ARTIKEL

Zwart-witfotografie:
waarom, wanneer en hoe

Twee fotografen vertellen waarom zij ervoor kiezen om in zwart-wit te fotograferen, praten over hun eigen aanpak en delen tips voor de beste resultaten.
Een zwart-witfoto van een panter tussen de takken van een boom.

Wildlifefotograaf Clement Kiragu gebruikt vaak zwart-witfotografie om de intensiteit van zijn dierenfoto's te benadrukken, zoals bij deze panter die tussen de takken van een boom tevoorschijn komt. Hij fotografeert het liefst in kleur en zet de foto's later tijdens de nabewerking om in zwart-wit. "Omdat ik al zo lang fotografeer, weet ik hoe een scène eruit zal zien in zwart-wit", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III), ingesteld op 1/640 sec, f/6.3 en ISO1000. © Clement Kiragu

Zwart-witfotografie blijft altijd populair voor verschillende genres, vanwege de tijdloze kwaliteit en het vermogen om zonder afleiding de aandacht op een onderwerp te richten. Maar wat is de beste manier om foto's te maken in zwart-wit?

Natuurlijk is fotograferen in RAW altijd een goed idee, omdat je daarmee de vrijheid hebt om verschillende bewerkingsmanieren uit te proberen, maar er is absoluut geen 'juiste manier' om in zwart-wit te fotograferen. Je kunt je camera instellen op de zwart-witmodus als je graag een nauwkeurig voorbeeld ziet van je uiteindelijke foto. Maar je kunt net zo makkelijk je kleurenfoto omzetten in zwart-wit tijdens het bewerken met voorinstellingen in programma's zoals Digital Photo Professional (DPP) van Canon.

Fotografen André Teixeira en Clement Kiragu zijn allebei erg bedreven in het maken van opvallende zwart-witfoto's – André in zijn werk voor bruiloften en persoonlijke straatfotografie en Clement in zijn wildlifefoto's. Hier laten ze zien hoe en waarom ze liever voor zwart-wit dan voor kleur kiezen en delen ze hun aanpak om opvallende foto's vast te leggen en te verwerken.

Een zwart-witportret van een koppel dat handen vasthoudt op hun trouwdag.

Trouwfotograaf André Teixeira gebruikt zwart-wit om emotionele momenten te benadrukken. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 85mm f/1.2L USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 85mm f/1.2L II USM), ingesteld op 1/2000 sec, f/2 en ISO200. © André Teixeira

Een zwart-witfoto van een koppel op hun trouwdag. De bruid pinkt een traantje weg.

"Mijn bruiloftsklanten geven meestal niet aan dat ze zwart-witfoto's willen, maar soms, als het fotografieliefhebbers zijn, vragen ze dat wel op de dag zelf", zegt André. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/1000 sec, f/1.8 en ISO200. © André Teixeira

Opnamen maken in de zwart-witmodus

André legt uit dat zwart-wit uitstekend werkt voor veel van zijn trouwfoto's. "Voor mij is zwart-wit echt een manier om emotie te benadrukken", zegt hij. "Als je in iemands ogen kijkt in een foto waarin je niet wordt afgeleid door kleur, denk ik dat je een sterkere band krijgt met het onderwerp."

Zoals Canon Ambassador Helen Bartlett onthulde in haar tips voor zwart-witfotografie, zegt André dat hij zijn zwart-witfoto's ook liever op de camera al wil zien. "We zien dingen heel anders in zwart-wit, dus zelfs als ik foto's maak in RAW om de kleurinformatie te behouden, stel ik de Picture Style op mijn Canon EOS R in op Monochroom. Ik voeg ook wat contrast toe omdat ik weet dat ik dat ga verhogen tijdens de nabewerking, zodat ik donkerdere zwarttinten krijg, en het zorgt voor een soepelere workflow tijdens het fotograferen.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een zwart-witfoto van een lange tafel die met kaarsen wordt verlicht tijdens een trouwdiner. De gasten heffen hun glas om te proosten.

André schakelt over op de Picture Style Monochroom als hij in RAW opnamen maakt, om een goed voorbeeld te krijgen in de elektronische zoeker van zijn Canon EOS R. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon EF 135mm f/2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/2 en ISO3200.

Een zwart-witfoto, gemaakt van bovenaf, van een bruid die naar beneden loopt op een wenteltrap.

André zegt dat hij zijn Canon EOS R bijna als een filmcamera gebruikt en dat hij het lcd-scherm uitschakelt. "Met de elektronische zoeker kan ik meteen zien hoe het eruitziet in zwart-wit, en tijdens een shoot wil ik niet tussendoor stoppen om de opnamen te bekijken", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/15 sec, f/11 en ISO200.

"Door het voorbeeld in zwart-wit weer te geven, kan ik me richten op het licht en de compositie en het moment, in plaats van me zorgen te maken over of de kleuren wel bij elkaar passen in een reeks foto's of dat er ongewenste kleurzwemen zijn. De Canon EOS R is in dat opzicht geweldig. Het is ongelooflijk dat er tegenwoordig elektronische zoekers zijn waardoor je je opnamen kunt zien zoals de camera ze ziet, wat het veel makkelijker maakt om een goede compositie te vinden en zelfs om de belichting te controleren.

"Ik stel voordat ik ga fotograferen één camera in voor zwart-witfotografie en een andere voor kleur, omdat ik het verschrikkelijk vind om technische aanpassingen te maken tijdens een bruiloft. Ik denk niet te veel na over kleurtemperatuur, witbalans en dat soort dingen, zelfs niet als ik kleurenfoto's maak, want je moet je de hele dag urenlang concentreren.

"Voor het omzetten van RAW-bestanden naar zwart-wit gebruik ik gewoon een kant-en-klaar profiel dat ik voor Lightroom heb gekocht. Eén keer klikken en de foto is al bijna klaar. Ik voeg soms wat ruis of korrel toe, om een tijdloze kwaliteit toe te voegen aan de foto. Ik hou van die klassieke, analoge look in zwart-wit en het is heel makkelijk om dat digitaal voor elkaar te krijgen."

Een zwart-witfoto van een olifant en een kalf die door lang gras lopen.

Clement gebruikt vaak zwart-wit om afleiding in een scène te voorkomen en om de onderwerpen, zoals deze olifant en het kalf, op te laten vallen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II, ingesteld op 1/1600 sec, f/6.3 en ISO1600. © Clement Kiragu

Kleurenfoto's omzetten in zwart-wit

Wildlifefotograaf Clement Kiragu heeft verschillende redenen om in zwart-wit te fotograferen. "Ik merk vaak dat ik bewust in zwart-wit fotografeer als ik het gevoel heb dat kleur in de uiteindelijke foto zal afleiden of als ik midden op de dag foto's maak terwijl de zon recht boven een dier staat. Je kunt niet echt een goede foto maken in dat licht, maar je kunt wel de schaduwen overbelichten en de foto vervolgens in een fantastische, minimalistische zwart-witfoto omzetten tijdens de nabewerking. Dat zorgt er voor dat het dier echt opvalt, en de foto ziet er dan bijna uit als een schilderij."

Clement fotografeert met zijn Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III), Canon EOS 5DS R en Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en zet dan later de kleurenfoto's om in zwart-witbeelden. "Omdat ik al zo lang fotografeer, weet ik hoe een scène eruit zal zien in zwart-wit; ik hoef de Picture Style niet op Monochroom in te stellen om te zien hoe de foto er zonder kleur uit zal zien op het Live View-scherm.

Een Canon-camera naast een Canon-printer en een aantal geprinte zwart-witfoto's.

Tips voor het printen van landschappen in zwart-wit

Fotograaf Clive Booth en printspecialist Suhaib Hussain leggen uit hoe je de beste resultaten krijgt wanneer je landschapsfoto's in zwart-wit wilt printen.
Een zwart-witfoto van de kop van een mannetjesleeuw, waarvan je het silhouet ziet tegen een donkere achtergrond.

De intensiteit van deze leeuwenkop waarvan je het silhouet ziet tegen een donkere achtergrond, wordt in het zwart-wit versterkt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II, ingesteld op 1/3200 sec, f/6.3 en ISO400. © Clement Kiragu

Een zwart-witfoto van een cheeta die op de rug van een lierantilope springt.

Niet alle zwart-witfoto's van Clement zijn met opzet zo gemaakt. Hij had verwacht dat deze foto van een cheeta die op een lierantilope jaagt, er mooi uit zou zien in kleur. Hij zette de opname om in zwart-wit om de rimpelingen in de lucht weg te halen die ontstaan als je midden op de dag met een teleobjectief fotografeert. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II, ingesteld op 1/4000 sec, f/6.3 en ISO1000. © Clement Kiragu

Als het gaat om het verwerken van zijn RAW-bestanden, geeft Clement aan dat hij weinig nabewerkingen maakt. "Ik open de bestanden in Photoshop, misschien voeg ik wat contrast toe en een beetje helderheid, maar daarna zet ik het beeld om in zwart-wit", legt hij uit. "Soms verander ik het magenta en het geel een beetje en misschien voeg ik nog een vignet toe als een foto dat nodig heeft, maar dat is het wel zo'n beetje. Ik doe echt niet veel aan mijn zwart-witfoto's van wildlife.

"Er zijn altijd situaties waarin een foto die je in kleur wilde maken, beter werkt in zwart-wit. Ik fotografeerde een cheeta die op een lierantilope aan het jagen was en verwachtte dat de foto er mooi uit zou komen te zien in kleur, omdat het gras zo bruin was, wat de scène wat contrast gaf. Maar als je midden op de dag met een teleobjectief fotografeert, wordt het beeld vervormd door rimpelingen. Ik had dan wel een geweldig moment vastgelegd, maar de foto was niet haarscherp. De enige manier waarop de foto er wel mooi uit zou zien, was door 'm om te zetten in zwart-wit en wat verscherping toe te voegen.

"Maar zo zijn er ook situaties waarin zwart-wit juist helemaal niet werkt. Zo leven panters bijvoorbeeld in erg dichtbegroeide bossen. Zo'n rijk groen gebied zorgt ervoor dat de tekening van het dier goed tot z'n recht komt. Het beeld wordt zo vlak als je de kleur dan weghaalt. Al die rijke kleuren zouden verloren gaan en ook het contrast en de diepte zouden verdwijnen."

Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro