ARTIKEL

Focus op de prijs: maak kennis met de Redline Challenge-jury

Nu het beoordelingsproces van de wedstrijd is begonnen, is het tijd om kennis te maken met de experts die de winnaar zullen kiezen en te ontdekken wat zij in een winnende foto zoeken.
Een wegennet bij nacht met rode en witte lichtstrepen die worden veroorzaakt door de lange belichting, gefotografeerd vanaf een brug die over twee wegen en een treinspoor loopt.

Het beoordelingsproces van de eerste Redline Challenge staat op het punt te beginnen. Maak kennis met de beroepsfotografen en experts uit de branche die de inzendingen zullen beoordelen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 28mm, 61 sec, f/16 en ISO400. © Lorenz Holder

De Redline Challenge is bedoeld voor ambitieuze beginnende fotografen die hun creativiteit de vrije loop willen laten en hun technische kennis willen testen — en het beoordelingsproces gaat nu van start. Hiervoor is een jury van professionele fotografen en experts uit de branche samengesteld, die zal bepalen welke foto's het best voldoen aan de ‘Light in the Dark’-opdracht van Canon Ambassador Lorenz Holder. Andere belangrijke factoren zijn creativiteit, impact en technische vaardigheid.

Elke geldige inzending wordt streng en zorgvuldig beoordeeld, waarbij de foto's genoeg stemmen moeten vergaren om de drie rondes van het beoordelingsproces door te komen. In de laatste ronde komt de jury bijeen om uit een shortlist van 20 inzendingen de uiteindelijke winnaar te kiezen.

Wie zijn deze juryleden en waar letten ze op bij de inzendingen? Wat maakt van een beeld een winnende foto?
Een man fotografeert een vrouw in een gele overjas, die onder een externe lamp staat in een donker, industrieel landschap.

Lorenz Holder zegt dat hij "het wauw-gevoel" wil hebben als hij de inzendingen bekijkt. "Om dat te creëren heb je creativiteit, de juiste compositie en technisch begrip van de camera nodig," zegt hij.

Lorenz Holder is een voormalig semiprofessionele snowboarder die een succesvolle carrière heeft opgebouwd als professioneel actiesportfotograaf met een kunstzinnige stijl. Zijn vernieuwende composities hebben hem talrijke onderscheidingen opgeleverd. Zo heeft hij maar liefst twee keer de hoofdprijs gewonnen bij Red Bull Illume, de prestigieuze internationale fotowedstrijd voor avonturen- en actiesporten.

De originele stijl van Lorenz wekte ook belangstelling in de commerciële sector, waardoor hij nu autofabrikanten en sportkledingmerken tot zijn klanten kan rekenen.

Lorenz Holder

Actiesportfotograaf, Canon Ambassador en Redline Challenge-mentor.
Als jurylid bedacht Lorenz niet alleen de wedstrijdinstructies, maar hij zal ook de winnaar van de Redline Challenge begeleiden bij een persoonlijke fotografieopdracht.

Waar let hij op bij het jureren van de Redline Challenge? Het antwoord van Lorenz is simpel: "Het wauw-gevoel."
Creativiteit en technische vaardigheid staan ook hoog op zijn lijstje. “Het hoeft niet iets te zijn dat ik nog nooit eerder heb gezien; het gaat niet om totale vernieuwing. Ik wil gewoon creatieve foto's zien met een goede compositie — en natuurlijk beelden waarbij de fotograaf echt laat zien dat hij verstand heeft van belichting.

“Ik vind het ook altijd heel leuk als fotografen begrijpen hoe hun camera's werken. Dat kun je zien aan de instellingen die ze hebben gekozen. Maar bovenal wil ik naar een foto kijken en worden weggeblazen.”
Het logo van de Canon Redline Challenge.

De Redline Challenge

Bekijk de inzendingen en maak kennis met de winnaar van de eerste Redline Challenge.
Lorenz staat erom bekend dat hij de grenzen van zijn creativiteit verlegt als het op actiesportfotografie aankomt, maar kwam zelf ook een obstakel tegen tijdens het fotograferen van een rustig herfstlandschap. "Ik probeerde een perfecte weerspiegeling van de kleuren in een meer vast te leggen, maar ik was een paar dagen te laat en van sommige bomen waren de bladeren al in het water gevallen. Mijn vriend en ik hebben toen een vissersbroek aangetrokken en drie dagen lang de bladeren uit het meer gehaald, zodat ik de foto kon maken."
De zon gaat onder in Caïro in Egypte, waarbij enkel het silhouet van de stad zichtbaar is.

Deze foto is gemaakt vanuit het raam van Laura El-Tantawy's ouderlijk huis in Cairo in Egypte, en is gepubliceerd in haar fotoboek ‘In the Shadow of the Pyramids’. Laura is van plan zich tijdens het jureren te richten op "eerlijkheid, bescheidenheid en samenwerken, en daarbij oog te hebben voor foto's die uniek of anders zijn." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 28mm, 1/30 sec, f/22 en ISO200. © Laura El-Tantawy

Laura El-Tantawy is een Brits-Egyptische documentairefotograaf uit Londen en Caïro die gespecialiseerd is in spraakmakende, onderscheidende sociale en milieudocumentaires. Haar werk is veelvuldig tentoongesteld en gepubliceerd in Le Monde, Time, The New Yorker en National Geographic, en haar zelfgepubliceerde fotoboek In the Shadow of the Pyramids (2015) werd genomineerd voor de Deutsche Börse Photography Foundation Prize.

Laura ontving de W. Eugene Smith Fund Grant in 2020 voor de voortzetting van I'll Die for You, een langlopende serie over de relatie tussen boeren en het land, waarvoor ze zich liet inspireren door haar grootvader van vaderskant. Op dit moment werkt ze aan twee nieuwe opdrachten en een reeks cyanotypische beelden getiteld LULL, die ze begon samen te stellen tijdens de lockdown in 2020.
Laura El-Tantawy, ambassadrice Canon et photographe de documentaire.

Laura El-Tantawy

Documentairefotograaf en Canon Ambassador.
Laura zegt dat ze in de eerste plaats op zoek is naar beelden die het best voldoen aan de ‘Light in the Dark’-opdracht van Lorenz, maar dat ze ook graag "werk wil ontdekken dat me op de een of andere manier verrast, door de bijzondere belichting die de fotograaf gebruikt of diens perceptie van de wereld.

Wat ik interessant vind, is een beeld dat vragen oproept, dat niet alles weggeeft en een beetje mysterieus is, zodat ik als kijker er even bij weg kan dromen en er mijn eigen interpretatie aan kan geven. Mijn doel is daarom om een foto te vinden die je aan het denken zet en tegelijkertijd op technisch vlak goed in elkaar zit. Daarnaast ben ik dus zeer geïnteresseerd in fotografen die licht gebruiken op een hele provocerende, indringende en emotionele manier."

Deze aanpak is kenmerkend voor Laura's eigen werk. "Bij elke foto vraag ik mezelf af wat ik op dat moment precies voel, en hoe ik dat tot uiting kan brengen in het beeld. Hoewel ik een documentairefotograaf ben, zijn mijn foto's vrij impressionistisch en geven ze eerder een gevoel weer dan wat ik voor me zie. Dit probeer ik op te wekken in elke foto die ik maak, dus elke foto is in zekere zin een Redline Challenge voor mij."
Een foto met een lange sluitertijd van een vrouw met een kroon en een lange grijze jas die tegen een grote grijze bal leunt. Op de voorgrond zijn groene lichtstrepen te zien.

Een foto van Canon Ambassador en beeldend kunstenares Eliška Sky die aantoont hoe je op verschillende manieren met licht kunt spelen. Jurylid Monica Allende zegt benieuwd te zijn hoe de deelnemers invulling hebben gegeven aan zo'n breed thema en "hoe vaardig zij zijn in het gebruik van de apparatuur." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 28mm, 2 sec, f/8 en ISO200. © Eliška Sky

Monica Allende is een onafhankelijke artistieke directrice, curator en docent die opgroeide in Spanje maar de afgelopen 34 jaar in Londen heeft gewoond.

Van 2002 tot 2015 werkte ze als fotoredactrice voor The Sunday Times Magazine, en maakte ze deel uit van het team dat de bekroonde fotorubriek Spectrum lanceerde. Ze was ook artistiek directrice van het GetxoPhoto International Image Festival van 2017 tot 2019 en is momenteel artistiek directrice van het Landskrona Foto Festival.

Monica is genomineerd voor verschillende fotografieprijzen, waaronder de Deutsche Börse Photography Foundation Prize. Zij was ook curator en producent van het Blue Skies Project, een multidisciplinair project van kunstenaar Anton Kusters en muzikant Ruben Samama ter herdenking van de Holocaust. Zij werkt als gastdocent bij zowel het London College of Communication als het EFTI International Centre of Photography and Film in Madrid, en is net gestopt als docent bij de VII Academy in Arles, Frankrijk.
Monica Allende

Monica Allende

Artistiek directrice, curator en docent.
"Jureren bij fotowedstrijden is een van mijn favoriete bezigheden," zegt Monica. "Ik vind het een heel goede manier om de nieuwe trends te ontdekken, en omdat ik internationaal jureer kan ik zien hoe verschillende delen van de wereld invulling geven aan fotografie en visuele verhalen."

Monica heeft veel ervaring met het kritisch beoordelen van foto's, aangezien zij vier keer in de jury van World Press Photo heeft gezeten, evenals in die van Visa pour l'Image, de Taylor Wessing Photographic Portrait Prize van de National Portrait Gallery en een groot aantal andere internationale fotowedstrijden. "Het is fijn dat ik niet slechts één soort werk krijg te zien, zoals fotojournalistiek of kunstfotografie," zegt ze. "Ik hou me bezig met een breed scala aan categorieën en kan daardoor een verscheidenheid aan werk beoordelen.

"Het wordt heel interessant om te zien hoe fotografen de opdracht ‘Light in the Dark’ hebben aangepakt, want het lijkt mij een hele lastige uitdaging. We praten veel over belichting in de fotografie, maar ik vind dat het soms als iets vanzelfsprekends wordt beschouwd. Je moet de perfecte combinatie hebben van de belichting, de compositie van het kader en de inhoud om de perfecte foto te kunnen creëren, en ik denk dat dit heel lastig is.”
Een man zit op een smeedijzeren balkon en kijkt op zijn telefoon. Hij wordt verlicht door een warme oranje gloed uit de kamer achter hem.

Het contrast tussen licht en schaduw zorgt voor sfeer in deze foto van Canon Ambassador Aline Deschamps. Gabrielle Fonseca Johnson is op zoek naar foto's die een kijkje geven in de wereld van de fotograaf en die een verhaal vangen in één enkel beeld. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 26mm, 1/4 sec, f/4.5 en ISO800. © Aline Deschamps

Na werkzaam te zijn geweest bij de Tate Gallery en de krant The Times, zette Gabrielle Fonseca Johnson haar carrière voort bij het persbureau Reuters in Londen, waar zij tien jaar lang nauw heeft samengewerkt met een aantal van de beste fotojournalisten ter wereld. Momenteel is ze redactrice bij The Wider Image, een multimediabedrijf dat diepgaande multimediaverhalen creëert voor Reuters-klanten en -lezers, en opdrachten geeft aan fotografen over de hele wereld over onderwerpen die aansluiten bij het belangrijkste nieuws van de dag.

Een van de mooiste kanten van het werk, zegt Gabrielle, is om samen met fotografen en andere journalisten de verhalen te vinden, deze te verwerken en te vertellen om zo de problemen waar de wereld mee te maken heeft te verduidelijken en miljoenen mensen wereldwijd te bereiken. Ze begeleidt ook jonge fotografen in het kader van de Yannis Behrakis-fotojournalistiekbeurs, waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van de diversiteit in de branche.

Gabrielle Fonseca Johnson

Redactrice, The Wider Image.
Dankzij de uitgebreide ervaring die ze heeft opgedaan bij persbureaus voorziet Gabrielle de jury van de Redline Challenge van een uniek fotojournalistisch perspectief. "Fotojournalistiek draait om het nauwkeurig vastleggen van een moment, zodat het verhaal op de meest esthetische en krachtige manier wordt vertelt," zegt ze.

Hoewel ze zich bij The Wider Image vooral richt op het samenstellen van collecties die dieper ingaan op hedendaagse kwesties, wijst Gabrielle op de impact die een enkele foto kan hebben. "De meest tijdloze en iconische nieuwsfoto's die je nooit zult vergeten, vertellen een verhaal met slechts één beeld. Dat is de essentie van fotojournalistiek."

Daarom hoopt ze op inzendingen voor de Redline Challenge die "ons een beeld geven van hoe de fotografen de wereld zien" en foto’s die zowel "origineel als verrassend" zijn. Uiteraard horen ze ook van hoge technische kwaliteit te zijn. "Een geslaagde foto moet technisch kloppen, zelfs als er met techniek wordt gespeeld om een artistiek effect te creëren."

Dit is niet de eerste keer dat Gabrielle jureert, en ze is dan ook bereid om aandacht te vragen voor de foto’s die een grote indruk op haar maken. "Ik weet zeker dat de rest van de juryleden hetzelfde zullen doen," zegt ze, "zo ging het in het verleden ook. Je moet je sterk maken voor de werken die jij krachtig vindt."
Met sneeuw bedekte naaldbomen bij nacht, belicht met een externe flitser zodat ze lange schaduwen werpen op de besneeuwde grond.

Susie Donaldson hoopt beelden te zien die een evenwicht tonen tussen verbeelding en technische vaardigheid, zoals deze nachtscène in de sneeuw van Canon Ambassador Valtteri Hirvonen. "Deelnemers zullen zichzelf en hun uitrusting echt moeten uitdagen om hun allerbeste foto te maken," zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, ingesteld op 24mm, 0,3 sec, f/2.8 and ISO3200. © Valtteri Hirvonen

Susie Donaldson werkt al 14 jaar bij Canon en heeft in verschillende jury's van wedstrijden gezeten. Volgens haar werd met ‘Light in the Dark’ doelbewust voor een breed thema gekozen voor de eerste Redline Challenge, zodat alle fotografen, ongeacht hun favoriete genre of vaardigheid, geïnspireerd zouden raken om hun fotografie verder te ontwikkelen en hun foto's in te zenden.

"Of fotografen nu een gedetailleerde macro-opname, een indrukwekkend landschap, een snelle actiefoto of een adembenemend portret willen inzenden, wij geloven dat ze aan de opdracht kunnen voldoen", zegt ze.
Canon European Marketing Director Susie Donaldson.

Susie Donaldson

European Marketing Director, Canon EMEA.
"We hebben het jarenlang gehad over fotografen die geweldige foto's maken bij weinig licht. Maar met deze opdracht vragen we om een actieve belichting, niet alleen om een scène of een onderwerp te verlichten, maar om een gevoel te creëren, een stemming, drama, actie, een ander perspectief, een uitdagend beeld of om een verborgen aspect te belichten — welke visie de fotograaf ook heeft."

"Voor Canon is de 'rode lijn' de rode draad die een fantastisch assortiment camera's, objectieven en printers samenstelt, maar voor onze fotografen symboliseert het de verbondenheid met een creatieve gemeenschap. Dankzij deze wedstrijd kunnen we de prestaties van duizenden mensen in de hele EMEA-regio vieren."

"Verbeeldingskracht is de sleutel tot opvallend en uniek beeldmateriaal," aldus Susie, "en ik kijk uit naar de unieke perspectieven die onze fotografen in deze wedstrijd zullen laten zien."

Geschreven door Marcus Hawkins


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro