Speciale gelegenheden zoals bruiloften, sportevenementen en familiefeesten bieden geweldige mogelijkheden om groepsportretten van vrienden en geliefden te maken die nog jaren zullen worden gekoesterd.
Het is echter een hele kunst om een goede groepsfoto te maken. Wanneer je met meerdere mensen te maken hebt, moet je snel kunnen nadenken over waar ze moeten staan en duidelijk kunnen communiceren wat je wilt dat ze doen. Dit betekent dat je de basisbeginselen van groepsportretten onder de knie moet hebben.
Sommige adviezen zijn universeel. Wat voor groepsfoto je ook maakt, zorg ervoor dat iedereen een goede uitdrukking heeft, dat de compositie en belichting goed zijn en dat de achtergrond niet rommelig of storend is.
Het licht is ook altijd belangrijk. Als je bijvoorbeeld buiten fotografeert op een zonnige dag, zoek dan naar een gebied met schaduw van bovenaf, zodat de onderwerpen niet tegen de zon in naar de camera kijken.
Gebruik van een camera met een elektronische zoeker, zoals de Canon EOS RP of Canon EOS R6 betekent dat je je groepsfoto's kunt zien terwijl je ze maakt en de belichting kunt aanpassen, terwijl je met een variangle-scherm vanuit verschillende gezichtspunten foto's kunt maken om creatieve of praktische redenen.
Als je binnenshuis foto's maakt met natuurlijk licht, helpt het echt om lichtsterke lenzen te gebruiken, zoals de Canon RF 50mm F1.8 STM. En als je een grote groep mensen fotografeert in een relatief klein gebied, kun je goede foto's maken met een Canon RF 16mm F2.8 STM-ultragroothoeklens.
Hier geven vier Canon Ambassadors, allen zeer ervaren professionals in hun vakgebied, hun essentiële tips om in elke situatie geweldige groepsfoto's te kunnen maken.
PORTRETFOTOGRAFIE
Geweldige groepsportretten maken
1. Groepsportretten - Families
Groepen fotograferen maakt deel uit van het dagelijkse werk van Helen Bartlett, een van de beste familiefotografen in het Verenigd Koninkrijk. "Voor een groepsfoto is het goed om de mensen, waar mogelijk, op een interessante manieren neer zetten, met verschillende hoogte en plaatsing, zodat je een evenwichtig beeld krijgt", zegt ze.
"Ik raad aan om te beginnen met een foto waarin iedereen naar de camera kijkt en daarna te wachten terwijl de actie zich ontwikkelt. Meestal is de foto na het formele portret de beste, omdat de gezinsleden zich dan naar elkaar toe draaien en kletsen en lachen."
Als je in een tuin of park fotografeert, stelt Helen voor om de onderwerpen rond objecten in de omgeving te groeperen. Zo kan een omgevallen boom leuk zijn voor jonge kinderen, ze kunnen er bijvoorbeeld op gaan zitten.
"Als je binnen fotografeert, denk dan na over het licht en laat het gezin bij voorkeur naar het raam kijken, zodat alle gezichten gelijkmatig worden verlicht", vervolgt Helen. "Als je in een kleine ruimte werkt en jonge kinderen fotografeert, kun je de ouders vragen de peuters op de arm te nemen, zodat ze niet weglopen en ieders hoofd zich op dezelfde hoogte bevindt.
"Als je een gezin op een bank zet, kunnen jongere kinderen bij de ouders op schoot zitten. Als ze wat ouder zijn, kun je de kinderen op de arm- of rugleuning van de bank laten zitten om de compositie wat meer variatie te geven."
En tot slot, als je de nieuwste technologie wilt gebruiken om spontane familiefoto's te maken bij gelegenheden zoals kinderfeestjes of familiebijeenkomsten, is de Canon PowerShot PX de perfecte keuze. Het is een slimme camera die gebruikmaakt van beeldherkenningstechnologie en automatisch de composities bepaalt, zodat je de vrijheid hebt om van de gelegenheid te genieten.
2. Groepsportretten - Bruiloften
Sanjay Jogia fotografeert bruiloften sinds 2008 en is gespecialiseerd in Indiase bruiloften en bruiloftsfotografie op locaties over de hele wereld. Hoewel de meeste mensen hun officiële bruiloftsfoto's door een professionele fotograaf laten maken, heeft hij advies voor mensen die hun eigen groepsfoto's willen maken.
"Om lichtsituaties met veel contrast te voorkomen, zou ik aanraden de groepen op een plek met schaduw te plaatsen, zoals onder een grote boom of in de schaduw van een gebouw met een mooie achtergrond", zegt Sanjay. "Je hoeft de mensen niet voor een muur te laten poseren, maar zorg dat er een scheiding is onderwerp en achtergrond, zodat de focus op de mensen ligt."
Sanjay stelt zijn groepen zo samen dat het kader voornamelijk gevuld is met mensen, met wat ruimte om hen heen, en zonder afleidingen op de achtergrond. Als de bruid en de bruidegom bij de groep staan, plaatst hij ze in het midden.
"Ik laat meestal de bruid en bruidegom in een bepaalde pose staan en verander gewoon de mensen om hen heen", zegt hij. "Als het een staande groep is, probeer ik ze in één rij te zetten, zodat er evenveel mensen aan beide kanten staan, die allemaal naar de bruid en bruidegom zijn gericht en dicht bij elkaar staan om de ruimte die de groep inneemt zo klein mogelijk te houden."
3. Portretten van sportteams
Marc Aspland is Chief Sports Photographer bij The Times. Hoewel veel van zijn werk is gericht op het vastleggen van actie, maakt hij ook groepsfoto's. "Een uniforme, nette en goed samengestelde teamgroep is altijd beter dan een willekeurige groepsfoto", zegt hij.
Als je bijvoorbeeld een voetbalelftal fotografeert, adviseert Marc om de spelers in twee rijen te plaatsen, met de achterste rij staand en de voorste rij knielend met één hand op een knie of de armen over elkaar. De aanvoerder moet in het midden van de achterste rij staan en de trainer moet naast de groep staan. Een lage camerahoek wordt ook aanbevolen, bijna gelijk met de hoofden van de spelers op de voorste rij.
Met een groothoek- tot mid-telezoomlens, zoals de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, krijg je het hele elftal in beeld en kun je flexibel zijn met de compositie. "De elftalgroep moet bijna precies passen in de afmetingen van de zoeker van je spiegelreflexcamera", vervolgt Marc. "Je hebt geen superkorte sluitertijd nodig, maar de scherptediepte is belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel de voorste als de achterste rij scherp is. Een diafragma van f/5.6 of f/8 geeft een goed scherptebeeld."
Als iets de mensen in je groepsfoto afleidt, zorg er dan voor dat je hun aandacht krijgt door te schreeuwen of te zwaaien, zodat ze je recht aankijken. Marc: "Je moet er ook voor zorgen dat niemand met zijn vingers oortjes maakt achter het hoofd van de speler ernaast!"
4. Groepsportretten - Mode
Julie Pike is modefotografe en gevestigd in Oslo, Noorwegen. Ze maakt haar dromerige, spontaan ogende foto's voor grote merken en tijdschriften. Als je een kleine groep wilt fotograferen in een mode- of lifestylefoto, adviseert ze een locatie te kiezen waar iedereen zich op zijn gemak voelt, zoals een tuin of huis. Ze raadt ook aan maar één zoomlens te gebruiken, zodat je geen tijd hoeft te besteden aan het wisselen van lenzen.
"Loop aan het begin van de shoot met de groep rond zodat iedereen wat losser wordt", zegt ze. "Ik praat altijd eerst met de mensen. Ik praat liever 15 minuten met hen, gevolgd door vijf minuten fotograferen dan omgekeerd. Houd de camera altijd bij de hand. En als iedereen zich ontspannen voelt, kun je beginnen met het maken van een paar foto's."
Als je bijvoorbeeld foto's maakt van drie modellen en je ze alle drie scherp wilt houden, adviseert Julie om foto's te maken bij f/8 of f/11, met een sluitertijd van ten minste 1/250 seconde als de modellen bewegen. Bij foto's bij weinig licht kun je met camera's zoals de Canon EOS RP of de Canon EOS R6 foto's maken met een hogere ISO-waarde zonder dat je een flitser nodig hebt. "Tegenwoordig zijn camera's zo goed dat je een veel hogere ISO-waarde kunt instellen en het er dan nog steeds geweldig uitziet", zegt ze.
Voor het soort modefoto's dat Julie maakt, vertelt ze haar onderwerpen om zich voor te stellen dat ze worden gefilmd en om in beweging blijven, en niet te wachten op de volgende foto. "Ze hoeven niet voortdurend naar de camera te kijken", zegt ze. "Ik vraag ze liever om naar mij te kijken wanneer ik dat wil. Ik wil dat ze de camera vergeten."
Zorg er bij je volgende gelegenheid met familie of vrienden voor dat je iedereen bij elkaar brengt om een mooi en markant groepsportret te maken.
Geschreven door David Clark
Gerelateerde producten
-
Systeemcamera's
EOS R8
Stap over op full-frame fotografie en video en realiseer je creatieve ambities. -
RF-lenzen
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Een 35 mm f/1.8-macrolens met snel diafragma voor groothoekperspectief, van dichtbij scherpstellen en Hybrid IS. -
Groothoek-primelens
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Een compacte, lichte primelens van 24 mm die ideaal is voor landschapsfotografie, vloggen en interieurs, en voor geweldige macrofoto's. -
Systeemcamera's
EOS RP
Een compacte, lichtgewicht en intuïtieve full-frame systeemcamera ontworpen voor reizen en dagelijkse fotografie. -
Systeemcamera's
EOS R6
Wat je ook vastlegt, hoe je het ook vastlegt, met de EOS R6 kun je creatief zijn op manieren die je nooit voor mogelijk had gehouden. -
Standaardlens
RF 50mm F1.8 STM
Een compacte, stille en lichtgewicht 50mm RF prime lens met een groot f/1.8-diafragma, perfect om je creatieve visie vorm te geven. -
Groothoeklens
RF 16mm F2.8 STM
Een compacte en betaalbare 16mm full-frame groothoeklens voor de EOS R-serie, ontworpen voor vloggers en creatieve contentcreators. -
Compactcamera
PowerShot PX
Leg de belangrijke momenten van het leven automatisch vast met deze intelligente smartcamera die gezichten herkent en verbinding maakt met je telefoon of tablet.