VERHALEN
Filmen met Cinema RAW Light
Ontdek hoe Canon's Cinema RAW Light-indeling, die is geïntroduceerd tijdens de release van de Canon EOS C200, filmmakers eenvoudiger toegang geeft tot RAW-opnamen dan ooit tevoren.
ARTIKEL
Met de voortdurende vraag van consumenten naar hoogwaardige videobeelden wordt filmen in 4K steeds meer de norm. "Consumenten verwachten nu 4K-content en dat heeft invloed op alle onderdelen van de filmproductie," zegt videograaf en fotograaf David Newton, die heeft gewerkt voor toonaangevende internationale merken. "Als je eenmaal in een hogere resolutie hebt gefilmd, wil je niet meer terug. En zelfs als levering van het eindproduct in 4K soms lastig kan zijn, zorgt mastering in 4K ook voor een hogere kwaliteit HD-beeldmateriaal.
"Met mijn Canon EOS C200 filmde ik een dansende derwisj en een four-wheel drive in de zandduinen van Dubai in 4K Cinema RAW Light (de compacte RAW-bestandsindeling van Canon) en bij de postproductie kon ik met de beelden alle kanten op. Toen ik in een hotel opnamen maakte met de Canon EOS C500 Mark II filmde ik zelfs in 5.9K Cinema RAW Light. Filmen in Cinema RAW Light is altijd een belevenis; de hoeveelheid details en data die je daarmee vastlegt is fantastisch."
Maar welke invloed heeft filmen in Ultra HD op de workflow, en hoe benut je de vastgelegde data zo optimaal mogelijk? "De workflow zelf is ongeveer hetzelfde als bij HD-beeldmateriaal. Wat anders is, is de grootte van de bestanden waarmee je te maken hebt," zegt Paul Atkinson, European Pro Video Product Specialist bij Canon. "Je hebt extra opslagruimte nodig, beeldschermen met een hogere resolutie en krachtigere hardware om er optimaal van te profiteren."
Van filmen tot en met bewerken, en inclusief workflows op afstand, twee professionele filmmakers vertellen hoe je de kwaliteit en mogelijkheden van filmen in 4K Cinema RAW Light met de Canon EOS C300 Mark III, de Canon EOS C500 Mark II en de Canon EOS C200 optimaal kunt benutten.
Het eerste waarmee je volgens David bij het filmen in 4K rekening moet houden, is "data, data en nog meer data". "Dus wanneer je eenmaal achter de computer kruipt, heb je veel meer data te verwerken. Dat laat zich tijdens de hele workflow voelen, dus heb je meer opslagruimte en een hogere schrijfsnelheid nodig."
"De Canon EOS C300 Mark III, de nieuwste camera met de Cinema RAW Light-bestandsindeling van Canon, vult in ongeveer 25 minuten een kaart van 512 GB," aldus Paul. De bestandsindeling blijft echter een ongelooflijk efficiënte manier om beeldmateriaal vast te leggen: een Canon EOS C700 FF kan in slechts 21 minuten een schijf van 2 TB vullen. "Cinema RAW Light biedt alle voordelen van een RAW-bestand in een beheersbare bestandsgrootte, waardoor je de mogelijkheden van de camera volledig kunt benutten," voegt hij toe.
Als hij zijn huidige workflow vergelijkt met die van een paar jaar geleden, zegt David, wordt het genereren van 4K-data, of zelfs 5.9K op de Canon EOS C500 Mark II, steeds gemakkelijker. "Doordat de technologie op het gebied van geheugen, opslag, computerverwerking en grafische verwerking enorm is verbeterd, is het niet meer zo lastig als voorheen," legt hij uit. "Het is nog steeds veel data, maar verbindingstechnologie zoals Thunderbolt 3 (met snelheden tot 40 Gbps) en geheugenkaarten zoals CFexpress hebben het stukken eenvoudiger gemaakt."
"Je werkt met bestanden die veel groter zijn dan je gewend bent. Niet iedereen rekent daar op, vooral niet op de extra rekenkracht," aldus Paul. "Als je opnamen maakt met tot wel 2,1 Gbps met de Canon EOS C500 Mark II, of 1 Gbps met de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C200, genereer je een heleboel data en die moet je kunnen verwerken."
De minimale computerspecificaties voor Canon's Cinema RAW Development-software zijn te vinden op de Canon-website, maar hoe hoger de specificaties van je werkstation, des te efficiënter je workflow zal zijn. "Je hebt veel meer rekenkracht en grafische verwerkingskracht nodig," zegt David.
Cinema RAW Light-bestanden kunnen worden verwerkt in Cinema RAW Development of via native ondersteuning in een reeks niet-lineaire editingsystemen (NLE's). "De Cinema RAW Light-workflow is nu goed ingeburgerd en wordt door alle grote bewerkingspakketten ondersteund," zegt David. "Beeldmateriaal hoeft niet meer eerst te worden geconverteerd via Cinema RAW Development, maar kan rechtstreeks in Adobe Premiere Pro of DaVinci Resolve worden geopend."
Plug-ins zorgen voor compatibiliteit met programma's zoals Final Cut Pro X 10.4 van Apple (met de Canon RAW Plugin voor Final Cut Pro X) en Media Composer van Avid Technology (via de Canon RAW Plugin voor Avid Media Access). Zoek op de website van Canon naar het juiste bewerksysteem.
Zelfs als je opnamen maakt in Cinema RAW Light, leidt filmen met een hoge resolutie tot grotere bestanden. Het werken met proxy's – een exacte kopie van je beeldmateriaal in een kleinere bestandsgrootte – kan bij de postproductie een duidelijk voordeel opleveren.
"Als je RAW-beelden vastlegt op een CFexpress-kaart, kun je tegelijkertijd op de SD-kaart een versie in 2K of Full HD vastleggen," zegt Paul. "Met de Canon EOS C300 Mark III kun je dat ook doen als je filmt in XF-AVC. In plaats van een 10-bits of 12-bits RAW-bestand, of een 10-bits 4:2:2 XF-AVC-bestand, leg je een 4:2:0 8-bits 2K- of Full HD-bestand vast op de SD-kaart. Het is veel gemakkelijker om dat snel in je bewerkingssysteem te importeren. Middels een firmware-update gaat Canon ook opnamen van proxybestanden mogelijk maken bij het filmen in XF-AVC op de Canon EOS C500 Mark II. Je kunt het bewerken dan met de kleinere bestanden doen, en vervolgens de lijst met bewerkbeslissingen toepassen op het beeldmateriaal dat de postproductie heeft doorlopen."
Een scherm met hoge resolutie is van cruciaal belang bij de 4K-workflow. Het moet minimaal 4K kunnen weergeven. "De schermen zijn een essentieel onderdeel van de workflow," legt Paul uit. "Als je in 4K filmt en het eindresultaat in 4K wilt leveren, moet je de beelden ook in 4K kunnen zien. Je moet een waarheidsgetrouw beeld kunnen zien tijdens de nabewerking van je materiaal. Daarvoor heb je een gebalanceerd, goed gekalibreerd scherm nodig, dat de kleuren en het contrast perfect weergeeft. Waarborging van een nauwkeurige kleurreproductie is een essentieel onderdeel van het workflowproces en Canon biedt daar een oplossing voor."
Monitoren zoals de Canon DP-V3120, een professioneel 31-inch 4K HDR-referentiebeeldscherm, bieden topkwaliteit voor monitoring en postproductie.
Dankzij de technologische vooruitgang is het nu mogelijk om 4K-bestanden met meerdere mensen op verschillende locaties gezamenlijk te bewerken, iets wat filmmaker en fotograaf Clive Booth ontdekte tijdens het filmen van McCullin in Kolkata, een documentaire waarin de fotojournalistieke legende sir Don McCullin in India werd gevolgd.
Clive keerde terug naar Groot-Brittannië met meer dan 15 uur aan beeldmateriaal en werd geconfronteerd met een lang en kostbaar verblijf in Londen om alles te bewerken. "Ik was op zoek naar een oplossing waarmee ik op 250 kilometer afstand in Derbyshire zou kunnen werken," zegt hij. Team Projects, dat is geïntegreerd in Adobe Premiere Pro, After Effects en Prelude, stelde Clive en zijn editor Tristram Edwards in staat om samen op afstand aan hetzelfde materiaal te werken.
"We hadden elk een harde schijf en hetzelfde project naar onze computers geüpload," legt Clive uit. "Team Projects gebruikt dezelfde data in dezelfde bestandsstructuur en we deelden onze schermen." Clive kon Tristram zien werken aan het project en vervolgens, als hij de nieuwe bewerking wilde bekijken, deze met één druk op de knop uploaden naar zijn tweede scherm.
"Het was revolutionair," zegt Clive. "Als je eenmaal weet dat je dat kunt doen, is dat zo bevrijdend. Ik hecht veel belang aan samenwerken en deze workflow was niet anders; het was hetzelfde als dat ik bij hem thuis was. Het is nu mogelijk om een heel groot deel van het werk dat bij filmmaken komt kijken op afstand te doen."
Geschreven door
VERHALEN
Ontdek hoe Canon's Cinema RAW Light-indeling, die is geïntroduceerd tijdens de release van de Canon EOS C200, filmmakers eenvoudiger toegang geeft tot RAW-opnamen dan ooit tevoren.
ARTIKEL
Hoe Canon's nieuwste Cinema EOS-camera voortbouwt op het erfgoed van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.
ARTIKEL
Moet je altijd in 4K opnemen om je werk toekomstbestendig te maken? Een videospecialist van Canon deelt zijn toptips.
ARTIKEL
Kleine body, grote nieuwe sensorinnovatie - ontdek Canon's nieuwste Super 35mm Cinema EOS-camera...
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro