Operationele professionals hoeven niet te worden overtuigd van de behoefte aan digitale transformatie. Ze helpen hun organisatie daar al doorheen. Het is een dagelijkse realiteit, geen abstract scenario. Maar zelfs de best voorbereide operationele teams merken soms dat hun digitale traject niet vordert zoals ze zich dat aan het begin hadden voorgesteld.
Ondanks dat operational managers aanzienlijk hebben geïnvesteerd in ERP-platforms (Enterprise Resource Planning), workflowautomatisering en cloudgebaseerde tools, kampen veel organisaties toch nog met inefficiënties, nalevingsrisico's en gefragmenteerde processen die hun activiteiten vertragen.
De reden hiervoor is dat de huidige uitdaging voor operationele teams niet langer bestaat in het digitaliseren van workflows, maar in het integreren van workflows in de bredere organisatie om de efficiëntie en compliance te verbeteren en de flexibiliteit van de organisatie te vergroten.
Het is duidelijk dat technologie alleen onvoldoende garantie is voor efficiëntie. Veel workflows verlopen ten minste deels handmatig, waarbij gegevens in silo's zijn opgesloten, goedkeuringen achterlopen en compliance tracking menselijk toezicht vereist. Het is dan ook geen verrassing dat 69% van de operations en supply chain managers aangeeft dat hun investeringen in technologie niet de verwachte resultaten hebben opgeleverd1, aldus onderzoek door PWC.
Door de focus te richten op drie vaak over het hoofd geziene uitdagingen van handmatige processen, waaronder niet-verbonden systemen en gebrek aan inzicht in compliance, kunnen operations managers informatieknelpunten wegnemen en het volledige potentieel van hun digitale investeringen benutten.