben gemaakt toen ze naar school gingen.
De oprichter van Stemettes, dr. Anne-Marie Imafidon MBE, is een rolmodel en inspiratie geworden voor jongeren in STEAM.
Het bewijs suggereert daarnaast dat dit werk echt vroeg moet beginnen en digitale vaardigheden moeten worden geïntroduceerd bij de jongsten in de samenleving. In de jaren tachtig vond baanbrekend leertheoreticus Seymour Papert inderdaad een programmeertaal voor kinderen uit, genaamd Logo. Hij ontdekte ook dat de ideale leeftijd om te beginnen met leren ongeveer 5 à 6 jaar oud was.
Sociale ondernemingen, zoals onze vrienden bij Stemettes, erkennen dit. Hun evenementen, waaronder een Innovation Challenge die wordt gehouden op ons hoofdkantoor in Londen, creëren leerervaringen voor meisjes en non-binaire jongeren van 5 tot 25 jaar. Ze voeren ook campagne voor de toevoeging van meer diverse rolmodellen in het UK STEAM-curriculum (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics). In hun eigen werk doen ze dit regelmatig, wat de jongste kinderen inspireert, ongeacht hun achtergrond. Ze bewijzen dat alle kinderen zichzelf vanaf een zeer vroege leeftijd kunnen zien uitgroeien tot wetenschappers, technologen, wiskundigen of technici. Het opschalen hiervan binnen alle curricula is zo'n eenvoudige maar effectieve manier om kinderen te laten zien dat STEAM voor iedereen is.
Maar hoewel vaardigheden cruciaal zijn, kunnen ze worden beperkt zonder de juiste voorzieningen en trajecten: directe toegang tot apparatuur, training over hoe de apparatuur kan worden gebruikt en up-to-date loopbaanadvies. Hierdoor is een parallelle rol ontstaan die technologiebedrijven van alle vormen en maten kunnen en moeten spelen, omdat, net als schoolcurricula, ontwikkelingsvertraging zeer reëel is en updates over het algemeen door de realiteit worden ingehaald. Wat er op het gebied van onderwijs kan worden gedaan, kan per regio verschillen, op basis van budgetten, studentenaantallen en andere onzichtbare barrières. Als je erover nadenkt dat een enorm aantal kinderen zichzelf niet kan voorstellen in een technische omgeving of gewoon geen toegang heeft tot het soort leren dat ze nodig hebben, realiseer je je hoe dit enorme tekort aan vaardigheden is ontstaan.
In de afgelopen tien jaar zijn veel bedrijven, waaronder Canon, welkom geheten in klaslokalen in heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Voor degenen onder ons met de nieuwste kennis over technologie is het logisch om in te springen en kinderen te laten zien wat er mogelijk is. Ons Canon Young People Programme werkt bijvoorbeeld met ngo's in een aantal van de meest achtergestelde gemeenschappen, waardoor zowel kinderen als docenten worden geïnspireerd door nieuwe technologieën en ideeën. Maar wat net zo belangrijk is: ze bespreken carrièreopties die eerder niet mogelijk leken.
Een van de meest effectieve manieren waarop organisaties verandering kunnen stimuleren, is door rechtstreeks te praten met degenen die de educatieve agenda's opstellen. Als technologiebedrijven staan we tenslotte aan de basis van de wereld van morgen en weten we welke vaardigheden er nodig zijn om daar te komen. Dit kan, naast de leerpunten van onze outreach-programma's, een krachtige rol spelen bij het vormgeven van de manier waarop onderwijs eruitziet en het inspireren van kinderen en jongeren.
Elke activiteit begint met een reeks principes die zijn opgenomen in onze eigen cultuur en een belangrijke balans tussen een externe en interne focus. We nodigen studenten bij ons op kantoor uit voor begeleiding, innovatie-uitdagingen en workshops, en voor het opzetten van langdurige samenwerkingsverbanden op het gebied van onderwijs, zoals met de Global Academy in West-Londen. We moedigen onze collega's ook aan om levenslange leerlingen te blijven, en een rolmodel te zijn voor wat het betekent om in de technologische branche te werken voor iedereen om hen heen: vrienden, familie en collega's. Als kinderen en jongeren hun ouders, verzorgers, tantes, ooms, grootouders of familievrienden hun favoriete STEAM-banen zien doen, kan dit hun ogen openen en hun toekomst veranderen.
Er is dus behoefte aan deze gezamenlijke denkwijze, maar ook aan een betere communicatie tussen organisaties en nieuwe interessante manieren om jongeren te inspireren, van basisschool tot carrière. En wat een beetje ironisch is, maar we hebben nu nieuwe digitale tools die ons kunnen helpen deze ambities te realiseren. We kunnen de levens van onze kinderen echt veranderen door te laten zien wat ze zouden kunnen doen als ze groot zijn. Dit kan hun wereld positief beïnvloeden.
Lees meer over carrières bij Canon.
Gerelateerd
-
Stemettes x Canon = visie + magie
Toen de jonge Stemettes zich bij onze Innovation Challenge voegden, zagen we hoe STEAM een krachtige community kan creëren, creativiteit kan stimuleren en iedereen kan inspireren.
-
STEAM-vaardigheden opbouwen
Creativiteit staat tegenwoordig hoog op de lijst met gewenste vaardigheden op de werkplek. In samenwerking met studenten en docenten helpen we bij het toevoegen van A aan de STEM-vaardighedenset.
-
Miraisha: inspirerende toekomstperspectieven en nieuwe middelen van bestaan
Het Canon Miraisha-programma bestaat 10 jaar. Ontdek hoe het bedrijf in heel Afrika is gegroeid, ontwikkeld en creatieve uitmuntendheid heeft gestimuleerd.
-
De perfecte school, perfect geprint
Meer dan 100 jongeren bezochten Canon Production Printing als onderdeel van een 'School van de toekomst'-wedstrijd. Hun ideeën werden in print tot leven gebracht.