SPORT EN ACTIE

Atleten fotograferen met een Canon-superteleobjectief

Getty Images-sportfotograaf Julian Finney stelt het Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief op de proef in een razendsnelle atletiekshoot.
Een atleet rent richting de camera tijdens een training in een sporthal. Gefotografeerd door Julian Finney met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

"Het is een heel interessante periode van sportfotografie en hoe we deze fotograferen", zegt sportfotograaf Julian Finney van Getty Images. "De technologie zorgt voor verandering. Er zijn zoveel verschillende soorten foto's die je nu snel kunt maken." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/5000 sec, f/2.8 en ISO 1250. © Julian Finney/Getty

Je weet in welke richting ze kijken en in welke richting ze bewegen, maar verder is atletiek erg onvoorspelbaar. "Ervaring is cruciaal", zegt Getty Images-fotograaf Julian Finney. "Bij het fotograferen van deze onderdelen maak je fouten, maar daar leer je van. De volgende keer weet je precies wat je wel moet doen. Ervaring is erg belangrijk bij atletiek."

Julian is een internationale sportfotograaf die werkt vanuit Londen in het Verenigd Koninkrijk. Hij maakt sinds 2004 foto's van belangrijke sportwedstrijden over de hele wereld voor Getty Images. Usain Bolt, Roger Federer, Cristiano Ronaldo, Harry Kane: hij heeft ze allemaal voor de lens gehad, zowel op als naast het veld. In 2022 werd hij uitgeroepen tot Canon-sportfotograaf van het jaar tijdens de UK Picture Editors Guild Awards.

Vaardigheden en ervaring zijn de sleutel tot succes in sportfotografie. Daarnaast geeft nieuwe beeldtechnologie fotografen ontzettend veel extra hulpmiddelen om die beslissende momenten vast te leggen. En het nieuwste hulpmiddel voor professionele sportfotografen is de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM. Dit geavanceerde RF-objectief uit de L-serie combineert de veelzijdigheid van een zoomobjectief met de scherpstelsnelheid, scherpte en optische kwaliteit van een prime-objectief. Het heeft ook nog eens een f/2.8-diafragma in het gehele zoombereik, die zowel binnen als buiten en op en naast het veld werkt.

Fotograaf Julian Finney houdt een Canon EOS R3 met Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief vast.

"Canon-objectieven gaan altijd zo lang mee", zegt Julian. "Ik ben al mijn hele carrière fan van Canon." © Getty Images

Een foto van een atleet die met gespreide vingers uit de startblokken schiet. Gefotografeerd door Julian Finney met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

"Verdiep je in de sport. Wanneer vinden de belangrijke momenten in de race plaats?", zegt Julian. In plaats van de finish vast te leggen, fotografeert Julian hier een atleet bij de startlijn om de allereerste explosie van energie in beeld te brengen. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/4000 sec, f/2.8 en ISO 400. © Julian Finney/Getty Images

Het verhaal achter de shoot

Julian wist precies waar hij een van de eerste fotoshoots met de Canon EOS R3 wilde doen: het Crystal Palace National Sports Centre in Londen. Hij koos deze locatie deels vanwege de bijzondere architectuur. "Ik heb hier eerder gewerkt en ik vind de architectuur prachtig, met die houten plafonds." Als atletiekkenner leek het sportcentrum hem de perfecte plek om de high-speed opnamen en verbeterde onderwerpdetectie en -tracking van de EOS R3 te testen met Canon's eerste f/2.8, 100-300mm-objectief.

Met de shoot wilde hij laten zien wat atleten doen voor hun sport, zowel op als naast de baan: "We wilden de warming-up laten zien, portretten maken en wat explosieve actie vastleggen", aldus Julian.

Tijdens de lange opnamedag maakte hij zowel binnen als buiten foto's om de snelheid en bruikbaarheid van het objectief te testen. "Toen we bij zonsopkomst aankwamen, was de lucht nog strak blauw, maar bewolking nam al gauw de overhand", vertelt Julian over het eerste deel van de shoot in de buitenlucht. Eenmaal binnen waren er weer andere uitdagingen. "Het licht is voorspelbaarder binnen, dus je hoeft je belichting niet veel aan te passen. Maar in plaats van een 400-meterbaan, heb je indoor een baan van 200 meter. Dat is lastiger omdat het donkerder is, de ruimte kleiner is en de achtergronden niet ideaal zijn", legt hij uit. "Op een binnenbaan vallen lege stoeltjes veel meer op dan buiten. Bij shoots in overdekte stadions moet je echt weer veel andere uitdagingen het hoofd bieden om prachtige sportfoto's te kunnen maken."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Normaal zou Julian prime-objectieven hebben gekozen voor deze shoot, waaronder een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM. Maar dankzij de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM had hij überhaupt geen primes nodig. Met een snel grootste diafragma van f/2.8 in het gehele zoombereik en een Optical Image Stabilizer met 5,5 stops kon Julian de gewenste foto's maken, ondanks het weinige licht in het stadion. En dankzij de 9 lamellen van het diafragma kon hij de bokeh waar nodig prachtig benadrukken. Met 2,59 kilo is het het lichtste zoomobjectief met deze brandpuntsafstand, wat het zeer aantrekkelijk maakt voor fotografen die minder apparatuur willen meenemen. Je kunt zo de hele dag met één objectief vanuit de hand werken.

RF 100-300mm F2.8L_bts_60_sec_HD_EM.mp4

Wanneer en waarom Julian kiest voor de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM

Achter elke mooie sportfoto gaan de beslissingen, uitdagingen en de kik van het vastleggen van de perfecte foto schuil. Dit alles wordt nog makkelijker met een veelzijdig objectief. "Het is eigenlijk een wedstrijd in de wedstrijd die je vastlegt. Je concurreert met andere fotografen om de beste foto's te maken", zegt Julian. De keuze voor het juiste objectief speelt een belangrijke rol bij wie uiteindelijk de winnende foto maakt.

"Voor tennis is het echt geweldig. Mijn hele carrière moet ik al te veel objectieven overal mee naartoe nemen", zegt Julian over het nieuwe superteleobjectief. "Het enorme bereik van de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM maakt dit objectief voor elke sportfotograaf een droom om mee te werken. Het betekent dat je niet langer verschillende prime-objectieven hoeft mee te nemen, wat erg zwaar is. Je kunt zoveel meer hoogtepunten vastleggen en ook close-ups maken van juichende atleten. En dat allemaal zonder van objectief te wisselen."

Een vrouw in een trainingspak leunt op een houten railing met een waterfles in haar hand. Ze is haarscherp in beeld, terwijl de persoon op de achtergrond vervaagd is.

De Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM heeft een grootste diafragma van f/2.8 in het gehele zoombereik, voor een prachtige geringe scherptediepte op elke afstand van je onderwerp. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/320 sec, f/3.2 en ISO 500. © Julian Finney/Getty Images

Fotograaf Julian Finney knielt op het gras in het midden van een atletiekstadion. Hij houdt een Canon EOS R3 met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief voor zijn gezicht.

"Het objectief is heel licht", zegt Julian over de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM. Met een gewicht van 2,59 kilo kun je de hele dag vanuit de hand fotograferen en is je cameratas een stuk lichter. © Getty Images

Hier vertelt Julian wat voor hem het belangrijkste is in een objectief en waarom de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM ideaal is voor zijn behoeften.

Gewicht

"Systeemcamera's zijn een stuk lichter, dat is echt een voordeel bij het vastleggen van sport." In combinatie met de RF 100-300mm F2.8L IS USM kon Julian bovendien de hele dag vanuit de hand werken. Het objectief is zelfs maar 190 gram zwaarder dan de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM, maar kan alles wat een zoomobjectief ook kan.

Veelzijdigheid

"De RF 100-300mm F2.8L IS USM lijkt wel op de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, maar dan met een groter bereik. De 70-200mm is belangrijk voor voetbal en nieuws, maar de 100-300mm geeft je nog meer mogelijkheden", zegt Julian. "Ik ben groot fan van prime-objectieven, maar daarmee maak je toch minder foto's omdat je wacht op dat ene moment. Je wacht om het beeld te vullen en de achtergrond goed te vervagen. Dit objectief biedt goede vervaging, die echte scherptediepte."

Een vrouw in een trainingspak met een handdoek over haar schouders kijkt naar de zijkant. Gefotografeerd met een brandpuntsafstand van 300 mm met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

De brandpuntsafstand van 100 tot 300 mm geeft sportfotografen de veelzijdigheid om verschillende scenario's vast te leggen waar ze normaal meerdere primes voor nodig zouden hebben. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/320 sec, f/3.2 en ISO 500. © Julian Finney/Getty Images

Een vrouw in een trainingspak met een handdoek over haar schouders kijkt naar de zijkant. Gefotografeerd met een brandpuntsafstand van 300 mm met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

Het Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief heeft een minimale scherpstelafstand van 1,8 m waarmee je details van dichtbij vastlegt. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 300mm, 1/320 sec, f/3.2 en ISO 500. © Julian Finney/Getty Images

Snelheid en nauwkeurigheid

Sportfotografen werken zowel binnen als buiten, ook als het heel bewolkt is. Hierbij komt het grootste diafragma van f/2.8 in het gehele zoombereik van 100 tot 300 mm met beeldstabilisatie enorm goed van pas. Het kan in de praktijk namelijk het werk van meerdere primes doen. "Ik ben gek op primes, maar met dit snelle en scherpe objectief hoef ik minder apparatuur mee te nemen. De beeldstabilisatie was ook goed", zegt Julian.

"De sprints zijn voorbij voordat je het weet. Je neemt een positie in en hoopt op het beste", vervolgt hij. Maar de RF 100-300mm F2.8L IS USM stond zijn mannetje. "Bij sommige sprints kwam de atleet razendsnel op me af, maar dat was geen probleem dankzij de onderwerptracking en oogdetectie. Het was een goede test."

Control Ring

Julian was ook onder de indruk van de bedieningsring op de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM. "Het is prettig dat je je vrije hand kunt gebruiken om het objectief te bedienen", zegt hij. "Je kunt de ISO, het diafragma of de sluitertijd wijzigen. Dat is echt geweldig. De kans dat je een belangrijk moment mist, wordt zo nog kleiner. Echt top."

Vier van de ontwikkelaars van de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM zitten aan een tafel. Een van hen houdt een camera met het objectief vast.

De ontwikkeling van de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM

De ontwikkelaars laten de innovaties zien in Canon's geavanceerde f/2.8 supertelezoomobjectief.
Een foto van een atleet tijdens het verspringen, met een sportstadion op de achtergrond. Gefotografeerd door Julian Finney met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

Het Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief biedt alles wat een fotograaf nodig heeft om die onverwachte momenten en portretten achter de schermen mee vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/250 sec, f/4.5 en ISO 500. © Julian Finney/Getty Images

Een atleet traint in een sporthal en duwt een enorme band over de vloer. Gefotografeerd door Julian Finney met een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief.

"Fotografen die door het jaar heen veel verschillende sporten fotograferen, moeten goed nadenken over welke objectieven ze kiezen", zegt Julian. "Dit objectief komt erg goed van pas voor atletiek." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/1000 sec, f/2.8 en ISO 500. © Julian Finney/Getty Images

Tips voor het fotograferen van atleten

Het verhaal van een wedstrijd kan zich op elk moment aftekenen, of het nu het moment is waarop een hardloper over de finish komt of de pure vastberadenheid op het gezicht van een atleet tijdens een wedstrijd. Als fotograaf moet je op de juiste plek staan met de juiste apparatuur, klaar om die foto te maken. Wat is het advies van Julian om die perfecte foto te maken?

Doe ervaring op

"Het hoeft niet altijd een professionele wedstrijd te zijn", zegt hij. "Ga eens kijken op het voetbalveld of de tennisbaan bij je in de buurt en vraag mensen of je wat foto's mag maken. Zo leer je over bereik en de afstanden van objectieven en hoe dat van invloed is op je achtergrond, en dus op je foto's."

Bestudeer de sport en je onderwerpen

Anticipeer op de spannende en minder spannende momenten van een race, oefening of wedstrijd. "Lees je van tevoren goed in zodat je de sport goed genoeg begrijpt en de onderwerpen en atleten kent. Zo weet je wat ze mogelijk gaan doen en hoe ze gaan reageren. Maar je moet ook klaar zijn voor onverwachte momenten."

Verschillende Canon-camera's en -objectieven en andere camera-apparatuur liggen in een vierkant patroon op de vloer van een sporthal, naast een rode en een blauwe streep op de vloer.

"Je hoeft geen zware apparatuur te tillen", vertelt Julian enthousiast over het EOS R System. "Er zijn enkele hele coole Canon RF-objectieven die ik graag wil proberen. Ik wil alleen nog maar systeemcamera's en -objectieven gebruiken." © Julian Finney/Getty Images

Denk goed na over de achtergrond

De achtergrond doet ertoe bij sport: of je nu achtergrondvervaging hanteert om een persoon of beweging te benadrukken, of een dramatische achtergrond gebruikt om je scène extra cachet te geven. "Ik kijk hoe achtergronden er op verschillende momenten van de dag uitzien en bedenk welk objectief ik kan gebruiken voor bepaalde momenten om die achtergrond te verbeteren of het onderwerp te laten opvallen", zegt Julian.

Terug naar de basis

"Als je alleen foto's wilt maken van een winnende Usain Bolt, dan heb je waarschijnlijk niet het juiste idee van sportfotografie", zegt Julian. "Het vastleggen van sport op elk niveau is wat het vak zo mooi maakt. Ik maak liever een perfect belichte atletiekfoto dan een foto van een winnende Usain Bolt waar de belichting waarschijnlijk te wensen overlaat."

Maar het vastleggen van aantrekkelijkere en technisch uitdagendere facetten van atletiek valt of staat met de zoomkwaliteit, zelfs voor professionele fotografen. "Je moet vaak razendsnel reageren op dat soort momenten", zegt Julian. "Met de oude manier van werken met prime-objectieven zou je een hoop missen. Ik denk dat de Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM erg populair gaat worden."

Emma-Lily Pendleton

Gerelateerde artikelen

  • SPORT EN ACTIE

    Het verhaal achter de opvallende beelden van Rugby World Cup 2021

    Sportfotograaf Fiona Goodall heeft drie decennia besteed aan het vastleggen van het drama van het spel. Hier deelt ze haar technieken en de uitrusting waarop ze vertrouwt voor haar foto's van wereldklasse.

  • ARTIKEL

    Young Photographer: sportfotografie leren

    Tijdens een fotosessie met Getty Images en Canon werken twee fotografen samen om de passie en het doorzettingsvermogen van amateursporters vast te leggen.

  • ARTIKEL

    "Ik kan dingen doen die eerder niet mogelijk waren"

    Senior sportfotograaf bij Getty Images, Richard Heathcote, over het leven als fotograaf voor een agentschap en hoe het EOS R System zijn werk heeft veranderd.

  • SPORT EN ACTIE

    De 4 keer dat EOS R System redding bood

    Fotograaf en filmmaker Teddy Morellec vertelt over de momenten waarop zijn EOS R System-apparatuur hem heeft geholpen om topfoto's te maken in moeilijke omstandigheden.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro