FILMMAKING

Zo start je je indie-filmcarrière

Cinematograaf Tania Freimuth vertelt ons hoe een onafhankelijke film tot stand komt en geeft praktische tips over wat je moet filmen, hoe je je uitrusting optimaal benut en hoe je kunt samenwerken met andere professionals.
Cinematograaf Tania Freimuth buigt over een Canon EOS C70, die is bevestigd op een statief.

Cinematograaf Tania Freimuth zegt dat het maken van een korte, onafhankelijke film een geweldige manier is om te laten zien wat je qua creativiteit in je mars hebt en geeft advies om dit in de praktijk te brengen. "Maak om te beginnen een plan A, een plan B én een plan C voor je opnames om te anticiperen op onverwachte omstandigheden, zoals slecht weer. Zo benut je je tijd optimaal", verzekert ze. © Tim Coleman

Canon Ambassador Tania Freimuth is van ver gekomen. Ze begon ooit als clapperloader en werkte recent aan het goed ontvangen korte drama Pitfall, was DoP van Little Darlings, een dramedy-miniserie voor Sky Kids, en werkte aan Cyn, een korte film over de eerste vrouw van John Lennon, Cynthia. Tania werkt aan producties met enorme budgetten en grote crews, maar investeert daarnaast ook haar creatieve energie in haar eigen indiefilms.

"Je moet enorm veel passie hebben", zegt Tania, die woont in het Verenigd Koninkrijk. "Een film maken is op zichzelf al moeilijk genoeg, maar een onafhankelijke film maken is ook echt een persoonlijke uitdaging. Je leert jezelf beter kennen. Waarom maak je films? Wat drijft je precies? Je doet het niet om zakelijke of commerciële redenen. Het is puur je creativiteit en passie. Dat is heel belangrijk."

Hier geeft Tania een aantal tips voor het maken van een korte film en vertelt ze waarom ze de Canon EOS C70 ideaal vindt voor indie-filmmakers.

Filmmaker Tania Freimuth sits in a leather armchair in front of shelves filled with cameras, lenses and books.

1. Een plan is essentieel

Het is een goed idee om al je creatieve ideeën op een rijtje te zetten om er zeker van te zijn dat je de indiefilm kunt maken die je voor ogen hebt. Stel je voor dat je op locatie komt, je cameratas uitpakt en ziet dat er iets belangrijks ontbreekt. Dat wil je natuurlijk niet hebben, maar het overkomt elke onafhankelijke filmmaker wel eens. Tania raadt dan ook aan om een controlelijst te maken, of het nou voor camera-accessoires of props is. "Ik adviseer om alles echt twee keer na te lopen", zegt ze. "Zorg dat je alles bij je hebt. Als je eenmaal bent vertrokken, wil je niet halverwege nog moeten omdraaien omdat je toch iets thuis hebt laten liggen."

Bij het plannen komen er natuurlijk meer dingen kijken dan alleen praktische zaken. Tania vertelt over haar opnamelijst, die ze onmisbaar acht voor haar proces en het succesvol maken van een indiefilm. "Met een opnamelijst krijg je een beter beeld van de opnamen die je al hebt gemaakt. Dit vereenvoudigt het logproces na afloop van de opnamen", vertelt Tania enthousiast.

Een opnamelogboek kan op dezelfde manier als een eerste nabewerking worden gebruikt. "Op dit moment bekijk ik al mijn materiaal en zie ik welke takes goed zijn", zegt Tania. "Ik kan dan bijvoorbeeld besluiten om wat aanvullende opnamen te filmen, zoals bij mijn huidige project het geval was. Zonder mijn opnamelogboek zou ik dat nooit hebben kunnen weten."

Een zwart-witfoto van een kruising. Rechts zien we een beschadigd stopbord en langs de kant van de weg staan veel palmbomen. Er is geen verkeer.

In haar huidige nog naamloze project combineert Tania zwart-witfoto's die ze heeft gemaakt tijdens een roadtrip in de VS met video's die ze heeft gemaakt op de Canon EOS C70 en heeft omgezet in zwart-witbeelden. "De film is gebaseerd op mijn eigen gevoel, zodat ik bij het bewerken de dingen die een soort droomlandschap vormen, een bijna onwerkelijke ervaring, kan afzetten tegen de foto's die ik heb gemaakt", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS ER en een Canon RF 24-105mm f/F4L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/250 sec, f/7.1 en ISO320. © Tania Freimuth

Een persoon houdt een Canon EOS C70-camera omlaag langs het lichaam.

Het is belangrijk om te onthouden dat elk element een rol speelt in het uiteindelijke product. Tania zegt dat je de basis nooit mag vergeten. "De locatie, het verhaal dat je vertelt, de apparatuur die je gaat gebruiken: deze elementen moet je op orde hebben om een verhaal te vertellen", zegt ze. © Tim Coleman

2. Denk aan financiering en apparatuur

Indie-filmmakers werken vaak helemaal alleen. Je moet tijdens het hele productieproces dus inventief te werk gaan en sterk in je schoenen staan om je oorspronkelijke idee voor je film helemaal te kunnen uitwerken.

Dit traject begint natuurlijk al ver voordat de film werkelijk in productie gaat. Allereerst moet je de financiering op orde hebben. Indie-filmmakers wenden zich vaak tot investeerders, crowdfunding, subsidies of leningen om hun projecten te financieren. Tania beleefde haar doorbraak als cinematograaf toen ze de Kodak Student Commercial Awards won en werd beloond met camera-apparatuur en wat prijzengeld. In combinatie met haar enorme vindingrijkheid gaf dit haar een goede basis om haar carrière te ontwikkelen en nog vele jaren films te blijven maken.

Voor haar huidige soloproject, een roadtripfilm, heeft ze vóór de pandemie al de eerste foto's en video's gemaakt met Canon EOS R. Voor het filmen van aanvullend beeldmateriaal gebruikte Tania in het begin de Canon EOS C300 Mark III, maar recent is ze overgestapt op de Canon EOS C70. Voordat Tania een bepaalde camera gebruikt, kijkt ze kritisch naar wat deze haar te bieden heeft. De EOS C70 voldeed aan al haar eisen. "De draagbaarheid en het gewicht zijn erg belangrijk", zegt ze. "Kan ik mijn bestaande objectieven gebruiken? Is de camera over het algemeen prettig om mee te werken? De EOS C70 slaagde met vlag en wimpel. De camera is zo gebruiksvriendelijk. Dankzij de Canon-vattingadapter EF-EOS R 0.71x kon ik gewoon mijn EF-objectieven gebruiken. Hiermee kreeg ik het zichtveld dat ik gewend ben van full-frameobjectieven. De adapter voegt bovendien een extra stop licht toe, dus de objectieven worden ook nog eens sneller."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

De EOS C70 is ontworpen voor filmmakers die alleen werken. De systeemcamera is de meest compacte cinemacamera van Canon en beschikt over professionele Cinema EOS-functies. De firmware-update 1.0.5.1 maakt de EOS C70 nog beter geschikt voor indie-filmmakers dankzij de belangrijke toevoeging van oogtracking-AF. Ram Sarup, Product Marketing Specialist van Canon Europe, zegt: "Oogtracking-AF is ontwikkeld op basis van het EOS iTR AF X-systeem (Intelligent Tracking and Recognition), waarmee je al snel en nauwkeurig onderwerpen en hoofden kon volgen. Met de toevoeging van oogdetectie en -tracking weet je nu helemaal zeker dat de ogen van je onderwerp altijd scherp zijn. Dit is vooral belangrijk bij het vastleggen van 4K-content. Gezichtsdetectie-AF en oogdetectie-AF zijn nu beschikbaar in de opnamestanden Slow motion en Versneld, van 24 fps tot 120 fps."

Cinematograaf Tania Freimuth hurkt om kleurrijke bloemen naast een grindpad gereed te maken. Een Canon EOS C70-camera is opgesteld op een statief om de bloemen te filmen.

De firmware-update 1.0.5.1 voor de Canon EOS C70 breidt de ondersteuning voor opnemen in de XF-AVC Intra-indeling uit met een aantal zeer efficiënte 4K ALL-I-formaten tot 60p bij 600 Mbps. Dit geeft je meer opties en flexibiliteit bij het vastleggen van 4K-content.

Een zwart-witfoto van een telegraafpaal met een wirwar aan draden, precies tussen een weg en een geploegde akker in.

"De belichting heb je niet altijd direct op orde, maar gelukkig kan ik op de waveform-monitor kijken en schakelen tussen ND-instellingen tot de belichting me bevalt", vertelt Tania over haar manier van werken. Gefotografeerd met een Canon EOS ER en een Canon RF 24-105mm f/F4L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/500 sec, f/4 en ISO200. © Tania Freimuth

3. Ga creatief te werk

Indie-filmmakers hebben vaak beperkte middelen, laat staan een crew of grote lichtopstelling. Filmmakers zoals Tania hanteren daarom vaak cinematografische trucjes om de gewenste look te creëren. "Houd rekening met je camerapositie ten opzichte van het licht en wat je wilt belichten. Dit is ook belangrijk om de aandacht van de kijkers naar het juiste punt te trekken", zegt ze. "Als je geen [cine-]filters gebruikt, kun je met scherptediepte textuur toevoegen aan je beelden. Ik film in Canon Log en gebruik ook de grootste bitdiepte en kleurruimtes die beschikbaar zijn. Dit geeft me namelijk meer flexibiliteit bij het kleurgradatieproces.

"De ingebouwde ND-filters van de Canon EOS C70 waren cruciaal om de juiste belichting te krijgen", zegt Tania over de zelfstandige film waar ze nu aan werkt en die wordt besproken in de video hierboven. "Het was soms lastig om de balans te vinden qua belichting, maar de camera is gelukkig erg toegankelijk. Zo kon ik eenvoudig op de waveform-monitor kijken en schakelen tussen verschillende ND-instellingen tot de belichting me beviel."

Een consistente look is ook belangrijk, en dat was mogelijk omdat de Canon EOS C300 III en de Canon EOS C70 dezelfde beeldsensor hebben. Tania filmt met het Log-kleurenprofiel omdat ze hiermee vlakkere tinten krijgt. Tijdens de nabewerking kan ze vervolgens kleuren en contrast benadrukken.

Een zwart-witfoto van sporen die zijn ondergelopen met water en door een overwoekerd veld met kale bomen lopen.

Tania begon voor de coronapandemie aan haar nieuwste project en maakte een eerste set foto's en video's om zo wat creatieve ideeën op te doen. Gefotografeerd met een Canon EOS ER en een Canon RF 24-105mm f/F4L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/500 sec, f/5 en ISO200. © Tania Freimuth

Een zwart-witfoto van vogels die in v-formatie boven hoge palmbomen naar rechts vliegen.

Voor haar persoonlijke project probeerde Tania foto's te maken die mensen aan het denken zetten en waarmee ze 'beats' kon toevoegen aan haar film. Persoonlijkheid en individualiteit spelen een belangrijke rol in haar film. "Je moet jezelf zijn. Authenticiteit is belangrijk. Op deze manier krijg je meer erkenning dan wanneer je een parodie bent van iemand die je niet kent", beschouwt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS ER en een Canon RF 24-105mm f/F4L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/160 sec, f/22 en ISO200. © Tania Freimuth

4. Werk samen met andere professionals

Een film kun je volgens Tania niet alleen maken en elke rol is wat haar betreft een specialiteit op zich. Ze benadrukt de belangrijke rol die componisten en editors kunnen spelen. "Wanneer ik mijn eigen films maak, vind ik het heel belangrijk om er een editor bij te betrekken", zegt ze. "Ze voegen namelijk een ander perspectief toe aan het proces, en dat is van onschatbare waarde. Een editor kan me helpen om ideeën die verborgen zitten in de opnamen die ik heb gemaakt, uit te diepen en naar de voorgrond te brengen.

"De volgende stap is om iemand te vinden die de film kan bekijken", gaat Tania verder. "Soms weet ik niet precies hoe ik dit moet aanpakken, maar de persoon met wie ik aan deze roadtripfilm werkt heeft gelukkig genoeg ideeën. Samen komen we er wel uit. Uiteindelijk dienen we de film in bij verschillende filmfestivals. Het project bestaat naast de film uit een aantal foto's. Ik ben nu aan het kijken hoe ik deze foto's zo goed mogelijk kan verwerken in de film. Zo moeten alle puzzelstukjes uiteindelijk samenkomen."

Tenslotte benadrukt Tania hoe belangrijk het is om je eigen ding te doen en uitdagingen zelf het hoofd te bieden. "Voelt het goed en is dit wat je wilt? Ga er dan gewoon voor", zegt ze. "Het is belangrijk om je eigen werk te maken. Filmmaker is geen makkelijk beroep, dus je leert om sterk in je schoenen te staan. 's Nachts lig je soms wakker en vraag je je af waar je het allemaal voor doet als toch niemand de film gaat kijken. Ik denk uiteindelijk dat we allemaal naar een manier zoeken om ons te uiten, en het is belangrijk om dat op jouw manier te doen."

n image shot by Roxy Furman of a puffin with its wings outstretched in sharp focus, while the plants in the foreground and sky in the background are blurred.

Hoe maak je een showreel die opvalt

Wil je je video's aan potentiële opdrachtgevers laten zien? Professioneel filmmaker en zoöloge Roxy Furman geeft 8 tips voor betere showreels.

Kom meer te weten in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Tim Coleman & Sarah Bakkland

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro