James Nachtwey is een van 's werelds meest gerespecteerde fotojournalisten. Hij is toegewijd aan het verslaan van oorlogen en belangrijke sociale kwesties. De foto's die hij in de afgelopen 40 jaar met compassie en nederigheid heeft gemaakt, zijn gericht op de gevolgen van onrecht en geweld. Deze foto werd in 1990 in een aluminiumfabriek in het toenmalige Tsjechoslowakije gemaakt en maakte onderdeel uit van een serie over industriële vervuiling. Op deze foto schijnen lichtstralen door een dikke laag kankerverwekkende stof die uiteindelijk een dodelijke effect op de gezondheid van de arbeiders had. © James Nachtwey
Alle topfotografen zijn ergens begonnen. Voor James Nachtwey, die als een van de meest vooraanstaande beeldmakers wordt beschouwd, begon het allemaal in de vroege jaren 70. Hij was net afgestudeerd in Amerikaanse kunstgeschiedenis en politieke wetenschappen, toen hij een weg insloeg waarop hij enkele van de belangrijke gebeurtenissen ter wereld van de afgelopen veertig jaar zou vastleggen.
De jonge fotograaf had geen fotografieopleiding gedaan, maar was er in zijn hart van overtuigd dat fotografie zijn roeping was. "Ik geloofde erin, en ik geloofde in mezelf", vertelde James aan fotojournalisten in de dop tijdens een Canon Student Development Programme-lezing op het internationale festival voor de journalistiek Visa pour l'Image van 2022. "Dus leerde ik het mezelf aan. Ik huurde een doka, ik leende een camera, ik leerde hoe je foto's moet ontwikkelen en prints moet maken.
"Ik ging naar boekenwinkels en bladerde daar door boeken van bekende fotograven. Dan zette ik ze terug op de plank, want ik had niet genoeg geld om ze te kopen. Ik had fantastische mentors die ik nooit had ontmoet, en ik leerde van ze door hun werk te bestuderen."
Hij vertelt dat het 10 jaar duurde "voordat ik me ook maar enigszins gekwalificeerd voelde om een oorlogsfotograaf te worden, wat mijn ambitie was". Sindsdien is het werk van James vijf keer bekroond met de Robert Capa Gold Medal van de Overseas Press Club of America en heeft hij twee keer de World Press Photo of the Year gewonnen, naast talloze andere bekroningen voor zijn uitzonderlijke verslaggeving van de gebeurtenissen die de wereld hebben veranderd.
Nadat hij ervaring had opgedaan als fotograaf voor kranten, ging James in 1980 als freelancer aan de slag, aangespoord door beelden van de Vietnamoorlog en de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. LIFE-fotograaf Larry Burrows was een enorme inspiratiebron voor James, en hij vond zijn foto's "ontzettend ontroerend en informatief".
James gelooft nog net zo sterk als in het begin van zijn carrière in de fotojournalistiek als een krachtig wapen om de wereld ten goede te veranderen. "Ik werd gedreven door het idee dat een oorlogsfoto kan uitgroeien tot een antioorlogsfoto", legt hij uit. "Een beeld van sociale ongelijkheid kan uitgroeien tot een roep om verandering. Ik geloofde erin dat het mensen iets zou doen als fotografen ze iets lieten zien dat die aandacht verdiende. Mijn motivatie was om fotografie te gebruiken om iets te zeggen over wat er met mensen gebeurt en er vragen over te stellen."