Hoe de culinaire experts van Miele creators werden met behulp van Canon

Van voor de camera's tot achter de controller, ontdek hoe keukengigant Miele zijn chef-koks verandert in kostenbesparende creators dankzij Canon-oplossingen die speciaal zijn gemaakt voor hun interne studio.

De hemel op aarde voor foodlovers

Stel je je droomkeuken voor. Er is een grote kans dat daar een Miele-product in staat. Miele, een familiebedrijf dat bekend staat om zijn bekroonde, hoogwaardige apparaten, is sinds 1899 een grote internationale fabrikant. Voor een 100 jaar oud merk met een uitstekende reputatie op het gebied van ontwerp is imago enorm belangrijk bij elke interactie met klanten, inclusief hun online redactieprogramma.

Om de mogelijkheden van digitale content naar een hoger niveau te tillen, wilde het culinaire team in Zwitserland een serie livestreams introduceren waarin klanten konden ontdekken hoe ze hun producten het beste konden gebruiken met kookdemo's en tutorials, net zoals wat je op tv zou kijken. Met ruimte voor een intiem live publiek had hun professionele studio op locatie een permanente multi-cam oplossing nodig die ook door niet-technisch personeel kon worden bediend, omdat ze alle productie intern wilden houden.

Voorheen vertrouwden ze bij het maken van content, zoals kook- en productdemonstraties, op bureaus, wat leidde tot hoge kosten, complexe herconfiguraties en trage doorlooptijden.

"Bij Canon hebben we de tool gevonden die voldoet aan onze behoeften in video- en fotografie", zegt Barbara Märkli, hoofd Culinary Experience, Miele AG. "We besparen tienduizenden euro's op outsourcingkosten en we verwachten de investering in onze studio binnen drie jaar terug te verdienen."

Klant: Miele AG
Plaats: Spreitenbach, Zwitserland

"De meest overtuigende factoren voor Miele waren de kleurnauwkeurigheid en cameraprestaties. Het is een organisatie die op eten is gericht en hoge eisen heeft wat betreft beeldkwaliteit.

De uitdaging

Miele Zwitserland wilde de productie van content intern houden en daarom heeft het bedrijf contact opgenomen met de systeemintegrator Ganz Supravision om een efficiëntere AV-oplossing te vinden. Omdat we foodcontent maken, waren de professionele beeldkwaliteit en kleurnauwkeurigheid van groot belang. Miele maakte meerdere video's per maand en wilde creatieve controle en gebruikmaken van het interne talent van culinaire experts en productexperts. De technologie moest dus gebruiksvriendelijk zijn. Voordat ze met Canon in zee gingen, vertrouwden ze op productieondersteuning van derden die ten minste één dag nodig hadden voor de opbouw en een halve dag voor de afbouw.

De oplossing

Met ondersteuning van Ganz Supravision onder leiding van Christian Mossner koos Miele voor een uitgebreid pakket dat bestaat uit het volledige kleurengamma van de Cinema (C70)-, Hybrid (R5C)- en PTZ-camera's (CR-N300 en CR-N500) van Canon, evenals een RC-IP100-controller. De camerabediening via NDI en met gestroomlijnde bekabeling is gecentraliseerd en volledig ondersteund door Canon. Dankzij gedeelde waarden met betrekking tot uitzonderlijke kwaliteit en intuïtieve technologie, was Canon de perfecte match voor Miele.

"We besparen tienduizenden euro's op outsourcingkosten."

Van plakje naar verbinding

"Eerst stond ik voor de camera als chef-kok en ik vond het spannend om met een professionele camera aan de slag te gaan", zegt Benoît Croset. "Maar nu, na de training met Christian, werk ik graag met de PTZ-camera. Hij is erg gebruiksvriendelijk."

Benoît is een van de appliance specialists en chef-koks bij Miele en hij regisseert en produceert nu de kookprogramma's van achter de camera samen met collega-chef Marco.

Ze hebben zelf kookdemo's gemaakt, dus ze weten precies wat er in de hoofden van de presentatoren gebeurt en hoe de productie flexibel genoeg moet zijn om zich aan hen aan te passen, terwijl ze hun apparaten in actie moeten zien als onderdeel van het kookproces.

Live koken is onvoorspelbaar. Het team heeft apparatuur nodig waarmee ze instinctief kunnen reageren als er wordt afgeweken van het script. Als het in de oven niet zo gaat als gepland, is het bijvoorbeeld belangrijk om eenvoudig te kunnen schakelen naar een ander gebied met een PTZ-camera. Niemand wil die verbrande pizza in macro zien.

"Ik zou de geavanceerde technologie, de indrukwekkende verwerking en de betrouwbare prestaties van Canon aanraden."

We eten met onze ogen

Volgens Christian Mossner, mede-CEO van Ganz Supravision AG, komt de authenticiteit van het merk meer naar voren met intern talent dat het verhaal, de technologie en het proces van binnenuit kent. Hij legde uit: "De meest overtuigende factoren voor Miele waren de kleurnauwkeurigheid en cameraprestaties. Het is een organisatie die op eten is gericht en hoge eisen heeft wat betreft beeldkwaliteit.

Het resultaat? 'Televisiewaardige' gepatenteerde kookprogramma's, allemaal intern geproduceerd door chef-koks die creators zijn geworden. Of het nu voor of achter de lens is, het Zwitserse team van Miele bewijst dat interne videoproductie nu realiteit is. Christian is van mening dat "vele andere organisaties zullen volgen en geïnspireerd zullen raken door Miele".

De kers op de taart is voor Barbara "de geavanceerde technologie, de indrukwekkende verwerking en de betrouwbare prestaties van Canon".