Snel uitgeven, van de digitale productie naar de markt
Digitale boekproductie stroomlijnt de document workflows en maakt flexibel uitgeven mogelijk
Nieuwe platformen als Spotify wijzen de weg naar nieuwe, rendabele inkomstenstromen voor uitgeven
Ontdek hoe boekproducenten het boek kunnen transformeren en nieuwe inkomstenstromen kunnen genereren.
We worden als consumenten steeds individualistischer. We verwachten dat merken hun aanbod afstemmen op onze voorkeuren. We zijn ook ongeduldig: we willen iets snel en op een voor ons handig moment hebben.
Krachtige en breed beschikbare digitale platformen hebben ons zo gemaakt. Amazon was hierin toonaangevend en daagde het eeuwenoude retailmodel op basis van fysieke winkels uit. Netflix (125 miljoen abonnees tot nu toe) en andere on-demandplatformen hebben veranderd hoe we naar films en tv-series kijken. Wanneer iemand 's ochtends inlogt bij Spotify (170 miljoen gebruikers per maand) staat zijn of haar persoonlijke afspeellijst, gebaseerd op de laatst beluisterde nummers, al klaar. Ondertussen komt Airbnb, nadat het de hotelwereld op zijn kop heeft gezet, met het Airbnb Experiences-programma, waarmee reizigers activiteiten voor hun vakantie kunnen boeken als een kalligrafiecursus of een les in Maleisische dans. CEO Brian Chesky vertelde aan USA Today dat het bedrijf dit ziet als een marktkans van 'Amazon-formaat'.
Een gepersonaliseerd aanbod geeft ons het gevoel dat we worden gewaardeerd, maar we betalen er wel een prijs voor: persoonlijke gegevens. Onze browsergeschiedenis en aankooppatronen worden gebruikt door algoritmen die bedrijven digitale inzichten bieden, zodat ze ons nieuwe persoonlijke aanbiedingen kunnen leveren. Maar de overgrote meerderheid heeft dit er graag voor over.
Amazon mag dan wel zijn tanden in de boekverkoop hebben gezet, maar stakeholders in het bredere uitgeversproces zoeken nog naar manieren om hun kernproduct, het boek zelf, af te stemmen op de onstuitbare trend naar individualisering.
Het is niet dat de branche digitale technologie links heeft laten liggen: uitgevers, grafische bedrijven en leveranciers van digitale technologie hebben in de laatste tien jaar een 'expertisedriehoek' gevormd om een revolutie in digitale boekproductie teweeg te brengen. Printoplagen gebaseerd op schattingen zijn vervangen door on-demandproductie- en distributiemodellen die risico's verlagen en 'niets op voorraad' mogelijk maken.
Daarnaast is de angst dat e-books de markt zouden overnemen weggenomen doordat het gedrukte boek een heropleving heeft doorgemaakt. Dit komt omdat consumenten die zich digitaal overbelast voelen de pluspunten van een fysiek medium ontdekken. De wereldwijde markt is met $ 151 miljard drie keer groter dan de muziekindustrie.
Maar in het verleden behaalde en huidige resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. De revolutie in digitale productie heeft de status-quo verbeterd, maar is geen nieuwe start die tot toekomstige groei zal leiden. De nieuwe generatie lezers is bedreven in het bekijken van content op meerdere apparaten tegelijk, of het nou geschreven, audio- of videocontent is. Zoals auteur Peter Fisk zei op Canon's Future Book Forum: "De consumptie is veranderd — in media en indeling, tijd en plaats, in volgorde en spontaniteit, in duur en waargenomen waarde."
Ons idee van wat een boek is, moet zich ontwikkelen om met deze veranderingen mee te gaan. Het boek van de toekomst biedt een persoonlijke ervaring die de prikkelende en tastbare kenmerken van een fysiek boek combineert met de mogelijkheden van digitale vormen: kenmerken als direct, aanpasbaar, efficiënt en bij te werken.
Het boek is niet meer een 'product', maar een 'contentservice' die zich heeft ontwikkeld naar een 'smart book'.
We stelden deze vraag aan meer dan 300 innovatie-experts, boekproducenten en technologen op het Canon Future Book Forum in 2017. Ze stelden vast dat een smart book de volgende kenmerken moet hebben:
De gebruiker staat centraal: de content moet op de specifieke behoeften en voorkeuren van de gebruiker worden afgestemd, en de content moet altijd en overal kunnen worden geleverd, op fysieke en digitale platformen.
Open en toegankelijk: het boek moet snelle en open toegang tot content voor het breedst mogelijke publiek bieden en toegangsbeperkingen op basis van kosten en locatie verminderen. Het moet op meerdere platformen staan, vrij toegankelijk zijn en 'always-on' zijn.
Kan de gedachten van de klant lezen: het aanbieden van content moet op het individu worden afgestemd op basis van gegevens die de uitgever heeft verzameld over zijn gedrag, interesses en voorkeuren. Content moet dynamisch zijn en overbodige content zal tot het verleden behoren.
Meeslepend: het fysieke boek is maar één onderdeel in een allesomvattende ervaring, een opstap naar andere indelingen en content verbanden.
Peter Fisk, GeniusWorksHET SMART BOOK DRAAIT OM HET BIEDEN VAN CONTENT DIE RELEVANT EN VAN TOEPASSING IS VOOR DE GEBRUIKER, OP HET JUISTE MOMENT.
De branche is nog niet toe aan het maken van dergelijke holistische producten, maar de logica is onweerlegbaar: fysiek en digitaal, statisch en dynamisch zullen samenwerken; content zal beter presteren en de winst zal toenemen. Workflows voor digitale productie zijn cruciaal om de bestaande kansen te benutten, maar alleen als uitgevers en grafische bedrijven zich twee dingen realiseren: ten eerste dat digitalisering meer dan alleen verbeterde efficiëntie levert en ten tweede dat ze nog nauwer moeten samenwerken om kansen in printen zichtbaar te maken.
Digitale boekproductie stroomlijnt de document workflows en maakt flexibel uitgeven mogelijk
Innovatieve printoplossingen die het printen van magazines dynamischer en rendabeler maakt en de betrokkenheid van lezers vergroot
Ontdek hoe uitgevers succesvol kunnen zijn in een digitale wereld met innovatieve oplossingen voor het printen van kranten
Ontdek hoe boekproducenten, uitgevers en technologieleveranciers samen de toekomst van de uitgeversmarkt vorm kunnen geven