Canon EOS R
Een baanbrekende full-frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet voor fotografen en filmmakers.
ARTIKEL
Toen Covid-19 zich over de hele wereld begon te verspreiden, werd het getroffen Noord-Italië de locatie van de grootste uitbraak in Europa. Met een gezondheidszorgsysteem in crisis spraken artsen over de hartverscheurende keuzes die ze moesten maken, waarbij ze moesten beslissen welke patiënten in de overbelaste ziekenhuizen toegang zouden krijgen tot de schaars geworden intensivecarebedden en beademingsapparatuur.
De krachtige, intieme beelden van Fabio Bucciarelli werden gemaakt op ziekenhuisafdelingen en in de huizen van patiënten met het coronavirus en gepubliceerd in The New York Times. Ze gaven zicht op de heftige realiteit van deze beslissingen over leven of dood.
Ervaren conflictfotograaf Fabio, die de afgelopen tien jaar verslag heeft gedaan van oorlogen en hun gevolg in Irak, Syrië en Libië, en onlangs de tweede prijs in de categorie Algemeen nieuws van de World Press Awards van 2020 won voor beelden van protesten in Chili, richtte zijn camera dit keer op de strijd die in zijn eigen land gaande was.
Deze audio is alleen beschikbaar in het Engels.
Fabio deed verslag van de crisis van binnenuit, samen met zijn partner Francesca Tosarelli, wiens beeldmateriaal van worstelende gezinnen en strijdende ziekenhuizen werd uitgezonden op Channel 4 News, ARTE, NBC en Al Jazeera. Als filmmaker en DoP ontwikkelde ze projecten op het gebied van sociale kwesties, geslacht en migratie, waaronder verhalen over milieuactivisten in de Iraakse hoofdstad Bagdad, vrouwelijke rebelguerrilla's in de Democratische Republiek Congo en Hondurese migranten die vluchten voor de georganiseerde misdaad.
Hier vertellen Fabio en Francesca over de uitdaging om veilig en op ethische wijze verslag te doen van het virus. Ook beschrijven ze hoe het was om getuige te zijn van de menselijke tragedie die zich voor hun ogen afspeelde.
Toen Italië in lockdown ging, waren de meeste beelden van bewoners met mondmaskers en sombere lege straten. "Ik had beelden gezien van verlaten plekken en helder water in Venetië, maar er waren niet veel beelden van de andere kant van Covid-19," aldus Fabio. "Er ontbrak een verhaal," voegt Francesca toe.
Na contact met vrijwilligers van het Rode Kruis in de zwaar getroffen regio Lombardije, kreeg het duo toestemming om mee te gaan met noodbezoeken aan vermoedelijke Covid-19-patiënten in de stad Bergamo. Fabio werkte in opdracht voor The New York Times en Francesca aan reportages voor meerdere nieuwskanalen. Ze kwamen terecht in wat toen het epicentrum van de uitbraak was, om slachtoffers in hun huizen, in ziekenhuizen en in sommige gevallen ook in de geïmproviseerde mortuariums vast te leggen.
"Ik heb gezien hoe een systeem is ingestort," zegt Francesca. "Als Italianen weten we niet anders dan dat we een zeer goede openbare gezondheidszorg hebben. Het is schokkend als dat systeem niet meer werkt. Artsen op de intensive care die zeiden: 'We moeten keuzes maken. Welke persoon kunnen we redden en welke niet?' Ik zag heel vaak dezelfde scène: ergens aankomen en een patiënt ontmoeten die in het ziekenhuis had moeten worden opgenomen, maar voor wie geen plek was."
Bij aankomst bij het huis van een patiënt introduceerden de vrijwilligers Fabio en Francesca aan gezinsleden, zodat ze toestemming konden vragen om binnen opnamen te maken. "Meestal werden we heel warm ontvangen," zegt Francesca. "Ze begrepen dat Italië een paar weken op de rest van Europa voorliep, en dat dit heel belangrijk was."
Vervolgens werd een uitgebreid veiligheidsprotocol gehanteerd, geleerd van het Rode Kruis, om zichzelf en anderen tegen de verspreiding van het virus te beschermen. Pas nadat ze volledig gehuld waren in witte pakken, mondmaskers, veiligheidsbrillen en twee paar handschoenen, mochten ze het huis binnengaan. Na vertrek moest alles zorgvuldig worden uitgedaan en worden weggegooid of ontsmet. Ook de camera-apparatuur.
"Als je ergens naar binnen gaat met een hoog infectierisico, zoals huizen of ziekenhuizen, is het mogelijk dat alles geïnfecteerd raakt", zegt Fabio. "Dat betekent ook je camera. Ik werkte met maar twee camera's: een Canon EOS R met een Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM-objectief en een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief. Ik zou normaal ook een 50mm meenemen, maar het was niet mogelijk om van objectief te wisselen, omdat ik geen tas mocht meenemen."
Hoewel ze vaak nog geen dertig minuten met een gezin hadden, waren Francesca en Fabio vastbesloten om hun onderwerpen met waardigheid te benaderen. "Als je een filmmaker bent, doe je het met respect en met empathie," zegt Francesca. "Dat is het belangrijkste."
"Bij dit soort werk ga je niet op pad voor het maken van een paar foto's," voegt Fabio toe. "De familie ondertekent een vrijwaringsformulier, maar opent bovenal hun deur voor jou. Het is zo belangrijk om een relatie met je onderwerp op te bouwen, ook voor maar een paar minuten. Dat zorgt ervoor dat je de juiste foto krijgt."
Het tweetal, dat eerder samenwerkte aan verhalen over migranten aan de grens met de VS, reisde samen door Bergamo, werkend aan afzonderlijke verhalen voor verschillende media-uitingen. "Ik ben filmmaker en Fabio is een fotojournalist en dat werkt soms heel goed, al moeten we soms wat compromissen sluiten", zegt Francesca. "Je moet ervoor zorgen dat je niet in het beeld van de ander komt."
Francesca maakte de opnamen met een Canon EOS C300 (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III), haar trouwe en robuuste filmpartner gedurende meerdere jaren, die zelfs na onderdompeling in een Mexicaanse rivier nog functioneerde. Ze gebruikte de camera met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief. “Ik maakte nieuwsberichten met het oog van een documentairemaker," zegt ze. "Nieuws brengen kan je helpen het probleem te begrijpen. Ik zie nieuws en documentaires als dingen die met elkaar kunnen samengaan. Ik kom uit de fotografiewereld, dus ik kon niets maken zonder een goed frame, zonder naar het juiste licht te zoeken of op zoek te gaan naar de poëzie."
Fabio, die gedurende zes maanden met de Canon EOS R opnamen maakte, ontdekte dat het kleine formaat hem hielp om het verhaal met meer gevoel te brengen. "Als het verhaal persoonlijk en intiem is, denk ik dat een kleinere camera, een systeemcamera, je kan helpen", zegt hij. Zo'n 90% van zijn foto's maakte hij met zijn gewenste brandpuntsafstand met een Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM-objectief. "Het Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief was handig voor kleine ruimten," voegt hij eraan toe. "Als je opnamen maakt in ziekenhuizen en huizen, kan een grotere hoek nuttig zijn."
De videobeelden en foto's van Fabio en Francesca van de uitbraak gaven een inkijkje in de verwoestende impact van het virus in Italië. Deze werden medio maart gepubliceerd en uitgezonden, nog maar een paar weken nadat Covid-19 door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) werd uitgeroepen tot een wereldwijde pandemie. Ze dienden als een vroege waarschuwing voor de sombere realiteit door overbelaste gezondheidszorgsystemen.
"Italië werd al snel een van 's werelds ergst getroffen plekken door Covid-19," aldus Francesca. "We hebben een paar van de eerste beelden van Covid-19-patiënten, hun familieleden en de IC-teams geproduceerd, die hielpen het publiek te informeren."
"Ik begon te werken aan dit verhaal om mensen meer informatie te geven om de ziekte te kunnen begrijpen," voegt Fabio toe. "Mensen lijden onder deze epidemie, maar de vijand is onzichtbaar. Ik probeer mensen bewust te maken van deze crisis en te laten zien hoe gevaarlijk dit virus kan zijn."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Een baanbrekende full-frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet voor fotografen en filmmakers.
Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname.
Een 35 mm f/1.8-macrolens met snel diafragma voor groothoekperspectief, van dichtbij scherpstellen en Hybrid IS.
Het professionele groothoekobjectief met optica uit de L-serie, met een snel diafragma van f/1.4, is ideaal voor opnamen bij weinig licht.
Evenementen
Weet jij wanneer een fotoverhaal klaar is? Of hoe je het kunt publiceren? Ontdek het hier...
ARTIKEL
Hoe Magnum-fotograaf Jérôme Sessini het verhaal van het Syrische conflict vertelde door de verwoeste straten van Aleppo in beeld brengen in plaats van de strijders.
ARTIKEL
Toonaangevende vrouwelijke filmmakers vertellen hoe ze hun grote doorbraak in de filmbranche kregen en geven advies aan vrouwen die in hun voetstappen hopen te treden.
ARTIKEL
Al terugkijkend op zijn succesvolle carrière bespreekt de beroemde fotograaf James Nachtwey welke historische momenten hij heeft vastgelegd.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro