De Covid-19-lockdowns hebben veel impact gehad op studenten van creatieve opleidingen, omdat ze niet in het echt konden afspreken en daardoor minder goed konden samenwerken dan anders. Het tastbare, persoonlijke aspect van het samenwerken aan een project werd vervangen door videochats, e-mailbijlagen en online samenwerking. Hiernaast zette de pandemie ook een streep door de meeste eindejaarstentoonstellingen van de studenten. Studenten hebben deze tentoonstellingen normaliter nodig om hun werk te tonen, te netwerken en zich formeel te presenteren op de arbeidsmarkt. De meeste tentoonstellingen werden de afgelopen twee jaar geannuleerd, en de paar die wel doorgingen, hadden een kleinere opzet.
Canon wilde wat doen aan deze domper voor de creatieve wereld en studenten een beter platform voor hun harde werk geven. Daarom is Canon een samenwerking aangegaan met The Drum, een wereldwijd medianetwerk. Canon en The Drum nodigden studenten vanuit het hele Verenigd Koninkrijk uit om werk in te dienen en mee te doen aan het initiatief. Op die manier kon er uiteenlopende kunst van studenten worden verzameld, geprint en gedeeld in een virtuele tentoonstelling: Class of 2021.
Door Canon's expertise op het gebied van printen te combineren met het grote netwerk van The Drum, wilde Canon de afstudeerfase van studenten nieuw leven inblazen en studenten weer enthousiast maken over printen als effectief medium. Elk van de 65 studenten die deelnam aan het project ontving een pakket met geprinte A5-briefkaarten met een portretfoto en introductie en vier voorbeelden van zijn of haar werk. Een paar van de studenten werd ook gevraagd om deel te nemen aan een kleinschalige fysieke tentoonstelling, die werd geïntroduceerd door presentator en verslaggever Richard Askam (die ook Canon's Future Promotion Forum 2021 leidde).
Dit artikel gaat over hoe deze samenwerking studenten heeft geholpen zichzelf op de kaart te zetten tijdens de lockdown.
De Class of 2021, gevierd met prints
De kracht van printen
In 2021 was Emma Bentley bezig met een BA in advertising aan de University of Gloucestershire in het Verenigd Koninkrijk. Ze vond haar creatieve opleiding geweldig, maar ze maakte zich steeds meer zorgen omdat ze haar opleiding middenin een Covid-19-lockdown moest afronden. "Het was in die periode erg moeilijk om creatief bezig te zijn. Je kon niet eens in dezelfde ruimte zijn met je ontwerppartner", legt ze uit.
Jonge creatievelingen moeten erg hun best doen om gezien te worden. Emma zegt dat ze op haar opleiding leerden dat ze zelf naar bureaus moesten gaan om 'stunts' uit te halen, maar nu konden ze hooguit bellen of mailen. Haar werk aan mensen laten zien, leek bijna onmogelijk. "We moesten alles digitaal doen, en daardoor raakte dat echte fysieke aspect dat printen aan je werk toevoegt verloren".
Volg je een opleiding in fotografie of videografie?
Emma zegt dat de onzekerheid over het doorgaan van haar eindejaarstentoonstelling het erg moeilijk maakte om een inspirerende en creatieve afsluiting van haar opleiding voor te bereiden die de aandacht van potentiële werkgevers zou kunnen trekken. Het enige dat vaststond, was dat er geen geprinte portfolio's konden worden gedeeld.
"Normaal gesproken heb je tijdens de tentoonstelling je portfolio in de hand en kun je het aan mensen laten zien", vertelt ze. "Maar de universiteit liet ons weten dat we geen fysieke dingen aan mensen konden geven vanwege Covid-19. Daarom was alles digitaal toegankelijk met QR-codes."
Deze nieuwe benadering leverde, naast het niet doorgaan van de fysieke tentoonstelling, ook financiële problemen op voor veel afgestudeerden op zoek naar werk. Normaal gesproken betaalde de universiteit de kosten voor het printen van de portfolio's, maar nu moesten studenten het printen, en zelfs het online plaatsen van portfolio's, zelf betalen. "Voor mijn gevoel hebben veel studenten het moeilijk", zegt Emma. "Het is heel lastig om een kans te krijgen, vooral als je een bepaalde achtergrond hebt en financiële problemen hebt."
Bruggen slaan
Het Class of 2021-project ondersteunde studenten door ze hun werk te laten uploaden naar een digitale hub, die werd gedeeld met mensen die werkzaam zijn in de creatieve sector. Canon hielp niet alleen bij de virtuele tentoonstelling, maar gebruikte ook haar uitgebreide kennis op het gebied van printen om pakketten met persoonlijke, glanzende briefkaarten in kleur te produceren voor alle studenten. Die konden ze aan potentiële werkgevers laten zien zodra de maatregelen zouden zijn opgeheven.
Cathy Bittner is de business development lead voor Canon's printoperaties in Europa. Haar rol is het slaan van bruggen tussen creatievelingen en printtechniek van Canon door klanten en sectoren te laten zien hoe ontwikkelingen op printgebied aan hun succes kunnen bijdragen. Hierdoor was zij de aangewezen persoon om samen te werken met het Class of 2021-project.
"Het was bijzonder om te zien dat printen zo'n nieuw concept was voor de studenten", zegt Cathy. "Ze kunnen het pakket briefkaarten als een soort visitekaartjes gebruiken om iemand iets tastbaars te laten zien."
"Voor creatievelingen is een mooi geprint portfoliopakket perfect om met je mee te nemen", voegt Emma eraan toe. "Potentiële werkgevers herkennen het Canon-merk, dus dat is zeker een goed gespreksonderwerp."
De pakketten met briefkaarten hebben niet alleen een waardevolle praktische toepassing, maar vormen ook een passende manier om het harde werk van de studenten te belonen en af te sluiten. "Het hebben van iets fysieks, de mogelijkheid om het aan bijvoorbeeld mijn moeder te laten zien, maakte me zo trots op mijn werk", legt Emma uit. "Iedereen waaraan ik mijn tentoonstellingspakket van Canon heb laten zien, stond versteld. Het is zo'n bekende merknaam en het concept is zo goed uitgedacht en bedoeld, waardoor iedereen die het ziet onder de indruk is. Dat er merken zijn die studenten willen steunen en helpen te slagen, vind ik echt ongelooflijk."
De fysieke tentoonstelling
Canon produceerde samen met enkele Class of 2021-studenten en een Canon-printexpert in München ook fysieke prints, met behulp van de Canon Arizona-flatbedserie. Het was een unieke kans om te zien hoe ver creatieve grenzen kunnen worden verlegd met het printproces zelf.
"De huidige Canon-apparaten zijn best bijzonder, want ze kunnen op allerlei soorten ondergronden printen", legt Cathy uit. "Daarom hebben we geprint op steen, op golfkarton en zelfs op plexiglas. Onze printserviceprovider adviseerde ons uit welke ondergronden we het beste konden kiezen. We kregen het werk van de studenten als digitale bestanden en we wisten ze tot leven te wekken door ze te printen."
Laat je creativiteit de vrije loop met prints
Nieuwe kansen grijpen
In navolging van het Class of 2021-project werd Emma geselecteerd om deel te nemen aan een tweedaagse fotografieworkshop met de vooraanstaande portretfotograaf Horst Friedrichs, waarbij gebruik werd gemaakt van een Canon EOS R6. Horst liet Emma zien hoe je landschappen vastlegt en hoe straatfotografie werkt en nam haar zelfs mee naar een van zijn eigen shoots. Op die manier kon Emma ervaren hoe Canon haar straks kan helpen in haar carrière als brand strategist.
Emma heeft tijd gehad om over haar ervaring na te denken en kan al inschatten hoe het haar benadering van adverteren zal beïnvloeden. De kans om tijd te besteden met een professionele fotograaf die al jaren subculturen in intieme omgevingen fotografeert, heeft niet alleen Emma's technische vaardigheden verbetert, het was voor haar ook een geweldige les in sociale nuances en benaderbaarheid.
"Ik denk dat brand strategists vaak in hun eigen bubbel zitten. Het is goed om daaruit te komen en met mensen te praten, want we adverteren tenslotte voor mensen", aldus Emma. "Ik denk dat eropuit trekken met een camera, portretten maken en met uiteenlopende soorten mensen praten een heel goede manier van research kan zijn."
Het Class of 2021-initiatief heeft Emma meer vertrouwen gegeven om zichzelf aan te prijzen bij werkgevers en kansen te grijpen. "Hieruit blijkt maar weer: doe mee aan dingen, want je weet maar nooit wat eruit voortkomt", concludeert Emma. "Ik heb zoveel geweldige mensen ontmoet, en nu heb ik connecties opgedaan bij Canon. Waanzinnig!"
Gerelateerde artikelen
Experts vertellen hoe je indruk kunt maken met je fotoportfolio
Drie professionals uit de branche delen hun tips over het samenstellen van de perfecte fotoportfolio, van het kiezen van de juiste foto's tot de presentatie.
Uitdagingen voor jonge fotojournalisten
Ontdek wat momenteel voor fotojournalisten belangrijke uitdagingen zijn, van generatieve AI tot mentale gezondheid, met inzichten uit het Canon Student Development Programme.
Van student tot Canon Ambassador
Documentairefotograaf Ksenia Kuleshova bespreekt haar carrière en geeft advies over hoe je verder komt in de fotojournalistiek.
Het grotere plaatje: Canon-apparatuur voor grootformaat printen
Wat heb je nodig om je eigen grootformaat fotoprints te maken, zodat ze de best mogelijke kwaliteit hebben en zo lang mogelijk meegaan? Jonas Classon doet een boekje open.