"Ik leer als ik stop met praten en luister", zegt Micce Rylander. Dit is een fundamenteel aspect van zijn kunst en een advies dat we allemaal ter harte zouden moeten nemen: rekening houden met de perspectieven van anderen, zodat verandering mogelijk wordt. Klinkt eenvoudig, nietwaar? Echter, Micce en zijn collega-deelnemers aan het Zweedse
MuseIT Symposium
beseffen dat niets ooit echt zo makkelijk is.
Het evenement,
‘Beyond Boundaries - Multisensory Innovation for Inclusive Futures’
, was een ruimte waar
MuseIT
– een collectief dat zich inzet voor het benutten van technologie om meer gelijkheid en sociale inclusie te bevorderen – en inspirerende mensen, zoals Micce, hun innovaties, hulpmiddelen en benaderingen konden presenteren om kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk en multisensorisch te maken. Gezamenlijk op één plek wordt iedereen aangemoedigd om deel te nemen, te ontdekken en te vieren op een manier die bij hen past.
De schoonheid van
Beyond Boundaries
(gehouden gedurende twee dagen in de
Universiteit van Borås
en het
Röhsska Museum in Göteborg
) zou kunnen worden teruggevonden in de geest van co-creatie. De uitdrukking "niets over ons zonder ons" is zeer toepasselijk voor een programma dat liet zien hoe inclusieve technologie in kunst en cultuur eruit zou kunnen zien en manieren aanbood om dergelijke innovaties via beleidsaanbevelingen in de samenleving te verankeren.
Zijn praktijk, ‘Art by Micce Rylander’ is de absolute belichaming van deze principes. Toen hij in zijn twintiger jaren werd gediagnosticeerd met retinitis pigmentosa besefte hij dat zijn gezichtsvermogen op een dag volledig zou verdwijnen – en dit heeft zijn benadering van zowel het leven als de kunst gevormd. Tegenwoordig hebben zijn schilderijen een abstractie en vloeiendheid die deze reis weerspiegelen, waarbij hij nieuwe ideeën net zo gemakkelijk absorbeert als de feedback van zijn online community. Hij begon zijn werk op Facebook te plaatsen en vroeg kijkers om voor elk kunstwerk een naam te bedenken. Hij ontdekte dat de interpretaties een fascinerende nieuwe dimensie aan zijn praktijk toevoegden, en merkte dat geen twee mensen een kunstwerk op dezelfde manier beschrijven. "Iedereen creëert zijn eigen innerlijke beelden", zegt hij. Daarom heb ik vijf vrienden die met woorden werken – dichters, journalisten, songwriters – gevraagd hun indrukken met mij te delen. Niemand heeft gelijk en niemand heeft ongelijk. Ik hield van dat proces." Die indrukken werden audiobeschrijvingen van zijn schilderijen.
Robert Danielsson van Signal Quality Print Solutions was toevallig aan het luisteren toen Micce dit experimentele werk op de radio beschreef. Hij begreep onmiddellijk dat dit audiovisuele concept, letterlijk en figuurlijk, 'verheven' kon worden dankzij de Canon Arizona 1360 XTF-printer en PRISMAelevate XL-technologie. Het bedrijf had eerder de prachtige tactiele foto's voor onze World Unseen-tentoonstellingen gedrukt, maar had nog geen kans gehad om aan abstracte kunst te werken – een spannend vooruitzicht voor hen beiden.
"Canon was het laatste stukje in de puzzel", zegt Micce. "Met woorden kun je kleuren, gevoelens en stemmingen uitleggen – boeken doen dat voortdurend – maar niet structuur, een gevoel van aanraking of vorm. Dat is veel moeilijker." Het toevoegen van dit tastbare element werd iets van een passie voor zowel Micce als Robert; ze brachten de zomer door in zijn studio samen met Canon Sweden om een geheel nieuwe dimensie te geven aan verf en print. "We zijn een soort familie geworden, denk ik," zegt hij met een glimlach.
Nadat de tactiele abstracties waren gerealiseerd, restte er nog maar één stap. En dat zou hun bijdrage zijn pièce de resistance op het MuseIT Symposium: De Black Box. Een miniatuurgalerij in volledige duisternis, die het gezichtsvermogen volledig uitschakelt. Kunstwerken bestaan alleen in de vorm van stemmen en texturen. In de context van Art by Micce Rylander, biedt het niet alleen een goed begrip van hoe het werk wordt ervaren door mensen met een visuele beperking, maar toont het ook de kracht van perceptie aan – de schoonheid en het unieke dat kan worden gevonden doordat iedereen anders denkt. "Alleen de ogen bedekken is niet genoeg", legt hij uit. We hadden een ruimte nodig die natuurlijk en gelijkwaardig is. Dit levert een wereld op waarin we allemaal gelijk zijn."
De Black Box stond naast de tactiele beelden en audio van de World Unseen-tentoonstelling van Canon Zweden en demonstreerde hoe hoogwaardige prints kunnen worden toegepast op fotografie, beeldende kunst en zelfs medische beelden, en dat vergrootte de toegankelijkheid van wat traditioneel 'visuele' media waren. De ethos van co-creatie van MuseIT stond centraal, waarbij zowel kunstenaars als kunstliefhebbers van alle niveaus samenwerkten om aan te tonen dat technologie, inclusiviteit en creativiteit zeker niet onverenigbaar zijn.
Maar net als het leven hebben technologie en creativiteit de neiging om een paar verrassingen te bieden. Voor Micce was dit Roberts dochter, Matilda Hemmingsson. Zij is een modeontwerpster die gespecialiseerd is in gerecyclede materialen en studeert aan de Universiteit van Borås. "Toen mijn vader zei dat Micce een tentoonstelling op mijn school zou hebben, voelden we gewoon: 'We zouden samen iets moeten doen'." De timing was zo perfect dat het als voorbestemd voelde.
Ze besloten opnieuw gebruik te maken van de Canon Arizona om Micce's abstracte ontwerpen af te drukken op stof. Met een indrukwekkende snelheid ontwierp Matilda een blauwe schildersjas in werkkledingstijl voor hem en een elegante lange gele avondjurk voor haar, die zij tijdens het evenement zouden dragen. Maar die zouden natuurlijk niet compleet zijn zonder een interactief element. "We wilden textuur en structuur aan de stof toevoegen, zodat mensen de elementen van het schilderij zouden kunnen voelen, maar dan zou de stof jammer genoeg niet meer rekken." Maar we hebben een QR-code toegevoegd waarmee je het verhaal achter de kleding kunt horen", legt Micce uit. Als je de code scant, kom je direct bij een audiobeschrijving uit – net als bij zijn schilderijen.
Een prachtige, doelgerichte samenwerking die aantoont dat kunst overal vandaan kan komen – en voor iedereen is. Deze samensmelting van creativiteit, inclusiviteit en technologie biedt nieuwe manieren om kunst te creëren en ermee te interageren, ongeacht hoe jij de wereld beleeft. Maar meer dan dat heeft het Micce, Matilda en Robert een waardevolle nieuwe vriendschap en ervaring opgeleverd, die zij kunnen meenemen als zij nieuwe mensen ontmoeten en hun ervaringen delen. Zoals Micce uitlegt: het enige wat nodig is, is de wereld te beschouwen vanuit een ander perspectief dan het jouwe.
Gerelateerd
-
"Zo'n mooi idee" - World Unseen, een jaar later
World Unseen heeft miljoenen mensen laten ervaren hoe printtechnologie het leven beter kan maken. Maar het heeft ons ook geleerd om in andermans schoenen te staan.
-
'De neushoorn zijn': het geluid van World Unseen
Meeslepende geluiden staan centraal in World Unseen. Ontdek de audiogeheimen achter de ervaring van 'professionele lawaaimaker' Paul Sumpter.
-
Inclusief door design voor een wereld zonder zicht
Toen Anna Tylor, voorzitter van de Raad van Toezicht van RNIB, het woord nam op de openingsavond van World Unseen, was het duidelijk dat succes voortkomt uit gedeelde waarden.
-
Rechten, rolstoelhellingen, realiteit: kunst toegankelijk maken voor iedereen
Als 16% van de wereld een handicap heeft en deelname aan het culturele leven een mensenrecht is, waarom is de toegang tot kunst dan nog steeds zo moeilijk?