Evenementen
De baanbrekende technologie van de afgelopen tien jaar
Toonaangevende fotojournalisten van Visa pour l'Image 2019 bespreken de ontwikkelingen die de grootste invloed hebben gehad op hun werk.
Hoewel traditionele media minder populair worden en er steeds minder geld beschikbaar is voor redactioneel materiaal, is de kracht van fotografie niet afgenomen en is de aantrekkingskracht van een carrière als fotojournalist nog steeds heel groot.
Het kan echter moeilijk zijn voor ambitieuze fotojournalisten om erachter te komen hoe ze aan de slag kunnen gaan. De concurrentie is moordend, dus het is belangrijk om je te realiseren welke voor vaardigheden en karaktereigenschappen je nodig hebt. Je moet je realiseren wat het werk echt inhoudt, wat je ermee verdient, én hoe je je foto's kunt laten opvallen.
Op Visa pour l'Image, het festival voor fotojournalistiek in Perpignan, Frankrijk, komen een aantal van de bekendste fotojournalisten en fotoredacteuren uit de industrie af. Deze mensen hebben uitgebreide ervaring met reizen en het gedetailleerd vastleggen van onze veranderende wereld, of jaren ervaring met het ontvangen van pitches, het werken in opdracht en het beoordelen van portfolio's. Hier kunnen ze hun advies delen over hoe je een succesvolle fotojournalist kunt worden.
"Je moet nieuwsgierig zijn", zegt Francis Kohn, voormalig fotojournalist en fotodirecteur van Agence France-Presse. "Je wilt iets overbrengen - dat is jouw verantwoordelijkheid - maar je moet nieuwsgierig zijn en nieuwsgierig zijn is een leerproces. Nieuwsgierigheid en een open geest leiden tot betere verhalen en zorgen ervoor dat je jezelf beter begrijpt als fotograaf."
Nieuwsgierigheid is meer dan het zoeken naar dieper begrip van je eigen werk. Canon Ambassador Pascal Maitre raadt iedereen aan om "wereldwijd nieuwsgierig" te zijn en stelt dat "als iemand de behoefte heeft om de krant te lezen" dat een goede indicator is dat diegene een succesvol fotojournalist zal worden.
"In staat zijn om mensen op hun gemak kunt stellen" en "kalm en niet-dwingend te zijn in je aanpak", zal deuren voor je openen, aldus oorlogscorrespondent en Canon-ambassadeur Ivor Prickett. "Mensen fotograferen is iets dat ik meestal heel voorzichtig heb benaderd in mijn carrière, omdat je nogal iets van iemand vraagt ermee", zegt hij.
"Netwerken is een belangrijk onderdeel van het werk van een freelance fotograaf", zegt Ivor, "maar het maken van goed, eigen werk is uiteindelijk belangrijker." Hij vraagt aanstormende fotojournalisten om zich te concentreren op hun werk boven al het andere en selectief te zijn als het gaat om netwerken.
"Richt je op de mensen voor wie je echt wilt werken, en focus op specifieke tijdschriften en instellingen die bij jou passen. Niet iedereen is geschikt voor elke publicatie of organisatie. We hebben allemaal een eigen stijl en specialiteit, dus ontdek wat bij jou past en ga daarvoor."
"Laat mensen je nooit overtuigen dat je je met een bepaald onderwerp moet bezighouden waarmee iedereen al bezig is", zegt Canon Female Photojournalist Award 2018 winnaar Laura Morton. "Ik begon succesvol te worden toen ik me bezig ging houden met onderwerpen die niet aan de orde kwamen. Ik werd nogal eens voor gek uitgemaakt, omdat ik mensen fotografeerde die gewoon achter hun computers zaten, maar juist daarmee kwam mijn carrière echt van de grond. Volg je hart, volg jouw interesses, doe je onderzoek en lees veel. Weet wat je verhaal is en volg dat. Probeer niet te volgen wat de rest van de wereld aan het doen is."
"Blijf doorgaan. Wanneer je nee te horen krijgt, probeer het ergens anders dan opnieuw. Als je daar óók een nee te horen krijg, probeer het dan weer ergens anders. Blijf doorgaan totdat je een ja te krijgt", vertelt Nederlandse fotojournalist en Canon Ambassador Ilvy Njiokiktjien. "Als je jouw juiste weg in fotografie gevonden hebt, dan kun je echt succesvol worden. Maar je moet het wel echt blijven proberen, ook al is het niet altijd makkelijk. Het is echt een geweldige om deel van uit te maken."
"Op school was ik nooit degene die het meeste gevoel voor techniek had," vertelt Ivor Prickett. "Ik stond technische waarschijnlijk het minst sterk in mijn schoenen, maar er werd mij verteld dat dit iets is dat je kunt leren. Je natuurlijke talenten, je sociale vaardigheden en werkethiek zijn geen dingen die je zo eenvoudig kunt ontwikkelen. Maar als je de tijd neemt, is de technische kant van dingen veel makkelijker om te leren beheersen. Deze is ook ontzettend belangrijk bij het maken van snelle beslissingen en om goed werk in het veld te kunnen doen."
Zoals Ilvy zegt: "Blijf fotograferen, blijf oefenen, blijf fouten maken en dan kom je er wel. Als je van nature nieuwsgierig en open bent, goed kunt luisteren en je je camera bij je hebt, dan heb je al een fantastisch startpakket."
Lees alle Canon-gerelateerde verhalen op de evenementenpagina Visa pour l'Image.
Geschreven door
Evenementen
Toonaangevende fotojournalisten van Visa pour l'Image 2019 bespreken de ontwikkelingen die de grootste invloed hebben gehad op hun werk.
Evenementen
De vraag naar video's blijft stijgen. Hoe denkt de volgende generatie fotojournalisten over de creatieve toepassingen ervan en hun eigen vaardigheden om dit soort video's te maken?
NIEUWS
De Armeense fotografe Anush Babajanyan wint dit jaar de prestigieuze prijs voor het fotograferen van gezinnen in de Zuidelijke Kaukasus.
ARTIKEL
Bekende fotografen bespreken de toekomst van de sector en hun voorspelling kan best wel verrassend zijn...
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro