De rol van een HR-medewerker is de afgelopen vijf jaar snel veranderd. Dankzij de ingrijpende sociale, economische en technologische verschuivingen hebben we al heel wat veranderingen op de werkplek gezien. En HR-leidinggevenden vormen de kern ervan. Ze hebben geholpen het tijdperk van hybride werken en werken op afstand in te luiden, moesten experts worden in het management van persoonsgegevens en hebben de leiding genomen in een belangrijke verschuiving naar meer ethische, eerlijkere en representatievere werkplekpraktijken.
Maar waarom heeft de HR-manier van werken al deze ontwikkelingen niet bijgehouden? Kortom, waarom kopiëren zo veel HR-medewerkers nog steeds contracten en blijven ze handmatig gegevens invoeren in spreadsheets alsof het 2005 is?
Hoewel HR in veel organisaties door de wijdverspreide veranderingen in het wervingsbeleid en de werkwijzen in de schijnwerpers is geplaatst en de overgang van een tactische functie naar een strategische prioriteit is versneld, worden veel HR-afdelingen nog steeds geplaagd door handmatige processen, trage workflows en gefragmenteerde systemen.
Ondanks de vooruitgang op het gebied van werkplektechnologie beoordeelt 48% van de HR-professionals hun eigen informatiemanagement als middelmatig of slecht1. Veel organisaties vertrouwen nog steeds op papieren processen, e-mailketens en spreadsheets voor het bijhouden van personeelsdossiers, compliance en prestatiebeoordelingen. Deze inefficiëntie verspilt tijd, verhoogt risico's en beperkt het vermogen van HR om strategische waarde te leveren.
HR-teams kunnen alleen de meeste waarde toevoegen in moderne organisaties als er een verschuiving plaatsvindt van de tijd die ze besteden aan het reactief voltooien van taken, naar het anticiperen op de behoeften van de organisatie. Hiervoor hebben HR-teams de tools nodig om de administratie efficiënter te laten verlopen, en met minder toezicht, zodat ze veranderingen in hun organisaties kunnen doorvoeren.