ARTIKEL

5 marketingtips die iedere huwelijksfotograaf zou moeten kennen

De huwelijksfotograaf Sanjay Jogia vertrouwt regelmatig op de framerate van 14 fps van de Canon EOS-1D X om momenten vast te leggen, zoals deze bruid die met confetti gooit. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 70-200m f/2.8L USM-objectief. © Sanjay Jogia

Toen Canon-ambassadeur Sanjay Jogia in 2007 een punt zette achter zijn carrière in de architectuur om professioneel huwelijksfotograaf in Londen te worden, was er betrekkelijk weinig concurrentie. De onbedwingbare opkomst van internet en sociale media hebben echter gezorgd voor gegronde zorgen voor zijn bedrijf. Wanneer een klant ‘huwelijksfotograaf’ in een zoekmachine typt, verschijnen er direct meer dan 400 miljoen resultaten. Dit geeft wel aan hoe verzadigd de huwelijksfotografiemarkt tegenwoordig is en hoe cruciaal het nu is een strategisch marketingplan te hebben.

Sanjay en zijn vrouw Roshni hebben de concurrentie achter zich gelaten door een hoogwaardig fotografiebedrijf op te zetten, Eye Jogia. Ondertussen hebben ze 30 SWPP- en 31 WPPI-awards op hun naam staan. Het echtpaar heeft hun merk opgebouwd met een kenmerkend repertoire van spontane, kleurrijke en emotionele huwelijksfoto's en opvallende marketingtechnieken.

Sanjay, een Canon-ambassadeur, deelt zijn expertise via lezingen en workshops over de hele wereld. Hier verklapt hij ook zijn vijf marketingtips die iedere huwelijksfotograaf zou moeten kennen.

1. Focus op jouw doelgroep

"Je moet kiezen op wat voor soort bruiloften je je wilt richten. Hierdoor kun je je marketing bij trouwbladen gerichter afstemmen. Als je kiest voor een bepaald soort trouwblad, zul je dat type bruiden of die doelgroep aantrekken. Ga je joodse bruiloften doen? Indische bruiloften? Bruiloften in een kerk? Je moet hierin een keuze maken. Als je iedereen met je marketing wilt benaderen, ga je geheid op je gezicht.”

A bride is lifted by four men.
Sanjay past de instellingen van zijn Canon EOS-1D X aan, waardoor hij snel van scherpstelmodus kan wisselen, van One-shot naar AI Servo tijdens dynamische huwelijksceremonies, zoals bij deze hindoebruiloftsprocessie. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objectief. © Sanjay Jogia

2. Zorg voor naamsbekendheid voor je bedrijf

Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

“De meeste van onze bruiloften zijn luxe Indische bruiloften. Daarom adverteren we in Indische trouwbladen. Daar zijn er een aantal van, maar we zijn echt op de markt gekomen door twee of drie. In deze magazines plaatsen we advertenties van een of twee volledige pagina's waardoor wij de hogere klasse domineren en impact hebben. Dit is duurder, maar als je naam wilt maken, maak dan naam. Zo eenvoudig is het.

"Wat adverteren betreft, moet je uniek zijn. We zijn onze advertenties altijd aan het herontwerpen om op te vallen. De beste manier hiervoor is door nadruk te leggen op bepaalde soorten beelden, het kleurenpalet om te gooien en het kleurenpalet harmonieus te houden. De kleuren moeten de aandacht van de mensen trekken maar geen pijn doen aan hun ogen. Ik heb advertenties gezien die niet heel aangenaam zijn om naar te kijken, omdat de beelden in de advertenties niet goed bij elkaar passen. Hier zit een psychologische techniek achter: de beelden moeten de ogen de pagina in leiden. Je wilt ervoor zorgen dat het zo gemakkelijk mogelijk is om naar jouw werk te kijken.”

A bride and groom hold each other's hands as they walk past the Vatican at night.
Sanjay stelt zijn Canon EOS-1D X Mark II in op handmatige belichting en vertrouwt op het vermogen van de sensor om bestanden van hoge kwaliteit en hoogwaardige ISO's te produceren om dit portret van de pasgetrouwde Pooja en James bij de Sint-Pietersbasiliek vast te leggen bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objectief. © Sanjay Jogia

3. Maak actief gebruik van sociale media

"Sociale media zijn superbelangrijk. Het gebruik van Facebook en Instagram is een essentieel hulpmiddel voor huwelijksfotografen. De algoritmen voor deze websites zijn veranderd en live posts en Insta-stories worden nu rechtstreeks op de tijdlijnen van mensen geplaatst, waardoor het een goede manier is om jezelf te promoten. Er is nu een nieuwe generatie die fotografen via sociale media zoekt in plaats van via Google, omdat je meteen krijgt wat je wilt. Op Instagram kunnen mensen snel naar voorbeelden van ons werk kijken en ook wat mensen over ons zeggen. Dit kan hen naar onze website leiden waar ze meer van ons kunnen bekijken en een vragenformulier kunnen invullen.

"Er zijn veel manieren om op sociale media te worden gezien, maar interactie is de belangrijkste. Je moet niet gaan zitten wachten totdat mensen op jouw pagina komen. Je moet de interactie met nieuwe en oude klanten aangaan. Dat maakt een wereld van verschil. Je moet ervoor zorgen dat mensen het over jou en jouw werk hebben.”

A close-up of the eyes of a bride looking at her husband-to-be.
"Ik hou zo van het moment waarop de bruid en bruidegom aan elkaar worden onthuld op een hindoebruiloft. Door een korte scherptediepte te gebruiken op een objectief zoals de Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objectief kan ik een dromerige compressie in een afbeelding creëren en specifieke details eruit pikken. In dit geval de ogen van de bruid wanneer zij haar bruidegom voor het eerst ziet." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X met een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objectief. © Sanjay Jogia

4. Gebruik je website om het gesprek aan te gaan

"Wij hebben geen prijslijst op onze website staan. We bieden een starttarief zodat mensen een idee hebben van het kostenplaatje afhankelijk van hun behoeften. Maar we vermelden nooit prijzen, want werken met categorieën kan heel lastig zijn, zeker bij Indische bruiloften.

"Een prijslijst kan heel eng zijn en mensen afschrikken, terwijl ze wel bellen bij enkel een starttarief. Hierdoor heeft Roshni de gelegenheid de dialoog aan te gaan met het paar, een context te bieden en de bruid en bruidegom te adviseren over wat ze moeten doen, waar ze naartoe moeten en waarnaar ze moeten kijken op basis van hun wensen. Ieder paar is uniek en er is steeds een ander prijskaartje nodig om aan hun wensen te voldoen."

A group of cheerful men throw their hands in the air; confetti surrounds the photo.
Sanjay gebruikte een hoge framerate, handmatig focuspunt selecteren en Al Servo om de focus op de bruidegom en zijn vrienden te houden tijdens de festiviteiten bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark IV en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief. © Sanjay Jogia

5. Mond-tot-mond is de beste marketing

"Marketing gaat niet alleen om betalen voor een podium of het gratis podium van sociale media gebruiken. Het gaat om echt goed werk leveren en mensen je laten aanbevelen. Wij hebben duurzame relaties met mensen die ons vol vertrouwen aanbevelen, omdat zij weten dat wij goed werk verrichten, ons aan ons woord houden, op de afgesproken tijd leveren en de beloofde [resultaten] leveren qua beelden en kwaliteit.”

"Wanneer een bruid en bruidegom uiteindelijk op zoek gaan naar een huwelijksfotograaf, zullen ze zich zeer waarschijnlijk tot sociale media wenden om te zien over wie hun familie en vrienden het hebben. Ze gaan om aanbevelingen vragen. Een bruiloft is een belangrijke aangelegenheid. Er kan van alles mis gaan. Als je kunt aantonen dat je de uitdagingen van een trouwdag aankan en een schitterende indruk achterlaat, werkt dat alleen maar in jouw voordeel.”

Geschreven door Kristine Clifford


De uitrusting van Sanjay Jogia

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Wedding photographer Sanjay Jogia crouches down low on a beach, holding his Canon camera and long lens to his eye to photograph someone out of shot.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties.

Lenzen

Canon EF 24mm f/1.4L II USM

Dit groothoekobjectief met snel diafragma was de eerste met Canon's Subwavelength Structure Coating die reflecties en overstraling minimaliseert, terwijl UD en asferische elementen vertekening en aberraties uitbannen voor haarscherpe resultaten.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan