Canon EOS-1D X Mark III
De opvolger van de Canon EOS-1D X Mark II, de favoriet van Ingo. Het is de ultieme creatieve toolkit met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video.
ARTICLE
Toen Ingo Arndt de foto bekeek die hij zojuist had gemaakt van de dramatische jacht van een poema in de bergen van het Chileense deel van Patagonië, vertelde hij zijn trackers dat deze wel eens bekroond zou kunnen worden. Een jaar later kreeg hij gelijk. De foto werd bekroond met een prestigieuze Wildlife Photographer of the Year-award.
Na zeven maanden extreme kou en bijtende winden tijdens zijn reis in het spoor van wilde poema's in het nationaal park Torres del Paine werd de Duitse wildlifefotograaf niet met één, maar met twee prijzen bekroond tijdens de awards van 2019: gezamenlijke winnaar in de categorie Mammals Behaviour voor de foto van de jagende poema en een bijzondere vermelding in de categorie Animal Portraits voor het knappe portret van het leven van een poemafamilie. Hij won ook nog de publieksprijs voor een andere poemafoto. Alle drie de foto's maakte hij met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) in combinatie met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 600mm f/4L IS III USM).
De nogal solitaire dieren zijn eerder in het wild gefotografeerd, maar veel van de foto's zijn gemaakt met cameravallen. "Mijn plan was om het leven van de poema's voor het eerst volledig vast te leggen, met mezelf achter de camera", aldus Ingo. "Met volledig bedoel ik: al het gedrag dat je mogelijk kunt laten zien. Bijvoorbeeld een moeder die haar jongen opvoedt en jagende poema's."
Ingo, die als wildlifefotograaf de wereld heeft rondgereisd voor publicaties van bijvoorbeeld GEO en National Geographic, moest zijn uitrusting voor deze uitdaging zorgvuldig uitkiezen. Hij wilde een licht en veelzijdig objectief dat ook in moeilijke omstandigheden zou presteren. Hier legt hij uit waarom het lichte Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief zijn perfecte keuze was voor het fotograferen van deze ongrijpbare grote katten aan het einde van de wereld.
Foto's maken van de roofdieren in Patagonië bleek veel tijd én geld te kosten. Ingo reisde maar liefst zeven keer af naar het gebied - soms voor twee weken, soms voor drie maanden - waarbij hij moest betalen voor accommodatie, voertuigen, vergunningen en trackers die het gebied op hun duimpje kennen. Aanvankelijk betaalde hij alles uit eigen zak, maar dankzij financiële steun van het sportmerk PUMA en een opdracht van National Geographic kon hij samen met zijn vrouw en videograaf Silke meer tijd in het veld doorbrengen.
"Het is moeilijk om poema's te vinden, dus je hebt veel ervaring of zeer goede trackers nodig", zegt Ingo. "Poema's blijven echter nooit op dezelfde plek. Deze regio zit vol met grotten, stenen en vegetatie die ze kunnen gebruiken om te schuilen. Als wij gaan slapen, gaan zij op jacht. Ze verplaatsen zich en de volgende dag moeten we weer opnieuw beginnen."
Poema's hebben een activiteitsgebied van 25 km² en kunnen dus grote afstanden afleggen. En dus moest Ingo dat ook doen. "Het was zwaar werk. Op sommige dagen liepen we wel twintig kilometer door de heuvels, zonder paden", zegt hij. "In dat geval had ik alleen het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon EOS-1D X Mark II bij me, en misschien het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. De rest liet ik achter in de auto om gewicht te besparen." Sommige objectieven zijn te zwaar om de hele dag te dragen, maar het lichte en weersbestendige Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief was voor Ingo ideaal in dit ruige terrein.
Hoewel Ingo voornamelijk een statief gebruikte, leunde hij ook op hekken en houtblokken om foto's zonder trillingen te maken met behulp van de 4-stops Image Stabilizer-technologie van het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief. In combinatie met het snelle diafragma bood dit hem ook meer flexibiliteit bij het vastleggen van actie bij weinig licht. "Het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief is zeer snel bij actiefotografie en levert haarscherpe resultaten", zegt hij. "De kwaliteit is verbluffend, zelfs met een open diafragma, wat belangrijk was bij het fotograferen van poema's vroeg in de morgen of in de avond, als er minder licht was."
Om het gedrag van de wilde poema zo gedetailleerd mogelijk vast te leggen, wilde Ingo ze fotograferen terwijl ze aan het jagen waren. De favoriete prooi van de grote katten is de guanaco, een groot Zuid-Amerikaans zoogdier dat verwant is aan de lama. Maar een poema en haar prooi vastleggen bleek nogal een uitdaging. "Ik heb vijf maanden geprobeerd om een foto te maken van een poema die op een guanaco jaagt", lacht hij. "Het was de belangrijkste foto voor mijn verhaal. Ik had een paar keer bijna succes, maar er ging altijd wel weer iets fout. Soms wachtte ik uren en uren, totdat de poema eindelijk de guanaco op twintig meter was genaderd, maar net voor de beslissende sprong werd het dier dan door een andere guanaco gewaarschuwd... Zo hadden we veel frustrerende dagen."
Op een dag zagen de trackers van Ingo een vrouwtjespoema, genaamd Sarmiento, die aan het uitrusten was op een heuvel. Omdat ze haar jongen niet bij zich had, was er een goede kans dat ze op jacht zou gaan. Na haar een uur te hebben geobserveerd, kreeg ze een groot guanacomannetje in het vizier. Ingo's trackers namen hun positie in terwijl hij dichter bij de guanaco probeerde te komen. Door de camouflage van de poema kon hij het dier niet zien, en dus volgde hij de prooi. Via zijn radio hoorde hij hoe de trackers Sarmiento de guanaco zagen naderen.
"Ik stelde scherp op de hals van de guanaco", zegt hij. "En nog geen tien seconden later zie ik de poema springen, en nam ik zo veel mogelijk foto's als ik kon. Met de Canon EOS-1D X Mark II kan ik fotograferen met 14 fps in de Burstmodus, en met 16 fps in Live View. Ik was zo gefocust dat ik eigenlijk niet doorhad wat er gebeurde. In 4,5 seconde had ik ongeveer zestig foto's gemaakt.
"Ik gebruikte de AF-volgfunctie om de actie te volgen en de scherpstelpunten te wijzigen, dat was echt heel handig. Met het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief fotografeerde ik met f/4 en 1/3000 sec., dus ik had niet veel scherptediepte. Alle foto's van die jagende poema waren scherp, echt geweldig."
Ingo wist meteen dat hij een bijzondere foto had gemaakt. "Ik zei tegen mijn trackers: 'Deze foto gaat in de prijzen vallen, ik weet het zeker'. Ik doe dit al dertig jaar en soms weet je gewoon dat je goud in handen hebt. Het was een heel speciaal moment. We hebben het tot in de vroege uurtjes gevierd."
Gedurende zeven maanden fotografeerde Ingo achttien verschillende poema's, maar de focus ging vooral uit naar twee moeders - Sarmiento en Colmillo - en hun jongen. De poema's raakten gewend aan de aanwezigheid van Ingo, waardoor hij zeer intieme foto's kon vastleggen met zijn teleobjectief. Op een afstandje, dat wel.
"Meestal gebruikte ik een Canon Extender EF 1.4x III met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, omdat je een beetje afstand moet nemen om het natuurlijke gedrag te zien", zegt Ingo. "Soms kun je wat dichterbij komen, maar dan schermt de moeder de jongen af of raken de dieren nerveus. Ik wilde de poema's zo natuurlijk mogelijk fotograferen, en niet in een staat van angst. Zonder de Canon Extender EF 1.4x III had ik de jongen nooit zo onverholen op de rots kunnen vastleggen. Als je te dichtbij komt, verstoppen ze zich tussen de begroeiing, zelfs als ze je kennen. Om ze op deze manier in het wild te zien... Echt een winnend lot uit de loterij."
Deze momenten, waarop Ingo zich echt verbonden voelde met de wilde poema's en nooit eerder vertoond gedrag vastlegde, maakten van dit verhaal zijn absolute favoriet. "Voor mij is de poema de meest elegante van alle grote katten", zegt hij. "Ze zijn zo prachtig. Ik kreeg er echt een kick van toen ik recht voor ze stond. En dan het dramatische, ruige, prachtige landschap in het zuiden van Chili... Ik heb nog nooit zoiets gezien. Foto's maken van een prachtige katachtige zoals de poema in dat landschap was echt een onbetaalbare ervaring."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
De opvolger van de Canon EOS-1D X Mark II, de favoriet van Ingo. Het is de ultieme creatieve toolkit met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video.
De opvolger van het Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, de favoriet van Ingo, is zeer licht en bij uitstek geschikt voor professionele wildlife-, sport- en nieuwsfotografen. "Alle foto's van die jagende poema waren scherp, echt geweldig", zegt Ingo.
Een professionele zoom uit de L-serie met Image Stabilizer voor wildlife- en sportfotografie en ASC-coating voor superieure scherpte.
Deze compacte extender is ideaal voor pers-, sport- en natuurfotografie. Hij verlengt de brandpuntsafstand van de tele(zoom)lenzen uit Canon's L-serie met een factor 1.4x, met hogere AF-nauwkeurigheid en verbeterde communicatie tussen camera en objectief. "Je moet een beetje afstand nemen om het natuurlijke gedrag te zien", zegt Ingo.
ARTIKEL
Vogelfotograaf Markus Varesvuo geeft tips en vertelt over het fotograferen van de zeearend in actie.
ARTIKEL
Wildlifefotografen Marina Cano, Vladimir Medvedev en Radomir Jakubowski vertellen hoe ze geld verdienen met het fotograferen van de natuur.
ARTIKEL
De vijf tips van wildlife-fotograaf Marina Cano bij de keuze van een professioneel tele-objectief.
ARTIKEL
Wildlifefotograaf Thorsten Milse legt met Canon's nieuwe paradepaardje bij weinig licht jaguars, ocelotten en reuzenotters vast.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro