WILDLIFE

Wildlifefotografie: een professional en een fotografieliefhebber testen de Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Wildlifefotograaf Guy Edwardes werkt samen met de enthousiaste fotografieliefhebber Pete Lau en deelt de beste tips en tricks voor het maken van de mooiste wildlifefoto's met de Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.
Een laplanduil met grote gele ogen kijkt recht in de camera op een foto die is gemaakt door Guy Edwardes. Hij gebruikte hiervoor een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens.

Wildlife is een uniek genre. Elk moment is een nieuwe kans om een buitengewoon tafereel vast te leggen, maar de ware schoonheid ligt in het feit dat iedereen het kan. Voormalig brandweerman en gepassioneerd fotografieliefhebber Pete Lau heeft dit bewezen tijdens een persoonlijke wildlifeshoot met professioneel natuur- en landschapsfotograaf Guy Edwardes bij het Hawk Conservancy Trust in Hampshire, Verenigd Koninkrijk.

Pete en Guy waren een van de eersten die de Canon RF 200-800 mm F6.3-9 IS USM mochten gebruiken, een lichtgewicht supertelelens met een brandpuntsafstand tot 800mm: ideaal voor het fotograferen van dieren en vogels vanuit elke positie, zonder ze te verstoren. De camera is bedoeld voor enthousiaste liefhebbers en heeft een diafragmabereik van f/6.3-9, een 5.5-stops Optical Image Stabilizer en een razendsnelle autofocus voor helderheid en scherpte, hoe vluchtig het moment ook is. De RF 200-800mm F6.3-9 IS USM is bestand tegen wisselende weersomstandigheden, met een stof- en vochtbestendigheid die vergelijkbaar is met Canon's professionele lenzen uit de L-serie. De camera heeft ook een witte reflecterende coating voor betrouwbare optische prestaties tijdens het fotograferen in de hete zon.

"Het bereik van deze lens doet je versteld staan," zegt Pete, die voorheen een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM en een RF 800mm F11 IS STM gebruikte om onderwerpen op afstand vast te leggen. "Het bereik van 200 tot 800mm is simpelweg ongelofelijk. Ik fotografeer onderwerpen die het ene moment een paar meter bij me vandaan zijn en het volgende misschien wel veertig meter verderop, en nu kan ik daar één lens voor gebruiken. Ik hoef niet meer steeds te wisselen tussen twee lenzen. De RF 200-800mm F6.3-9 IS USM biedt uitstekende resultaten, uitzonderlijke functies en een goede prijs-kwaliteitverhouding."

Een foto van wildlifefototrafieliefhebber Pete Lau.

Pete Lau

Pete raakte na een mountainbikeongeluk in 2014 vanaf zijn borst verlamd en zit sindsdien in een rolstoel. Ondanks zijn chronische pijn ontdekte hij een passie voor wildlifefotografie. Hij heeft nu een website waarmee hij mensen adviseert hoe ze met mobiliteitshulpmiddelen toegang kunnen hebben tot de natuur.

"Het gewicht, of het gebrek hieraan, was de eerste verrassing van de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM," aldus Guy. "Hij is relatief compact en extreem licht gezien de brandpuntsafstand. Het feit dat hij opnamen tot f/9 kan maken, is een redelijk goede compromis als je kijkt naar de soort opname die je kunt maken met dit gewicht en deze grootte."

Guy koos ervoor om de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM te combineren met zijn Canon EOS R5, terwijl Pete zijn EOS R7 gebruikte. Guy en Pete delen hun ervaringen met het vastleggen van de wonderen van de natuur, en hoewel ze de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM hier gebruiken om roofvogels te fotograferen, zijn de lessen die ze delen van toepassing op alle dieren.

Een foto van landschaps- en natuurfotograaf Guy Edwardes.

Guy Edwardes

Guy werkt al bijna 30 jaar als landschaps- en natuurfotograaf. Hij fotografeert voornamelijk de wilde dieren en ruige plekken van Groot-Brittannië, maar hij organiseert ook workshops over de hele wereld. Daarnaast heeft hij duizenden foto's aan stockfotobibliotheken geleverd.

1. Maak opnamen op ooghoogte van de dieren

Een lannervalk in het gras schudt zijn vleugels uit op een foto die is gemaakt door Pete Lau met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens.

Omdat Pete zelf niet kan staan, knielen of in en uit zijn rolstoel kan komen, moest het duo een creatieve manier bedenken om vogels op de grond te fotograferen, zoals deze lannervalk. Gefotografeerd met een Canon EOS R7 en een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens ingesteld op 800mm, 1/1600 sec, f/9 and ISO 1600. © Pete Lau

Een Canon-camera met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens wordt laag boven de grond gehouden door een persoon in een rolstoel.

"Guy stelde voor het variangle-touchscreen van de Canon EOS R7 te kantelen en Live View in te schakelen," legt Pete uit. "Ik heb de camera voorzichtig tot net boven de grond laten zakken, terwijl ik hem met mijn andere hand kon bedienen. Ik had het touchscreen naar me toe gekanteld, zodat ik de gewenste foto kon maken."

Guy fotografeert dieren graag op hun ooghoogte. "Als het onderwerp zich op het gras, zand of water bevindt, wil ik op de grond gaan liggen of vanuit de laagst mogelijke hoek fotograferen," legt hij uit. "Dan krijg je een mooie diffusie op de voorgrond, en ook de achtergrond wordt snel onscherp. Zelfs een kleine aanpassing van 15-30 cm kan een enorm verschil maken bij het resultaat. Ook kun je bij het fotograferen van roofvogels zo de draadjes wegmoffelen [die bevestigd zijn aan de poten van de vogel]."

Op de grond liggen was zelfs met hulp van Guy simpelweg niet mogelijk voor Pete. Gelukkig vond het duo een oplossing met het variangle-touchscreen van de Canon EOS R7. "Door zijn camera laag naast zijn rolstoel te houden en het scherm te kantelen, kon Pete toch nog vanuit een zeer lage hoek fotograferen," zegt Guy. "Hij kwam tot misschien 30 cm boven de grond. Dit veranderde de hele look van zijn foto's."

Pete, die al jaren een fanatieke fotografieliefhebber is, zegt dat hij dit zelf niet snel gedaan zou hebben. "Het is geweldig omdat het me veel meer flexibiliteit geeft," zegt hij.

2. Verander je perspectief om een betere achtergrond te vinden

Twee fotografen, waarvan één in een rolstoel zit, bevinden zich op een open plek die wordt omgeven door bomen. Ze gebruiken hun Canon-camera's waaraan de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens is bevestigd.

De RF 200-800mm F6.3-9 IS USM is niet alleen ongelooflijk veelzijdig, maar ook relatief compact en heel licht voor een lens met dit zoombereik. Hierdoor is hij niet alleen geschikt voor beginnende fotografen en liefhebbers, maar ook voor mensen met mobiliteitsproblemen, zoals Pete.

Een laplanduil zit op een boomtak naar de camera te kijken op een foto die is gemaakt door Guy Edwardes met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens.

"Voor een interessante achtergrond hoef je niet veel te veranderen," zegt Guy. "Pete heeft zijn rolstoel amper een centimeter naar één kant verplaatst en dat was al genoeg om de achtergrond te veranderen voor een bruikbare opname." Gemaakt met een Canon EOS R5 met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens ingesteld op 600mm, 1/640 sec, f/8 en ISO 3200. © Guy Edwardes

"Zelfs als je een heel goed onderwerp hebt, zoals een uil, is dat in sommige gevallen niet genoeg. Je moet toch nog nadenken over de achtergrond," vertelt Guy, die uitlegt dat zelfs een kleine beweging een groot verschil kan maken. "Het bereik van 800mm van de RF 200-800 mm F6.3-9 IS USM zorgt voor een heel smalle zichthoek. Je hoeft je lichaam dus maar een klein beetje te verplaatsen om een volledig andere achtergrond te krijgen."

Pete was aangenaam verrast dat een kleine verandering in de positie van zijn rolstoel al genoeg was om de compositie van zijn foto's aanzienlijk te veranderen. "Ik dacht dat je je helemaal moest verplaatsen, maar dat hoeft helemaal niet," verklaart hij. "Ik maakte vaak foto's met een rommelige achtergrond, met takjes die her en der uitstaken. Maar als ik een paar centimeter naar links of rechts beweeg, krijg ik al een compleet ander resultaat."

3. Gebruik het maximale bereik

Een Afrikaanse havikarend is gefotografeerd tijdens de vlucht en heeft een onscherpe achtergrond. Gefotografeerd door Guy Edwardes met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens.

"Hoe langer de brandpuntsafstand, hoe sneller de achtergrond- en voorgrondelementen onscherp worden, terwijl het onderwerp zelf scherp blijft," legt Guy uit. "Hoe verder je van je onderwerp verwijderd bent, hoe kleiner de kans dat je het verstoort." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens ingesteld op 455mm, 1/2500 sec, f/8 en ISO 1000. © Guy Edwardes

Een zuidelijke kuifcaracara, gefotografeerd in zijn vlucht, met een vervaagde achtergrond. Gefotografeerd door Pete Lau met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens.

De RF 200-800 mm F6.3-9 IS USM heeft een brandpuntsafstand van 200-800mm en is ideaal voor fotografen die op zoek zijn naar een alles-in-één lens voor wildlife. "Als liefhebber kan ik de kosten van een speciale lens van 500mm, 600mm en 800mm niet rechtvaardigen," bekent Pete. "Maar de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM biedt een flexibel bereik en de mogelijkheid om opnamen te maken die eerder niet mogelijk waren." Gefotografeerd met een Canon EOS R7 met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens ingesteld op 742mm, 1/8000 sec, f/9 en ISO 1250. © Pete Lau

Guy gebruikt vaak een Canon RF 600mm F4L IS USM-lens met een Canon Extender RF 1.4x om wildlife te fotograferen, maar hij was erg onder de indruk van het bereik van 800mm van de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. "De RF 200-800mm F6.3-9 IS USM kan onderwerpen ontzettend goed volgen, zelfs bij weinig licht," jubelt hij. "Maar het mooiste aan fotograferen op die afstand is de snellere autofocus. Stel je eens voor dat je een vogel fotografeert die naar je toe komt vliegen en dat je daarbij een 800mm-lens gebruikt. De vogel is nog ver weg en de autofocus hoeft dus amper moeite te doen om de vogel te kunnen volgen. Maar om dezelfde vogel met een 300mm-lens mooi in het kader te krijgen, moet hij veel dichterbij komen. Dit betekent dat het lenselement verder en sneller moet bewegen om te kunnen scherpstellen. Hier komt het op neer: hoe langer de brandpuntsafstand, hoe makkelijker de lens scherpstelt en hoe effectiever hij is."

De brandpuntsafstand van 800mm van de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM had ook extra voordelen voor Pete. "Mijn grootste frustratie is dat ik niet dicht bij de onderwerpen kan komen," zegt hij. "Als ik me op een voetpad of bosweggetje bevindt, ben ik fysiek beperkt tot die plek. Als ik van die weg af ga, bestaat de kans dat ik uit mijn stoel val. Ik vind het ongelofelijk dat ik nu dat focusbereik heb. Ik kan dichterbij komen dan ooit tevoren."

Het combineren van de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM met een APS-C-camera zoals de EOS R7 is bijzonder prettig omdat de kleinere sensor het beeld effectief bijsnijdt en daarmee het bereik van de lens vergroot. De APS-C-sensor heeft een bereik van 800mm en biedt dezelfde zichthoek als opnamen die zijn gemaakt met een telelens van 1280mm op een full-frame camera.

Guy voegt hieraan toe dat het zoombereik ook een geweldig aspect van de lens is. "Als je een vogel in de lucht probeert te vinden terwijl je helemaal tot 800mm bent ingezoomd, is het heel moeilijk om hem te vinden," legt hij uit. "Zoom eerst uit tot 300 of 400mm zodat je je onderwerp kunt vinden en zoom dan weer in tot 800mm om een foto te maken waarbij de vogel het kader helemaal vult."

4. Maak opnamen vanuit de hand voor meer flexibiliteit

Fotograaf Guy Edwardes houdt een Canon-camera vast waaraan een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens is bevestigd.

Volgens Guy is de manier waarop je je camera vasthoudt heel belangrijk wanneer je een lange lens hebt zoals de Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. Voor maximale flexibiliteit raadt hij aan de lens zo laag mogelijk vast te houden en de onderkant te ondersteunen met je handpalm, terwijl je vingers de zoomring aan de voorkant bedienen.

Peter Lau houdt een Canon-camera vast waaraan een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens is bevestigd.

Guy en Pete waren allebei aangenaam verrast door de compacte afmetingen van de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. "Ik zou normaal gesproken geen 800mm-lens kunnen vasthouden omdat die te groot en te zwaar is, maar de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM is ongelofelijk licht," aldus Pete.

Voor het vastleggen van snelle dieren adviseert Guy om je statief thuis te laten. "Door vanuit de hand te fotograferen, kun je heel snel of op verschillende plekken opnamen maken," legt hij uit. "Het is alleen lastig om opnamen te maken met een zware telelens: dat gewicht kun je niet heel lang vasthouden."

Pete gebruikt meestal een monopod, die hem ook helpt met het gewicht van zijn uitrusting. Guy liet hem echter een nieuwe techniek zien. "Als ik mijn ellebogen instop en ze tegen mijn buik laat rusten, krijg ik veel meer flexibiliteit om een bewegend onderwerp te kunnen volgen. Met de monopod word ik beperkt tot die ene hoogte," legt hij uit. "De RF 200-800mm F6.3-9 IS USM is zo licht dat ik hem met één hand kan tillen, terwijl het bij andere lenzen vaak aanvoelt alsof ik aan het gewichtheffen ben.

"Het ontwerp is heel goed doordacht," voegt hij eraan toe. "Ik kan bijna overal bij met alleen een vinger en mijn duim. Hij is mooi compact voor een supertelelens."

5. Leer hoe je snelle bewegingen kunt bevriezen

De Verreauxs oehoe is tijdens zijn vlucht vastgelegd door Pete Lau met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens.

Pete's foto van de vliegende Verreauxs oehoe was mogelijk dankzij de korte sluitertijd. "Dit is de enige uil met roze oogleden," legt hij uit. "De contouren op de vleugels helpen hem van vliegpositie en vliegrichting te veranderen. Dat was geweldig om te zien. Ook nu was ik heel blij met de Animal Eye Detection AF van de EOS R7, die heel goed presteerde." Gemaakt met een Canon EOS R7 en een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens ingesteld op 200mm, 1/2700 sec, f/6.3 en ISO 100. © Pete Lau

Een kerkuil spreidt zijn vleugels halverwege zijn vlucht in een foto gemaakt door Guy Edwardes met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens.

De 5.5-stops Optical Image Stabilizer van de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM werkt samen met de In-Body Image Stabilizer van de EOS R7 voor maximaal 7,5-stops stabilisatie. Hierdoor kan de fotograaf snel reageren en vanuit de hand trillingsvrije foto's maken van vliegende vogels. Gefotografeerd met een Canon EOS R7 met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens ingesteld op 481mm, 1/4000 sec, f/8 en ISO 800. © Guy Edwardes

Bij het fotograferen van wildlife raadt Guy aan om een korte sluitertijd te gebruiken. "Maak opnamen op 1/2500 seconden of nog sneller, ook als je een vogel op een takje fotografeert," zegt hij. "Als hij dan plotseling wegvliegt, ben je er klaar voor."

Een korte sluitertijd bevriest niet alleen de bewegingen van het dier. Volgens Pete helpt deze tactiek ook om zijn eigen bewegingen te compenseren. "Ik ben behoorlijk instabiel," legt hij uit. "Vanaf de borst omlaag heb ik geen controle over mijn lichaam en dat zorgt voor veel cameratrilling. Door de sluitertijd te verkorten, worden zowel de bewegingen van de vogel als die van mij gecompenseerd. De optische beeldstabilisatie van de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM is simpelweg fenomenaal. Het is een regelrechte doorbraak voor mensen zoals ik."

Voor een korte sluitertijd koos Guy voor ISO 6400, vooral in de schaduwrijke bossen waar minder lichtinval was. "Ik denk dat mensen zich te druk maken om hoge ISO's en ruis," zegt hij. "Ik heb liever een haarscherpe opname met een beetje ruis dat ik later met software kan wegpoetsen, dan dat ik de opname helemaal misloop." Bovendien zorgen de hoge ISO-prestaties en technologieën voor ruisonderdrukking van hedendaagse camera's ervoor dat je tegenwoordig met hogere ISO's schonere opnamen kunt maken dan je denkt.

Een close-up van een Amerikaanse zeearend met zijn snavel open, gemaakt door Pete Lau met een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens.

"Deze enorme Amerikaanse zeearend zat in zijn kooi, maar hij zat heel dicht bij het hek. Daarom koos ik voor een portret om te zien hoe de lens met de fijne details zou omgaan," legt Pete uit. "Het resultaat spreekt voor zich. Moet je die kleuren zien." Gefotografeerd met een Canon EOS R7 en een Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-lens, ingesteld op 338mm, 1/400 sec, f/8 en ISO 100. © Pete Lau

Of je nu vogels of andere dieren fotografeert: met Guys technieken, Pete's ervaring en de Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, met zijn veelzijdige zoombereik en indrukwekkende mogelijkheden, kun ook jij de schoonheid van de natuur vastleggen. "Probeer het maar eens," zegt Pete. "Iedereen kan het. Ga naar buiten om te zien wat je in je mars hebt."


Geschreven door Natalie Denton

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • WILDLIFEFOTOGRAFIE

    Tips voor het fotograferen van wildlife

    Professioneel fotograaf Dani Connor deelt haar beste tips & tricks voor de mooiste foto's met een ambitieuze jonge wildlifefotograaf.

  • WILDLIFE

    Vogels fotograferen

    De beste tips en Canon-apparatuur voor beginnende vogelfotografen.

  • WILDLIFEFOTOGRAFIE

    De beste lenzen voor wildlifefotografie

    Leg prachtige beelden van wilde dieren en vogels vast met deze prime- en zoomlenzen.

  • BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

    Een lens kiezen

    Alles wat je moet weten over lenzen, van lenstypen tot functies waar je op moet letten.