FASHION

Ontdek Canon's eerste 24-105mm hybride objectief

Tijdens een fashionshoot in Florence testen twee professionele creators de mogelijkheden van de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z voor foto's en video's.
Een man fotografeert een fietsend model in pak in de straten van Florence met een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-lens

"Ik wilde als het ware een liefdesbrief aan Florence schrijven met de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-lens, om zo niet alleen prachtige foto's te maken maar ook deze levendige locaties vast te leggen", zegt modefotograaf Jamie Ferguson. "Ik wilde Tommaso Capozzoli, het model, ook de kans geven zijn stad te laten zien."

Kronkelende geplaveide straatjes, stijlvolle oude panden, warm zonlicht dat door historische bogen valt. Dat was de scène waarin professioneel fotograaf en videograaf Jamie Ferguson met de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z de straten van Florence doorkruiste om het hybride objectief op de proef te stellen tijdens een snelle fashionshoot voor herenmode.

Jamie staat bekend om zijn speelse lifestylebeelden en heeft gewerkt voor merken als MR PORTER en Polo Ralph Lauren. In de fashionbranche is er steeds meer vraag naar aanvullende videocontent. Om hieraan te voldoen, heeft hij in de loop der tijd een hybride aanpak ontwikkeld. "Ik heb nu meer klanten die me vragen om foto's en video's op de set te maken en het is een interessante uitdaging om die werklast in goede banen te leiden", legt hij uit.

De geavanceerde Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z is een objectief dat op niets lijkt wat we eerder hebben gezien. Het breekt de regels van wat een zoomobjectief gewoonlijk kan dankzij het f/2.8-diafragma en de lange brandpuntsafstand, en biedt ongeëvenaarde prestaties voor hybride professionals. "In eerste instantie had ik weinig met video, omdat het in mijn ogen een andere discipline was", zegt Jamie. "Maar ik ben gaan inzien dat je vanwege de beweging zoveel meer mogelijkheden hebt om het verhaal dat je wilt vertellen vast te leggen."

Kyle Jones van creatief bureau Itch Media werkte samen met Jamie aan de shoot voor A love letter to Florence om beelden van achter de schermen vast te leggen. Met zijn tien jaar ervaring in cinematografie en videoproductie en zijn dynamische aanpak stelde Kyle het eerste 24-105mm hybride objectief van Canon daadwerkelijk op de proef. Hier bekijken we de belangrijkste functies en hoe deze fotografen en bureaus kunnen helpen hybride content in stijl vast te leggen.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een mannelijk model staat met zijn handen in de zakken tussen rijen kano's en roeiriemen. Deze foto is in het boothuis gemaakt met een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief.

Dankzij het veelzijdige brandpuntbereik van het Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief kon het videoteam in verschillende ruimtes van close-updetails naar bredere hoeken gaan, zowel binnen als buiten. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief, ingesteld op 57 mm, 1/250 sec, f/2.8 en ISO 1600. © Jamie Ferguson

Een mannelijk model met een roodwitte sjaal staat op een houten steiger aan de oever van een rivier. Deze foto is gemaakt met een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief.

Dankzij die veelzijdigheid kon Jamie eenvoudig schakelen tussen verschillende scenario's. "Hierdoor hadden we de vrijheid om meer in te gaan op de creatieve aspecten," zegt Jamie, die Tommaso graag in verschillende stadsomgevingen wilde vastleggen. "Ik kan dit objectief voor werkelijk alles gebruiken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/2000 sec, f/3.5 en ISO 100. © Jamie Ferguson

Bereik en goede prestaties bij weinig licht

De Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z is een zoomobjectief met een groot diafragma en combineert de technische voordelen van zowel het RF 24-105mm F4L IS USM- als het RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief. Jamie herinnert zich nog goed hoe hij opnamen maakte van model Tommaso Capozzoli in een roeiclub en zich dankzij het objectief snel kon aanpassen aan de veranderende omstandigheden. "Van het ondergronds vastleggen van de boten bij weinig licht in een enorm krappe ruimte kon ik direct switchen naar de buitenlucht en Tommaso met de zoom op het water blijven volgen", zegt hij.

Kyle gebruikte het objectief met de Canon EOS C70 cinema-camera met RF-vatting en ontdekte dat het zoombereik ideaal was voor snelle BTS-crews. "Gewoonlijk zou je misschien van een 24-70mm naar een 70-200mm gaan om het telefotoaspect te krijgen", zegt hij. "Maar nu kwam alles uit één objectief en hoefden we geen beeldmateriaal te missen."

Een close-up van een paar handen die de irisring op het Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief vasthoudt.

De irisring op de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z biedt handmatige diafragmaregeling tijdens het filmen. Met de vergrendelingsschakelaar kun je de ring in de 'Auto'-positie vergrendelen wanneer je de bediening op de camerabody gebruikt, of ontgrendelen voor een soepele handbediening van de iris bij het maken van video's.

Handen die een Canon EOS R5 vasthouden met daarop een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief bevestigd, waarmee een man in pak op een fiets wordt gefilmd.

Twee aanpasbare functieknoppen op het Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief en een handige bedieningsring bieden meer mogelijkheden, zoals het schakelen tussen AF-modi of het aanpassen van de witbalans.

Comfort en controle

Cine- en foto-objectieven kunnen verschillende speciale bedieningselementen hebben, maar de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z is ontworpen voor zowel foto's als video's. Het schakelen tussen de foto- en videomodus was volgens Jamie heel eenvoudig. "Toen ik bezig was met instellingen voor de ene modus en daarna terugschakelde, werden de instellingen behouden. Als je net als ik ervan houd om spontaan te werk te gaan en dan weer hier, dan weer daar momenten vastlegt, dan is dit ongelooflijk handig."

Net als veel RF-objectieven heeft de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z een bedieningsring met voelbare klik op de cilinder, waarmee je instellingen snel kunt wijzigen. "Wat ik het meest fantastisch vond aan het objectief was de aanpasbaarheid", zegt Jamie. "Ik stelde de bedieningsring in op 'witbalans' zodat ik een beeld onmiddellijk een koelere of warmere kleur kon geven."

Met de unieke irisring kon Jamie ook sluitertijden tijdens het filmen aanpassen en een aantal uitdagende filmovergangen realiseren. "In een bepaalde scène wilde ik Tommaso filmen terwijl hij vanaf de straat een restaurant binnenging. Met de irisring kon ik het diafragma soepel aanpassen zodat er een naadloze overgang ontstond", zegt hij.

De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen

Welke prime- en zoomobjectieven met RF-vatting moeten filmmakers en videografen kiezen bij het maken van video's?
RF 24-105MM F2.8L IS USM Z

Scherpe opnamen maken in de straten van de stad

Jamie, die eerst gebruiker was van de Canon EOS 5D-serie, maakt de overstap naar de EOS R System-camera's vanwege de voordelen van deze technologie voor zijn werk. In de drukke straten van Florence werkte de 5,5-stops Optical Image Stabilizer in de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z samen met de in-body beeldstabilisatie (IBIS) in Jamies Canon EOS R5 om tot 8-stops stabilisatie te komen. "Er is een bepaalde opname waarbij ik achter Tommaso loop op een geplaveide hellende straat", legt hij uit. "Ik was bang dat ik het beeld niet stabiel zou kunnen houden, maar de eerste opname was perfect." De autofocus bleef op Tommaso gericht, zelfs in drukke straten. "In een andere opname, waar hij het beeld inliep en vervolgens zijn hoofd draaide, was ik echt onder de indruk van hoe snel en soepel de autofocus hem wist te vinden."

De autofocus en ingebouwde stabilisatie hielpen ook Kyle's team bij het krijgen van de gewenste opnamen. "Ik vertrouwde de beeldstabilisatie genoeg om vanuit de hand te werken", zegt hij.

Iemand houdt een Canon EOS R5-camera vast met een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief en Canon Power Zoom Adapter PZ-E2.

Jamie gebruikte de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2 om gecontroleerd met de Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z te kunnen zoomen, zodat hij soepel kon schakelen tussen close-ups en opnamen van grotere afstand.

Een man in pak die op een fiets rijdt, waarbij zijn armen en been, en het stuur en voorwiel van de fiets in beeld zijn gebracht. Deze foto is gemaakt met een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief.

"Ik maak nu al zo'n 10 jaar opnamen en wat ik nu vooral wil laten zien, zijn zorgeloosheid en spontaniteit", legt Jamie uit. "Ik wil de kleding op een bijna komische manier in beeld brengen, zolang het er maar goed uitziet." Hier volgde hij Tommaso op een fiets door Florence om wat beweging en speelsheid toe te voegen aan de opname. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief, ingesteld op 36 mm, 1/2000 sec, f/2.8 en ISO 2000. © Jamie Ferguson

Experimenteren met de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2

Tijdens de productie gebruikte Jamie de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2 voor het eerst. "Dit is geweldige apparatuur die je in je achterzak kunt stoppen en in een paar seconden kunt bevestigen voor meer controle over de opnamen die je wilt maken", zegt hij. Hij maakt voornamelijk opnamen in run-and-gun-stijl vanuit de hand met zijn Canon EOS R5, en dankzij de Power Zoom Adapter PZ-E2 kon hij soepel in- en uitzoomen voor een professioneler resultaat.

"We gebruikten de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2 om te experimenteren met de parfocale mogelijkheden van het objectief", voegt hij eraan toe. "Doordat je iets scherp in beeld kunt krijgen en handmatig kunt in- en uitzoomen, kun je tableaus, vignetten en prachtige scènes creëren. Het was echt fantastisch dat ik zelf opnamen kon maken die ik normaal in de bioscoop zie, alsof ik een dolly zoom had gebruikt. Belangrijker nog, het voelde heel natuurlijk om het objectief vast te houden met de adapter eraan bevestigd." Een zoomselectiewiel op de Power Zoom Adapter PZ-E2 zorgt voor extra controle. "Dit betekende dat ik direct kon versnellen terwijl Tommaso aan het roeien was, of kon vertragen wanneer hij een ijsje at", zegt Jamie.

Kyle gebruikte de Canon Power Zoom Adapter PZ-E2B met de 20-pins interface om aan te sluiten op de Canon Zoom Servo Grip ZSG-C10. Dit gaf hem de ruimte om te werken in ENG-stijl en daarnaast de mogelijkheid om de tuimelschakelaar voor variabele snelheid op de grip te gebruiken. "De automatische scherpstelling met servo-zoom was superscherp, snel en zuiver, en het objectief behoudt de scherpstelling terwijl je zoomt [elektronische parfocale scherpstelling]", legt hij uit.

Een man in een blazer en een roodwitte sjaal staat scherp in beeld voor de zacht vervaagde Ponte Vecchio. Deze foto is gemaakt met een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief.

Jamie koos zijn vriend en model Tommaso vanwege zijn coole, relaxte Florentijnse stijl. "Wanneer ik word gevraagd om een shoot te doen in Florence, staat Tommaso bovenaan mijn lijstje", zegt hij. "Ik vind hem visueel erg interessant, zijn gezicht, zijn manieren, hoe hij beweegt." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z- objectief, ingesteld op 70 mm, 1/2000 sec, f/3.5 en ISO 100. © Jamie Ferguson

Een man in een pak staat op een dakterras met achter hem lichtsnoeren met zacht, onscherp licht. Deze foto is gemaakt met een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief.

De iris met 11 lamellen heeft Jamie geholpen om na zonsondergang een zachte ronde bokeh rond Tommaso te creëren en hem met f/2.8 toch scherp in beeld te krijgen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief, ingesteld op 73 mm, 1/50 sec, f/2.8 en ISO 5000. © Jamie Ferguson

Verbluffende beeldkwaliteit

De Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z heeft een iris met 11 lamellen, zoals die in premium cinema prime-objectieven met RF-vatting, die voor een natuurlijke ronde bokeh en zacht diffuse hooglichten zorgt. "Toen ik op het dakterras opnamen maakte bij zonsondergang, kreeg ik een heel zacht effect met Tommaso in tegenlicht”, zegt Jamie, die de visuele kwaliteit perfect vond voor een objectief voor fashionfotografie.

"Toen we bij de Ponte Vecchio waren, kon het objectief de warmte van de stenen en de prachtige bokeh op de achtergrond oppikken en tegelijkertijd Tommaso haarscherp in beeld krijgen op f/2.8", voegt hij eraan toe. Kyle merkte ook de visuele kwaliteit van de beelden van het objectief op. "Het heeft een hele mooie, organische overstraling met geweldige controle over het contrast, maar voelt ook heel warm en natuurlijk aan. Het heeft echt veel karakter. Met deze kwaliteit en functies bevind je je op de markt voor cine-objectieven zonder dat je een bedrag van vijf cijfers hoeft neer te tellen.”

Focus breathing (de kleine verandering in brandpuntsafstand bij het aanpassen van de focus) was ook minimaal. "Ik was echt met stomheid geslagen, en dat is wat een goede onderdrukking van focus breathing moet doen", voegt Kyle eraan toe. "Het was bijzonder om van bijna oneindig naar minimale scherpstelafstand te kunnen gaan zonder merkbare breathing."

Dankzij een combinatie van visuele en technische uitmuntendheid kunnen de RF 24-105mm F2.8L IS USM Z en de Power Zoom Adapter PZ-E2 creatieve en professionele deuren openen voor makers van hybride content, journalisten en productiebedrijven. "Het is erg moeilijk om geen clichés te gebruiken, maar het is een gamechanger, en dat zul je mij niet zo snel horen zeggen", zegt Jamie. "Dit objectief heeft een schat aan mogelijkheden geopend, die ik voor mijn gevoel nooit eerder tot mijn beschikking had."

Lauren Scott

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro