MACROFOTOGRAFIE

Verdiep je in de details: 4 technieken voor macrofotografie thuis

Je huis staat vol met eenvoudige mogelijkheden voor creatieve close-upfoto's. Laat je inspireren door de details in je woonkamer, keuken of vensterbank.
Een close-up in zwart-wit van een moeder die een slapende baby kust die ze tegen haar schouder houdt.

Close-upfotografie is een geweldige manier om creatief om te gaan met wat je thuis kunt vinden. Of het nu gaat om de rimpels op de handjes van een pasgeboren baby, de complexe details van de blaadjes of bloemblaadjes van kamerplanten of de zeepbellen in je gootsteen, het ontdekken van de kleine dingen die je misschien over het hoofd ziet, kan je plezier, inspiratie en eindeloos veel nieuwe perspectieven bieden om te fotograferen.

Macrofotografie of close-upfotografie kent geen grenzen – je kunt in elke kamer van je huis uitstekende onderwerpen vinden. Het maakt niet uit wat voor camera je thuis hebt, van dichtbij kun je allerlei fascinerende details ontdekken. Met een standaard zoom (of kit) lens, of zelfs met een compactcamera, kun je prachtige foto's maken. Zes fotografen delen enkele van de kleine maar boeiende dingen die ze thuis hebben gefotografeerd, en vertellen wat hen inspireerde om eens beter te kijken.

1. Zoom in op je naasten en dierbaren

Een close-up van het hoofdje van een baby, die op zijn rug ligt.

Hier heeft fotografe Kate Gray een pasgeboren baby op een bed bij een raam gelegd om gebruik te maken van de natuurlijke lichtbron. "Dit vormt een goede basis om zowel hoge als lage fotografeerhoeken te krijgen, en ook dat de baby vrolijk en comfortabel blijft", legt ze uit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens, ingesteld op 1/320 sec, f/2.8 en ISO500. © Kate Gray Photography

"Het waren de foto's die ik van mijn eigen kinderen maakte toen ze nog baby's waren, die me inspireerden om ook voor andere gezinnen close-upfoto's te maken", zegt familiefotografe Kate Gray. "Ik weet dat ik me zonder die foto's niet de perfecte kuiltjes op de vingers van mijn dochter zou herinneren, of de rimpels rond de oogjes van mijn zoon tijdens zijn eerste glimlachjes."

Hoewel een speciale macrolens ideaal is voor close-upfoto's, kun je ook mooie resultaten bereiken met een standaard zoom- of zelfs een prime lens. De standaard Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-lens kan bijvoorbeeld nog scherpstellen bij 25 cm, wat betekent dat je er de kleinste details perfect mee kunt vastleggen.

De meeste speciale macrolenzen hebben een brandpuntsafstand van een telelens waarmee je elk element perfect kunt onderscheiden. En als je een zoomlens gebruikt, vergeet dan niet in te zoomen. Stel vervolgens het diafragma in op f/5.6, of zelfs sneller als dat kan, en gebruik beeldstabilisatie om het risico van cameratrillingen te vermijden. Kies tot slot hoe je het onderwerp in het kader wilt krijgen en probeer er dan zo dicht mogelijk bij te komen. De scherpte gaat verloren als je dichterbij komt dan de minimum scherpstelafstand van de lens, dus je moet misschien rustig heen en weer bewegen om de juiste positie te krijgen.

2. Leg de complexiteit van de natuur vast

Een sterk uitvergrote foto van een sneeuwvlok met complexe details, op zwart pluizig materiaal.

"Ik fotografeerde bij f/8, omdat mijn diafragma smal moest zijn, zodat ik meer van de sneeuwvlok in beeld kon krijgen", zegt fotograaf Jamie Spensley. "Daarna stemde ik mijn instellingen af op een bijna zwart beeld bij natuurlijk licht door mijn ISO in te stellen op 200 en een sluitertijd van 1/100 sec. Daarna nam ik enkele referentiefoto's met verschillende flitssterkten om te zien wat het beste werkte om mijn foto mooi te belichten." Gefotografeerd met een Canon EOS 80D en een Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens. © Jamie Spensley

Een close-upfoto van een waterkersplant met een waterdruppel eraan.

"Ik merkte altijd al de kleine dingen op, dus macrofotografie werd vanzelf mijn favoriet", zegt fotografe Agi Wojcik. "In de lente van 2020 ben ik begonnen met het kweken van mijn eigen kruiden en groenten, en ik merkte hoe mooi de groene bladeren eruit zagen nadat ik ze water had gegeven. Ik wilde de schittering van de zon op de waterdruppel vastleggen, omdat ik wist dat die niet lang op het blad te zien zou zijn." Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/8 en ISO800. © Agi Wojcik

Met macro kun je ongeziene natuurlijke schatten onthullen, van het doolhofachtige patroon op de achterkant van een blad tot de unieke complexiteit van een perfect gevormde sneeuwvlok. En van dichtbij fotograferen geeft je mogelijkheden om de schoonheid van de natuur overal vast te leggen, ook in je vensterbank op een koude en regenachtige dag.

Als achtergrond had Jamie Spensley alleen een zwart jasje nodig om de betoverende details van een witte sneeuwvlok tot hun recht te laten komen. Hij bereikte het kenmerkende, zachte licht door een macro-diffuser te gebruiken. "Dat is een kap van wit materiaal die om de voorkant van mijn lens past. Ook zit er een tunnel van reflecterend materiaal aan de flitser vast, waardoor het licht de kap bereikt. Met als eindresultaat uiterst zacht licht, perfect voor macro."

Om nog creatiever met licht om te gaan bij close-upfoto's hebben de EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM- en EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM-lenzen beide een ingebouwde Macro Lite waarmee fotografen heel dichtbij kunnen komen zonder last te hebben van hun eigen schaduw.

Fotograaf Agi Wojcik gebruikt de scènemodus Close-up om waterkers in haar flat te fotograferen. "Op die manier hoefde ik me geen zorgen te maken over de instellingen en kon ik me in plaats daarvan concentreren op de juiste scherpstelling. Ik gebruikte ook Spot AF en een heel handige vergrotingsoptie in de Live View-modus. Toen ik zag hoe goed de foto was gelukt, raakte ik geïnspireerd om mijn camera op te pakken en thuis andere onderwerpen om me heen te verkennen."

3. Leg het buitengewone vast in het gewone

Een macrofoto van een potlood dat een lijn trekt op papier.

"Ik heb de ISO relatief laag ingesteld, want er was voldoende licht", zegt fotograaf Lucas Piltz. "Het diafragma stond op f/7.1, zodat er grote scherpe gebieden waren, terwijl de sluitertijd was ingesteld op 1/100 sec." Gefotografeerd met een Canon EOS 250D, ingesteld op 1/100 sec, f/7.1 en ISO800. © Lucas Piltz

Voor veel kunstenaars begint het bij het vastleggen van een simpel potlood, en door het van dichtbij te fotograferen vond fotograaf Lucas Piltz een manier om zijn creatieve kant te vieren en te omarmen.

Lucas koos ervoor om een reeks opnamen te maken om een grotere scherptediepte te krijgen dan normaal mogelijk zou zijn. "Ik heb een statief gebruikt om trillingen te voorkomen", zegt hij, "en heb handmatig scherpgesteld omdat ik op die manier meer controle heb en meer leer. Ik begon helemaal vooraan in het focusgebied en werkte door naar achteren." Lucas maakte 40 opnamen van het potlood, allemaal met verschillende focuspunten, voordat hij ze samenvoegde.

Deze techniek heet focus stacking, en je kunt het doen door een reeks foto's met verschillende focuspunten samen te voegen in Canon's Digital Photo Professional-software.

4. Zoek een abstract perspectief voor alledaagse dingen

Een macrofoto van olie in water, waardoor cirkelvormige druppels ontstaan, paars gekleurd.

Andrea Hunt gebruikt eenvoudige ingrediënten zoals olie en water om haar abstracte foto's een surrealistische uitstraling te geven. Door de hoeveelheid olie te variëren en verschillende, kleurige voorwerpen onder de bak met water te plaatsen, krijg je eindeloos veel en unieke patronen en motieven. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens, ingesteld op 1/100 sec, f/10 en ISO1250. © Andrea Hunt

Een close-upfoto van geel gekleurde zeepbellen.

Tibo Tuypens omarmt de kracht van geometrie om de verbeelding van de kijker aan te spreken. "Ik heb mijn Canon EOS 7D Mark II en EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-lens gebruikt, in combinatie met niets anders dan een Speedlite-flitser", zegt hij. "Ik kan gerust ISO100 gebruiken met een sluitertijd van 1/400 sec en een diafragma van f/2.8 om de achtergrond mooi onscherp te houden." © Tibo Tuypens

"Als drukke eerstelijns zorgmedewerker gebruik ik mijn fotografie als een hulpmiddel voor mindfulness, zodat ik me in mijn vrije tijd gelukkig en ontspannen blijf voelen", verklaart macrofotografe Andrea Hunt. "Met macrofotografie zie je details die zelden te zien zijn, en je kunt heel creatief zijn binnen de grenzen van je eigen huis en tuin."

Om Andrea's surrealistische foto's na te bootsen heb je een glazen ovenschaal nodig, gevuld met water, die je boven de vloer plaatst door iets onder elke hoek te zetten. Daarna voeg je olie toe – geleidelijk, zodat je met verschillende hoeveelheden kunt experimenteren. Om de olie opvallende kleuren te geven, legt Andrea onder de schaal een smartphone of tablet met een kleurrijk display, maar je kunt ook gekleurd karton of behang gebruiken.

Bij het fotograferen van zwevende olie is het het gemakkelijkst om handmatig scherp te stellen en te fotograferen in de diafragmavoorkeuzemodus (Av). "Fotograferen bij f/10 geeft me voldoende scherptediepte om een laagje olie vast te leggen zonder de bodem van de glazen schaal te zien", zegt Andrea.

Je kunt dezelfde techniek gebruiken om huishoudelijke klusjes leuker te maken. Fotograaf Tibo Tuypens ontdekte dat je met afwasmiddel mooie, geometrische vormen kunt maken, door eenvoudig een paar druppels toe te voegen aan een ondiepe laag water in een ovenschaal.

Voor de achtergrond gebruikt Tibo graag gekleurde vellen papier. "Ik gebruik dan een flitser om de kleuren in het water te laten reflecteren", zegt hij. "Dat werkt geweldig om kleuren te combineren en kleurverlopen te maken."

Om bellen te maken pak je gewoon een rietje en blaas je in het water – en dan kun je beginnen! "Wat je ook voor je lens zet, het is altijd een schouwspel van vormen, texturen en verspreid licht", zegt Tibo.

Geschreven door Phil Hall

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen