Kunst op een hoger niveau: hoe drukwerk de creativiteitsgrenzen van Micce Rylander verlegde

5 min
Micce Rylander's 'Black Box': een zwarte kubus waarin bezoekers kunnen binnenstappen. Aan de buitenkant bevinden zich drie schilderijen op canvas en daaronder dezelfde schilderijen, maar dan kleiner en afgedrukt met de verhoogde printtechnologie van Canon. Op de zwarte wand boven de prints staat de tekst: 'Kijk met je vingers, oren en ogen'. Daag je zintuigen en verbeelding uit bij daglicht en in het donker. 'Into the Black Box, een unieke tentoonstelling van kunstenaar Micce Rylander in samenwerking met Canon en Signal Quality Print Solutions.'

"Ik leer als ik stop met praten en luister", zegt Micce Rylander. Dit is een fundamenteel aspect van zijn kunst en een advies dat we allemaal ter harte zouden moeten nemen: rekening houden met de perspectieven van anderen, zodat verandering mogelijk wordt. Klinkt eenvoudig, nietwaar? Echter, Micce en zijn collega-deelnemers aan het Zweedse MuseIT Symposium beseffen dat niets ooit echt zo makkelijk is.

Het evenement, ‘Beyond Boundaries - Multisensory Innovation for Inclusive Futures’ , was een ruimte waar MuseIT – een collectief dat zich inzet voor het benutten van technologie om meer gelijkheid en sociale inclusie te bevorderen – en inspirerende mensen, zoals Micce, hun innovaties, hulpmiddelen en benaderingen konden presenteren om kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk en multisensorisch te maken. Gezamenlijk op één plek wordt iedereen aangemoedigd om deel te nemen, te ontdekken en te vieren op een manier die bij hen past.

De schoonheid van Beyond Boundaries (gehouden gedurende twee dagen in de Universiteit van Borås en het Röhsska Museum in Göteborg ) zou kunnen worden teruggevonden in de geest van co-creatie. De uitdrukking "niets over ons zonder ons" is zeer toepasselijk voor een programma dat liet zien hoe inclusieve technologie in kunst en cultuur eruit zou kunnen zien en manieren aanbood om dergelijke innovaties via beleidsaanbevelingen in de samenleving te verankeren.

Een man spreekt voor een publiek, staand voor een scherm waarop de woorden 'TACTILE STORIES PROJECT' worden weergegeven.

Zijn praktijk, ‘Art by Micce Rylander’ is de absolute belichaming van deze principes. Toen hij in zijn twintiger jaren werd gediagnosticeerd met retinitis pigmentosa besefte hij dat zijn gezichtsvermogen op een dag volledig zou verdwijnen – en dit heeft zijn benadering van zowel het leven als de kunst gevormd. Tegenwoordig hebben zijn schilderijen een abstractie en vloeiendheid die deze reis weerspiegelen, waarbij hij nieuwe ideeën net zo gemakkelijk absorbeert als de feedback van zijn online community. Hij begon zijn werk op Facebook te plaatsen en vroeg kijkers om voor elk kunstwerk een naam te bedenken. Hij ontdekte dat de interpretaties een fascinerende nieuwe dimensie aan zijn praktijk toevoegden, en merkte dat geen twee mensen een kunstwerk op dezelfde manier beschrijven. "Iedereen creëert zijn eigen innerlijke beelden", zegt hij. Daarom heb ik vijf vrienden die met woorden werken – dichters, journalisten, songwriters – gevraagd hun indrukken met mij te delen. Niemand heeft gelijk en niemand heeft ongelijk. Ik hield van dat proces." Die indrukken werden audiobeschrijvingen van zijn schilderijen.

Robert Danielsson van Signal Quality Print Solutions was toevallig aan het luisteren toen Micce dit experimentele werk op de radio beschreef. Hij begreep onmiddellijk dat dit audiovisuele concept, letterlijk en figuurlijk, 'verheven' kon worden dankzij de Canon Arizona 1360 XTF-printer en PRISMAelevate XL-technologie. Het bedrijf had eerder de prachtige tactiele foto's voor onze World Unseen-tentoonstellingen gedrukt, maar had nog geen kans gehad om aan abstracte kunst te werken – een spannend vooruitzicht voor hen beiden.

"Canon was het laatste stukje in de puzzel", zegt Micce. "Met woorden kun je kleuren, gevoelens en stemmingen uitleggen – boeken doen dat voortdurend – maar niet structuur, een gevoel van aanraking of vorm. Dat is veel moeilijker." Het toevoegen van dit tastbare element werd iets van een passie voor zowel Micce als Robert; ze brachten de zomer door in zijn studio samen met Canon Sweden om een geheel nieuwe dimensie te geven aan verf en print. "We zijn een soort familie geworden, denk ik," zegt hij met een glimlach.

Micce Rylander en een gast ervaren zijn tactiele abstracten met hun handen. Boven de verhoogd gedrukte versies hangen de originele schilderijen.

Nadat de tactiele abstracties waren gerealiseerd, restte er nog maar één stap. En dat zou hun bijdrage zijn pièce de resistance op het MuseIT Symposium: De Black Box. Een miniatuurgalerij in volledige duisternis, die het gezichtsvermogen volledig uitschakelt. Kunstwerken bestaan alleen in de vorm van stemmen en texturen. In de context van Art by Micce Rylander, biedt het niet alleen een goed begrip van hoe het werk wordt ervaren door mensen met een visuele beperking, maar toont het ook de kracht van perceptie aan – de schoonheid en het unieke dat kan worden gevonden doordat iedereen anders denkt. "Alleen de ogen bedekken is niet genoeg", legt hij uit. We hadden een ruimte nodig die natuurlijk en gelijkwaardig is. Dit levert een wereld op waarin we allemaal gelijk zijn."

De Black Box stond naast de tactiele beelden en audio van de World Unseen-tentoonstelling van Canon Zweden en demonstreerde hoe hoogwaardige prints kunnen worden toegepast op fotografie, beeldende kunst en zelfs medische beelden, en dat vergrootte de toegankelijkheid van wat traditioneel 'visuele' media waren. De ethos van co-creatie van MuseIT stond centraal, waarbij zowel kunstenaars als kunstliefhebbers van alle niveaus samenwerkten om aan te tonen dat technologie, inclusiviteit en creativiteit zeker niet onverenigbaar zijn.

Maar net als het leven hebben technologie en creativiteit de neiging om een paar verrassingen te bieden. Voor Micce was dit Roberts dochter, Matilda Hemmingsson. Zij is een modeontwerpster die gespecialiseerd is in gerecyclede materialen en studeert aan de Universiteit van Borås. "Toen mijn vader zei dat Micce een tentoonstelling op mijn school zou hebben, voelden we gewoon: 'We zouden samen iets moeten doen'." De timing was zo perfect dat het als voorbestemd voelde.

Matilda, in haar gele bedrukte jurk, en Micce, in zijn bedrukte shirt, poseren glimlachend voor de tentoonstellingswand van Black Box, waarop zijn schilderijen en de tekst 'Kijk met je vingers, oren en ogen' te zien zijn.

Ze besloten opnieuw gebruik te maken van de Canon Arizona om Micce's abstracte ontwerpen af te drukken op stof. Met een indrukwekkende snelheid ontwierp Matilda een blauwe schildersjas in werkkledingstijl voor hem en een elegante lange gele avondjurk voor haar, die zij tijdens het evenement zouden dragen. Maar die zouden natuurlijk niet compleet zijn zonder een interactief element. "We wilden textuur en structuur aan de stof toevoegen, zodat mensen de elementen van het schilderij zouden kunnen voelen, maar dan zou de stof jammer genoeg niet meer rekken." Maar we hebben een QR-code toegevoegd waarmee je het verhaal achter de kleding kunt horen", legt Micce uit. Als je de code scant, kom je direct bij een audiobeschrijving uit – net als bij zijn schilderijen.

Een prachtige, doelgerichte samenwerking die aantoont dat kunst overal vandaan kan komen – en voor iedereen is. Deze samensmelting van creativiteit, inclusiviteit en technologie biedt nieuwe manieren om kunst te creëren en ermee te interageren, ongeacht hoe jij de wereld beleeft. Maar meer dan dat heeft het Micce, Matilda en Robert een waardevolle nieuwe vriendschap en ervaring opgeleverd, die zij kunnen meenemen als zij nieuwe mensen ontmoeten en hun ervaringen delen. Zoals Micce uitlegt: het enige wat nodig is, is de wereld te beschouwen vanuit een ander perspectief dan het jouwe.

Gerelateerd