ARTIKEL
Van het veld naar publicatie: sportfoto's op de markt brengen
De sportfoto's van vandaag worden binnen enkele minuten over de hele wereld verzonden. Getty Images-fotograaf Warren Little legt uit hoe.
ARTIKEL
Getty Images-fotograaf Richard Heathcote is bij de prestigieuze British Sports Journalism Awards 2019 uitgeroepen tot de Britse sportfotograaf van het jaar. Voor de prijs, die elk jaar wordt uitgereikt door de Britse Sports Journalists' Association (SJA) en wordt gesponsord door Canon, komen alle professionele sportfotografen uit het Verenigd Koninkrijk in aanmerking.
De British Sports Journalism Awards vinden zijn oorsprong net na de oorlog, toen de SJA werd opgericht. De vereniging is aangesloten bij de International Sports Press Association (AIPS), die nauwe banden onderhoudt met internationale sportbonden zoals de FIFA, UEFA en IAAF, waardoor de toonaangevende prijzen alom worden beschouwd als 'de Oscars van de sportmedia'.
277 deelnemers in vijf fotografiecategorieën streden om de prijzen, waarbij alle hoogte- en dieptepunten van de internationale, nationale en lokale sport voorbij kwamen – van voetbal en boksen tot snooker en tennis. Hier delen enkele winnaars de verhalen achter hun foto's en geven ze advies over hoe je een bekroonde sportfoto kunt maken.
Richard Heathcote won de categorie Canon Sports Portfolio en won tevens de felbegeerde Ed Lacey-prijs als SJA Brits sportfotograaf van het jaar 2019 voor zijn verbluffend getimede schot dat hij maakte tijdens de rematch in 2019 tussen de Mexicaan Andy Ruiz Jr. en de Brit Anthony Joshua, waarin laatstgenoemde de titel in het zwaargewicht heroverde.
Richard ontving de Ed Lacey-prijs op 24 februari 2020 tijdens een gala-avond met meer dan 600 gasten in het Westminster Park Plaza Hotel. De winnaar wordt geselecteerd uit de winnaars van de individuele categorieën Sports Portfolio, Specialist Sports Portfolio en Football Portfolio.
Richard, een sportfotografieveteraan met meer dan twintig jaar ervaring, werkt al zestien jaar voor Getty Images. Hij maakte de winnende foto tijdens de langverwachte rematch met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief.
De hele wereld keek uit naar de rematch tussen Andy Ruiz Jr. en Anthony Joshua in Saoedi-Arabië. "Je hebt een idee van wat er zou kunnen gebeuren, maar boksen kan ook heel onvoorspelbaar zijn", zegt Richard. "Ik dacht dat het wel eens een lang gevecht zou kunnen worden, waarbij ik genoeg kansen zou krijgen om rake stoten vast te leggen. Het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief is het standaardobjectief voor boksen waarmee je alle actie in de ring kunt fotograferen."
De wedstrijd was in de twaalfde en laatste ronde aanbeland. Richard was niet tevreden met zijn positie rechts van de scheidsrechter. "De stoten en bewegingen van de boksers waren perfect voor de fotografen aan de andere kant, maar voor mij was het allemaal net niet", legt hij uit. "In elke hoek stonden bovendien grote oranje LED-borden die zorgden voor een rommelige achtergrond."
Uiteindelijk werd zijn geduld echter beloond. "Joshua deelde een perfecte klap met zijn rechter uit – de vertekening van het gezicht, het opspatten van het zweet en de schone achtergrond. Het was ook nog eens een cruciaal moment in het gevecht", zegt Richard. "Het was zeker het wachten waard."
Richard werkt met de Canon EOS-1D X Mark II, maar is ook een van de eerste gebruikers van diens opvolger, de Canon EOS-1D X Mark III. Hij is onder de indruk van de verbeterde prestaties bij het vastleggen van sportevenementen. "De AF is enorm verbeterd, vooral met oog- en gezichtsdetectie", zegt hij. "Tijdens recente evenementen heb ik zone-AF-gebieden gebruikt met gezichtsdetectie en die met de smart-controller rondbewogen. Het is echt heel nauwkeurig. De hoge ISO-snelheid is ook met een paar stops verbeterd, zodat we nu foto's kunnen maken als er weinig licht is."
Lee Smith van Action Images, het sportmedia-agentschap van Thomson Reuters, won in de categorie Football Portfolio. Hij maakte zijn opvallende winnende foto van achter het doel tijdens de wedstrijd tussen Gateshead en Oldham in de eerste ronde van de FA Cup. In zijn geometrische foto is op de voorgrond de reflectie te zien in een plas water.
Lee ging tot het uiterste om de foto te maken met zijn Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. "Toen de wedstrijd begon, ging ik in de plas liggen en liet ik de camera op de grond zakken, met de onderkant in het water. Ik wilde de doelmond in het midden van het frame hebben", legt hij uit. "Nadat ik wat testfoto's had gemaakt, wist ik dat ik voor het beste effect moest wachten op een hoge pass richting de doelmond, zodat de spelers van de grond zouden komen."
De juryleden prezen Lee's portfolio en noemden het "evenwichtig met veel licht" en roemden hem vanwege zijn "uitzonderlijke technische vaardigheden en uitgebreide kennis van de sport". Hij won ook een Silver Award in de categorie Canon Sports Portfolio.
Andrew Boyers won in de categorie Sports Picture met zijn foto van juichende cricketspelers. Hij zegt dat kennis van de sport je enorm helpt bij het vastleggen van dit soort gedenkwaardige beelden. "Ken de mensen die je fotografeert en anticipeer op wat ze kunnen doen", zegt hij. "Ik luister ook naar de radio als er commentaar wordt gegeven bij een bepaalde wedstrijd. Ik weet dat sommige mensen het niet leuk vinden, maar de radiocommentatoren geven nuttige informatie over blessures, en nu met de VAR bij het voetbal kunnen ze soms meeluisteren met de scheidsrechter en melden ze soms wat er gaande is voordat er een definitieve beslissing wordt genomen."
Simon Stacpoole, die in dezelfde categorie een bijzondere vermelding kreeg en in de categorie Football Portfolio werd genomineerd, zegt dat het anticiperen van de actie zelf al een deel van het proces is. "Wales stond op het punt zich te kwalificeren voor UEFA EURO 2020 toen ze op een zachte novemberavond in Cardiff een vastberaden Hongarije troffen, dus ik wist dat elk doelpunt waarschijnlijk zou leiden tot mooie juich-taferelen. Wales won uiteindelijk de wedstrijd. Nadat Aaron Ramsey de tweede goal van de avond had gemaakt, rende het hele team naar de cornervlag waar ik zat. Naarmate steeds meer spelers kwamen meevieren, legde ik mijn Canon EOS-1D X met Canon EF 70-200mm f/2.8 IS II USM-objectief [nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM] aan de kant en pakte ik mijn derde camera, een EOS-1D X met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief. Hiermee kon ik anticiperen en uiteindelijk het beeld met alle euforie van het moment kon vastleggen.
"Er zijn zoveel dingen waarmee je rekening moet houden, zoals werkposities, internetverbinding, enzovoort, dus de snelheid en betrouwbaarheid van het Canon-systeem geeft me het vertrouwen dat ik nodig heb om me te concentreren op het fotograferen, wetende dat de camera me niet zal teleurstellen", zegt Simon. "En op die avond, net als tijdens talloze andere belangrijke momenten, stelde Canon me niet teleur."
Terwijl het in de meeste categorieën draait om gedenkwaardige foto's van belangrijke, professionele en vaak wereldwijde sportwedstrijden, is er ook een categorie waarbij het vaak gaat om meer persoonlijke foto's. De categorie Away from the Action is bedoeld voor portretten, achtergrondverhalen of sportnieuwsfoto's van buiten het speelveld.
Freelance fotograaf en Canon Ambassador Eddie Keogh is geen nieuwkomer bij de SJA-awards en won deze categorie voor het tweede jaar op rij. Eddie, een sportfotograaf met 35 jaar ervaring en een fanatieke voetbalfan, werkt aan een persoonlijk langetermijnproject waarin hij voetbal op zondagochtend documenteert. Zijn winnende foto maakte hij terwijl een groep voetballers de doelnetten aan het bevestigen was in Hackney Marshes, Oost-Londen. Het is een beknopte – en misschien enigszins brutale – weergave van zondagochtendvoetbal, zegt Eddie. "Hand in de broek, afgezakte sokken en scheenbeschermers - een klassiek beeld. Ik had het zelf niet beter kunnen verzinnen."
Eddie legde het spontane moment vast met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief en is een groot fan van Canon's toonaangevende DSLR. "Het is een geweldige camera, echt van een ongekend niveau", zegt Eddie. "De autofocus is gewoon fantastisch. Ik draaide me om, zag deze jongeman naar me toe lopen en nam in een paar seconden zo'n dertig foto's. De AF hield het onderwerp al die tijd perfect in beeld."
Volgens de jury was de foto "een perfecte weergave van voetbal op de zondagochtend. De voetballer staat volledig in tegenstelling tot de beroemde voetbalmiljonairs."
Richard Heathcote, winnaar van de Ed Lacey-prijs, geeft startende sportfotografen het volgende advies om winnende foto's te maken: "Blijf je concentreren, blijf anticiperen, laat je niet afleiden door frustratie, want de puzzelstukjes kunnen op de juiste plaats in elkaar vallen wanneer je het totaal niet verwacht."
Geschreven door
ARTIKEL
De sportfoto's van vandaag worden binnen enkele minuten over de hele wereld verzonden. Getty Images-fotograaf Warren Little legt uit hoe.
ARTIKEL
In welke opzichten is de nieuwe EOS DSLR beter dan zijn voorganger? Ontdek 12 belangrijke upgrades die echt een verschil maken.
ARTIKEL
Wat zijn de beste foto's van de tienduizenden die tijdens de Rugby World Cup 2019™ zijn gemaakt? Getty Images-fotoredacteur James Chance kiest zijn vijf favoriete foto's.
ARTIKEL
Van de beste uitrusting tot de kenmerken van een geweldige foto, drie professionele sportfotografen delen hun 15 beste tips om van je hobby je beroep te maken.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro