Een korte emotie die een leven lang blijft hangen

Ballet tot leven brengen met prints met Clive Booth en professionele fotoprinters van Canon
Een Canon imagePROGRAF PRO-1100-printer met een kleurenprint van balletdansers in de uitvoerlade.

"Als ik tijdens het maken van de foto's al weet dat ik er uiteindelijk prints van wil maken, denk ik anders na over de foto," aldus professioneel fotograaf Clive Booth. Dankzij de professionele fotoprinters van Canon, zoals de imagePROGRAF PRO-1100, kunnen fotografen nog een stap verder gaan dan het simpelweg reproduceren van een afbeelding door er tastbare en emotioneel indrukwekkende kunstwerken van te maken. © Clive Booth

Een studio kan je veel laten zien over de fotograaf. Neem bijvoorbeeld Canon Ambassador Clive Booth. Zijn studio vertelt het verhaal van iemand die dol is op nieuwe technologieën, maar ook schoonheid en diepgang vindt in tijdloze taferelen, zoals de zestiende-eeuwse huisje waarin zijn studio zich bevindt. Het is daarom niet meer dan logisch dat zijn nieuwste project, The Silence After Applause, zich afspeelt in beide werelden.

En zijn nieuwste werk met het Birmingham Royal Ballet is een wereld op zich. Zijn relatie met het Royal Ballet dateert uit 2018, uit de tijd van de allereerste studiosessie ter ere van het EOS R-systeem. Clive wist zijn voorliefde voor beeldtechnologie gaandeweg toe te passen om zijn vak op nieuwe, spannende manieren te kunnen vastleggen. Het resultaat? Zijn indrukwekkende film A Swan’s Story, gefilmd in 8K stereoscopisch VR met de Canon RF 5.2mm DUAL FISHEYE-objectief en EOS R5 C Cinema EOS-camera.

Maar The Silence After Applause was anders.

"Ik zag eens iemand met een smartphone in zijn hand, en hij zei: 'Hiermee maak ik aantekeningen,'" vertelt Clive. "Vervolgens hield hij zijn camera omhoog en zei hij: 'Hiermee schrijf ik mijn boek.'" Het is de perfecte vergelijking voor Clive's carrière die van de grond kwam toen hij grafisch ontwerp studeerde en bij prints terechtkwam. Er is sindsdien niet veel veranderd. Hij weet alles over deze kunstvorm. Hij kijkt als een kunstenaar naar verhalen en als een grafisch ontwerper naar de impact die deze verhalen maken. Hij weet niet alleen hoe hij 'het boek moet schrijven', maar ook hoe hij mensen kan overhalen om dit boek te willen verslinden.

Van concept tot eindresultaat

Hij streefde ernaar om de dansers vast te leggen in de seconden vlak nadat ze het podium verlaten, wanneer ze zich zowel mentaal als fysiek in een schemerwereld bevinden. "Ik zag vaak een gevoel van trots, en ook een vorm van opluchting. Maar soms zag ik ook wanhoop. Ik wilde dit verhaal graag vertellen aan de hand van portretten." En deze beelden zouden het Birmingham Royal Ballet en hun gespecialiseerde klinische team vergezellen naar Expo 2025 in Osaka in Japan, waar ze waren uitgenodigd als vertegenwoordigers van de kunst en cultuur van het Verenigd Koninkrijk en belangrijk nieuw onderzoek zouden presenteren over de fysieke gevolgen van dansen op het hoogste niveau.

Fotograaf Clive Booth houdt een Canon EOS R5 Mark II-camera voor zijn rechteroog om een foto te maken.

Voor The Silence After Applause koos Clive een eenvoudige fotografie-uitrusting met de Canon EOS R5 Mark II en RF 50mm F1.2L USM-lens om de dansers van het Birmingham Royal Ballet vast te leggen in de eerste 15 seconden nadat ze van het podium komen, direct na hun rol in De notenkraker.

Een close-up van het LCD-scherm op de achterkant van de EOS R5 Mark II-camera en een wijsvinger die naar het gezicht van een ballerina wijst.

De back-illuminated stacked CMOS-sensor met 45MP van de EOS R5 Mark II gaf Clive de resolutie en het dynamische bereik om zijn foto's als print te kunnen reproduceren.

"Bij dit project wilde ik alles uit mijn Canon EOS R5 Mark halen," legt Clive uit. "Wat deed ik dus? Ik wendde me tot print. Dat is in mijn ogen de beste manier om fotografie tot leven te wekken." Vanwege zijn voorliefde voor print kijkt hij er anders tegenaan dan andere fotografen. Hij kan nergens anders aan denken, ook niet wanneer hij in de schaduwen staat, nog voor hij zijn camera voor zijn ogen houdt. Hij ziet elk druppeltje zweet, elke gekwelde gezichtsuitdrukking en elke gelukzalige blik al voordat ze plaatsvinden en denkt instinctief aan de compositie van zijn toekomstige foto's. Hier past hij vervolgens zijn opnamestijl op aan, inclusief de belichting, textuur, oppervlakte en kleur.

Clive geeft toe dat het leukste deel eigenlijk pas begint wanneer het doek is gevallen en hij weer thuis in zijn studio is, ver weg van het daverende applaus.

"Ik voer de beelden in in Adobe Lightroom, en dan begin ik met het bewerken van beelden met een beoordeling van 1 ster," legt hij uit. "Wanneer ik beelden met 5 sterren heb bereikt, haal ik er meer mensen bij. Ik word vaak vergezeld door mijn agent via Zoom, en bij deze opnamen betrok ik ook Tom [Rogers, voormalig hoofddanser en nu Creative Content Producer voor het Birmingham Royal Ballet]. We werkten met ons drietjes aan de beelden en het was ontzettend leuk om te doen."

Een Canon EOS R5 Mark II staat op een geprinte close-up in zwart-wit van een man met zweetdruppels in zijn gezicht.

"Wat je nu op het scherm ziet, kun je ook op papier zien," vertelt Clive, waarbij hij stilstaat bij de ontwikkelingen in printtechnologie om te voldoen aan de hoge eisen van hedendaagse fotografen. Volgens Clive ondersteunt Canon het volledige proces, van het maken van foto's tot de prints. Volgens hem is Canon’s Professional Print and Layout-software "in feite het cement dat het hele proces tot één geheel maakt". © Clive Booth

Een geprint portret ligt op de uitvoerlade van een Canon imagePROGRAF PRO-1100-printer.

Clive is kieskeurig over kleurbeheer tijdens de nabewerking. Hij wil er zeker van zijn dat de kleuren, diepgang en contrasten die hij op het scherm ziet, goed worden vertaald naar papier. © Clive Booth

Verbeterde fotografie met print

Clive wist zijn keuze te maken uit duizenden foto's die waren gemaakt tijdens vier producties gedurende meerdere maanden. Hij koos foto's die de nadruk legden op de wereld waarin de dansers zich bevonden, en dankzij de schoonheid van print zouden deze aspecten van het papier spatten.

Maar een leek ziet alleen de subtiele nuances van gevoelens in de foto's. Die is zich niet bewust van de hoeveelheid kleurkalibratie die bij elke foto komt kijken.

"Ik gebruik een EIZO-monitor, die mijn volledige workflow met kleurbeheer bepaalt," zegt hij. "En ik word omgeven door LED-lichten die op dezelfde temperatuur zijn gekalibreerd. Dit houdt in dat wat ik op het scherm zie, overeenkomt met het eindresultaat op papier wanneer ik mijn proefprints print met de Canon imagePROGRAF PRO-1100 A2 of PRO-2600 24-inch printers."

Een geprint portret ligt in de lade van een Canon imagePROGRAF PRO-1100-printer, met daarnaast een aantal extra prints. Er zijn ook een Canon EOS R5 Mark II-camera, RF-lenzen en Hahnemühle FineArt-inkjetpapier

Clive gebruikt Canon's professionele fotoprinters al langere tijd, waaronder de imagePROGRAF PR0-300 (inmiddels opgevolgd door de imagePROGRAF PRO-310) en PRO-1000. Voor The Silence After Applause gebruikte Clive een combinatie van de printers Canon imagePROGRAF PRO-1100, imagePROGRAF PRO-2600 en imagePROGRAF PRO-4600, elk met een LUCIA PRO II-inktset met twaalf kleuren, met Chroma Optimizer voor diepere zwarttinten en vloeiende kleurgradatie. © Clive Booth

Toen hij Hahnemühle Digital FineArt Paper in Natural Line Bamboo Gloss Baryta koos voor deze foto's, was dat niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook vanwege de archiefkwaliteit van 200 jaar. "Dat zegt de meeste mensen niets, tot je ze vertelt dat 200 jaar overeenkomt met zo'n acht generaties. Je achter-achter-achter-achter-achterkleinkinderen kunnen dezelfde foto nog bewonderen." Toen hij ervan overtuigd was dat de proefprints perfect waren, werden de bestanden geprint met de imagePROGRAF PRO-4600 44-inch printer voordat ze naar Japan werden verzonden om daar te worden onthuld. Maar Clive's werk zat er nog lang niet op, want hij slaat nooit een kans af om met nieuwe formaten te werken. Hierdoor kan hij ook experimenteren met de manier waarop een foto overkomt.

Een verzameling portretten van balletdansers hangt in een subtiel verlichte expositieruimte tijdens Expo 2025 Japan in Osaka.

Dankzij de toegenomen duurzaamheid van de imagePROGRAF PRO-4600 met zijn krasbestendige inkt en verbeterde lichtbestendigheid konden Clive en het team de afbeeldingen van de tentoonstellingen laten printen in Londen en de hele set naar Osaka, Japan versturen voor Expo 2025 Japan. © Clive Booth

Twee vrouwen kijken naar een geprint portret van een persoon in een kostuum, in een subtiel verlichte tentoonstellingsruimte van Expo 2025 Japan in Osaka.

Clive’s stijl wordt vaak omschreven als filmisch en etherisch en hij maakt veel gebruik van natuurlijk licht, maar de inkten van LUCIA PRO II uit Canon's nieuwste professionele fotoprinters, waaronder de imagePROGRAF PRO-1100, geven hem de kans om vollere blauwtinten en diepere zwarttinten te gebruiken. Hierdoor wordt zijn visie zeer nauwkeurig vertaald van zijn camera naar zijn prints. © Clive Booth

Door reliëfprints werd hij bijvoorbeeld uitgedaagd om zijn ideeën niet alleen over te brengen in beelden, maar ook in taal. Het bekroonde resultaat van World Unseen, gecombineerd met audio en braille, resulteert in een ongelofelijke fotografische ervaring voor personen die blind of slechtziend zijn. Omdat Clive een tafereel wilde vastleggen dat met de Canon Arizona-printer zou worden geprint, moest hij PRISMAelevate XL-software gebruiken om de details naar voren te halen. Op deze manier kon hij het verhaal vertellen als een hand die over de foto beweegt.

"Het was een verhaal dat uit één opname bestond en meer achtergrond nodig had," legt hij uit. "We hebben dus de danseres, Mathilde, het podium, de rekwisieten en zelfs de markeringen op de vloer. Je voelt dat ze en pointe staat, evenals de structuur van haar jurk."

Twee bezoekers van de tentoonstelling raken de reliëfprint aan van een portret van een danser tijdens Expo 2025 Japan.

"Print is tastbaar, print is emotioneel," vertelt Clive enthousiast. Hij tilde print naar een hoger niveau: niet alleen voor zijn eigen reeks reliëfprints (hier weergegeven) met Canon's oplossingen voor reliëfprints, maar ook voor een collectie van lenticulaire of 'bewegende' prints om het verhaal nog meer diepgang te geven. © Clive Booth

Daarnaast voelde Clive zich ook geroepen om terug te grijpen op zijn verleden als grafisch ontwerper om achttien lenticulaire portretten van de dansers te maken. Lenticulaire prints zijn gebaseerd op een techniek die afbeeldingen combineert zodat ze lijken te bewegen wanneer ze vanuit verschillende invalshoeken worden bekeken. De bezoekers van Expo 2025 Japan konden hiervan genieten.

"Ze werden verlicht door spotjes en veranderden wanneer je langs liep. Dat was ongelofelijk cool," zegt hij met een brede grijns. "Een van de meisjes legt haar vinger tegen haar lippen om je duidelijk te maken dat je stil moet zijn. Een ander meisje lacht, weer een ander meisje kust. Het ziet er adembenemend uit."

Het was een gedurfde zet om de verhalen van dansers te vertellen, met al hun levenslustige bewegingen, aan de hand van statische prints en foto's. Maar uiteindelijk is het net alsof het eindresultaat juist meer details bevat, vooral wanneer de afbeeldingen worden gecombineerd met het fascinerende klinische onderzoek waarvoor ze waren gemaakt.

Een man is onder de indruk van een geprint portret van een danser.

Voorafgaand aan Expo 2025 Japan werden de dansers van het Birmingham Royal Ballet uitgenodigd voor een besloten tentoonstelling van de portretten die Clive had gemaakt en geprint, in een speciaal omgebouwde dansstudio: een gepaste locatie om de emoties van het podium opnieuw te beleven.

Een vrouw staat naast fotograaf Clive Booth. Samen kijken ze naar een geprinte foto van een balletdanser in een rode tutu.

"Wanneer ik naar een geprinte foto kijk, is het alsof ik mijn werk voor het eerst tot leven zie komen. De texturen, de volle kleuren, die trekken meteen je aandacht," geeft Clive toe. Hij hoopt dat hij dat gevoel kan delen met alle onderwerpen die hij heeft gefotografeerd.

Ballet komt voor het publiek vaak over als een geheimzinnige wereld, en die paar seconden tussen podium en coulissen zijn diepgaand en vrijwel onmogelijk om te beschrijven, ook voor de dansers.

Toen ze hun foto's voor het eerst zagen tijdens een speciale voorvertoning, ervoeren ze al die emoties opnieuw, stuk voor stuk. Daar is print toe in staat. Wanneer je tastbare afbeeldingen ziet, kunnen de gevoelens opnieuw hard binnenkomen en nog lange tijd bij je blijven.

Of, zoals Clive zou zeggen: "Als wij, de visuele verhalenvertellers, een verhaal kunnen vertellen met een foto van enkel inkt en papier, en we daarmee mensen kunnen ontroeren, dan hebben we gewonnen, toch?"

Written by Marie Leonard

Gerelateerde artikelen

Maak fine art-prints die een leven lang meegaan

Clive Booth benut de oogtrackingfuncties van de Canon EOS R5 en de printkracht van de imagePROGRAF PRO-300 om verbluffende portretten van balletsuperster Carlos Acosta te maken.

Waarom je prints moet maken en hoe je ze moet verlichten

Fotograaf en curator Ahmet Polat vertelt waarom je je foto's moet printen en hoe je ze kunt verlichten wanneer je ze aan een publiek wilt laten zien.

De beste Canon-printer voor professionele fotografen

Wil je een professionele fotoprinter om prints van galeriekwaliteit te produceren voor de verkoop of een tentoonstelling? We vergelijken Canon's professionele A3+ en A2 fotoprinters.

Zes stappen naar perfecte kleurenprints

Hoe je een naadloze, kleurgekalibreerde workflow krijgt met je professionele Canon-fotoprinter.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro