Top-downbenadering: zes tips voor het maken van prachtige flatlay-foto's

Lifestylefotograaf en TikTok-ster Chris Priestley laat zien hoe je je flatlay-foto's naar een hoger niveau kunt tillen.
Een persoon stelt een flatlay samen van een roze horloge, een notitieboekje, een toetsenbord en roze macarons op een plaat.

Met flatlay-fotografie kun je allerlei onderwerpen en producten op een creatieve manier presenteren, van make-up en sieraden tot etenswaren en aankondigingen van een zwangerschap. Bloggers en contentcreators op sociale media vormen een rijke bron van inspiratie voor dit soort foto's, maar waar begin je met het ontwerpen en stylen van je eigen flatlay-foto's en hoe zorg je ervoor dat je foto's van bovenaf opvallen op sociale media?

Houd het simpel, adviseert product- en lifestylefotograaf Chris Priestley. Het maken van flatlay-foto's hoort bij zijn dagelijkse werk en hij heeft 54.000 volgers op Instagram en meer dan 1 miljoen volgers op TikTok. "Less is more als het gaat om props in een flatlay-foto, en een afleidende achtergrond kan een foto flink verpesten."

Het goede nieuws is dat flatlay-fotografie voor iedereen toegankelijk is. Je hebt geen speciale apparatuur nodig: een standaardlens of zelfs een compactcamera is genoeg om deze fascinerende techniek uit te proberen. In feite begint het allemaal met papier en potlood, zoals Chris uitlegt in de eerste van de zes onderstaande tips.

1. Plan je compositie

Een flatlay-foto van een rood-zwart horloge op kleine, witte stenen, met witte blaadjes en andere witte props eromheen.

"Ik werk graag met een kleurthema bij het maken van een flatlay-foto", zegt Chris Priestley. "Ik kijk eerst naar de accentkleuren van het hoofdonderwerp. Bij dit rode horloge waren de cijfers wit, dus ik wist dat een witte achtergrond die kleur zou aanvullen. Ik kon niet alle gewenste props in het wit vinden, dus heb ik de karabijnhaak, het kompas en de nepblaadjes wit gemaakt met spuitverf om er een mooi geheel van te maken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/200 sec, f/5.6 en ISO100. © Chris Priestley

Chris begint met het tekenen van lay-outs op een vel papier die hem helpen bij de compositie. Want, zegt hij, het kan een hele uitdaging zijn om met niets te beginnen als de camera al op zijn plaats staat.

"Wanneer ik een flatlay schets, let ik erop dat het belangrijkste onderwerp op een zo opvallend mogelijke plek ligt", legt hij uit. "De achtergrond en eventuele begeleidende props moeten het onderwerp aanvullen, of dat nu op een esthetische of functionele manier is of door aan te sluiten op de lifestyle van de doelgroep."

Door veel uit te proberen, leer je herkennen wanneer een flatlay-foto te druk wordt en te veel afleidt, voegt Chris eraan toe. Hij raadt aan alles op te bouwen rond het hoofdonderwerp en de gekozen achtergrond. "Ik gebruik graag de regel van derden en verdeel mijn opname in negen vakken. Ik zorg er dan voor dat elke prop of elk element van het ontwerp zijn eigen vak heeft."

2. Verzamel props

Het LCD-scherm van een Canon-camera met daarop een flatlay-foto van een roze horloge en bijpassende roze en witte props.

"Ik vind het mooi als props worden afgesneden zodat ze niet volledig in het kader passen, zoals hier met het toetsenbord en het notitieboekje", zegt Chris. "Ik wilde ook dat de props vormen maakten die het oog door de foto zouden leiden. Om dat te bereiken heb ik het toetsenbord, het pennenbakje, het notitieboekje, de pen en het horloge op deze specifieke manier neergelegd." © Andy Holbrook / Chris Priestley

Een flatlay-foto van een roze horloge met een toetsenbord, notitieboekje, pen, bloemblaadjes en macarons die er zorgvuldig omheen zijn geplaatst, allemaal roze en wit van kleur.

"Ik wil niet te veel negatieve ruimte hebben, omdat de foto dan uit balans raakt", zegt Chris. "Omdat het toetsenbord in de rechterbovenhoek van het beeld stond, wilde ik ook iets linksonder in de hoek plaatsen, al was het maar een blaadje. Dan krijg je niet de indruk dat dat gebied is vergeten. De foto ziet er dan 'compleet' uit." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/200 sec, f/8 en ISO100. © Chris Priestley

Chris raadt aan om een prop dat je voor een flatlay hebt gekocht nooit weg te gooien. "Je weet nooit wanneer je ze nog nodig hebt", zegt hij. "Ik heb nu een grote doos met props waaruit ik kan kiezen. Het is fijn om dingen op voorraad te hebben om ruimtes te vullen die niet mooi overkomen."

In plaats van een groot aantal zware achtergronden te bewaren, stelt Chris voor om lichte, makkelijk verkrijgbare fotografische achtergronden te gebruiken. "Je kunt A1-fotoboards kopen die in veel verschillende stijlen verkrijgbaar zijn, waaronder hout, marmer en leisteen." En dat was precies wat hij gebruikte voor de marmeren achtergrond van zijn flatlay-foto's van horloges.

De props van een flatlay helpen je het verhaal te vertellen en plaatsen het onderwerp in de juiste context, zodat je kunt zien voor wie het product bestemd is.

Welke props je ook kiest voor je flatlay-foto, Chris zegt dat ze altijd brandschoon moeten zijn. "Een ding dat ik heb geleerd tijdens mijn werk voor grote klanten is dat als er vegen of stof of iets dergelijks op de props zitten, de foto in feite waardeloos is. Hoe goed de foto ook is, de kijker ziet altijd meteen die ene imperfectie.

"Als er krassen en andere beschadigingen op zitten, kun je ze proberen te verbergen met andere props. Zorg ervoor dat alles schoon is voordat je de foto maakt", vervolgt Chris. "Je wilt echt niet tijdens de nabewerking al je foto's moeten opschonen, want dat is een drama."

3. Camera-plaatsing en -instellingen voor flatlays

Een man bereidt zich voor op het maken van een foto van bovenaf van een zwart horloge. Hiervoor gebruikt hij een Canon-camera op een statief. De installatie wordt belicht door een grote studiolamp.

"Houd de achterkant van de camera parallel aan je flatlay", adviseert Chris. "Als je ook maar iets afwijkt, vertekent dat de foto." Sommige statieven hebben een waterpas die in de kop is ingebouwd. Daarmee kun je controleren of je camera wel recht omlaag is gericht. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Je hebt geen speciale uitrusting nodig om prachtige flatlay-foto's te maken, maar een statief houdt je camera op zijn plek terwijl jij je props rangschikt.

Chris gebruikt een Canon EOS R5 en zegt dat het gewicht ervan een groot voordeel was bij het fotograferen van de flatlays in dit artikel. "Ik kon hem probleemloos over de tafel heen kantelen. Bij een zwaardere camera moet ik het statief verzwaren om te voorkomen dat het omvalt. Dankzij het kantelbare variangle scherm kon ik de camera in een positie zetten waarop ik het beeld ook kon zien."

Voor flatlays raadt Chris een standaardlens van 50mm aan, zoals de Canon RF 50mm F1.2L USM. "De reden waarom ik een 50mm verkies boven een bredere lens, is dat er geen lensvervorming optreedt op de afstand waarop je je foto's maakt. Als je bijvoorbeeld een flatlay-foto maakt met een 16mm-lens, krijg je perspectiefvertekening bij de randen, wat er niet goed uitziet bij productfoto's."

Een camera als de Canon EOS RP is ook een uitstekende keuze voor dit type foto, in combinatie met een standaardlens als de Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Dit is voldoende voor het bereik van 50mm en de diafragma's die Chris hier aanbeveelt. Je kunt ook een compactcamera zoals de Canon PowerShot G7 X Mark III gebruiken, vooral als je een kleiner budget hebt. De camera weegt slechts 304 gram (inclusief accu en geheugenkaart) maar legt veel details vast dankzij de ongelooflijke sensor met 20,1 Megapixel.

Hoewel kleine diafragma's zoals f/16 en f/22 de flatlay scherper in beeld brengen, gebruikt Chris meestal f-stops tussen f/5.6 en f/8. "Ik wil niet hoger gaan, anders wordt te veel van de foto gedetailleerd weergegeven", zegt hij. "Ik wil graag wat meer diepte creëren. Hoewel je dan nog steeds duidelijk kunt zien wat de achtergrond is, is hij iets onscherp, waardoor je oog naar het hoofdonderwerp wordt geleid."

4. Belicht je opstelling vanuit een hoek van 45°

Een man die volledig in zwart is gekleed, past een grote studiolamp aan in een keuken.

Voor de belichting van flatlay-foto's adviseert Chris om één lichtbron te gebruiken, of dat nu een studiolamp is zoals op deze foto of daglicht via een raam. "Daglicht is ideaal voor het maken van heldere, dromerige foto's", zegt hij. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Een fotograaf die de Canon Camera Connect-app op een smartphone gebruikt om een foto te maken van een rood horloge, omgeven door klimuitrusting.

Chris gebruikte de Canon Camera Connect-app om de foto's te maken. "Als ik een flatlay eenmaal heb neergelegd, wil ik hem niet verplaatsen", zegt hij. "Via de app kon ik de camera gebruiken zonder hem aan te raken. Ik kon het diafragma en de sluitertijd wijzigen, de sluiter bedienen en ook inzoomen om het beeld in hoge resolutie te bekijken." © Andy Holbrook / Chris Priestley

Wat belichting betreft, adviseert Chris om die relatief eenvoudig te houden. "Meestal maak ik opnamen met één licht dat in een hoek van 45° staat, zowel horizontaal als verticaal vanaf het onderwerp. Dit zorgt normaal gesproken voor een mooie belichting van de foto."

"Er zijn veel verschillende soorten belichting die je kunt gebruiken", vervolgt hij. "Omdat ik veel commerciële klanten heb, gebruik ik meestal studiolampen. Dan kan ik eenvoudig lichtshapers gebruiken om het licht te vormen en te verzachten. Continue belichting is ook een geweldige optie, omdat je dan kunt zien waar de schaduwen vallen. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om de props in je flatlay te plaatsen."

Een Canon Speedlite, zoals de Canon Speedlite EL-1, kun je op afstand activeren met de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT V2. Hij biedt ook creatieve controle over de belichting van je flatlay, vooral bij gebruik van een paraplu of softbox om het licht te verspreiden.

Volgens Chris kun je ook prima daglicht gebruiken. Je kunt vaak beter foto's maken op een bewolkte dag dan wanneer de zon fel schijnt. Wolken fungeren als natuurlijke diffusors, waardoor het licht zachter wordt. "Als je je flatlay in een hoek van 45° bij een raam zet," zegt Chris, "krijg je in principe hetzelfde resultaat als met kunstlicht."

5. Pas je lay-outs aan voor verschillende sociale kanalen

Een close-up van een flatlay-foto van een zwart horloge met zwarte bandjes aan beide kanten, op een achtergrond van gebarsten leisteen.

Voor de meeste flatlay-foto's wil Chris de uiteindelijke foto liever op de camera in een kader plaatsen. Maar deze sfeervolle opstelling heeft hij iets breder gefotografeerd, zodat hij wat speelruimte had om de foto achteraf bij te snijden. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/8 en ISO100. © Chris Priestley

Een foto van bovenaf genomen van een zwart horloge met twee zwarte bandjes op scherven leisteen. Op de voorgrond staat een camera op een statief.

Chris was aanvankelijk van plan om een stuk leisteen te gebruiken voor deze flatlay-foto, maar dat was niet interessant genoeg. Hij brak het steen met een hamer en legde de scherven netjes neer voor hij de openingen opvulde met zwart aquariumgrind. Hij adviseert kleefgom te gebruiken bij het positioneren en verplaatsen van onderwerpen. "Die komt goed van pas bij flatlay-foto's en productfotografie. Zodra ik de achtergrond heb neergelegd, wil ik graag het hoofdonderwerp plaatsen voor ik de rest van de lay-out aankleed. Om ervoor te zorgen dat alles goed blijft liggen, gebruik ik een klein stukje kleefgom." © Andy Holbrook / Chris Priestley

"Een van de dingen die ik leuk vind aan mijn Canon EOS R5 is dat deze een groot aantal Megapixel heeft, zodat ik kan bijsnijden zonder dat de kwaliteit van de foto afneemt", zegt Chris. Hij wijst er echter ook op dat sociale-mediakanalen verschillende vereisten hebben voor beeldformaten en -specificaties. In plaats van één flatlay te maken en er een reeks afbeeldingen uit te snijden met bewerkingssoftware, neemt Chris de tijd om een opname te maken voor elk type online kanaal.

"Ik maak opnamen in een beeldverhouding van 3:2 omdat flatlays normaal gesproken worden gebruikt voor blogafbeeldingen of op websites", legt hij uit. "Hou er rekening mee dat als je je foto wilt aanpassen aan de verschillende sociale kanalen, zoals 4:5 of zelfs 9:16 voor Instagram, je de plaatsing van de props ook moet veranderen. Ik raad ook aan een paar props te verwijderen, want je werkt met een veel kleiner oppervlak."

6. Experimenteer met bewegende elementen

Als je echt de grenzen van je flatlays wilt verleggen, kun je experimenteren met beweging, zoals Chris heeft gedaan in de bovenstaande clip. Om dit verbluffende effect te bereiken, raadt hij aan om de bewegende elementen afzonderlijk te fotograferen in plaats van alles in één opname vast te leggen. Bekijk meer van zijn werk op TikTok.

Een man zet een camera op een statief en richt hem omlaag. Hij fotografeert een roze horloge op een ronde, witte plaat waar roze rozenblaadjes omheen dwarrelen.

"Ik heb het bandje van het horloge mooi gepositioneerd met alle blaadjes eromheen. Daarna liet ik langzaam nog meer blaadjes vallen terwijl ik een reeks foto's maakte", legt hij uit. "Vervolgens heb ik elk blaadje dat ik mooi vond, uitgeknipt in Adobe Photoshop en zo een samengestelde foto gemaakt. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Een camera op een statief is recht omlaag gericht om een flatlay-foto van een roze horloge te maken. Het horloge ligt op een ronde, witte plaat, met roze rozenblaadjes die eromheen omlaag dwarrelen.

Een flatlay-foto kan op een zeer dynamische manier beweging uitbeelden. Een eenvoudige manier om beweging toe te voegen, is door props te plaatsen en weer te verwijderen. Hierdoor toont de eindvideo een product dat wordt verplaatst of verdwijnt. © Andy Holbrook / Chris Priestley

"Een van de voordelen van het maken van een samengestelde foto in Photoshop was dat ik de bloemblaadjes op verschillende lagen kon plaatsen", vervolgt Chris. "Ik kon die lagen vervolgens importeren naar Adobe After Effects, waar ik een virtuele camera had toegevoegd. Vervolgens heb ik de camera door die lagen richting het horloge verplaatst om het 3D-effect te krijgen dat je hier ziet."

Als je het liever eenvoudig houdt, kun je proberen bewegende elementen in één foto op de juiste plaats vast te leggen. Hier moet je een beetje mee experimenteren, dus stel je camera in op de continue transportmodus en maak een groot aantal opnamen achter elkaar terwijl je beweging toevoegt. Als je de afbeeldingen tot leven wilt brengen, kun je ze met Adobe Photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma combineren in een geanimeerde GIF.

Krijg je al inspiratie? Probeer zelf een flatlay-foto te maken, deel je creaties met de hashtag #FreeYourStory en tag daarbij @canonemea.



Adobe, After Effects, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.



Geschreven door Marcus Hawkins

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

Experimenteren met zeven verschillende stijlen

Sla met je fotografie nieuwe wegen in en maak prachtige foto's door elke dag een nieuwe stijl uit te proberen.

Drie DIY-fotoaccessoires

Maak je eigen softbox, spotlight voor gericht licht en beanbag voor een stabiele camera.

Je productfotografie verbeteren

Ontdek hoe Sophie Sellu, de bekroonde eigenares van een klein bedrijf, productfotografie in haar voordeel heeft gebruikt.

Een thuisstudio creëren

Laat je creativiteit de vrije loop en ontdek hoe je op een betaalbare manier prachtige portretten kunt maken met flitsfotografie.