ARTIKEL
Canon XF705 hands-on met Sébastien Devaud
Filmmaker Sébastien Devaud vertelt hoe de revolutionaire codec en pro-functies van de 4K UHD-camcorder hem hebben geholpen om een sprintkampioen te filmen.
ARTIKEL
In deze levendige film staan de mensen, de cultuur en het prachtige landschap van de cacaoregio's van Midden- en Zuid-Amerika centraal: van de kleurrijke klassieke auto's en vervaagde façades van Havana tot de heldere stranden en de door de zon gekleurde huizen van Baracoa aan de oostkust van Cuba. Daarnaast worden onder andere ook Mexico, Colombia en Brazilië aangedaan.
Om zijn visie in La Música del Cacao - De muziek van cacao - in beeld te brengen, heeft regisseur Xosé Luis Carneiro Alfonso Parra gestrikt als director of photography. Alfonso, afkomstig uit het Spaanse Madrid, heeft zo'n 36 verhalende dramafilms, documentaires en korte films gemaakt, evenals talloze tv-series en reclamespotjes voor merken als Renault en Coca-Cola. De veelvuldig onderscheiden Alfonso is ook professor digitale cinematografie aan de International School of Film and Television in Cuba.
Alfonso heeft een groot aantal Canon Cinema EOS-camera's gebruikt, van de Canon EOS C100 (nu opgevolgd door de Canon EOS C100 Mark II) tot de Canon EOS C700. Voor dit project was hij op zoek naar een eenvoudige camera waarmee hij razendsnel en spontaan opnamen kon maken. Het moest een compacte camera zijn, maar met een grote sensor voor uitstekende prestaties bij weinig licht en een filmische geringe scherptediepte. Qua uitvoer wilde hij professionele 4K-bestanden met een groot dynamisch bereik zodat hij de lichte en donkere gebieden kon vastleggen, ook als het natuurlijk licht niet optimaal was.
De Canon XF705 4K UHD-camcorder was de perfecte kandidaat dankzij de grote 1,0-inch CMOS-beeldsensor en 10-bits uitvoer. Met een groothoekobjectief uit de L-serie met 15x optische zoom en een brandpuntsafstand van 25,5-382,5 mm biedt de camera uitstekende optica, waaronder een iris met negen lamellen voor vloeiende onscherpe gebieden en minder overstraling.
"We filmden elke dag tot wel twaalf uur, dus gelukkig is de camera licht", zegt Alfonso. "De goed geplaatste knoppen zijn intuïtief te bedienen, en de bediening van de zoom en andere objectiefringen was erg prettig." Dankzij de traditionele drievoudige instelringen kon Alfonso werken in de stijl die hij gewend is, terwijl hij met de vijfassige optische beeldstabilisatie stabiele opnamen uit de hand kon maken.
Hier legt Alfonso uit waarom de Canon XF705 de juiste camera was voor zijn documentaire en hoe je er betere films mee maakt.
Alfonso is altijd op zoek naar een bepaalde filmische esthetiek en volgens hem levert de 1.0-type CMOS-sensor van de Canon XF705 dit natuurlijke gevoel. "De sensor vormt het hart van de camera en een grotere sensor betekent een groter aantal pixels. Dit verbetert de resolutie en structuur en zorgt voor beelden die meer organisch en natuurlijker zijn, zonder de look van een typische digitale camera", zegt hij.
"Ten opzichte van eerdere camera's van dit type is de kleur in drie aspecten verbeterd: de kleurdiepte is 10-bits, de kleursampling is 4:2:2 en je kunt gebruikmaken van een Rec. 2020-kleurruimte. Al deze factoren maken kleuren natuurlijker, met subtielere toonvariaties en een meer organische look."
De grote sensor van de Canon XF705 biedt een grotere pixelgrootte en een grotere gevoeligheid - precies wat Alfonso nodig had, vooral bij opnamen bij weinig licht. "Een grotere sensor legt meer fotonen vast, waardoor ruis wordt verminderd", zegt hij. "Het vergroot de speelruimte die de camera kan vastleggen, doordat de camera in de schaduwen meer kan zien met minder ruis.
"De manier waarop Canon met ruis omgaat, is me altijd al bevallen. Dat heeft namelijk een meer analoge uitstraling in plaats van de opzichtige, kunstmatige 'digitale' look. Om een documentaire zoals deze te maken zonder kunstlicht, is de gevoeligheid van de camera zeer belangrijk. Ik heb opnamen gemaakt met een versterking van maximaal 12 dB zonder dat de ruis hinderlijk werd. Je kunt details in de schaduwgebieden zien, zelfs als de belichting is ingesteld voor lichte gebieden. Dankzij het lage ruisniveau van de Canon XF705 hebben schaduwen consistentie, diepte en structuur."
De Canon XF705 is de eerste professionele camcorder met de nieuwste XF-HEVC H.265-codec, die de efficiëntie van opnamen verbetert, met name in 4K. Dit ondersteunt 4K 60p-opnamen met verbluffende kwaliteit en kleuren, en de mogelijkheid om het beeldmateriaal te vertragen. De opnamen zijn in de professionele MXF-indeling met vier keer de efficiëntie van MPEG-2.
"Het grootste voordeel van de camera is 4K UHD bij 10-bits, 4:2:2 met de Rec. 2020-kleurruimte en Canon Log 3-gammacurve", aldus Alfonso. "Canon gebruikt de HEVC-codec om al deze informatie vast te leggen, die tot wel 160 Mbps wegschrijft naar SD-kaarten. Dit is echt geweldig, en de resultaten op een groot scherm tijdens de kleurcorrectie zien er zelfs nog beter uit. Er zijn minder compressieartefacten dan bij de conventionele H.264 XF-AVC en de H.265 neemt ook veel minder ruimte in beslag."
De Canon XF705 biedt Wide DR Gamma voor natuurlijk ogende opnamen met een groot dynamisch bereik, vloeiende tonen en vrijwel geen overbelichte gebieden. Voor HDR-opnamen zijn de HDR-indelingen Hybrid Log Gamma (HLG) en Perceptual Quantization (PQ) beschikbaar. Maar voor een maximaal dynamisch bereik biedt de Canon XF705 Canon Log 3, wat Alfonso veel heeft gebruikt.
De logaritmische curve biedt maximaal twaalf stops van het dynamische bereik en geeft filmmakers extra flexibiliteit. "De logaritmische curve maakt het mogelijk om een groter helderheidsbereik vast te leggen dan zelfs de HLG- of PQ-curve", aldus Alfonso. "Over het algemeen legt het ongeveer vijf stops boven het middengrijs vast en nog eens ongeveer vijf stops onder de grijswaarde, hoewel je met de curve in de schaduw tot wel zes stops kunt zien."
Canon's Dual Pixel CMOS AF-systeem biedt nauwkeurige en betrouwbare scherpstelling en gezichtsherkenning, plus eenvoudige selectie van scherpstelpunten op het 4-inch LCD-touchscreen. De camera heeft ook Gezichtsdetectie AF, en met de scherpstelhulp op het scherm kun je eenvoudig handmatig scherpstellen.
Alfonso is als filmmaker opgegroeid met volledig handmatig scherpstellen, maar de Canon-technologie heeft hem overtuigd. "Ik gebruik de automatische scherpstelling vrij vaak, inclusief de trackingfunctie. Dat kan heel eenvoudig met het touchscreen van de camera. Je hoeft alleen maar het onderwerpgebied aan te raken en het systeem volgt het op uiterst nauwkeurige wijze. Dit is van essentieel belang op een handheldcamera."
De Canon XF705 biedt de mogelijkheid om rechtstreeks vanaf de camera te streamen. Met de bekabelde en wireless connectiviteit kunnen beelden via FTP kunnen worden verzonden voor bewerking of livestreaming. Tijdens het filmen van La Música del Cacao had Alfonso geen livestreaming nodig, omdat hij SD-kaarten gebruikte voor de documentaireopnamen, maar het is een functie die hij graag verder wil verkennen.
Het is ook mogelijk om met de Canon XF705 videobestanden via FTP-links op de achtergrond over te dragen, terwijl de camera op afstand kan worden bediend via een webbrowser op een laptop of een compatibel smart device. Dit alles maakt van de Canon XF705 een uiterst moderne camcorder die voor allerlei soorten opnamen kan worden gebruikt, van televisie tot documentairefilms, op het allerhoogste niveau.
Dankzij een nieuwe firmware-update heeft de Canon XF705 nu nog meer mogelijkheden. Tot de nieuwe functies behoren onder andere ondersteuning voor het opnemen van 4K UHD in XF-AVC voor degenen die een workflow hebben zonder ondersteuning voor XF-HEVC, evenals ondersteuning voor MP4-opnamen en HDR bij hoge framesnelheden, tot 100p (PAL) of 120p (NTSC). 50i wordt nu ook ondersteund in Full HD, wat ideaal is voor uitzendomgevingen.
Andere nieuwe functies zijn de 720/60P HD-SDI 4:2:2-uitvoer, afstandsbediening in de browser dankzij Ethernet-ondersteuning en verbeterde Advanced Zoom Quality. Met de audioknop kun je nu de combinatie van 1ch/3ch of 2ch/4ch gebruiken en kanaal 3 bedienen door kanaal 2 via het menu opnieuw toe te wijzen.
Geschreven door
ARTIKEL
Filmmaker Sébastien Devaud vertelt hoe de revolutionaire codec en pro-functies van de 4K UHD-camcorder hem hebben geholpen om een sprintkampioen te filmen.
ARTIKEL
De filmmakers van Lance, La Leyenda Negra, Mucho Mucho Amor en No, I Don't Want to Dance! leggen uit waarom ze voor Canon-apparatuur hebben gekozen en hoe ze deze hebben gebruikt.
ARTIKEL
Toonaangevende vrouwelijke filmmakers vertellen hoe ze hun grote doorbraak in de filmbranche kregen en geven advies aan vrouwen die in hun voetstappen hopen te treden.
ARTIKEL
Cinematograaf Steve Holleran heeft de nieuwe DGO-sensor en het dynamische bereik van 16+ stops op de proef gesteld door een ballerina te filmen in een verlaten 747.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro