Helen Bartlett, familiefotograaf
Helen zegt: "Ik heb altijd al gedacht dat het lage tempo een van de grote voordelen van landschapsfotografie is. Mijn werk is meestal een en al activiteit. Er zijn zeker rustige momenten (en natuurlijk taart) tijdens mijn fotoshoots, maar vanaf het moment dat ik aankom tot het moment dat ik vertrek, ben ik voortdurend op zoek naar goede foto's, loop ik heen en weer en reageer ik op wat er allemaal gebeurt.
"Bij landschapsfotografie reageer je op het licht en het weer en de wereld om je heen. Door je camera op een statief te zetten, heb je meer tijd om elk element van de foto heel bewust in je op te nemen. Waar valt het onderwerp samen met de randen van het kader? Wat gebeurt er in de hoeken? Moet een gedeelte van het landschap juist wel of niet op de foto staan? In de loop der jaren hebben mijn portretfoto's enorm veel baat gehad bij dit proces.
"Ik heb de opnamen gemaakt met de Canon EOS R en ik vind dat de elektronische zoeker, ingesteld op zwart-wit, een goed hulpmiddel is om een landschap te vinden dat goed tot zijn recht kwam in zwart-wit. Dankzij de Focus Peaking-markeringen achter op de camera kon ik in één oogopslag zien of de foto goed was scherpgesteld. Misschien een kleinigheidje, maar ik heb er bijzonder veel aan gehad.
"Mijn favoriete foto heb ik genomen tijdens de shoot bij zonsopgang op Bat's Head, als je vanaf de kliffen naar beneden kijkt richting Durdle Door. Ik vind dat deze foto de sereniteit van de zonsopgang goed weergeeft, het moment van onbeperkte mogelijkheden voordat de wereld wakker wordt. Ik heb een 'big stopper'-filter met 10 stops en neutrale dichtheid gebruikt om de sluitertijd te verlengen naar drie minuten. Dat betekent dat de zee een kalme waas wordt, maar dat de schaduwen van de stromingen en wervelingen op bepaalde plekken wel zichtbaar zijn, zodat je een gevoel van beweging onder het oppervlak en van andere werelden in de diepte krijgt.”