Straatfotografie bestaat al zo lang camera's draagbaar genoeg zijn om ze gemakkelijk te kunnen meenemen. Het is een genre met een breed scala aan stijlen, maar het wordt losjes gedefinieerd als niet-geënsceneerde foto's die op openbare plekken zijn gemaakt. De meeste mensen zien de New York-stijl van de jaren zestig tot tachtig als de typische straatfotografie: snelle opnamen waarbij mensen soms pontificaal in beeld zijn. Net als alle andere soorten fotografie heeft ook deze stijl zich ontwikkeld.
In een tijdperk waarin iedereen een smartphone bij zich heeft, onderscheiden serieuze straatfotografen zich door de kwaliteit van hun foto's met camera's en hun creativiteit. Ze volgen misschien wel de eerder genoemde stijl, maar ze geven hun eigen draai aan straatfotografie.
Neem Andres McNeill. Hij is gevestigd in Glasgow in het Verenigd Koninkrijk en heeft flink wat volgers op social media dankzij zijn indrukwekkende foto's van Schotse steden waarin architectuur centraal staat. Gebouwen staan voor Andres op de eerste plaats, pas daarna komen de mensen.
Hier deelt hij zijn tips & tricks voor straatfotografie.
De beste tips & tricks voor het maken van unieke straatfoto's en -video's
Observeer de wereld om je heen
Andres laat zich inspireren door architectuur, maar hij neemt ook graag mensen op in zijn stadsfoto's. Dit doet hij om beweging en persoonlijkheid toe te voegen en een foto tot leven te brengen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-lens, ingesteld op 200mm, 1/800 sec, f/4 en ISO 400. © Andres McNeill
De wegmarkeringen en het metaalwerk aan de buitenkant van dit gebouw helpen de ogen van de kijker naar de oudere man te trekken die met zijn wandelstok langs de imposante rode stenen muren loopt. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/800 sec, f/2.8 en ISO 100. © Andres McNeill
Wanneer Andres op pad gaat om foto's te maken, denkt hij opzettelijk niet te veel na over waar hij heen gaat. In plaats daarvan reageert hij op wat hij ziet. Maar hij heeft wel een idee van wat hij zoekt. "Ik zou zeggen dat ik iets anders ben dan veel straatfotografen, omdat ik rekening houd met stedelijke architectuur", legt hij uit. "Ik wil graag de schaal tonen. Ik fotografeer bijvoorbeeld een enorm gebouw met mensen op de voorgrond om zo contrast te creëren."
Andres struint rond tot hij een locatie vindt waarmee hij een krachtige compositie denkt te kunnen maken. Daarna pakt hij zijn camera erbij en wacht hij. "Ik zoek een mooi gebouw als achtergrond en de persoon die ervoor langs loopt is bijna secundair", zegt hij. Wat een onderwerp ideaal maakt, is vaak gebaseerd op een visuele herhaling of toeval: "Een persoon in een groen topje naast een reclamebord met een foto van een persoon in een groen topje, zoiets."
Wanneer je mensen in een scène fotografeert, is het belangrijk om een focuspunt in gedachten te hebben - of dat nu de ogen zijn van het hoofdonderwerp, het gezicht van een centraal persoon in een menigte of iemand die zich ergens naartoe haast.
Vind een stijl die jou inspireert
Een voordeel van het gebruik van hoge gebouwen als kader binnen een kader is dat je op elk moment foto's kunt maken. "Het maakt niet uit of je rond het middaguur foto's maakt, wat meestal de nachtmerrie van elke fotograaf is omdat de zon dan vaak op zijn sterkst is. Zelfs dan kun je nog steeds een mooi contrast vinden tussen licht en schaduw", zegt Andres. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/2.8 en ISO 200. © Andres McNeill
Andres maakt graag foto's die lijken op beelden uit films, omdat het een "nostalgische look creëert, die me doet denken aan het Glasgow uit mijn jeugd", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF-S 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 1/6 sec, f/4.5 en ISO 100. © Andres McNeill
Cinema heeft een belangrijke invloed op Andres, die een beeld "bijna als een opname in een film" samenstelt.
Hij benadrukt dat er tegenwoordig geen universele aanpak is voor straatfotografie. Vormen en patronen van gebouwen trekken vaak de aandacht van Andres, of dat nu 19e-eeuwse victoriaanse bouwwerken zijn of de brutalistische bouwwerken die je in sommige straten van Glasgow aantreft. Hij zegt: "Ik gebruik heel graag leidende lijnen, waarbij de lijnen van een gebouw je naar een onderwerp leiden. Soms maak ik bijvoorbeeld een compositie met gebouwen aan beide zijden van het kader en een persoon of een taxi die daar tussenin mijn kant op komt.
"Je kunt het op verschillende manieren aanpakken", voegt Andres toe. "De oude manier was altijd 35 mm, soms vanuit de heup, van dichtbij, terwijl we nu zo veel verschillende brandpuntsafstanden gebruiken. Als je liever wat afstand neemt van alles en iedereen, kun je een 85 mm of 200 mm gebruiken om vanaf de overkant van de straat een moment vast te leggen dat je met 35 mm misschien wel zou missen."
Wees respectvol
Andres probeerde in het begin vaak straatfotografen uit het verleden na te bootsen, die zo dicht mogelijk bij onderwerpen probeerden te komen. "Ik vind het niet leuk om te dicht bij mensen te komen", is hij sindsdien tot de conclusie gekomen. "Dat is niet echt mijn stijl." Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/500 sec, f/4.5 en ISO 100. © Andres McNeill
Check altijd of het is toegestaan om foto's op straat te maken op de plekken waar je wilt werken. In de meeste landen is fotografie op openbare plaatsen wel toegestaan, tenzij anders aangegeven. Dit geldt ook voor het fotograferen van voetgangers op straat en mensen in openbare plaatsen zoals parken.
Het fotograferen van onbekenden kan desondanks toch wel spannend zijn. "Wees gewoon eerlijk over wat je doet en laat je passie zien", adviseert Andres, die meestal eerst de foto maakt en als het kan daarna op het onderwerp afstapt om de foto op de camera te laten zien. Je kunt ook aanbieden om de foto's te delen of je onderwerp te vertellen waar op social media je de foto's zult plaatsen, zodat deze de foto's online kan bekijken.
De meeste mensen vinden het geen probleem, maar Andres verwijdert de foto's gewoon als mensen hierom vragen.
Straatcinematografie
Het komt niet als een verrassing dat Andres' liefde voor de bioscoop ertoe heeft geleid dat hij naast zijn straatfoto's ook sfeervolle videoclips maakt. Hij gebruikt vaak een Canon EOS R5 (nu opgevolgd door de EOS R5 Mark II) wanneer hij wil wisselen tussen foto en video. Maar als hij alleen video's wil maken, stapt hij over op een EOS C70-cinecamera vanwege de baanbrekende ingebouwde ND-filters voor het regelen van de belichting.
Voor straatcinematografie adviseert Andres om goed na te denken over de manier waarop je een scène inkadert. "Straatfotografie is flexibeler. Je moet nog steeds goed nadenken over je opnamen, maar je kunt ze later bijsnijden. Als er bij video iets niet goed lijkt of iets je frame blokkeert, is dat moeilijker op te lossen. Met de 8K Canon-camera's kun je de scène echter wel bijsnijden om een 4K- of Full HD-frame te maken."
Hij geeft ook als tip om te denken als een wildlifefotograaf en dus meer geduld te hebben voor je straatscène: "Als je denkt dat er niets gebeurt en je op het punt staat om naar een andere locatie te gaan, moet je gewoon nog 10 seconden extra opnemen. Op dat moment gebeurt er altijd iets!"
Hij zegt dat zijn aanpak voor het maken van video's "heel erg lijkt op, maar ook heel anders" is dan het maken van foto's. "Ik weet dat het tegenstrijdig klinkt! Ik houd van run-and-gun documentairevideo's, die vergelijkbaar zijn met straatfotografie, omdat je alleen maar momenten kunt observeren. Maar het zijn ook verschillende disciplines. Met straatfotografie ligt de focus op de mensen die in beeld komen, maar met straatcinematografie komen mensen bijna op de tweede plek te staan. Het gaat meer om het licht en de gebouwen, en het creëren van een volledige scène."
Deze creatieve aanpak geldt ook voor de nabewerking: "Ik vind het geweldig om alles bij elkaar te brengen, om te zien hoe ver je kunt gaan met de kleuren en te ontdekken welke waanzinnige beelden je kunt creëren. Ik ben een grote fan van dingen als Blade Runner, waarvoor ze soms onrealistische kleuren gebruiken."
Over het bewerken van meerdere foto's tegelijkertijd voor sociale media zegt Andres: "Ik zoek een goede compositie met architectuur en ik vind het leuk om deze te combineren met mensen die het beeld in- of uitlopen, of met een menigte mee te bewegen met de focus op een gebouw. Ik vind het ook leuk om te pannen op mensen die lopen of fietsen om een beetje beweging te creëren."
Opnamen voor sociale media
Vaak moet je wachten om de perfecte foto te maken. Andres blijft soms wel een half uur op dezelfde plek zonder de gewenste foto te maken, bijvoorbeeld doordat iemand door het beeld loopt. Maar als je een interessante locatie hebt gevonden, kun je altijd een andere dag terugkomen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/4.5 en ISO 3200. © Andres McNeill
De video-first Canon EOS R50 V heeft een verticale statiefbevestiging, waardoor het gemakkelijker is om in de verticale stand opnamen te maken voor sociale platforms. Deze wordt hier gebruikt met de veelzijdige Canon-statiefgreep HG-100TBR.
Het delen van je straatfoto's en -video's op je sociale kanalen is een geweldige manier om nieuwe en grotere doelgroepen te bereiken. Andres zegt dat sociale media cruciaal waren toen hij voor het eerst begon: "Ze waren heel belangrijk, omdat ik niks weet over websites en SEO."
Video wordt de prioriteit voor sociale media, zegt hij, en hij maakt nu speciale clips voor zijn kanalen. "Een purist zou waarschijnlijk zeggen dat alles horizontaal moet worden gefilmd, maar dat is niet handig voor sociale media, alleen voor YouTube. Soms maak ik dus opzettelijk verticale opnamen van straatscènes. Het loont wel, want ik krijg veel meer reacties op TikTok als ik verticaal fotografeer." De video-first Canon EOS R50 V is uitgerust met een verticale statiefbevestiging om deze mogelijkheden optimaal te benutten.
Een verticale compositie past vaak goed bij straatfotografie met architectuur, maar Andres houdt ervan om horizontaal te fotograferen. "Op Instagram kun je bijvoorbeeld stapels van drie maken, waarbij je drie verschillende horizontale scènes boven elkaar in een frame van 4x5 zet. Je kunt dit soms ook gebruiken om een verhaal visueel te vertellen."
Bij het kiezen van foto's voor sociale media raadt Andres aan om daarbij alleen aan jezelf te denken en niet aan anderen: "Ik heb geleerd om niet meer voor anderen te fotograferen en ik probeer alleen maar foto's te maken die ik zelf interessant vind."
Hoewel het sociale-medialandschap voortdurend verandert, heeft Andres een aloude tip om het aantal volgers van je straatfotografie te laten groeien en hen betrokken te houden: interactie. "Ik ben niet zo'n creator die berichten plaatst en verder alle reacties negeert. Mijn publiek bestaat uit een harde kern die dagelijks met mij communiceert, en hoewel ik geen enorme groep volgers heb, neem ik nog steeds de tijd om alle reacties te beantwoorden en te praten met iedereen die contact zoekt. Als je een miljoen volgers hebt, kun je dat natuurlijk niet doen, maar ik denk dat sociale media tweerichtingsverkeer moeten zijn."
Perfectioneer je uitrusting voor straatfotografie
Het vastleggen van spontane momenten en eigenzinnige scènes is een van de leukste dingen van straatfotografie. Een camera met een snelle burst-modus is dus onmisbaar. Met de elektronische sluiter van de EOS R8 kun je opnamen maken met een snelheid tot 40 fps. De camera heeft ook een RAW Burst-modus van 30 fps met vooropname, waarmee je RAW-bestanden kunt vastleggen zonder de sluiterknop volledig in te drukken.
Veel Canon EOS-camera's hebben een variangle scherm, waardoor je eenvoudig een compositie kunt maken wanneer je vanuit een ongebruikelijke hoek opnamen maakt. De Canon PowerShot V1 beschikt ook over deze functie, naast een groot aantal video-opties.
Dankzij het compacte formaat en de uitstekende prestaties bij weinig licht van Canons EOS R System-systeemcamera's, van de full-frame EOS R8 en EOS R6 Mark II tot de APS-C EOS R10 en EOS R50, zijn ze een uitstekende keuze voor straatfotografie. Als je op zoek bent naar een camera in zakformaat, overweeg dan een compactcamera zoals de Canon PowerShot V1, die een hoge beeldkwaliteit combineert met geavanceerde foto- en videofuncties voor contentcreators.
Andres maakt meestal foto's met korte sluitertijden in de modus voor continue bursts. "Ik wil de actie bevriezen en het moment niet missen", legt hij uit.
Traditioneel gebruikten straatfotografen 35mm- of 50mm-lenzen, omdat dat het meest in de buurt komt van de manier waarop het menselijk oog de wereld ziet. Zo bied je dus een natuurlijk perspectief. De Canon RF 50mm F1.8 STM en de RF 35mm F1.8 MACRO IS STM bieden allebei een prachtig gladde bokeh. De grote diafragma's helpen ook om een bioscoopeffect te creëren, waarbij het onderwerp scherp wordt weergegeven tegen een onscherpe achtergrond.
Als je achtergrond echter net zo belangrijk is als je onderwerp, dan is een groothoeklens waarschijnlijk een betere optie. De supercompacte Canon RF 28mm F2.8 STM heeft zowel een veelzijdige brandpuntsafstand als een snel diafragma om te experimenteren met achtergrondvervaging, waardoor het een ideale lens is voor straatfotografie. De multifunctionele Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM beschikt over optische beeldstabilisatie om cameratrilling te minimaliseren en biedt je de veelzijdigheid om zowel groothoek-stadsscènes als intiemere straatportretten vast te leggen. "Soms is het prettig om te kunnen inzoomen en verschillende perspectieven te creëren", zegt Andres.
Met een telelens kun je enige afstand houden tussen jezelf en het onderwerp, zodat je de privacy van je onderwerp niet hoeft te schenden. De Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM is een zeer veelzijdige 10x zoomlens, ideaal als je één lens met een brandpuntsafstand voor elk scenario wilt.
Vijf toptips voor creatieve straatfotografie
1. Omarm creatieve perspectieven
Andres heeft een nogal saaie scène interessant gemaakt door de grond en de onderkant van de brug als natuurlijk kader te gebruiken, zodat het gebouw en de bomen worden weerspiegeld in de grote plas op de weg. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/1000 sec, f/3.5 en ISO 100. © Andres McNeill
Voeg variatie toe aan je stadsfotografie door van bovenaf te fotograferen, of juist vanaf de grond naar boven. Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-lens, ingesteld op 16mm, 1/160 sec, f/5 en ISO 100. © Andres McNeill
Voor het creëren van markante beelden kun je opnamen vanuit een ongebruikelijke hoek of onconventionele gezichtspunten maken. Een van de dingen die Andres zo leuk vindt aan Glasgow, zijn de verschillende perspectieven en lagen die hij in beeld kan brengen, omdat het zo heuvelachtig is. De hoogte is ook ideaal voor het vastleggen van zonsondergangen.
Een andere handige techniek is het zoeken naar weerspiegelingen in ramen of andere glanzende oppervlakken. Naast ramen kun je ook experimenteren met plassen en rivieren om interessante composities te maken.
Denk bij het maken van straatfoto's na over wat je stad uniek maakt en gebruik dat om je foto's interessant en persoonlijk te maken.
2. Maak onscherpe foto's
Als je onscherpe foto's maakt, zoek dan naar interessante objecten die opvallende patronen creëren, zoals de kleurrijke paraplu's die hier boven de straat hangen. Een omhoog-omlaagbeweging van je camera, in combinatie met een belichting van 1/15 seconden, verandert een alledaags straattafereel in een prachtige vervaging. Gefotografeerd met een Canon EOS RP (nu opgevolgd door de EOS R8) en een Canon RF 24-105mm F4-71 IS STM-lens, ingesteld op 35mm, 1/15 sec, f/22 en ISO100.
Camerabeweging is meestal iets wat fotografen willen vermijden, maar opzettelijke beweging tijdens de belichting kan leiden tot opvallende abstracte straatbeelden en vormt een geweldige manier om de sfeer van een plek over te brengen.
Het is belangrijk om een sluitertijd in te stellen die langzaam genoeg is om onscherpte te creëren, maar snel genoeg om de indruk van mensen en vormen te wekken. Probeer je camera in te stellen in de modus Sluitertijdvoorkeuze (Tv) met een sluitertijd van 1/15 sec. Stel de lichtgevoeligheid van je camera in op ISO100 als uitgangspunt en pas deze aan op basis van het omgevingslicht, totdat je de gewenste belichting hebt gevonden. Maak vervolgens, terwijl je op de ontspanknop drukt, een korte, snelle beweging met de camera. Een omhoog-omlaagbeweging werkt goed voor scènes met mensen, omdat de vorm van de figuren behouden blijft, maar je kunt ook een zijwaartse beweging, een scherpe draai of een snelle zoom proberen.
In de modus Sluitertijdvoorkeuze (Tv) kun je je ISO-waarde ook eenvoudig instellen op automatisch, een optie die op de meeste camera's beschikbaar is. Op die manier kun je je volledig concentreren op de sluitertijd.
3. Stel de belichting in op de hooglichten
Bij het maken van abstracte beelden kan het handig zijn om gebieden met heldere of contrasterende belichting en kleuren te fotograferen. Dit contrast maakt het makkelijker om de wereld als een reeks vormen te zien. Gefotografeerd met een Canon EOS 90D en een Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 39mm, 1/160 sec, f/8 en ISO100.
Schakel belichtingscompensatie in en verlaag de belichting met een stop of twee voor de belichting van hooglichten op een zonnige dag. Houd er rekening mee dat je hiervoor automatische belichtingsinstellingen moet gebruiken, zoals diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze.
Fotografen maken overdag liever geen foto's in direct zonlicht omdat dit een groot contrast met diepe schaduwen geeft. Maar bij straatfotografie kun je dit contrast gebruiken om drukke scènes te vereenvoudigen en te veranderen in opvallende abstracte vormen. Wanneer je de belichting op de hooglichten instelt, worden de schaduwen in je foto's bijna zwart, waardoor er vormen zonder details ontstaan.
De makkelijkste manier om dit te bereiken, is door middel van belichtingscompensatie. Stel de belichting één of twee stops lager in om de scène donkerder te maken, zodat de schaduwen diep worden en de door de zon verlichte delen van het tafereel extra opvallen.
4. Maak foto's met dubbele belichting
In de modus voor meerdere opnamen geeft de camera tijdens het fotograferen een live voorbeeld van de samengevoegde opnamen, zodat je goed ziet hoe je de tweede opname kunt maken voor de beste combinatie met de eerste. Gefotografeerd met een Canon EOS 90D en een Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 55mm, 1/160 sec, f/7.1 en ISO100.
Door de camera ondersteboven te houden voor het tweede frame van een dubbele belichting, kun je surrealistische stadsgezichten maken.
Dubbele belichting is al sinds de 19e eeuw populair. Doordat je de ene afbeelding over de andere heen legt, bereik je opvallende resultaten. De Canon EOS R8, EOS R7 en veel andere nieuwe camera's hebben een speciale modus voor meerdere opnamen waarmee je het effect kunt creëren terwijl je fotografeert. Je hoeft alleen maar de modus in te schakelen, het gewenste aantal belichtingen in te stellen en te beginnen met fotograferen. Je kunt op het scherm een voorbeeld van het effect bekijken wanneer je het tweede frame maakt (of het derde of vierde, want de modus staat tot negen frames toe), zodat je die opname kunt aanpassen voor de interessantste combinatie.
Houd er bij het zoeken naar onderwerpen en locaties voor dubbele belichting rekening mee dat lichtere gebieden altijd hetzelfde blijven of lichter worden, nooit donkerder. Dit betekent dat donkere gebouwen en vormen tegen een lichte achtergrond, zoals de lucht, kunnen leiden tot opvallende beelden.
5. Kies je details
Als je onderweg bent met je camera, kijk je of je interessante contrasten, harmonieuze patronen, geometrische vormen, opvallende kleuren of abstracte architectonische details ziet. Het maken van close-ups van details op gebouwen, zoals deze foto die vanuit een bepaalde hoek is gemaakt, is een geweldige manier om architectonische structuren abstract te laten lijken.
Een van de grootste voordelen van straatfotografie is de enorme verscheidenheid aan interessante details om je heen, van abstracte architectonische lijnen tot kleurrijke borden, structuren, typografie en reflecties. De beste abstracte foto's hebben vaak eenvoudige composities. Door je op één of twee details te richten en alle andere details weg te laten, kun je prachtige foto's maken die een impressie van de ruimere omgeving geven. Dergelijke foto's kunnen ook prachtige wanddecoraties vormen, dus waarom zou je je favoriete foto's niet printen?
Straatfotografie is het meest toegankelijke type fotografie. Je hebt geen ingewikkelde, dure apparatuur nodig om aan de slag te gaan. Je hoeft niet naar het buitenland te reizen, bergen te beklimmen of weken verstopt te zitten totdat er een zeldzaam dier verschijnt. Het is een kwestie van je cameratas pakken, de deur achter je dicht trekken en fotograferen maar. En het is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen door te oefenen. "Pas als je je ogen hebt getraind, besef je dat er voortdurend bijzondere momenten plaatsvinden", zegt Andres. "Je moet gewoon wat geduld hebben."
Fascinerende onderwerpen zijn nooit ver weg. Dus ga eropuit, wees er klaar voor en maak die foto's.
Geschreven door Rachel Segal Hamilton, James Paterson en Marcus Hawkins
Gerelateerde producten
-
Compactcamera
PowerShot V1
Een video-first compactcamera met 4K-opnamen, nauwkeurige automatische scherpstelling en kristalhelder geluid, ideaal voor contentcreators die onderweg zijn. -
Systeemcamera's
EOS R10
Zet je volgende stappen op het gebied van fotografie en videografie met een EOS R-systeemcamera die is gebouwd rond een APS-C-sensor. -
Systeemcamera's
EOS R8
Stap over op full-frame fotografie en video en realiseer je creatieve ambities. -
Systeemcamera's
EOS R50 V
Laat je creativiteit de vrije loop een camera met verwisselbare lens die is geoptimaliseerd voor video en boordevol geavanceerde filmfuncties zit waarmee je je content naar een hoger niveau kunt tillen. -
RF-lenzen
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Een compacte, snelle en lichte f/2.8 28-70mm-zoomlens voor full-frame camera's, met IS en weerbestendige afdichting. Ideaal voor op reis, portretten en alledaagse creativiteit. -
Standaardlens
RF 50mm F1.8 STM
Een compacte, stille en lichtgewicht 50mm RF prime lens met een groot f/1.8-diafragma, perfect om je creatieve visie vorm te geven.