Waarom informatie de essentie van moderne organisaties is - en hoe u deze informatie voor u aan het werk kunt zetten

Wat hebben banken, ziekenhuizen en autobedrijven met elkaar gemeen? Naast de vanzelfsprekende kenmerken (zoals het inhuren van mensen om voor hen te werken), hebben deze organisaties allemaal behoefte aan hoogwaardige en toegankelijke informatie om hun doelstellingen te bereiken - of dat nu gaat om het verbeteren van de wachttijden voor patiënten, het verhogen van de productiviteit of het verlagen van de kosten. In het onderstaande artikel laten we u zien hoe u de informatie van uw eigen organisatie optimaal kunt benutten.

Wat hebben banken, ziekenhuizen en autobedrijven met elkaar gemeen?

Binnen organisaties worden steeds vaker gegevens verzameld, vooral als gevolg van wijdverbreide digitalisering na de pandemie. Maar te vaak vertegenwoordigt deze informatie waarde die is blijven liggen. Organisaties weten dat ze gegevens moeten verzamelen en er inzichten uit moeten halen. Maar vaak missen zij efficiënte manieren om al hun informatie te beheren en te analyseren.

IT-leiders moeten de juiste vragen stellen. Hoe worden gegevens verzameld? Hoe worden ze geanalyseerd? En worden ze gebruikt om een betere besluitvorming te stimuleren?

Er moet echter eerst een verandering in mindset plaatsvinden. Organisaties hebben informatiemanagementsystemen geïmplementeerd, voornamelijk om compliance- en beveiligingsredenen. Het is een reactieve aanpak waarmee IT-teams in een positie van achterstand worden gedwongen.

Nu opkomende technologieën als AI zich verder uitbreiden en organisaties grotere en complexere gegevenssets verwerken, verandert de rol van informatie.

IT-leiders worden zich steeds bewuster dat het investeren in informatiemanagement niet alleen een kwestie van het aanvinken van vakjes is, maar ook verborgen waarde binnen organisaties kan ontgrendelen en processen sneller, veiliger en waardevoller kan maken voor medewerkers.

Goed informatiemanagement begint met het optimaliseren van informatieworkflows binnen een organisatie. Waar het heen leidt, hangt af van hoe ambitieus de besluitvormers van de organisatie zijn.

Two people looking at a computer screen

Een gemiste kans

Inzicht in de manier waarop informatie door uw organisatie beweegt, is een eenvoudig maar essentieel onderdeel van het verwerken van gegevens in overeenstemming met de complianceverplichtingen. Sterk gereguleerde sectoren, zoals de gezondheidszorg en financiële sector, hebben op grote schaal oplossingen voor informatiemanagement geïmplementeerd. Deze sectoren moeten grote hoeveelheden gevoelige gegevens beheren, zoals patiëntendossiers en persoonlijk identificeerbare informatie, waardoor er meer aandacht wordt besteed aan het verbeteren van informatiemanagement.

Hoewel deze sectoren dan misschien voorop hebben gelopen met automatisering, hebben sommige organisaties door deze sterke focus op het verbeteren van compliance de kans gemist het werkelijke potentieel van hun gegevens te benutten.

De volwassenheidskloof voor automatisering

De nadruk op beveiliging en compliance heeft de reikwijdte van informatiemanagement in veel organisaties beperkt en geleid tot een overdreven optimistische perceptie van digitale volwassenheid.

Uit onderzoek van Canon blijkt dat organisaties vooruitgang boeken in digitaliseringsprocessen, waarbij 94% van de organisaties meldt dat ze een vorm van automatisering hebben geïmplementeerd. Wanneer ze worden gevraagd naar informatiebeveiliging en digitale processen, vindt 78% van de ITDM's dat hun organisaties al volwassen zijn1.

Ondanks deze waargenomen volwassenheid heeft slechts 53% van de ITDM's de 'eerste stappen' in hun automatiseringstraject geïmplementeerd, waarbij automatische toegangsrechten de meest gemelde functionaliteit zijn2.

Dit laat zien hoe oppervlakkig geautomatiseerde processen tot nu toe worden toegepast. Welke stappen moeten IT-besluitvormers nemen om dit te verbeteren?

vrouw gebruikt tablet

Uw organisatie een boost geven

Gegevens vormen de essentie van organisaties. Het benutten van de waarde kan extra kansen creëren en een concurrentievoordeel opleveren. Informatie heeft echter alleen waarde wanneer deze door de organisatie beweegt. Aangezien organisaties deze gegevens al verzamelen voor compliancedoeleinden, moeten IT-besluitvormers zoeken naar manieren om verschillende teams te helpen informatie efficiënter te delen. Zodra de juiste mensen toegang hebben tot de juiste gegevens, is het veel eenvoudiger om processen te optimaliseren.

In de gezondheidszorg zou dit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat gegevens in ziekenhuisdossiers worden gebruikt om processen op de spoedeisende hulp te optimaliseren, knelpunten en inefficiënties te identificeren en de wachttijden voor patiënten te verkorten. Een stap terugzetten en opnieuw evalueren hoe informatie door het bedrijf stroomt kan een belangrijke onderscheidende factor worden.

De basis leggen voor een geautomatiseerde toekomst

Ooit gehoord van het 'swivel chair'-effect? Dit is wat er gebeurt wanneer personeel moet schakelen tussen meerdere toepassingen en systemen om routinetaken uit te voeren, wat feitelijk een einde maakt aan groei. Erger nog, pogingen om nieuwe technologieën als AI te implementeren kunnen hierdoor ontsporen. Door belangrijke systemen met elkaar te verbinden en een uniform informatienetwerk te creëren, zorgt een robuust programma voor informatiemanagement ervoor dat de implementatie van nieuwe technologieën soepeler verloopt, terwijl het rendement wordt verhoogd met toegankelijke gegevens van hoge kwaliteit.

Organisaties hoeven dit niet alleen te doen. Een strategische partner met de juiste ervaring op het gebied van informatiemanagement en bedrijfsprocessen kan helpen bij het identificeren van de meest waardevolle inzichten die u nodig hebt, en samen de juiste processen ontwikkelen om deze inzichten te ontgrendelen. Tegelijkertijd maakt een consistent platform het eenvoudiger om informatie in de hele organisatie te beheren en silo's af te breken. Een gemotiveerd managementteam kan veranderingen doorvoeren en een overkoepelende visie bieden.

Laten we een verandering in perceptie in gang zetten. Informatiemanagement draait niet alleen om compliance. Het gaat erom dat een organisatie sneller gaat werken en waarde op onverwachte plaatsen ontsluit. Wanneer organisaties zich deze boodschap eigen maken, kunnen ze profiteren van de voordelen van de technologieën die de toekomst vormgeven.

Gerelateerde producten en oplossingen

Information Management Solutions

Ontdek hoe Canon Information Management Solutions uw zakelijke processen naadloos en veilig laat verlopen.

Onze oplossingen

Lees meer over de oplossingen die Canon biedt om uw organisatie te hyperautomatiseren - of dat nu gaat om het verwerken van facturen, het stroomlijnen van HR-workflows of het contact met uw klanten.

Expertise

Ontdek hoe Canon expertise op het gebied van informatiemanagement combineert met toonaangevende technologieën om u te helpen uw zakelijke uitdagingen het hoofd te bieden.

Op zoek naar meer inzichten in informatiemanagement? Ga naar de pagina via deze link voor video's van experts en andere bronnen.

Ontdek meer

Bekijk: exclusieve inzichten in informatiemanagement van Canon en partners

We hebben toonaangevende experts op het gebied van informatiemanagement samengebracht. Klik door om hun mening over de staat van de branche te horen.

Onderzoeksrapport: informatiemanagement in de praktijk

Duik in ons uitgebreide rapport over de toekomst van de werkomgeving, waarin we perspectieven met betrekking tot IT-leiderschap, technologische verschuivingen en transformatieve organisatiestrategieën uitlichten.

De communicatie met klanten verbeteren met een Total Experience-model

Ontdek hoe een Total Experience-model de communicatie met klanten verbetert door de ervaringen van klanten, gebruikers en werknemers te integreren. Leer praktische stappen voor organisaties.

Hulp nodig?

Ontdek hoe uw organisatie sneller kan groeien met Canon Information Management Solutions.