"Prints kennen geen geheimen" – Aïda Muluneh over hoe de Africa Foto Fair fotografen inspireert en kansen biedt

Aïda Muluneh vertelt over haar missie het zelfvertrouwen van fotografen te vergroten met de kracht van fotoprints, en hoe ze dit bereikt door hun werk tentoon te stellen op de Africa Foto Fair.
Twee personen op de rug gezien die tentoongestelde foto’s bekijken bij de opening van de Africa Foto Fair 2022.

In 2022 lanceerde Aïda Muluneh de Africa Foto Fair als platform om Afrika te verbinden met de wereld en de wereld met Afrika door foto’s. Het project omvat een online galerie, initiatieven op het gebied van kennisoverdracht en fysieke galerietentoonstellingen, inclusief het openingsevenement hierboven. © Africa Foto Fair

Fotografie is zoveel meer dan alleen het maken van foto’s. Veel fotografen zijn dan ook de mening dat als je de kunstvorm in zijn puurste vorm wilt beleven, je je werk moet printen en tentoonstellen. Dat vindt ook Canon Ambassador Aïda Muluneh, die naast de vele andere verdiensten en prestaties die ze op haar naam heeft staan, de Africa Foto Fair (AFF) opzette.

De Africa Foto Fair viert de vaardigheden van fotografen uit Afrika en ver daarbuiten, en is het perfecte platform om de voordelen van printen te laten zien en hoe dit elke fotograaf nieuwe inspirerende kansen biedt. Via de online galerie kunnen fotografen bovendien hun werk laten zien, en kunnen liefhebbers fotoprints aanschaffen en ze aan huis laten leveren. Hier vertelt Aïda over waar ze naar kijkt bij het selecteren van ingezonden werk voor de AFF, en vertellen fotografen die met haar hebben samengewerkt over hun ervaringen.

Binnen in een galerie met tentoongestelde foto’s aan de muur voor de opening van de Africa Foto Fair 2022.

"Bij het uitkiezen van het werk voor de Foto Fair streef ik ernaar een breed spectrum aan fotografiegenres te laten zien", legt Aïda uit. "Je hebt fashion, fine art, maar ook portretten. Het wordt zo een tool voor kennisoverdracht waarmee de grotere gemeenschap kan zien hoe foto’s uit Afrika en de hele wereld eruitzien." © Africa Foto Fair

Authenticiteit

Aïda is bij deelnemers vooral op zoek naar authenticiteit – werk dat direct opvalt en curatoren onthouden voor andere tentoonstellingen. "Ik moet iets kunnen leren van het werk dat je laat zien", vertelt ze.

Deelnemers dienen niet alleen werk in bij de AFF, ze kunnen ook hun portfolio’s laten beoordelen. "Het is belangrijk dat hun werk niet alleen wordt beoordeeld door uitsluitend fotografen, of alleen door galeriehouders, of mensen uit de museumwereld", zegt Aïda. "Ik probeer ervoor te zorgen dat de beoordelaars verschillende productieachtergronden hebben. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat als je een fotograaf met een geweldig potentieel voor kunstfotografie tegenover een fotoredacteur van een krant zet, dat niet echt werkt. Dus nu zorgen we ervoor dat ze verschillende opties hebben om verschillende perspectieven te krijgen."

De portfoliobeoordelingen zijn voor fotografen een geweldige mogelijkheid om feedback te krijgen op hun werk. Maar bij de Africa Foto Fair worden ook awards uitgereikt, om hun zelfvertrouwen nog verder te vergroten. "Op deze manier kan ik fotografen in Afrika na drie dagen portfoliobeoordelingen echt erkenning geven. De beoordelaars gaan om de tafel zitten en besluiten dat deze fotograaf niet alleen technisch perfect werk heeft geleverd, maar ook een geweldig potentieel heeft dat moet worden aangemoedigd en ondersteund", legt Aïda uit.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Zwart-witfoto’s van Eric Lesigne komen uit een Canon-printer op de Africa Foto Fair.

"Je krijgt geen mooie foto’s als de printer slecht is", zegt Aïda. "Dat is alsof je een designerpak draagt met teenslippers eronder." Ze biedt fotografen de mogelijkheid om hun werk te printen op een hoogwaardige Canon-PRO-printer, om hun foto’s naar een hoger niveau te tillen met print. Eric Lesigne was een van de eerste klanten op de Foto Fair die zijn werk kwam printen. Hier zie je hoe zijn verbluffende zwart-witfoto’s van topkwaliteit uit de printer komen. © Africa Foto Fair

Twee handen gehuld in witte handschoenen rollen een grote fotoprint op.

Wat betreft het belang van printen, zegt Aïda: "als je de markt kennis bijbrengt, ontwikkel je de markt". Door een Canon PRO-printer beschikbaar te hebben voor fotografen, hebben ze de mogelijkheid om ter plekke te printen en direct hun werk te laten zien en te verkopen. Zo doen ze nuttige ervaring op en zien ze uit eerste hand welke positieve impact printen kan hebben op hun carrière. © Africa Foto Fair

Fysieke beschikbaarheid

Aïda gelooft dat het kunnen presenteren van je werk in de vorm van een fotoprint – en niet alleen op een scherm – je kansen als fotograaf aanzienlijk vergroot en het extra inspiratie kan bieden. "Toen we vorig jaar de AFF hielden, was het de eerste keer dat ik mijn eigen printer had om daar direct ter plekke prints te maken", vertelt ze. "Toen bezoekers het werk zagen hangen, had dat een ongelooflijk 3D-effect, en wilden ze het zelfs aanraken. Fysieke beschikbaarheid maakt een groot verschil. Deze printmogelijkheid die ik heb, biedt fotografen en de galerieën meer flexibiliteit, omdat ze niet hoeven te wachten tot hun bestelling arriveert. Ze kunnen direct printen en hun werk verkopen aan klanten. Ik denk dat dit een extra aanmoediging kan zijn."

Het is belangrijk dat fotografen uit Afrika de echte waarde van print leren kennen. "Als je de markt kennis bijbrengt, ontwikkel je de markt; die zaken gaan hand in hand", voegt ze eraan toe. "Ik print al zo lang, als ik prints van andere leveranciers zie die geen gebruikmaken van deze Canon-apparaten, zie ik zo veel dingen die mis zijn – niet alleen de kleur, maar ook oneffenheden door een vieze printkop en ga zo maar door. Het festival vorig jaar was een test om te zien hoe deze printer presteert, om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld het inktverbruik. Het was een kans om te laten zien wat voor een hoge kwaliteit we kunnen leveren."

Aïda gebruikt drie Canon-printers – de Canon imagePROGRAF PRO-4100, de Canon imagePROGRAF PRO-1000 en de Canon imagePROGRAF PRO-300 – en ze is vol lof over de hoogwaardige uitvoer. "Je kunt goedkoop of duur papier gebruiken, maar de uitvoer is altijd consistent", zegt ze. “We hebben een poster geprint die een jaar buiten heeft gehangen in de zon, de regen, de hitte en het stof. De kleur, alles is nog steeds intact. Ik laat dat ook altijd zien aan mensen die print willen zien in de slechtst denkbare omstandigheden. Stel je eens voor hoe mooi die print blijft in een gecontroleerde archiefomgeving."

Een galerieruimte waar foto’s worden tentoongesteld, gevuld met mensen die met elkaar in gesprek zijn.

De Africa Foto Fair is een middel bij uitstek gebleken om te netwerken en de community te verbreden – het biedt nieuwe en al gevestigde fotografen de kans om andere professionals in de branche te ontmoeten en te leren van elkaars ervaringen. © Africa Foto Fair

Een persoon zit op een paard voor een scherm van riet-achtig materiaal. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV door Mekbib Tadesse.

"Met een continentbreed festival op je conto, krijg je als kunstenaar extra erkenning van je collega’s, wat weer leidt tot nieuwe kansen", zegt Mekbib Tadesse, die met Aïda heeft samengewerkt tijdens de Africa Foto Fair. "Als een foto is geprint, blijf je er langer naar kijken en raak je gefascineerd door het werk van de kunstenaar." Mekbib heeft een fotoserie met de naam The Horsemen tentoongesteld, gewijd aan de rol van paarden en Sint Joris in de guerilla-oorlog gevoerd door het Ethiopische Awi-volk (Sebat Bet Agew) en patriotten tegen de Italiaanse bezetting in de jaren 1930. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 50mm f/1.8 STM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/5.6 en ISO 100. © Mekbib Tadesse

Kennisuitbreiding

Naast de kwaliteitsprints die worden gemaakt, valt er ook veel te leren. "We brengen fotografen kennis bij over het nummeren van hun oplagen, het bepalen van hun prijs, certificering en specifieke regels voor het verkopen van prints", legt Aïda uit. "Zo weten ze hoe ze moeten handelen wanneer ze in contact komen met een galerie om hun werk te verkopen."

Aïda gelooft ook dat het printen van je werk een betere fotograaf van je maakt. "Door te printen zie je waar de problemen zitten", zegt ze. "Bij elke fotografieopleiding ter wereld, maakt printen onderdeel uit van het studieprogramma, omdat je moet weten hoe je foto zich vertaalt naar print. Ik zeg tegen veel fotografen dat prints geen geheimen kennen. Je kunt nog zo vaak naar dezelfde foto op een scherm kijken, maar op een print zie je het direct als er ergens iets niet klopt. Print daagt je uit en brengt je verder omdat er iets fysieks aan vastzit."

Drie fotografen die met Aïda hebben samengewerkt op de Africa Foto Fair zijn Mustafa Saeed, Mekbib Tadesse en Mulugeta Ayene. Alle drie hebben ze alleen maar lovende woorden. "Door deel te nemen aan dit bekende en gerenommeerde fotografie-event heb ik me in de kijker kunnen spelen bij een breder publiek – kunstliefhebbers, curatoren en andere professionals uit de branche", zegt Mustafa. "Als lid van deze community heb ik nieuwe kansen kunnen grijpen en ben ik nu nog meer toegewijd aan mijn fotografiewerk. De erkenning en naamsbekendheid die ik heb gekregen door het festival geeft me het zelfvertrouwen om me creatief verder te ontplooien en interessante nieuwe projecten te starten."

Mekbib had dezelfde positieve ervaring. "Mensen zien je werk en gaan verder op onderzoek uit naar ander werk van je als ze geïnteresseerd zijn in je stijl", legt hij uit. "Ik zag ook echt vraag naar mijn andere werk ontstaan. Het heeft me extra naamsbekendheid opgeleverd."

Mulugeta vond vooral ook het netwerken met andere fotografen nuttig. "Ik heb andere Afrikaanse fotografen ontmoet en we hebben veel gesproken over ideeën en manieren waarop we het vak zouden kunnen ontwikkelen", zegt hij.

Een vrouw leunt tegen een bushalte waarop Aïda Muluneh's kunstwerk This Is Where I Am uit 2022 te zien is. Ondertussen rijdt er een auto voorbij.

Fotografen in Afrika inspireren en meer kansen bieden

Waarom Aïda Muluneh als doel heeft om percepties te veranderen en fotografen te inspireren.
Een persoon zit in een stoel met de rug naar de camera en houdt een opengevouwen boek boven het hoofd in een donkere ruimte, op een foto gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III door Mustafa Saeed.

"Het voorbereiden voor een tentoonstelling zoals de Africa Foto Fair heeft me geholpen mijn werk op een samenhangende en effectieve manier samen te stellen en te presenteren", zegt Mustafa. "Het proces heeft mijn portfolio- en presentatievaardigheden verbeterd." Deze foto komt uit de serie Cohesive Randomness, die deel uitmaakt van zijn huidige portfolio. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/5 en ISO 500. © Mustafa Saeed

Een kind zit op schoot, dicht tegen een verder niet-zichtbaar persoon aan en kijkt rechtstreeks in de camera. Foto gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV door Mulugeta Ayene.

Mulugeta vond de mogelijkheid om zijn werk tentoon te stellen op de AFF een geweldige manier om in contact te komen met andere professionals uit de branche. "Ik vond de tentoonstelling een erg interessant en belangrijk platform om te netwerken", zegt hij. "Deze tentoonstelling was voor mij als professionele fotograaf een geweldige kans omdat ik veel mensen heb ontmoet uit het vak en we elkaar beter hebben leren kennen." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV, en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM), ingesteld op 1/800 sec, f/2.8 en ISO 200. © Mulugeta Ayene

Mustafa vertelt dat hij zich sinds zijn samenwerking met Aïda op het Addis Foto Fest in 2014 duidelijk verder heeft kunnen ontplooien. "Het heeft voor mij deuren geopend waar ik vroeger alleen maar van kon dromen", zegt hij. "Een van de belangrijkste kansen die hieruit voortkwamen, was onze samenwerking aan het END Fund-project in 2022. Het hebben mogen deelnemen aan dit project en het feit dat mijn werk door Aïda werd geselecteerd naast dat van andere uitzonderlijke fotografen uit Afrika, zoals John Kalapo uit Mali, Ala Kheir uit Soedan, Meseret Argaw uit Ethiopië, Sarah Waiswa uit Oeganda en Omoregie Osakpolor uit Nigeria, maakt me ontzettend trots en dankbaar. Het is een eer om deel uit te maken van deze groep fotografen en ik kijk uit naar verdere samenwerkingen die bijdragen aan de fotografiekunst, empowerment en positieve verandering."

Voor Mulugeta geldt hetzelfde verhaal, en hij wijst nog eens extra op het belang voor de fotografie-community. "Het is erg belangrijk voor Afrikaanse fotografen, vooral voor jonge en opkomende fotografen", zegt hij. "Het zorgt voor een uniek platform voor het delen van ervaringen terwijl wij, de deelnemers, ook naar onze landen teruggaan en de ervaringen die we hebben opgedaan bij de tentoonstelling delen met lokale fotografen."

Mekbib benadrukt nogmaals het belang van printen. "We zijn er zo aan gewend geraakt om vakantie- en babyfoto’s op onze telefoon te zien", zegt hij. "Wanneer je foto’s uitprint en je ze in groter formaat kunt bekijken, wordt het werk eerder gezien als kunst dan iets wat je gewoon maar ‘liket' tijdens het scrollen. Je bekijkt de foto langer, en raakt gefascineerd – je gaat er helemaal in op."

Mustafa is niet alleen enthousiast over Canon-printers maar ook over Canon Premium Fine Art Smooth FA-SM1-papier. "Het biedt uitzonderlijke kleurreproductie en een lange levensduur, waarbij prints levendige kleuren behouden en bestand zijn tegen vervaging", legt hij uit. "Het legt nauwkeurig levendige kleuren en subtiele nuances vast, perfect voor fine art- en fotoprints."

Het is duidelijk dat Aïda de Afrika Foto Fair als middel ziet om een wereldwijde community op te bouwen, niet alleen in Afrika zelf. "Het is het gevoel aan een club van gelijkgezinde fotografen te werken", zegt ze. "We staan immers allemaal voor dezelfde uitdagingen, de een misschien wat intenser dan de ander. Door het bouwen aan een community beseffen we dat we allemaal dezelfde hindernissen moeten overwinnen. Ik denk dat de fotografie zich op dit moment op een lastig kruispunt bevindt. Dat betekent dat we verder moeten kijken dan onze comfortzone of onze eigen locatie, en het goed is om te zien wat voor werk iedereen maakt."

De tweede editie van de Africa Foto Fair vindt plaats in november 2023 in Abidjan, Ivoorkust. Kijk voor meer informatie op africafotofair.com.

Astrid Pitman

Gerelateerde artikelen

Emoties vastleggen met impressionistische fotografie

"Bij fotografie gaat het om intimiteit, niet om de regels" – de creatieve aanpak die Laura El-Tantawy koos voor het vertellen van persoonlijke verhalen in haar WaterAid-project in Malawi.

De beste Canon-printer voor professionele fotografen

Lees hoe de krachtige functies van de Canon PRO-200, PRO-300 en imagePROGRAF PRO-1100 zich tot elkaar verhouden, en ontdek welke printer het beste aansluit op je printbehoeften.

De voordelen van printen op groot formaat

Wildlifefotograaf Pie Aerts geeft advies voor hoe je de impact van je foto’s kunt vergroten.

Menna Hossam over hoe ze door te leren printen erin slaagde haar ambities te realiseren

Menna Hossam heeft meer dan tien jaar ervaring als professionele fotograaf, maar is pas onlangs begonnen met het maken van haar eigen fine art-prints. Dit is haar verhaal.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro