Emmanuel Oyeleke: een creatieve reis in fashionfotografie

De Nigeriaanse fashionfotograaf Emmanuel Oyeleke deelt zijn creatieve reis en originele visie, en hoe sociale media de hele fashionbranche vandaag de dag opnieuw vormgeeft.
Een elegant gekleed model met beide armen boven haar hoofd en een opbollende rok, gefotografeerd naast een roestige stoomtrein in een oude hangar. Fashionfoto gemaakt door Emmanuel Oyeleke met een Canon EOS R5-camera en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-lens. © Emmanuel Oyeleke

Het verleggen van creatieve grenzen speelt een grote rol in fashionfotografie en is heel belangrijk naarmate we toewerken naar een toegankelijke branche, waarin zowel opkomende creators als gevestigde fotografen hun unieke verhalen kunnen vertellen via de lens. Hier gaat Canon Ambassador Emmanuel Oyeleke uit Nigeria verder in op zijn inspirerende reis als fashionfotograaf in Lagos.

Van scrabblebord tot cameralens

De manier waarop Emmanuel in de fotografie is terechtgekomen is net zo uniek als zijn foto's. Hij was vroeger professioneel Scrabble-speler en reisde de wereld rond voor toernooien. Tijdens deze avonturen ontwikkelde hij een grote liefde voor fotografie en legde hij bijzondere herinneringen en momenten van zijn reizen vast.

Emmanuel beschrijft zichzelf als een 'serieondernemer' en stopt al zijn energie in zijn passies. Dit heeft ertoe geleid dat hij zijn interesses heeft kunnen omzetten in een succesvolle carrière.

De filosofie van originaliteit

Een van de leidende principes van Emmanuel is dat hij nooit twee keer dezelfde foto maakt. "Ik houd niet van routine", zegt hij. "Ik verveel me altijd snel, dus als ik een foto maak die ik eerder heb gemaakt, verander ik bijvoorbeeld wel de belichting. Klanten willen natuurlijk consistentie, maar ik werk niet met een vaste formule. Ik zoek verschillende manieren om mijn doel te bereiken. Dat houdt me op de been. Dat houdt me nieuwsgierig.

"Als je denkt dat je weet wat je doet, dat je niet meer verder hoeft te zoeken, word je zelfgenoegzaam en leidt dit er uiteindelijk toe dat je alleen maar dezelfde foto's maakt. In een cultuur als die van Nigeria willen mensen steeds weer nieuwe ideeën en iets anders dan anders. Als je eenmaal iets hebt gedaan, zullen veel beginnende fotografen je nadoen. Als je dus geen nieuwe manieren kunt vinden om dingen te doen, begint je werk eruit te zien als het werk van honderd andere fotografen. Als ik dingen elke keer anders kan doen, blijft het voor mij en voor mijn klanten nieuw."

Of het nu gaat om een persoonlijk project of een opdracht voor een klant, je hebt altijd een persoonlijke visie, zegt Emmanuel. En soms, zelfs als het niet was wat klanten verwachtten, slaat het resultaat bij hen aan en zijn ze heel enthousiast.

Een model in een lange zwarte jurk met een zilveren lijfje met structuur, en zilveren accenten op de heupen en in de opbollende rok, op een fashionfoto die is gemaakt in een oude hangar door Emmanuel Oyeleke met een Canon EOS R5-camera en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens.

"Spontaniteit en artistieke elementen zijn van fundamenteel belang in mijn werk, maar ik denk dat belichting ook een groot onderdeel is", zegt Emmanuel. "Ik denk dat de belichting grotendeels bepaalt hoe het eindresultaat eruitziet. Maar het belangrijkste is dat mijn werk een verhaal vertelt." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/160 sec, f/2.8 en ISO 125. © Emmanuel Oyeleke

Een gecropt fashionportret van een model in een glinsterende zilveren jurk waarvan het lijfje is versierd met veren in herfstkleuren. Fashionfoto gemaakt door Emmanuel Oyeleke met een Canon EOS R5-camera en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens.

"Ik vind het geweldig dat ik de kracht van mijn onderwerpen kan laten zien en benadrukken", vertelt Emmanuel. "Ik houd ook van wat dynamiek in de compositie van mijn foto's. Dat zijn elementen die mijn werk relevant houden." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/160 sec, f/2.8 en ISO 160. © Emmanuel Oyeleke

Verhalen vertellen met fashionfotografie

Net als Nina Zimolong en Ian Hippolyte, die in een eerder artikel in deze serie zijn uitgelicht, is Emmanuel van mening dat verhalen altijd aanwezig zijn in fashionfotografie.

"Zelfs als je het niet ziet, wordt er altijd een verhaal vertelt," zegt hij, "zelfs als het in de subtielste dingen zit, zoals de blik van het model of de compositie, of in wat ik wil of juist niet wil vastleggen in mijn kader. Ik probeer iets te zeggen met mijn werk."

Emmanuel herkent dezelfde creatieve impuls in de fashionbranche en benadrukt daarom het belang van platforms om nieuwe stemmen ruimte te geven. "Evenementen als Lagos Fashion Week zijn bedoeld voor gevestigde merken, maar een aantal van deze merken biedt ook opkomende ontwerpers de mogelijkheid hun talent te laten zien. Er zijn ook veel meer andere evenementen in opkomst." Hij benadrukt de waarde van evenementen zoals Street Souk, een streetwearconventie in Lagos, die verschillende creatievelingen samenbrengt om fashion te vieren en hun werk te laten zien. "Deze platforms zijn erg belangrijk voor opkomende ontwerpers, maar ook voor andere aspecten van de branche: de opkomende make-up artists, haarstylisten, fotografen en contentcreators. Iedereen heeft gewoon een platform nodig om te laten zien wat ze kunnen."

Sociale media: artiesten mogelijkheden bieden

Emmanuel is van mening dat het belang van sociale media niet genoeg kan worden benadrukt, voor fotografen, en voor andere creatievelingen in de fashionbranche en daarbuiten.

Door sociale media heeft iedereen de mogelijkheid gekregen zichzelf of zijn werk te laten zien. Hierdoor kunnen allerlei artiesten hun werk zelf publiceren en een internationaal publiek bereiken zonder te vertrouwen op traditionele gatekeepers (zoals uitgevers, galerieën en producenten), een term die Ian ook gebruikte om de belemmeringen voor toegang tot deze branche te beschrijven. "Sociale media bieden echt veel mogelijkheden, voor bijvoorbeeld opkomende fotografen, ontwerpers en make-up artists, die nog niet eerder de stem, het bereik of het netwerk hadden.

"Misschien ben je zelf nog nooit buiten Nigeria geweest, maar je werk is de hele wereld over gegaan. Dat is heel belangrijk."

Een model in een lange witte jurk met gouden accenten en parels staat op een roestige stoomtrein in een oude hangar, haar jurk heeft een opbollende rok. Fashionfoto gemaakt door Emmanuel Oyeleke met een Canon EOS R5-camera en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens.

Video's en content maken staat volgens Emmanuel centraal in zijn werk. Hij kan hierdoor niet alleen foto's maken, maar ook delen hoe die foto's tot stand komen. "Je kunt de nuance van die ervaring vastleggen. Dat kun je niet kopen." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/160 sec, f/2.8 en ISO 100. © Emmanuel Oyeleke

Advies voor ambitieuze fashionfotografen

Voor opkomende fashionfotografen, en ook voor aanstormend talent in de branche dat heel bekend kan worden door hun werk, heeft Emmanuel het volgende praktische advies:

  • "Zorg ervoor dat je zichtbaar bent. Delen draagt bij aan de zichtbaarheid van Afrikaans talent, in fotografie, videografie, cinematografie en fashion. Er is een Engels gezegde dat je zou kunnen vertalen als: gesloten monden worden niet gevoed ('closed mouths don't get fed'). Als kunstenaar werk je niet om je creaties aan niemand te laten zien. Ik vind het belangrijker dan ooit om te delen."
  • Vertel jouw verhaal. "Mensen houden niet van foto's of video's zonder verhaal. Vertel je verhaal, want niemand kan jouw verhaal beter vertellen dan jijzelf."
  • Omarm transparantie. "Je hoort mensen heel vaak zeggen: 'Mijn werk spreekt voor zich.' Maar er is veel ruis, veel afleiding, zelfs op sociale media. Je moet dus echt zo veel en vaak mogelijk delen, en deel dan vooral ook uitdagingen en hoe het er achter de schermen aan toe gaat, en niet alleen je perfecte plaatjes. Misschien zien mensen dan in hoe waardevol je werk is."

Emmanuels carrière is een bewijs van de kracht van passie, originaliteit en creativiteit, en laat zien hoe zijn enthousiasme voor ondernemen en sociale media de carrière van de hedendaagse visuele storytellers kunnen vormgeven. Als er iets is wat je hiervan kunt leren, is dat je dromen kunnen uitkomen als je de juiste tools en de juiste mindset hebt.

Lees meer:

Geschreven door Mabinty Taylor-Kamara en Sarah Kay Bland

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

Je vrienden vastleggen als echte fashion modellen

Fashion- en beautyfotograaf Jade Keshia Gordon uit Londen geeft 6 eenvoudige tips voor het maken van stijlvolle opnamen voor sociale media.

Tips & tricks voor portretfotografie

Verbeter je portretfotografie met deze handige tips en technieken.

High-key- en low-key-portretbelichting

Maak klassieke belichtingsopstellingen voor stemmige portretten van hoge kwaliteit.

Tips & tricks voor straatfoto- en videografie

Topadvies voor het maken van prachtige straatfoto's en -video's met architectuur, met contentmaker Andres McNeill.