Met flatlay-fotografie kun je allerlei onderwerpen en producten op een creatieve manier presenteren, van make-up en sieraden tot etenswaren en aankondigingen van een zwangerschap. Bloggers en contentcreators op sociale media vormen een rijke bron van inspiratie voor dit soort foto's, maar waar begin je met het ontwerpen en stylen van je eigen flatlay-foto's en hoe zorg je ervoor dat je foto's van bovenaf opvallen op sociale media?
Houd het simpel, adviseert product- en lifestylefotograaf Chris Priestley. Het maken van flatlay-foto's hoort bij zijn dagelijkse werk en hij heeft 54.000 volgers op Instagram en meer dan 1 miljoen volgers op TikTok. "Less is more als het gaat om props in een flatlay-foto, en een afleidende achtergrond kan een foto flink verpesten."
Het goede nieuws is dat flatlay-fotografie voor iedereen toegankelijk is. Je hebt geen speciale apparatuur nodig: een standaardlens of zelfs een compactcamera is genoeg om deze fascinerende techniek uit te proberen. In feite begint het allemaal met papier en potlood, zoals Chris uitlegt in de eerste van de zes onderstaande tips.
Top-downbenadering: zes tips voor het maken van prachtige flatlay-foto's
1. Plan je compositie
Chris begint met het tekenen van lay-outs op een vel papier die hem helpen bij de compositie. Want, zegt hij, het kan een hele uitdaging zijn om met niets te beginnen als de camera al op zijn plaats staat.
"Wanneer ik een flatlay schets, let ik erop dat het belangrijkste onderwerp op een zo opvallend mogelijke plek ligt", legt hij uit. "De achtergrond en eventuele begeleidende props moeten het onderwerp aanvullen, of dat nu op een esthetische of functionele manier is of door aan te sluiten op de lifestyle van de doelgroep."
Door veel uit te proberen, leer je herkennen wanneer een flatlay-foto te druk wordt en te veel afleidt, voegt Chris eraan toe. Hij raadt aan alles op te bouwen rond het hoofdonderwerp en de gekozen achtergrond. "Ik gebruik graag de regel van derden en verdeel mijn opname in negen vakken. Ik zorg er dan voor dat elke prop of elk element van het ontwerp zijn eigen vak heeft."
2. Verzamel props
Chris raadt aan om een prop dat je voor een flatlay hebt gekocht nooit weg te gooien. "Je weet nooit wanneer je ze nog nodig hebt", zegt hij. "Ik heb nu een grote doos met props waaruit ik kan kiezen. Het is fijn om dingen op voorraad te hebben om ruimtes te vullen die niet mooi overkomen."
In plaats van een groot aantal zware achtergronden te bewaren, stelt Chris voor om lichte, makkelijk verkrijgbare fotografische achtergronden te gebruiken. "Je kunt A1-fotoboards kopen die in veel verschillende stijlen verkrijgbaar zijn, waaronder hout, marmer en leisteen." En dat was precies wat hij gebruikte voor de marmeren achtergrond van zijn flatlay-foto's van horloges.
De props van een flatlay helpen je het verhaal te vertellen en plaatsen het onderwerp in de juiste context, zodat je kunt zien voor wie het product bestemd is.
Welke props je ook kiest voor je flatlay-foto, Chris zegt dat ze altijd brandschoon moeten zijn. "Een ding dat ik heb geleerd tijdens mijn werk voor grote klanten is dat als er vegen of stof of iets dergelijks op de props zitten, de foto in feite waardeloos is. Hoe goed de foto ook is, de kijker ziet altijd meteen die ene imperfectie.
"Als er krassen en andere beschadigingen op zitten, kun je ze proberen te verbergen met andere props. Zorg ervoor dat alles schoon is voordat je de foto maakt", vervolgt Chris. "Je wilt echt niet tijdens de nabewerking al je foto's moeten opschonen, want dat is een drama."
3. Camera-plaatsing en -instellingen voor flatlays
Je hebt geen speciale uitrusting nodig om prachtige flatlay-foto's te maken, maar een statief houdt je camera op zijn plek terwijl jij je props rangschikt.
Chris gebruikt een Canon EOS R5 en zegt dat het gewicht ervan een groot voordeel was bij het fotograferen van de flatlays in dit artikel. "Ik kon hem probleemloos over de tafel heen kantelen. Bij een zwaardere camera moet ik het statief verzwaren om te voorkomen dat het omvalt. Dankzij het kantelbare variangle scherm kon ik de camera in een positie zetten waarop ik het beeld ook kon zien."
Voor flatlays raadt Chris een standaardlens van 50mm aan, zoals de Canon RF 50mm F1.2L USM. "De reden waarom ik een 50mm verkies boven een bredere lens, is dat er geen lensvervorming optreedt op de afstand waarop je je foto's maakt. Als je bijvoorbeeld een flatlay-foto maakt met een 16mm-lens, krijg je perspectiefvertekening bij de randen, wat er niet goed uitziet bij productfoto's."
Een camera als de Canon EOS RP is ook een uitstekende keuze voor dit type foto, in combinatie met een standaardlens als de Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Dit is voldoende voor het bereik van 50mm en de diafragma's die Chris hier aanbeveelt. Je kunt ook een compactcamera zoals de Canon PowerShot G7 X Mark III gebruiken, vooral als je een kleiner budget hebt. De camera weegt slechts 304 gram (inclusief accu en geheugenkaart) maar legt veel details vast dankzij de ongelooflijke sensor met 20,1 Megapixel.
Hoewel kleine diafragma's zoals f/16 en f/22 de flatlay scherper in beeld brengen, gebruikt Chris meestal f-stops tussen f/5.6 en f/8. "Ik wil niet hoger gaan, anders wordt te veel van de foto gedetailleerd weergegeven", zegt hij. "Ik wil graag wat meer diepte creëren. Hoewel je dan nog steeds duidelijk kunt zien wat de achtergrond is, is hij iets onscherp, waardoor je oog naar het hoofdonderwerp wordt geleid."
4. Belicht je opstelling vanuit een hoek van 45°
Wat belichting betreft, adviseert Chris om die relatief eenvoudig te houden. "Meestal maak ik opnamen met één licht dat in een hoek van 45° staat, zowel horizontaal als verticaal vanaf het onderwerp. Dit zorgt normaal gesproken voor een mooie belichting van de foto."
"Er zijn veel verschillende soorten belichting die je kunt gebruiken", vervolgt hij. "Omdat ik veel commerciële klanten heb, gebruik ik meestal studiolampen. Dan kan ik eenvoudig lichtshapers gebruiken om het licht te vormen en te verzachten. Continue belichting is ook een geweldige optie, omdat je dan kunt zien waar de schaduwen vallen. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om de props in je flatlay te plaatsen."
Een Canon Speedlite, zoals de Canon Speedlite EL-1, kun je op afstand activeren met de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT V2. Hij biedt ook creatieve controle over de belichting van je flatlay, vooral bij gebruik van een paraplu of softbox om het licht te verspreiden.
Volgens Chris kun je ook prima daglicht gebruiken. Je kunt vaak beter foto's maken op een bewolkte dag dan wanneer de zon fel schijnt. Wolken fungeren als natuurlijke diffusors, waardoor het licht zachter wordt. "Als je je flatlay in een hoek van 45° bij een raam zet," zegt Chris, "krijg je in principe hetzelfde resultaat als met kunstlicht."
5. Pas je lay-outs aan voor verschillende sociale kanalen
"Een van de dingen die ik leuk vind aan mijn Canon EOS R5 is dat deze een groot aantal Megapixel heeft, zodat ik kan bijsnijden zonder dat de kwaliteit van de foto afneemt", zegt Chris. Hij wijst er echter ook op dat sociale-mediakanalen verschillende vereisten hebben voor beeldformaten en -specificaties. In plaats van één flatlay te maken en er een reeks afbeeldingen uit te snijden met bewerkingssoftware, neemt Chris de tijd om een opname te maken voor elk type online kanaal.
"Ik maak opnamen in een beeldverhouding van 3:2 omdat flatlays normaal gesproken worden gebruikt voor blogafbeeldingen of op websites", legt hij uit. "Hou er rekening mee dat als je je foto wilt aanpassen aan de verschillende sociale kanalen, zoals 4:5 of zelfs 9:16 voor Instagram, je de plaatsing van de props ook moet veranderen. Ik raad ook aan een paar props te verwijderen, want je werkt met een veel kleiner oppervlak."
6. Experimenteer met bewegende elementen
Als je echt de grenzen van je flatlays wilt verleggen, kun je experimenteren met beweging, zoals Chris heeft gedaan in de bovenstaande clip. Om dit verbluffende effect te bereiken, raadt hij aan om de bewegende elementen afzonderlijk te fotograferen in plaats van alles in één opname vast te leggen. Bekijk meer van zijn werk op TikTok.
"Een van de voordelen van het maken van een samengestelde foto in Photoshop was dat ik de bloemblaadjes op verschillende lagen kon plaatsen", vervolgt Chris. "Ik kon die lagen vervolgens importeren naar Adobe After Effects, waar ik een virtuele camera had toegevoegd. Vervolgens heb ik de camera door die lagen richting het horloge verplaatst om het 3D-effect te krijgen dat je hier ziet."
Als je het liever eenvoudig houdt, kun je proberen bewegende elementen in één foto op de juiste plaats vast te leggen. Hier moet je een beetje mee experimenteren, dus stel je camera in op de continue transportmodus en maak een groot aantal opnamen achter elkaar terwijl je beweging toevoegt. Als je de afbeeldingen tot leven wilt brengen, kun je ze met Adobe Photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma combineren in een geanimeerde GIF.
Krijg je al inspiratie? Probeer zelf een flatlay-foto te maken, deel je creaties met de hashtag #FreeYourStory en tag daarbij @canonemea.
Adobe, After Effects, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
Geschreven door Marcus Hawkins
Gerelateerde producten
-
EOS R5
Een nieuwe benadering van systeemcamera's. De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal veranderen. -
RF 50mm F1.2L USM
50 mm f/1.2 primelens voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht. -
PowerShot G7 X Mark III
Een connected camera die adembenemende video's en foto's vastlegt waar je volgers echt van kunnen genieten. -
Speedlite EL-1
Een geavanceerde Speedlite met uitmuntende betrouwbaarheid en ultrasnelle prestaties in een robuuste weerbestendige behuizing. -
Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)
Bedien compatibele Speedlite-flitsers via radiofrequentie, tot 30 m afstand. Extra afstandsbedieningsfuncties voor de EL-1.
Gerelateerde artikelen
Experimenteren met zeven verschillende stijlen
Sla met je fotografie nieuwe wegen in en maak prachtige foto's door elke dag een nieuwe stijl uit te proberen.
Drie DIY-fotoaccessoires
Maak je eigen softbox, spotlight voor gericht licht en beanbag voor een stabiele camera.
Je productfotografie verbeteren
Ontdek hoe Sophie Sellu, de bekroonde eigenares van een klein bedrijf, productfotografie in haar voordeel heeft gebruikt.
Een thuisstudio creëren
Laat je creativiteit de vrije loop en ontdek hoe je op een betaalbare manier prachtige portretten kunt maken met flitsfotografie.