Stedelijke planning op basis van gegevens kan beginnen met videoanalyse

4 min
Een panorama van een stad bij nacht, tegen een achtergrond met een kleurverloop van donkerblauw naar lichtblauw. Over de stad lopen witte verbindingslijnen om aan te geven hoe alles in een slimme stad met elkaar is verbonden. Verticale witte lampjes symboliseren de connectiviteit van technologie.

Stedenbouwkundigen zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen en bouwen van openbare ruimten en openbare infrastructuur die ervoor zorgen dat steden beter leefbaar, veiliger en aantrekkelijker worden voor inwoners, toeristen en bedrijven. Om toerisme, woningbouw en economische groei te bevorderen, krijgen stadsplanners de taak veilige wegen en voetpaden te ontwikkelen, en efficiënte transportsystemen op te zetten die zowel de mobiliteit verhogen als de criminaliteit terugdringen.

Planners werken samen met diverse gemeentelijke instanties en afdelingen - van transport en snelwegen tot openbare werken, parken en recreatie, milieuveiligheid, water- en rioolvoorzieningen en wetshandhaving - en vertrouwen bij het ontwikkelen van hun plannen op inzichten van verschillende gemeentelijke organisaties. Maar er wordt ook van hen verwacht dat ze kwantificeerbare, bruikbare informatie leveren aan deze bureaus en hun bevindingen toepassen op dagelijkse projecten in hun domein.

In het verleden moesten planners vertrouwen op anekdotische observaties en silo's van gegevens die door verschillende instanties werden verzameld. Met de komst van big data die uit verschillende bronnen kunnen worden verzameld, beschikken stedenbouwkundigen over een schat aan informatie om hun besluitvorming te onderschrijven. Het probleem blijft echter bestaan dat big data vaak in silo's worden geplaatst, omdat ze niet gemakkelijk kunnen worden verdeeld onder verschillende belanghebbenden binnen de verschillende gemeenten.

Een technologie die steden en stedenbouwkundige kan helpen om deze traditionele barrières te overwinnen, is videoanalyse. Oplossingen voor analyse van videocontent maken gebruik van het videobewakingsnetwerk van een stad, of het nu gaat om een groot of beperkt bereik, en de videogegevens die kunnen worden verzameld om de beveiliging te verbeteren en steden in staat te stellen om gegevens te gebruiken die niet alleen voor openbare veiligheidsdoeleinden worden gebruikt. Videobewaking wordt al lange tijd beschouwd als hulpmiddel voor het bewaken van situaties en het verzamelen van videobewijs voor onderzoek. Voor stedenbouwkundigen bevatten videobeelden waardevolle gegevens over menselijke en voertuigbewegingen in een stad en ruimtegebruik.

Analysetechnologie voor videocontent maakt gebruik van ongebruikte videogegevens door video te verwerken, objecten in het beeldmateriaal te identificeren (personen, voertuigen en andere items) en deze te indexeren zodat video's snel en eenvoudig kunnen worden doorzocht en geanalyseerd. Of het nu gaat om het opsporen van verdachten in een onderzoek of het ontdekken van verkeerspatronen, videoanalyse zet ruwe videobeelden om in gestructureerde metagegevens die kunnen worden doorzocht, waarschuwingen kunnen genereren en kunnen worden geanalyseerd om cruciale en visuele informatie te leveren die kan worden gebruikt en gedeeld door verschillende stadssilo's.

Een foto genomen vanuit het midden van een file, staand op de middelste witte streep, met uitzicht op auto's links en rechts van achteren. Het is zonsondergang en zowel auto's als vrachtwagens staan stil. In het lakwerk van de voertuigen is de weerspiegeling van andere voertuigen te zien. In de verte zijn hoogspanningskabels aangesloten op hoogspanningsmasten.

Het gebruik van gegevens om inzicht te krijgen in de manier waarop stadswegen worden gebruikt, kan van essentieel belang zijn om de doorstroming van voertuigen te verbeteren en files te voorkomen.

Knelpunten en drukte verminderen

Om bijvoorbeeld voor een naadloze verkeersstroom voor fietsen, voertuigen en voetgangers te zorgen, moeten stedenbouwkundigen beschikken over nauwkeurige informatie over welke wegen, fietspaden of voetpaden vaak overvol zijn en op welke tijden van de dag of week er doorgaans knelpunten optreden. Door objecten en het aantal mensen bij te houden en hun looppatronen te detecteren, kunnen planners bepalen waar kruisingen, fietspaden, verkeerslichten en borden moeten komen om een betere doorstroom te bevorderen en knelpunten te voorkomen. Dit inzicht kan zelfs beslissingen over het openbaar vervoer beïnvloeden, zoals het identificeren van de behoefte aan extra toegangspunten om een toegankelijkere en veiligere mobiliteit te garanderen voor bestuurders, voetgangers en fietsers.

Transitopties optimaliseren

Om plannen te maken voor vervoersbehoeften moeten planners bedrijfsinformatie verzamelen over persoonlijk en openbaar vervoer, waaronder fietsen, bussen en metro's. De sleutel tot het plannen van toekomstige transitprojecten of -bouw is het beschikken over bruikbare en kwantificeerbare gegevens over het aantal mensen dat verschillende elementen van een transportsysteem gebruikt, wanneer er verkeerspieken optreden en zelfs welke navigatiepaden het meest worden gebruikt in een terminal of station. Software voor videoanalyse kan al die gegevens en demografische gegevens (mannen vs. vrouwen, volwassenen vs. kinderen) leveren, zodat planners begrijpen welke populaties verschillende faciliteiten of infrastructuur gebruiken en bepalen hoe ze het beste aan hun behoeften kunnen voldoen.

De openbare veiligheid verbeteren

Politieafdelingen gebruiken vaak analyses van videocontent om gedetailleerde, gefilterde zoekopdrachten uit te voeren op videobeelden om interessante objecten te lokaliseren en incidenten te analyseren. Deze functionaliteit is cruciaal om onderzoeken te versnellen en misdaden efficiënter en nauwkeuriger op te lossen. Maar verder streven zowel wetshandhavers als stedenbouwkundigen ernaar problemen te verminderen, zoals veelvoorkomende verkeersovertredingen , waaronder illegale U-bochten of tweerichtingsverkeer op eenrichtingswegen. Door te volgen waar en wanneer veelvoorkomende overtredingen zich gedurende langere perioden voordoen, kunnen planners patronen van verkeersovertredingen of crimineel gedrag in elke buurt identificeren en aanpakken.

Intelligente besluitvorming mogelijk maken

Steden kunnen hun rendement op hun huidige videobewakingssystemen maximaliseren door ze aan te vullen met software voor videoanalyse en de operationele inzichten te benutten die analyse van videobewaking opleveren. Door het verzamelen en delen van trendgegevens kunnen stedenbouwkundigen en besluitvormers in het stadsbestuur de infrastructuur van de stad evalueren en verbeteren, zoals transportsystemen, wandelpaden, straten, parken en andere openbare ruimten. Hun besluiten kunnen de economie, veiligheid en levenskwaliteit van de stad verbeteren voor zowel huidige als toekomstige inwoners, alsmede voor bedrijven en toeristen.

Meer informatie overBriefCam.

Gerelateerd