De Portugese fotograaf Fernando Guerra maakt graag vierkante foto's, die hij doorgaans creëert door twee beelden in de camera vast te leggen: een met zijn tilt-shiftobjectief omhoog gericht en de andere met het objectief omlaag. Vervolgens voegt hij de twee bij de nabewerking samen. "Het effect dat je dan krijgt, is compleet anders dan met een gewone verticale opname, omdat het breed is en je echt het gevoel hebt dat je in het huis bent of midden in de scène", legt hij uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief, ingesteld op 1/4 sec, f/7.1 en ISO400. © Fernando Guerra
Canon Ambassador en wereldberoemd architectuurfotograaf Fernando Guerra staat erom bekend dat hij ruimten tot leven weet te brengen en dat komt door de innovatieve manier waarop hij mensen in zijn architectonische beelden opneemt. "Ik maak me sterk voor levende architectuur. Ik ben niet echt geïnteresseerd in het fotograferen van een huis zonder meubilair of mensen. Ik vind het heerlijk om 's ochtends naar een huis te gaan en de kinderen te fotograferen die naar school gaan – om het normale ritme van het huis te zien. Niemand gebruikte die extra laag van verhaalvertelling voordat ik daar mee begon. Wat mij motiveert, is het verhaal van de mensen die daar wonen", zegt hij.
Wat zijn de beste Canon-camera's en -objectieven voor architectuurfotografie? En hoe kunnen tilt-shiftobjectieven van Canon wanneer het aankomt op architectuurfotografie helpen bij het fotograferen van gebouwen?
Hier vertelt Fernando over de camera's en objectieven die essentieel zijn voor zijn werk, terwijl Mike Burnhill en John Maurice (productspecialisten van Canon Europe en experts op het gebied van objectieftechnologie) uitleggen waarom Fernando's keuzes perfect zijn voor architectuurfotografie.